Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Wimpuls »

Bah, echt bloedserieus blijven ze nooit lang in DBZ. De manier waarop Picollo omgaat met zijn nieuwe status van tweedrangsfiguur is ook hilarisch. Het hele fusie-gezever, Sangohan als Great Sayaman, die dwaze Satan,... Het is wel minder frequent en minder echt deel van het verhaal, dat geef ik toe. Bij Naruto, bijvoorbeeld, is er gewoon géén humor meer. Of ik begrijp de grappen niet.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Ik vind die serieuzere stukken juist beter. :)

Koen, ging jij trouwens niet eens een thread starten om te zien welke saga populairder was? Ik ben eigenlijk wel benieuwd. Vergeet de poll niet.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

dan moet ik die sagas wel kennen natuurlijk... mijn franse db's liggen zo goed weggestopt dat ik content ben met de kanzenban in het nederlands die me eindelijk toestaat de reeks te herlezen ;)

dbz: namec, cyborgs, buu?
maar db...
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Ik geef je een hint: Dragon Ball Wiki. :wink:
http://dragonball.wikia.com/wiki/List_of_Sagas

Ik zou het opsplitsen in:
- Emperor Pilaf
- eerste tornooi
- Red Ribbon Army
- tweede toernooi
- King Piccolo
- Piccolo jr.

- Saiyan Saga
- Namek Saga
- Frieza Saga
- Androids Saga
- Cell Saga
- Majin Buu Saga

Wel nog vertalen en in hetzelfde format zetten.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 13 mei 2009 verscheen Dragon Ball – Ultimate Edition 2 in het Nederlands. Lees hier de review van dit epische volume!

Onze vrienden slagen er eindelijk in de dragon balls bij elkaar te krijgen, maar blijkbaar zijn zij niet de enige die een wens in vervulling willen zien gaan. Toch krijgen we in dit tweede volume Shenlong al te zien. Aan welke wens wordt voldaan laten we jullie zelf ontdekken…

Nadien keert Son Goku terug naar Kame Sennin. Hij wil dat de grootmeester hem traint. Hij ontmoet er Krilin die ook leerling van Muten Roshi wil worden. En zo ontmoeten de twee toekomstige vrienden elkaar voor het eerst.

Dit tweede volume blijft even sterk als het voorgaande. De vaart zit er goed in en de actie wordt prima afgewisseld met humoristische momenten. Vooral de droge commentaar is bij momenten hilarisch. (“Het zijn m’n broertjes.”)

Niet alleen inhoudelijk blijft Dragon Ball een absolute klassieker, Glénat levert immers ook een prachtig eindproduct af. De vertaling is bijzonder goed aangepast en net zoals in het eerste volume valt er geen enkel foutje te bespeuren. Prima werk!
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Jarus »

NeeNee wrote:Ik geef je een hint: Dragon Ball Wiki. :wink:
http://dragonball.wikia.com/wiki/List_of_Sagas

Ik zou het opsplitsen in:
- Emperor Pilaf
- eerste tornooi
- Red Ribbon Army
- tweede toernooi
- King Piccolo
- Piccolo jr.

- Saiyan Saga
- Namek Saga
- Frieza Saga
- Androids Saga
- Cell Saga
- Majin Buu Saga

Wel nog vertalen en in hetzelfde format zetten.
Gaat de poll dan alleen over de manga of ook over de anime.
want als het over de anime gaat moeten de dbgt sagas ook nog in de poll komen.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Dit gaat eigenlijk zoals de topic zelf zegt over de manga (Speciale editie).
Ik vind het een geslaagde reeks. Toen er nog alleen die blauwe boekjes er waren had ik ze tot deel 22 gekocht, maar toen ik hoorde dat DBU ging komen ben ik er direct mee gestopt.
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 15 juli 2009 verscheen Dragon Ball – Ultimate Edition 3 in het Nederlands. Lees hier de review van dit epische volume!

Son Goku en Krilin moeten zich door de loodzware training van Muten Roshi ploeteren. Ze hebben het zwaar maar als beloning belooft Muten Roshi hen na afloop van de training te laten deelnemen aan het beroemde vechttoernooi Tenkaichi Budokai. En er was geen betere manier om de jongens te motiveren!

De rest van dit volume staat dus in het teken van het 21ste Tenkaichi Budokai. Son Goku stelt er Krilin voor aan Bulma en zijn oude vrienden die Yamcha komen aanmoedigen. Na de voorrondes te hebben overleefd moeten onze vrienden aan de bak in de finalerondes. De gevechten volgen elkaar in sneltempo op!

En jawel, ook dit derde volume vormt een sublieme lectuur. De lezer wordt geen moment rust gegund. Waar gevechten in de huidige shonen manga vaak een gans volume duren, zijn ze hier meestal op één hoofdstuk afgewerkt. Snelle actiemomenten worden ook nog steeds afgewisseld met de gekende humor van Toriyama. Hilarisch in dit volume is het interview dat wordt afgenomen van Son Goku en Krilin. Schuddebollend van het lachen zal de lezer ook vaststellen dat Glénat nu al drie boekjes op rij een foutloos parcours rijdt. Must have!
motivatiedip. help!

