Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 18 maart 2009 verscheen Dragon Ball – Ultimate Edition 1 in het Nederlands. Lees hier de review van dit epische volume!

In dit eerste volume volgen we de eerste ontmoetingen van Son Goku. Het ijzersterke jongetje met de apenstaart maakt kennis met Bulma en leert zo over het bestaan van de dragon balls. Hij zal Bulma op haar zoektocht naar de dragon balls begeleiden en op die manier zijn eerste vrienden leren kennen (Oolon, Kame Sennin, Yamcha, Chichi,…).

Elk volume uit deze perfect edition (kanzenban in het Japans) telt iets meer pagina’s dan de traditionele 42-delige reeks. De kanzenban telt in totaal dan ook slechts 34 volumes. Dit eerste deel vertelt ons het verhaal tot Son Goku Kame Sennin naar de Fry Pan van Gyumao brengt. In tegenstelling tot hedendaagse shonen manga vordert het verhaal hier dus met rasse schreden!

Dragon Ball blijft een cultklassieker. Voor mensen van mijn generatie is het pure nostalgie maar toch doorstaat de manga ook prima de tand des tijds. Ook de nieuwe generatie fans zal kunnen genieten van de ietwat perverse humor van deze eerste deeltjes. Legendarisch is nu reeds de uitroep van Son Goku: “de ballen zijn weg!” wanneer hij bij Bulma een essentieel verschil tussen jongens en meisjes opmerkt…

Bovendien is deze ultimate edition een prachtige luxe-uitgave op een groter formaat, met kleurenpagina’s, aangepaste vertaling en vele andere verbeteringen ten opzichte van de eerdere Dragon Ball uitgave. Exact één jaar na het verschijnen van volume 85 dat het einde inluidde van de vorige versie, verscheen deze perfect edition en die is meer dan de moeite waard om opnieuw te investeren in Dragon Ball. En voor lezers die de vorige versie nog niet hebben is het al zeker een must buy!
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Jarus »

hmmm ja geweldige serie.
brengt veel leuke herinneringen naar boven.
was ook me eerste nederlands talige manga ( het was ook de eerste op de markt maar goed ).
meteen de eerste dag dat hij uitkwam voor de winkel gestaan wachtend tot hij open ging zodat ik hem kon kopen.
poe ik deed er toen dragonballz op yorin kwam ook van alles aan om het te kunnen zien.
doordeweeks en in het weekend dragonballz rewind kijken.
zeker een aanrader om te kopen/lezen als je het nog niet kent.
maar ik heb zo een vermoede dat de meeste mensen die hier actief zijn op dit forum wel een beetje bekend zijn met de serie.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Ik zweer bij mijn blauwe boekjes. 8)

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Jarus »

ik heb ook al mijn blauwe boekjes in de kast staan :wink:
maar deze zou ik ook best willen ben nog steeds erg fan van de serie.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Weertangel »

Ik heb voor altijd een litteken van de dragonball z serie die hier in nederland op tv was zo lang geleden...
dus jullie doen maar, iets met dragonball in zijn naam komt bij mij het huis niet in!!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Jarus »

Weertangel wrote:Ik heb voor altijd een litteken van de dragonball z serie die hier in nederland op tv was zo lang geleden...
dus jullie doen maar, iets met dragonball in zijn naam komt bij mij het huis niet in!!
Do tell?? :o
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Weertangel »

Jarus wrote:Do tell?? :o
staat al ergens anders hier op deze forum, maar die serie was gewoon zo verdomd langdradig!! 20 afleveringen wachten op een gevecht en elke aflevering een cliffhanger... je werd er ziek van! Power rangers waren nog beter dan dat!!
Ik kan dan ook alleen maar ervan uitgaan dat de manga net zo erg is, dus laat maar liggen!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by barbapapa »

Weertangel wrote:Ik kan dan ook alleen maar ervan uitgaan dat de manga net zo erg is, dus laat maar liggen!
Mis, dus.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

Ik zeg net in m'n mini-review (net boven jouw post) dat het verhaal enorm snel vordert - zelfs in vergelijking met de huidige shonen manga's ;)

voorbeeld - ik heb net volume drie van de kanzenban editie gelezen... dus volop het 21ste Tenkaichi Budokai toernooi... een gevecht duurt hier gemiddeld één hoofdstuk, in naruto's toernooi duurt een gevecht gemiddeld één volume - welke is dan langdradig ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

(nu heeft dragonball sowieso erg weinig gelijkenissen met DBZ)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Weertangel wrote: Ik kan dan ook alleen maar ervan uitgaan dat de manga net zo erg is, dus laat maar liggen!
Nee hoor, de manga gaat een heel stuk sneller. De anime is net berucht voor de manier waarop ze alles tot in het oneindige gerekt hebben.

Om maar even een voorbeeld te noemen: het gevecht tussen Goku en Freezer, in de anime 20 episodes, zal in deze reeks net geen anderhalf volume vullen.

Onlangs is zelfs een herziene versie van de anime verschenen, Dragon Ball Kai, die enkel het verhaal van de manga verteld zonder toegevoegde scenes en filler. Deze versie zal om en bij de 100 episodes tellen, tegenover 291 in de originele uitgave.
Koen wrote:(nu heeft dragonball sowieso erg weinig gelijkenissen met DBZ)
Vind je? Ik merk niet zo heel veel verschil. En hoe dan ook, in de manga maken ze het onderscheid niet, dus deze thread is voor allebei.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

de humor is toch veel geprononceerder (en vooral perverser) in 'db' dan in 'dbz'?
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Jarus »

Koen wrote:de humor is toch veel geprononceerder (en vooral perverser) in 'db' dan in 'dbz'?
helemaal mee eens.
maar ik moet wel zeggen als je met dragonball begint lees je het dragonball z gedeelte er ook wel bij.
het loopt ook gewoon prima in elkaar over.
alleen dan jammer van de humor dat die dan wat minder is.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Koen wrote:de humor is toch veel geprononceerder (en vooral perverser) in 'db' dan in 'dbz'?
Ja, akkoord. Maar een andere soort humor kwalificeert bij mij niet als "erg weinig gelijkenissen". De toon wordt wat serieuzer, maar de basis van de reeks is niet veranderd. Bovendien lijkt het einde van db (grote Goku) toch al meer op dbz dan op de vroege db, dus om dat nou zo te gaan opsplitsen...

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by barbapapa »

Simpel, in het "DBZ" gedeelte van de reeks is er gewoon veel minder humor, en speelsheid.
Het feit dat ze het later echt serieus nemen, maakt alles gewoon minder lolliger. :P

Post Reply