Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

Skip Beat is ook een leuke titel die een iets ouder meisjespubliek zeker zal apprecieren.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Koen wrote:Ik vind NeeNee's idee van 'kinder'manga ook heel goed. Iets van Pokémon of Bakugan, maar dan écht manga, grijs wit en pocket en diens meer. Met uiteraard reclame in voor Yugioh en Shaman King en dan zo de kids warm maken voor andere manga's.
YGO vind ik persoonlijk totaal ongeschikt voor kindjes (het begin is echt niet kindvriendelijk, met al die moordlust langs beide kanten) en SK is in het begin wel goed, maar dan gaan ze filosofisch en moeilijk doen en wordt het saai voor een 10-jarige (heck, het wordt al saai voor mij. En ik kan best wel wat geleuter hebben. :roll:). Inuyasha is wat dat betreft nog beter, dat heeft tenminste constant genoeg actie.

Ik zou iets nog jonger willen... iets voor 6-10 jaar. Een soort van Jommeke, zeg maar. De manga die we nu hebben zijn eigenlijk allemaal niveau Nero/Suske & Wiske, goed voor kinderen en geïnteresseerde volwassenen maar voor de echte kleintjes net iets te ingewikkeld. Als je mensen warm wilt manga moet je het zo vroeg mogelijk doen, dus geef maar eens iets uit voor de kleuterschool. :lol:

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by aya »

vampire knight is niet te vergelijken met Nana vind ik persoonlijk .Persoonlijk vind ik dat nana meer drama is en iets zwaarder dan vampire knight .
Vampire knight zou een goed idee zijn om te vertalen in het Nederlands wegens de vampieren in de mode zijn . Ik zelf heb de reeks in frans en hij staat zeker in mijn top 5 voor shojo's.

skip Beat dat zou tof zijn moesten ze deze vertalen in Nederlands omdat een het is geen traditionele shojo ik bedoel daarmee de shojo's die meestal afspelen op school
deze speelt zich af in de wereld van acteren. de humor is zeer goed en de personages zijn geweldig .
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Jarus »

Misschien zijn good ending of clannad nog wel een goed idee om in het nederlands te laten verschijnen.
Ik zelf vind Natuurlijk! deze series geweldig.
Vooral good ending bevalt mij erg goed.
Mooie art en het verhaal blijft erg goed en interresant.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

NeeNee wrote:Ik zou iets nog jonger willen... iets voor 6-10 jaar. Een soort van Jommeke, zeg maar. De manga die we nu hebben zijn eigenlijk allemaal niveau Nero/Suske & Wiske, goed voor kinderen en geïnteresseerde volwassenen maar voor de echte kleintjes net iets te ingewikkeld. Als je mensen warm wilt manga moet je het zo vroeg mogelijk doen, dus geef maar eens iets uit voor de kleuterschool. :lol:
de bekendste series in dat genre zijn Doraemon en misschien Hamtaro. Doraemon is echt de Jommeke van Japan. Een schooljongetje met een alien-kat die altijd met nieuwe uitvindingen afkomt.
Ik betwijfel of zo'n japans verhaal (avonturen op japanse scholen, in japanse huizen en volgens japanse gebruiken) kan aanslagen bij onze kinderen. Jommeke is juist zo leuk omdat hij herkenbaar is.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Koen »

Doraemon is ook niet hip genoeg getekend voor onze jongeren. Oké, Jommeke is ook geen kunst maar tenminste in kleur ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Kira »

We hebben nog geen reeks in het Nederlands die echt alleen om de humor gaat, dus Shin Chan misschien? Als het echt zo volwassen is, moet er wel 12+/16+ opstaan. En degene boven de twaalf/zestien kennen het wel van Kanaal2/FoxKids/Jetix. Of Keroro heeft ook veel humor.

En misschien nog een Dark Kana? Vampire Knight? Ok, het lijkt apsoluut niet op Death Note, maar dat hoeft toch ook niet??
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Britt_ »

High school debut is misschien wel een leuke om mee uit te pakken? (Denk toch dat de titel zo is). Mensen die hem niet kennen: het gaat om een meisje dat vraagt aan de populairste jongen op haar school om haar kledingcoach te worden want ze wil perse een vriendje. Hij helpt haar op voorwaarde dat ze niet verliefd op hem wordt, en tja je kan al wel raden dat dit dus wel gebeurd ;) Menig tienermeisje zal deze manga wel aanspreken. Jonge vrouwen die nog met een been in de puberteit staan trouwens ook denk ik.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

