Gals! ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Gals! ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 15 oktober 2008 verscheen Gals! 1 in het Nederlands. Lees hier de review van dit grappige volume!

Ran Kotobuki is een zestienjarige kogal, een hippe griet uit Tokio. Haar hele gezin werkt bij de politie, maar dat is allesbehalve haar droom. Zij wil… shoppen!

In dit eerste volume maken we kennis met Ran, haar familie, haar vriendinnen (verwittig me als jij ze wel uit elkaar kan houden) en nog enkele populaire jongens. Een heleboel personages voor een eerste volume. De mangaka had echter beter wat personages ingeruild voor een scenario. Daarmee is het immers pover gesteld. Na dit eerste volume vraag je je af waarover Gals nu eigenlijk gaat.

Gelukkig valt of staat een manga als Gals niet met het scenario. De personages zijn leuk, de humor is grappig en het geheel vormt al bij al een aangename lectuur. Alleen kabbelt het allemaal losjes voort zonder enige vorm van samenhang.

Twee kleine foutjes: p. 14: herinneri(n)gen; p. 41: leid(t) je (in de freetalk).

Gals! is een shojo manga die in de eerste plaats het doelpubliek zal bekoren. Het is een geslaagde reeks maar kan bezwaarlijk grensoverschrijdend genoemd worden. Bovendien is het heel specifiek gericht op meisjes die de Japanse modeverschijnselen van nabij volgen. Het nadeel is natuurlijk dat er in ons taalgebied maar weinig mensen echt op de hoogte zijn van al de benamingen die in Gals gebruikt worden. Enkele bonuspagina’s met meer uitleg over deze fenomenen hadden welgekomen geweest. Leuke manga maar dan wel voor een heel specifiek publiek.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Binnenkort Akira! 8)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by Koen »

of alice 19th! ik twijfel nog ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Gals! 1-3
Shoppen, Galsgevecht, weer shoppen, weer een Galsgevecht, liefde(?), weer shoppen, weer Galsgevechten.
Zo kan ik Gals na de 3 eerste delen een beetje omschrijven.
Een scenario heeft het niet echt.
De leukste personages zijn voor mijn part Miyu & Sayo (vooral die 'datchu' -uitspraak).
Ran, het hoofdpersonage, zelf heeft zo haar hoogtepunten.
De tekennstijl is alles behalve goed. Vooral die benen van de vrouwelijke personages zijn zo lang, dat je zou denken dat ze op stelten lopen. Het is gewoon geen zicht.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Gals! 4
De reeks is nog steeds eentonig zoals de andere delen, alhoewel de chapters, waar we Miyu's moeder voor het eerst zien & Sayo's beste vriendin iets schokkend heeft meegemaakt, waren wel wat beter dan de rest.
Beste deel tot nu toe, maar het blijft wel beneden mijn verwachtingen.
Image

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Gals 5-7
Ik heb mij door deel 6 & 7 moeten sleuren. Deel 5 was nog een beetje interessant om te volgen, maar daarna gaat 't bergaf. Af & toe kom je een leuke chapter tegen maar dan nog is het saai om te lezen.
Ran blijft eentonig in de reeks & hoe langer hoe irritanter. De rest van de personages vallen nog een beetje mee, maar dan heb je het ook gehad.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Nu begin ik toch te twijfelen of de reeks wel zou verder zetten.
Hoewel ik normaal wanneer ik aan een reeks begin die ook wil afmaken.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Ik geef je één tip als je verder wilt lezen: geen 2 delen achtereen gaan lezen, dan is 't nog te doen.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Ik heb nog een poging gedaan om Gals te lezen maar na een 20 tal pagina's in deel 3 had ik genoeg van.
Het blijft zo verdomd saai en dan constant dat gezever van de mangaka.
Ik blijf een fan van nl manga maar als het so saai is dat ik mij er door moet sleuren dan hoeft voor mij toch niet meer.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Ik ga er ook mee stoppen.
Dat 'gezever' valt nog mee, maar de tekenstijl & het hoofdpersonage zijn de enorme nadelen van de reeks.
En het feit dat ik alleen maar een chapter een beetje leuk vond doet mijn goesting voor nog verder te lezen serieus zakken.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Gals! ~[Glénat]

Post by mangazot »

Ik vond het best een aardig reeks, categorie "hilarisch".
Maar er zijn een paar dingen die je in de gaten moet houden:
in tegenstelling tot veel andere reeksen, is het geen doorlopend verhaal, maar zijn het allemaal losse verhaaltjes.
Fujii heeft het over "bundels".
En na elk verhaal valt het even stil, natuurlijk. Het is dus niet zoals Bleach, dat je bijna in één ruk van het eerste deel tot het nde deel zou lezen.
Gals is meer geschikt om af en toe een of twee hoofdstukken te lezen, maar dan heb je er echt wel plezier aan.
En tenslotte ben je niet verplicht om ook al die freetalk en make-up-tips te lezen. Overigens heb ik met die freetalk geen probleem. De make-up daarentegen....
De reeks liep in het Japans maar drie jaar, en dat verbaast me niet: ze is heel erg gesitueerd in een bepaalde periode. Girls Power is Spice Girls talk. Maar de Spice Girls waren van een eind voor 2000.
Image

Post Reply