Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Brook500 »

Dan wil ik toch Yotsuba. Want dat is een perfect serie voor Kana.
Image

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

Ik ben het ermee eens dat Vampire Knight het uitstekend zou doen. Uitstekende reeks, een beetje donkerder dan de typische meisjesreeksen, hele mooie tekeningen, en perfect in de sfeer van de twilight-hype. (niet alleen vampieren, maar ook romantiek met een duister kantje). Het lijkt meer op Nana en minder op Furuba of Marmalade Boy. En dat is volgens mij goed voor de hedendaagse zelfbewuste en niet zo onschuldige tienermeisjes.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Brook500 »

Lijkt op Nana?
Dan moet het zeker eens uitkomen.
Image

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

wel, eigenlijk lijkt het niet op Nana. en lijkt het vooral op Twilight.
maar in het huidige shoujo-gamma op de nederlandse markt, leunt het meer aan bij Nana, dan bij de andere reeksen. maar dat heeft meer iets te maken met de leeftijd van het doelpubliek (ietsie ouder), dan met echte overeenkomsten.

(ik vind VK zelf heel goed, dus ik kan bevooroordeeld zijn)
Image

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Jarus »

pietel wrote:Ik ben het ermee eens dat Vampire Knight het uitstekend zou doen. Uitstekende reeks, een beetje donkerder dan de typische meisjesreeksen, hele mooie tekeningen, en perfect in de sfeer van de twilight-hype. (niet alleen vampieren, maar ook romantiek met een duister kantje). Het lijkt meer op Nana en minder op Furuba of Marmalade Boy. En dat is volgens mij goed voor de hedendaagse zelfbewuste en niet zo onschuldige tienermeisjes.
Ik moet instemmen met dit.
Nu zo met die twilight-hype zouden dit soort manga's het erg goed doen.
Misschien chibi vampire ??
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

Jakkes, naar mijn mening is Chibi Vampire (oftwel Karin) ongelooflijk middelmatig in zijn genre, het is eigenlijk een typische romantische shounen-serie met wat humor en wat schattige momenten, maar het is vooral populair omdat het over vampieren gaat. de tekenstijl is ook minder goed.
Ik verschiet er wel van hoe populair de engelse versie is, dus misschien is het toch belangrijk om niet te zoeken naar de beste reeksen, maar naar degene die het meest 'in' zijn.
Image

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by aya »

voor seinen : Jusqu’à ce que la mort nous sépare deze manga vind ik geweldig gewoon de actie die er in zit maar ook telkens je denkt nu ga het zo dan is het niet .

Professeur Eiji gewoon goed ernstig en toch een manga met gevoelen en werkelijkheid

une Sacrée mamie het is boeiend hoe Japan was in de jaren na de oorlog en hoe ze woonde op het platte land
en natuurlijk xxxholic de tekeningen zijn prachtig ,Yûko heeft nooit het zelfde kleed aan en het verhaal is tof spannend en met humor

voorde shonen en shojo zal ik later mijn lijste zetten
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

^ En waarom denk je dat die reeksen zouden aanslaan bij ons? XXX Holic lijkt mij nou niet direct de meest geschikte instapmanga, en ik weet ook niet in hoeverre het grote publiek hier geïnteresseerd is in het Japanse plattelandsleven van na de oorlog.

Ik kies voor Liar Game. Death Note heeft het ontzettend goed gedaan en dit is zo'n beetje hetzelfde genre. Mits een beetje goede reclame denk ik dat er een verkoopssucces van te maken valt. En niet onbelangrijk, nog niet in het Engels verschenen, dus veel oude fans zullen 'm nog niet hebben.

Bakuman is ook geen slecht idee, hoewel dat waarschijnlijk net iets minder zou verkopen. Maar je kunt wel weer adverteren met "van de makers van Death Note" en onze markt heeft eigenlijk nog geen 'realistische' shonen manga, dus dat is weer eens iets anders.

En FMA. Gewone shonen verkoopt blijkbaar nog steeds het beste en dit schijnt erg goed te zijn, dus het lijkt me logisch om het uit te geven. Ik ben in elk geval nog steeds op een Nederlandse release aan het wachten.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Brook500 »

aya wrote:voor seinen : Jusqu’à ce que la mort nous sépare deze manga vind ik geweldig gewoon de actie die er in zit maar ook telkens je denkt nu ga het zo dan is het niet .
Jusqu’à ce que la mort nous sépare (beter bekend als Until Death Do Us Part) heb ik in de tijd gekocht voor de mooie covers. En dan nog maar te zwijgen over de fantastische tekenstijl.
Image

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Wimpuls »

Ik denk dat Vinland Saga het nog wel goed zou doen. Al die verweesde Thorgal-fans zzouden meteen verkocht zijn.
Misschien helpt het ook dat de setting buiten Japan ligt (net als bij Monster).
Voor de rest... Nodame Cantabile als goeie Shoujo, FMA als intelligente shounen.
En waarom geen Yakitate!!! Japan, te koop bij de betere warme bakker?

