Pluto ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Pluto ~[Glénat]

Post by Edward »

Ik heb vandaag Pluto deel 1 aangeschaft. Dit is het beruchte verhaal dat geschreven is door Naoki Urasawa en gebaseerd is 'Tetsuwan Atom', ofwel Astroboy.

Samenvatting Glénat:
In een utopische samenleving waarin mens en robot vreedzaam samenleven, wordt het evenwicht brutaal verstoord wanneer iemand of iets de Zwitserse robot Mont Blanc vernietigt.
Rond dezelfde tijd wordt ook een sleutelfiguur van een robotrechtengroepering vermoord. De twee incidenten lijken het eerste gezicht niets met elkaar te maken te hebben... op één opmerkelijk detail na : de hoofden van beide slachtoffers zijn versierd met iets wat op hoorns lijkt. Interpol zet robot-detective Gesicht op deze bizarre zaak. Al snel ontdekt hij dat ook hijzelf, als een van de zeven grote robots, een doelwit is...

Op het moment dat ik het boekje zag staan was het eerste dat ik dacht: deze is anders. Net zoals 20th Century Boys staat er niet zo'n groot rood vakje op met het woord 'Seinen' en de naam van de uitgever. Vervolgens blijkt de kaft uit ander papier te bestaan dan ik gewend ben van Glénat. Niet het gladde strakke papier zoals bij Berserk, One Piece of Neon Genesis Evangelion, maar een stroever papier, net zoals Say Hello To Black Jack. Het verschil zit hem echter in het feit dat de kaft wat doorzichtig is. OP de kaft van het boekje zelf staan enkele getekende pagina's in kleur. Ik moet zeggen, als ik al zoveel woorden aan de buitenkant van een boekje kan besteden. Dan wil dat veelal wel iets zeggen over de binnenkant.

Kleurenpagina's, netjes gebonden, goed vertaald. Heerlijk, om te smullen! Ik zag dat NT Entertainment de vertaling heeft gedaan. Ik leid dit terug naar Nekotachi Entertainment, maar ik kan het ook mis hebben...

Ik heb 1 fout ontdekt op de slipkaft. Daar staat dat de manga gemaakt is onder supervisie van Macoto Tezka, in de postscript spreekt met over Makoto Tezuka.

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Marv »

Die kaften zijn ook zo int Japans. Ik heb ze me daar onmiddellijk al tot 8 gekocht. Ze zitten nu wel in een doos ergens op de Atlantische dus tis nog even afwachten eer ik het kan lezen.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Edward »

Marv wrote:Die kaften zijn ook zo int Japans. Ik heb ze me daar onmiddellijk al tot 8 gekocht. Ze zitten nu wel in een doos ergens op de Atlantische dus tis nog even afwachten eer ik het kan lezen.
Eerlijk gezegd, vind ik het erg mooi gedaan. Idem met de coverart van de pocket zelf (niet de slip). Alleen wel bijzonder dat de teksten hier in het engels zijn...

User avatar
Marv
Posts: 396
Joined: Mon Jan 16, 2006 8:30
Location: Kot & Thuis.

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Marv »

Edward wrote:
Marv wrote:Alleen wel bijzonder dat de teksten hier in het engels zijn...
Alweer, ist zelfde zo in het Japans. :) Vond het toen ook wat raar maar ja, exotisme zeker. Of het past mss in de geest van het verhaal (engels is tenslotte een wereldtaal). Ik vind het ook mooi trouwens. De tekeningen schemeren zo door dat jasje enal.
Bazooko's Circus is what the world would be doing every Saturday night if the Nazis had won the war. This was the Sixth Reich.
-Raoul Duke AKA Hunter S Thompson.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Ik heb een stukje gelezen in de winkel (de helft ongeveer). Het verhaal is intrigerend, maar het concept staat mij niet aan. Robots die op mensen lijken en gewone jobs uitoefenen wil er nog wel in, maar ik kan er niet bij dat wezens die in eigen huizen wonen en officieel kunnen trouwen (want dat was de indruk die ik kreeg) geen recht zouden hebben op een begrafenis. Dat klopt gewoon niet.