User avatar
Jarus
Posts: 417
Joined: Thu Jun 10, 2010 21:18
Location: in manga dromen land

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Jarus »

Brook500 wrote:Dit gaat eigenlijk zoals de topic zelf zegt over de manga (Speciale editie).
Ik vind het een geslaagde reeks. Toen er nog alleen die blauwe boekjes er waren had ik ze tot deel 22 gekocht, maar toen ik hoorde dat DBU ging komen ben ik er direct mee gestopt.
he je weet maar nooit.
mischien was er wel iemand die die sagas wel erg *uhm* geslaagd *uhm* vind.
ik zelf niet van mij mag je ze wel weg laten.
TROUWE ONDERDAAN NR.1 VAN FORUMKONINGIN NEENEE
(\__/)
(='.'=) This is Bunny-chan. Copy and paste bunny-chan into
(")_(") your signature to help him gain world domination.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 16 september 2009 verscheen Dragon Ball – Ultimate Edition 4 in het Nederlands. Lees hier de review van dit epische volume!

De laatste halve finale van het 21ste Tenkaichi Budokai moet in dit vierde volume al snel plaats ruimen voor de grootse finale tussen de twee absolute toppers van dit vechttoernooi. Een prachtig gevecht met ingenieuze technieken en een apocalyptisch einde besluiten dit hoofdstuk.

Nadien trekt Son Goku de wijde wereld in om zijn training verder te zetten, maar ook om op zoek te gaan naar de dragon ball van z’n opa. Hij merkt al snel dat hij niet de enige is die op zoek is naar de ballen. En deze keer staat hij er alleen voor…

In dit vierde volume wordt het Red Ribon leger geïntroduceerd als nieuwe vijand maar toch is het vooral de finale van het Tenkaichi Budokai dat in de annalen zal blijven nazinderen. De naïeve Son Goku blijft ook in dit volume hilarisch. Vooral zijn uitspraak “Soms moet je de buikriem aanhalen” nadat hij de keuken van een volledig restaurant heeft verorberd is top. Twee pietluttige vergetelheden van Glénat. Op pagina 148 werd de titelpagina niet aangepast aan de nieuwe vertaling van het Red Ribon Army (hier nog ‘rode lint’ genoemd) en op pagina 210 is het “korte metten ‘mee’ maken”. Voor de rest wederom puik werk!
motivatiedip. help!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Zeg Koen je bent aan een mini review marathon begonnen zeker? :D

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Koen wrote:Op 16 september 2009 verscheen Dragon Ball – Ultimate Edition 4 in het Nederlands. Lees hier de review van dit epische volume!

De laatste halve finale van het 21ste Tenkaichi Budokai moet in dit vierde volume al snel plaats ruimen voor de grootse finale tussen de twee absolute toppers van dit vechttoernooi. Een prachtig gevecht met ingenieuze technieken en een apocalyptisch einde besluiten dit hoofdstuk.

Nadien trekt Son Goku de wijde wereld in om zijn training verder te zetten, maar ook om op zoek te gaan naar de dragon ball van z’n opa. Hij merkt al snel dat hij niet de enige is die op zoek is naar de ballen. En deze keer staat hij er alleen voor…

In dit vierde volume wordt het Red Ribon leger geïntroduceerd als nieuwe vijand maar toch is het vooral de finale van het Tenkaichi Budokai dat in de annalen zal blijven nazinderen. De naïeve Son Goku blijft ook in dit volume hilarisch. Vooral zijn uitspraak “Soms moet je de buikriem aanhalen” nadat hij de keuken van een volledig restaurant heeft verorberd is top. Twee pietluttige vergetelheden van Glénat. Op pagina 148 werd de titelpagina niet aangepast aan de nieuwe vertaling van het Red Ribon Army (hier nog ‘rode lint’ genoemd) en op pagina 210 is het “korte metten ‘mee’ maken”. Voor de rest wederom puik werk!
Die paar foutje waren inderdaad spijtig maar ik vond de naam van een bepaalde techniek wel een beetje flauw - Slaap Kindje Slaap. Is dat de ook zo bij het engelse of het franse versie?
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

De herziene vertaling van DB-U is gebaseerd op de eveneens herziene vertaling van de Franse DB-U. Geen idee echter, hoe ze het in het Frans vertaalden (maar het zal dus niets 'Japans' geweest zijn, vermoed ik. Anders zou dat op die manier overgenomen zijn in het NL ook.)

Enkel voor DB en DC heb ik er wat geschreven, had wat congé in juli ;) ('Had' spijtig genoeg :cry: )
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Koen wrote:Op 16 september 2009 verscheen Dragon Ball – Ultimate Edition 4 in het Nederlands. Lees hier de review van dit epische volume!

In dit vierde volume wordt het Red Ribon leger geïntroduceerd als nieuwe vijand maar toch is het vooral de finale van het Tenkaichi Budokai dat in de annalen zal blijven nazinderen. De naïeve Son Goku blijft ook in dit volume hilarisch. Vooral zijn uitspraak “Soms moet je de buikriem aanhalen” nadat hij de keuken van een volledig restaurant heeft verorberd is top. Twee pietluttige vergetelheden van Glénat. Op pagina 148 werd de titelpagina niet aangepast aan de nieuwe vertaling van het Red Ribon Army (hier nog ‘rode lint’ genoemd) en op pagina 210 is het “korte metten ‘mee’ maken”. Voor de rest wederom puik werk!
Red Ribon Army?

Genoemd naar het tijdschrift, neem ik aan? :P
http://en.wikipedia.org/wiki/Ribon


Nee, serieus, er staat toch niet echt overal Red Ribon i.p.v. Red Ribbon, he? Anders kun je zo een halve bladzijde schrijffouten toevoegen.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Dragon Ball – Ultimate Edition ~[Glénat]

Post by Koen »

Tja, Toriyama heeft het zo gewild ;)
motivatiedip. help!

Post Reply