Britt_ wrote:High school debut is misschien wel een leuke om mee uit te pakken?
Oh die heb ik op de vorige aniway meeting nog aangeraden aan een paar meisjes. Leuke serie. Een tikkeltje melig en iets te lief en warm voor mij, maar zeker een feelgood shoujo. en de tekenstijl zal zeker veel mensen aanspreken.
Kira wrote:We hebben nog geen reeks in het Nederlands die echt alleen om de humor gaat, dus Shin Chan misschien? Of Keroro heeft ook veel humor.
Shin Chan heeft wel potentieel. Het is herkenbaar omdat kleine kinderen overal ter wereld dezelfde kuren uithalen (zoals Yotsuba) en het is gewoon hilarisch. Mensen kennen Shin chan ook van op TV een tijdje geleden.
Keroro is dan weer humor voor jongere lezers. In Japan heeft Keroro zelf een award gewonnen in de manga-voor-kinderen categorie. Maar die humor is wel tamelijk japans. Ik denk niet dat die bij ons echt zou aanslagen.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Shin Chan is dan weer niet echt geschikt voor kleine kinderen, toch? Ik bedoel, ik denk niet dat ik zou willen dat mijn kinderen boeken lezen waarin een kleuter constant met zijn xxx loopt te pronken. Het moest ze eens op ideeën brengen.

User avatar
Britt_
Posts: 272
Joined: Fri Apr 30, 2010 20:30
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Britt_ »

pietel wrote:Oh die heb ik op de vorige aniway meeting nog aangeraden aan een paar meisjes. Leuke serie. Een tikkeltje melig en iets te lief en warm voor mij, maar zeker een feelgood shoujo. en de tekenstijl zal zeker veel mensen aanspreken.
De tekenstijl is idd mooi en het verhaal heel vlotjes vond ik. Ik heb hem enkel wel ergens op een gegeven moment opgegeven want hij werd me wat te zoet. En wat van die veelvoorkomende liefdesprobleempjes als ik me niet herinner en dat lees ik niet supergraag. Geef mij maar een beetje actie of iets vreemd/buitengewoon.
Misschien dat, in dezelfde categorie gedacht dan, Peach Girl ook geen slechte keuze zou zijn?

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Peach Girl was inderdaad ook wel goed, voor een shojo dan.

Maison Ikkoku? :mrgreen: Voor als ze echt de ouwe toer willen opgaan.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

NeeNee wrote:Shin Chan is dan weer niet echt geschikt voor kleine kinderen, toch? Ik bedoel, ik denk niet dat ik zou willen dat mijn kinderen boeken lezen waarin een kleuter constant met zijn xxx loopt te pronken. Het moest ze eens op ideeën brengen.
Shin Chan is een seinen serie, dus hopelijk gaan je volwassen kinderen inderdaad niet in hun nakie rondlopen.
die kleine piemeltjes zijn het probleem ook helemaal niet (alleen preutse mensen storen zich aan een blote kleuter). De manga is vaak heel grof en behandelt nogal expliciete onderwerpen. Het is heel grappig, maar niet voor het grote publiek.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

^ Nou, dat hadden ze bij de tv niet door. Of was dat de opgekuiste versie? Ik had niet die indruk.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Kira »

NeeNee wrote:
Koen wrote:Ik vind NeeNee's idee van 'kinder'manga ook heel goed. Iets van Pokémon of Bakugan, maar dan écht manga, grijs wit en pocket en diens meer. Met uiteraard reclame in voor Yugioh en Shaman King en dan zo de kids warm maken voor andere manga's.
YGO vind ik persoonlijk totaal ongeschikt voor kindjes (het begin is echt niet kindvriendelijk, met al die moordlust langs beide kanten) en SK is in het begin wel goed, maar dan gaan ze filosofisch en moeilijk doen en wordt het saai voor een 10-jarige (heck, het wordt al saai voor mij. En ik kan best wel wat geleuter hebben. :roll:). Inuyasha is wat dat betreft nog beter, dat heeft tenminste constant genoeg actie.

Ik zou iets nog jonger willen... iets voor 6-10 jaar. Een soort van Jommeke, zeg maar. De manga die we nu hebben zijn eigenlijk allemaal niveau Nero/Suske & Wiske, goed voor kinderen en geïnteresseerde volwassenen maar voor de echte kleintjes net iets te ingewikkeld. Als je mensen warm wilt manga moet je het zo vroeg mogelijk doen, dus geef maar eens iets uit voor de kleuterschool. :lol:
Het begin van Yugioh niet kindvriendelijk?? Ik ken iemand die sinds zijn 10 al de eerste twee delen van Yugioh heeft, maar dan is gestopt omdat hij het te veel delen vond hebben (hij is nu 12). (Voor de rest ken ik er nog twee die alleen Detective Conan volgens (beide nu 13) en mijn leerkracht P.O. volgt Kenshin. Dus ik ken niemand die meer als één reeks volgt.) Zelf heb ik Yugioh nooit gelezen. Maar ik denk juist dat we reeksen moeten hebben met juist minder delen. Tot ongeveer 17 delen gaan, anders schrikt het mensen af of denken ze dat het 1. Te langdradig is of 2. Elk deel afzonderlijk is en dan weer te Jommekeachtig. Of heb ik het nu mis?

Of misschien moeten we nu dus meer de richting uitgaan van Yugioh, Detective Conan of Kenshin. Nee, das dom idee in het algemeen: ik kon net zogoed 4 kennisen hebben die Shaman King, Monster en Berserk volgen.
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

Post Reply