Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen nu?

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

Goh, die heb ik wel eens geprobeerd, maar het zei mij eigenlijk niet zoveel. Deed mij net iets teveel aan Thorgal denken. :?

Meer suggesties?

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by Weertangel »

NeeNee wrote:Vraagje: Als je een (nog niet in het Nederlands vertaalde) serie zou moeten uitkiezen om het grote publiek warm te maken voor manga, welke zouden jullie dan nemen?
Van de series die ik ken, zou ik deze 2 kiezen.

Oh! My Godddess.
Sinds het een rustige comische serie is met om de zoveel tijd wat aktie, die het algemeen publiek misschien wel kan waarderen.
En omdat mensen simpelweg van romantisch gestuntel houden met een vleugje magie :)

Negima!
Goede Alround serie die voornamelijk onder de Harry Potter fans aanhang "zou" kunnen vinden,gecombineerd met de goed art en de vele afwisselende verhalen zou ie waarschijnlijk wel goed vallen onder de 14+ jeugd.

Plus de titels zijn catchy genoeg om makkelijk te onthouden.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

Blue Exorcist! *spam* :lol:

Iemand raadde daarnet Saint Young Men aan. Denken jullie dat zoiets zou aanslaan in het Nederlands?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by Koen »

Ik denk het wel. Degelijke tekenstijl, thema dat ook bij ons zou kunnen werken, zeker aandacht van algemene pers, enige probleem is dat de kwaliteit echt heel wisselvallig is. Sublieme momenten wisselen al te vaak af met blah grapjes.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

^ Mm... maar denk je dan aan een gewone pocket, of eerder aan een meer 'volwassen' uitgave?

Want ik heb vermoed dat het huidige Kana/Glénat-doelpubliek vooral uit shonen- en detective/horrorseinenfans bestaat. De slice-of-life doelgroep is niet echt vertegenwoordigd daar, dat is meer het terrein van EPO/Casterman...

... Maar als je ze te duur maakt, bereik je de jeugd weer niet meer. Wat moet je doen met komedie? :?

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by Koen »

Detective??

Ik zou gewoon voor pocket gaan. Net zoals Monster / Death Note zal dit ook een ouder publiek aanspreken maar het lijkt me te typisch manga om het verder te verwesteren.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

Koen wrote:Detective??
Monster/Liar Game/Doubt noem ik detective-horrorseinen. Het gaat grotendeels om raadsels oplossen, toch? En het is zeker geen pure horror. Hoe zou jij het anders noemen?

En ik ga ervan uit dat het publiek dan ook uit detective/horrorfans bestaat. Fans van alletwee of één van beide, dat weet ik niet, maar als je beide genres niets vindt, ga je dat soort manga echt niet lezen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by Koen »

Detective is bij mij echt old school detective zoals Conan, Monster enzo vind ik eerder thrillers. Maar ik ben nooit echt goed geweest in genres ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Discussie nr. 6: Manga in het Nederlands - welke reeksen

Post by NeeNee »

^ Zo kun je het ook noemen. Maar ik vermoed dat het publiek wel overlapt.

Post Reply