Maar goed, ik ga het zeker eens lezen. Ooit. Huh, dat schijn ik over al Urasawa's reeksen te zeggen. :?
Last edited by NeeNee on Wed May 12, 2010 11:49, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 14 oktober 2009 verscheen Pluto 1 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer erg spannende volume!

Dit verhaal speelt zich af in een samenleving waar mens en robot vreedzaam naast elkaar leven. Deze rustige vastheid wordt brutaal verstoord wanneer de Zwitserse robot Mont Blanc aan stukken gereten wordt. Niet veel later wordt ook de leider van een robotrechtengroepering vermoord aangetroffen. Deze twee moorden lijken op het eerste zicht niets met elkaar te maken te hebben, op één detail na: de beide hoofden van de slachtoffers werden versierd met hoorns…

Interpol zet hun beste agent op deze zaak: Gesicht, een robot-detective. Hij komt al snel tot de conclusie dat iets of iemand de zeven grote robots uit de weg wil ruimen. Het toeval wil dat Gesicht zelf één van deze robots is…

Dit eerste volume leest als een trein en toont Urasawa op z’n best. Net zoals Monster en 20th Century Boys is Pluto een spannende seinen met een uitgekiend plot. Opgepast: absolute aanrader!

Dit eerste volume wordt echter wel ontsierd door een spijtige fout op de cover. Makoto Tezuka wordt om een onbekende reden omgedoopt tot Macoto Tezka. Heel spijtig. Voor de rest zit het snor met de vertaling van NTE. Enkel op pagina 170 mag er een ‘in’ bij en op de achterflap mag er een ‘op’ (‘het eerste gezicht’) bij. Naast robots verdienen ook voorzetsels rechten!
motivatiedip. help!

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Turvy »

Koen wrote:Dit eerste volume wordt echter wel ontsierd door een spijtige fout op de cover. Makoto Tezuka wordt om een onbekende reden omgedoopt tot Macoto Tezka.
Hey, dit was een eis van de man zelf, niks met ons te maken.
(Zie ook 's mans homepage: http://www.neontetra.co.jp/tzkzone/ )

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Koen »

Oké, dan staat er achteraan in de uitleg een foutje want daar staat wèl Makoto Tezuka! ;)

Ik vreesde al dat het zoiets ging zijn... *zucht* Tezka op de cover zal natuurlijk een veel hogere verkoop opleveren dan Tezuka, zowat de enige naam die een stripliefhebber hier iets zal zeggen... Spijtig dat de Japanners niet inzien dat onze markt elk boostje nodig heeft. Soit, in elk geval bedankt om dit te komen rechtzetten, Turvy!

(Ik zie dat het op de Franse (Kana) cover ook Tezka is geworden.)

De "onmogelijke eisen" van de Japanse uitgeverijen zou misschien wel nog een boeiend topic kunnen worden :)
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Edward »

Toch is het jammer dat er in dat eerste volume niet 1 lijn is getrokken. Zet dan op beide plekken tezka neer :?
Dan valt het voor heel veel mensen al niet op :D

Topserie, nu deel 2 nog. Ik zag net dat Kana France deel 1 én deel 2 in februari op de markt zet,
proberen ze toch de nederlandse uitgave voor te zijn :o :P

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Wimpuls »

Vuile Fransen :D . Net nu ik eens onbezorgd een reeks kon volgen in't Nederlands.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Koen »

das waarschijnlijk het FDF dat er achter zit!!
motivatiedip. help!

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Wimpuls »

Maingain -> daar zit manga in! 8)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Koen »

en in m'n mini-review kon ik eindelijk 'rustige vastheid' gebruiken... eindelijk! toch een droom(pje) die uitkomt
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Nog tweemaal rustige vastheid, Koen? Zorg dat je niet overdrijft.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Pluto ~[Glénat]

Post by Koen »

heb je dan liever haiku's? ;)
motivatiedip. help!

Post Reply