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Berserker500 »

Yakitate!! Japan zou ik ook graag in het nl zien verschijnen. Of Fairy Tail , die schijnt het overal goed te doen.
Maar ik denk wel hoe de zaken nu lopen bij Glenat dat we eerder moeten hopen op nieuwe reeksen bij Kana.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by pietel »

Vinland Saga heeft inderdaad veel troeven voor onze markt. op veel manieren lijkt het op Berserk, maar dan realistisch ipv fantasy.
er zijn geen japanse culturele verwijzingen, de tekenstijl leunt dichter aan bij het westerse werk, en het is gewoon heel goed.
Ik vraag me dan wel af of Berserk goed verkoopt hier..

Nodame Cantabile is een weinig aantrekkelijk concept. Die serie moet het hebben van mondelinge reclame, want iedereen die het leest, vindt het gegarandeerd goed. Maar het thema klassieke muziek spreekt weinig mensen aan. en het is gericht op een iets ouder publiek (hoger onderwijs), en dat is een leeftijd waarop weinig mensen openstaan voor stripverhalen.

Fullmetal Alchemist is ook al zo'n shonen die op een juist iets ouder publiek mikt. maar die is steengoed
en zou een grote aanwinst zijn voor onze markt. ik wacht ook op de aankondiging van een nederlandse versie en dan gaan mijn engelse boekjes direct de deur uit. maar ik vrees dat de licensierechten tamelijk duur zijn, verkoopt FMA in Japan niet meer dan Naruto?


Nee ik denk dat jonge tieners nu het belangrijkste mikpunt moeten zijn. Er is al een uitstekend gamma voor deze leeftijd, dus een paar extra titels kunnen deze leeftijdsgroep consolideren.
Bijvoorbeeld Fairy Tail lijkt een goede aanwinst voor dat gamma. D.Grayman ook. Zoals de meeste shonen actiereeksen is er hier weinig typisch japans en zijn ze dus gemakkelijk vertaalbaar.
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor Kekkaishi en Hunter x Hunter, maar die andere twee zijn veel cooler en dus beter voor jongere lezers.

voor de andere voorstellen: XXX Holic verkoopt zeker beter dan Liar Game, omdat de eerste er geweldig goed uit ziet en de tweede juist helemaal niet.
Bakuman kan misschien wel werken, maar gaat geen nieuwe lezers lokken.
Yakitate is gewoon onvertaalbaar.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Misschien moeten ze ook eens een reeks voor iets jongere kinderen proberen, want die zijn er praktisch niet (Pokemon animanga tellen niet mee).

Magic Kaito is erg leuk (en je kunt gemakkelijk de Conan fas meekrijgen), maar jammer genoeg maar vier delen. Yaiba misschien? Al zou dat dan een beetje te jong kunnen zijn, dat gaan de volwassenen niet lezen. En ik vraag me ook af hoeveel ouders manga voor hun kind gaan kopen als dat kind nog te jong is om echt zelf te kiezen.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Wimpuls »

pietel wrote:Yakitate is gewoon onvertaalbaar.
Ik geef toe dat het verre van simpel is, maar 'onvertaalbaar' zou ik niet zeggen. Ik vond het knap hoe ze de befaamde reacties van Kuroyanagi in het Frans vertaald kregen. Soit, de kans dat ze Yakitate daadwerkelijk zullen vertalen, is zeer klein (maar ik zou het meteen kopen).

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Koen »

Brook500 wrote:Dan wil ik toch Yotsuba. Want dat is een perfect serie voor Kana.
Ik zou Yotsuba liever bij Glénat zien, en vertaald door Nele Noppe. Dat lijkt me ideaal. De vertalingen van Kana zijn ws wel beter maar ook 'neutraler', bij de humor van Yotsubato mag het van mij wat vrijer en losser zoals in One Piece, wat Nele Noppe toch heel goed doet.

Ik vind NeeNee's idee van 'kinder'manga ook heel goed. Iets van Pokémon of Bakugan, maar dan écht manga, grijs wit en pocket en diens meer. Met uiteraard reclame in voor Yugioh en Shaman King en dan zo de kids warm maken voor andere manga's.

Ik ken Vampire Knight niet, maar als het wat trekt op Nana qua sfeer is het nog beter dan ik al dacht. Ik heb net weer een zieltje geconverteerd via Nana, en zoek nu iets wat haar ook kan boeien. Maar wat kan je een meisje van 15 nog aanreiken in het NL? Shonen en seinen zal haar niet interesseren want het is Nana dat ze goed vindt en niet zozeer manga an sich, en voor de rest lijken de shojo's me toch eerder voor een jonger (meisjes)publiek te zijn. Marmalade Boy en Gals zal een puberend meisje al snel kinderachtig vinden, me dunkt. Ik zie enkel nog eventueel FB maar dan nog...
motivatiedip. help!

Post Reply