Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Jarus »

Hmm oke mijn denk vermogen is niet meer volledig gebruibaar maar goed ik zal het proberen.

Danjou Yamato zit op de middelbare school en is boxkampioen in de regio.
Maar omdat zijn familie verhuisd naar tokyo moet hij mee en dus ook daar naar school toe.
Hij komt op een school waar eerst een school was voor alleen meisjes maar de school is dit jaar voor het eerste gemixt met jongens.
Dus hier door zijn er weinig jongens en hebben de meisjes veel macht over de jongens.
Maar Yamato wil niet onder doen voor de meisjes en vecht op zijn manier voor de jongens.
Maar ondertussen ondekt hij op deze school en personen op deze school iets over zijn verleden die lang lang geleden vergeten is....

Zo maakt je dat iets wijzer heb er wel even over moeten doen hoor poe he.
Berserker500 wrote:Zeg Jarus hoeveel reeksen volg jij eigenlijk?
te veel maar als je meer witl weten vraag maar door in het topic wat neenee zei :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

En gaat het dan vooral over boksen?

Want een sportmanga zouden we inderdaad wel kunnen gebruiken. Nog een van die dingen die in het Nederlands om de een of andere reden totaal niet vertegenwoordigd zijn.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Jarus »

niet echt.
Het komt er af en toe een beetje in naar voren.
Maar het is meer een romantische shonen komedie.
Maar helaas voor jouw is die na mijn idee alleen nog online te volgen dus daarom hoop ik dat hij nog gaat worden uitgegeven :D
en een sport title kan zeker geen kwaad nee
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Berserker500 »

Een sportmanga mag eigenlijk wel eens vertegenwoordigd worden in het nl.
Ik heb toch al veel goeds gehoord van Slam Dunk. Zou dat geen goede reeks zijn voor Kana vermits ze zo graag lange reeksen uitgeven.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Ja, dat was ook Koens eerste suggestie. En hij heeft er veel gelezen.

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Jarus »

Sport manga kana sport kom op geef ons wat we willen.
of glenat natuurlijk maar ja die heeft geen regelmaat :lol:
Maar daar is een ander topic voor om te zeuren over glenat.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Weertangel »

Ik ben op iemands sugesstie eens met Suzaka begonnen, die heeft ook een zeer goed verhaal, al komt sport meer op een zijspoor in deze manga, niettemin, een goede serie. ben nog aan het twijfelen of ik hem ga halen, want het verhaal komt erg langzaam op gang voor mijn smaak(maar dat ben ik.)

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Jarus »

ow ow ow door gaan.
Ik vind het een zeer leuke serie.
en het is het zeker waard om door te blijfn lezen :D
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Koen »

Een bijvraag... Die hier misschien wel past? Dat ene topic vind ik toch niet meer terug :P

Zouden jullie als uitgeverij kiezen voor de grootste naam, met de kans dat de fans die al in een andere taal hebben en niet opnieuw investeren, of voor de meest belovende nieuwkomen, met de kans dat niemand die al kent en/of dat die in Japan geen succes wordt en snel gecancelled wordt? Kortom, de klassieker of het opkomende talent?

We zien dat alvast Glénat voor de gevestigde waarden kiest. Liefst reeksen uit de negentiger jaren die afgelopen zijn. De fans op fora lijken vooral om FMA en HXH te schreeuwen. Maar zouden ze die ook kopen? Bakuman is ook een naam die veel voorkomt. Maar die is net gestart in zowel het FR als het EN en ik zie daar al vaak 'commentaren' op dus veel mensen kopen die al.

Maar kent/volgt iemand die nieuwe series? Zeker nu scanlations het moeilijk hebben zal dat voor nieuwe reeksen betekenen dat ze minder naambekendheid kunnen verwerven in het westen. De rol van de uitgeverij wordt weer heel wat belangrijker dan gewoon eens kijken op onemanga om te zien welke nieuw reeks het beste scoort...

Als jij wordt aangenomen voor onze Heuveluitgeverij, welke weg zou jij kiezen?
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Koen wrote:Zouden jullie als uitgeverij kiezen voor de grootste naam, met de kans dat de fans die al in een andere taal hebben en niet opnieuw investeren, of voor de meest belovende nieuwkomen, met de kans dat niemand die al kent en/of dat die in Japan geen succes wordt en snel gecancelled wordt? Kortom, de klassieker of het opkomende talent?
Nieuwkomer, absoluut. Niet zo nieuw dat je nog niet weet of hij aanslaat, maar een serie als Bakuman die met 9 delen al in de top 10 staat kun je met je ogen dicht uitbrengen. En dan liefst vóór of tegelijkertijd met de Fr/Eng versie, of tenminste zorgen dat je hem al vroeger aangekondigd hebt zodat de mensen weten dat ze niet te lang moeten wachten.

Maar kent/volgt iemand die nieuwe series? Zeker nu scanlations het moeilijk hebben zal dat voor nieuwe reeksen betekenen dat ze minder naambekendheid kunnen verwerven in het westen. De rol van de uitgeverij wordt weer heel wat belangrijker dan gewoon eens kijken op onemanga om te zien welke nieuw reeks het beste scoort...
Daar zou ik me geen zorgen over maken. De Nl markt is op dit moment zo klein en de community zo hecht dat de fans elke nieuwe reeks sowieso zullen opmerken, hoe onbekend hij ook is. En voor de niet-fans maakt het ook niet uit, want die kennen die reeksen sowieso niet.

Op de Franse markt ligt het natuurlijk anders, maar hier hoef je je om naambekendheid volgens mij echt niet druk te maken. Zorg gewoon dat het een goede reeks is en dat hij regelmatig uitkomt, dan ontdekken de fans hem vanzelf wel.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Turvy »

Koen wrote:Als jij wordt aangenomen voor onze Heuveluitgeverij, welke weg zou jij kiezen?
Wat nieuw spul, maar ook degelijke klassiekers die onwaarschijnlijk genoeg de sprong naar het westen nog niet gemaakt hebben (Yokohama Kaidashi Kiko en Tokyo Crazy Paradise, iemand?) + natuurlijk zowat het hele oeuvre van Adachi. *droomt*

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Koen »

Turvy wrote:+ natuurlijk zowat het hele oeuvre van Adachi. *droomt*
Toch niet allemaal tegelijk zoals in la douce France? ;)

Je kan inderdaad ook gaan putten uit vergeten of oudere klassiekers... (Maar verwacht er geen loonbonus voor ;))
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by NeeNee »

Turvy wrote:
Koen wrote:Als jij wordt aangenomen voor onze Heuveluitgeverij, welke weg zou jij kiezen?
Wat nieuw spul, maar ook degelijke klassiekers die onwaarschijnlijk genoeg de sprong naar het westen nog niet gemaakt hebben (Yokohama Kaidashi Kiko en Tokyo Crazy Paradise, iemand?) + natuurlijk zowat het hele oeuvre van Adachi. *droomt*
Oh ja, niet-vertaalde en OOP klassiekers komen ook in aanmerking. Planetes staat nog altijd hoog op mijn lijst.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Brook500 »

Oh ja, niet-vertaalde en OOP klassiekers komen ook in aanmerking. Planetes staat nog altijd hoog op mijn lijst.
Planetes. Ik heb er ooit eens de anime van willen zien maar het kwam er nooit van.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Post by Koen »

Zowel de manga als de anime zijn absolute toppers, Brook. Als je de kans krijgt zeker niet laten liggen...
motivatiedip. help!

Post Reply