Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Rurouni Kenshin 6
Raijuuta ambieert intussen een carrière als sluipmoordenaar. Kenshin heeft weinig geduld met dat soort lui, maar ziet iets belangrijks over het hoofd.

En Sanosuke komt een oude vriend tegen met gevaarlijke plannen. En dan blijkt duidelijk dat hij ondanks al zijn kracht eigenlijk nog weinig meer dan een kind is, want zijn hart is zo gemakkelijk te beïnvloeden.

Een goed nummer, vooral Sano's verhaal. Het einde is schattig. :) En met bonusverhaal, dat overigens bijna een kwart van het volume inneemt.


Nederlandse versie: ... Kleine kinderen die elkaar klootzak noemen, ik zal er nooit aan wennen. Ik durf dit echt aan niemand meer te geven. En als je onbegrijpelijke Japanse termen gebruikt, moet je er een woordenlijst inzetten!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Deel 7 gelezen.
Saito verschijnt eindelijk het komt tot een spannend duel tussen hem en Kenshin.
Je merkt meteen dat Saito geen gemakkelijke tegenstander is.
Shishio begint in aktie te komen en het ziet er naar uit dat Kenshin de enige is die hem kan stoppen.
Weer zeer indrukwekkende gevechten in dit deel. Hopelijk komt de volgende volume wat sneller.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Rurouni Kenshin 7
Kenshin komt een oude rivaal tegen: Hajime Saito.
Het wordt een intens gevecht tussen de 2 waarbij Kenshin terug Battousai wordt.
Vanaf nu begint ook mijn lievelingsarc: de Shishio-arc.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Rurouni Kenshin 7
Ik was de gebeurtenissen uit dit nummer helemaal vergeten, dus het was erg fijn om het nog eens opnieuw te lezen. Kenshin wordt opnieuw geconfronteerd met zijn verleden, maar deze keer zit er meer achter. Achter de schermen wordt een vuil spelletje gespeeld en belangrijke figuren vragen zijn hulp. Kenshin aarzelt, maar wanneer de zaak volledig in de soep dreigt te lopen ziet hij zich genoodzaakt een zware beslissing te nemen.

Spannend leesvoer, en je leert nog eens wat bij over de Japanse geschiedenis. Het einde kwam al bij al nog redelijk onverwacht.


Opmerkingen:
- p.35, "Meneer Ken": Wat een belachelijke aanspreking. Ik kan mij alleen van een klein kind voorstellen dat ze iemand 'meneer Pietje' zouden noemen, en dan nog. Is het de bedoeling dat die dokteres zo'n onnozele indruk maakt, of is dit gewoon een voorbeeld van misplaatste doorgedreven authenticiteit?
- p.98, "kwaad - spoed - moord": Huh, wat? Hij is kwaad, haast zich, en vermoordt iemand? Wat heeft dat met gerechtigheid te maken? *checkt de Franse versie: "délit - punition expéditive" (misdrijf - onmiddelijke bestraffing)* Aaaah, okee. Dank u, Franse vertaler die snapt waar hij over schrijft.
- p.110: "onminsmakelijk" heeft een -n teveel. Maar het zou een prachtig nieuw woord zijn.
- p.123: "vol-gde" is verkeerd gesplitst.
- p.194: "vloe-ien" is ook verkeerd gesplitst. Wie doet dat eigenlijk? Vast niet de vertaler zelf.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by barbapapa »

NeeNee wrote:- p.123: "vol-gde" is verkeerd gesplitst.
- p.194: "vloe-ien" is ook verkeerd gesplitst. Wie doet dat eigenlijk? Vast niet de vertaler zelf.
De beletteraar, ik dus. :p
Soms glippen die foutjes er in, het is taak aan de proeflezer om mij die door te geven. Jammer genoeg zijn ze daar nogal laks in.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by Koen »

Zijn er nog proeflezers voor Glénat? Ik alvast niet meer... Sowieso waren mijn belevenissen met de Kenshin vertaler het moeilijkst... (In de tijd dat ik nog proeflas welteverstaan. ;))
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by barbapapa »

Koen wrote:Zijn er nog proeflezers voor Glénat? Ik alvast niet meer... Sowieso waren mijn belevenissen met de Kenshin vertaler het moeilijkst... (In de tijd dat ik nog proeflas welteverstaan. ;))
Tja, dat boekje is zo lang geleden beletterd geweest; het was toen Héloïse die ze toen nakeek dacht ik. En die haar Nederlands was al niet om naar huis te schrijven... Hopelijk voor Glénat vinden ze rap iemand die kan doen wat Vanessa voor ze deed.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Ik wil anders best een paar boekjes nalezen op fouten, hoor. :P

Of beter nog, ik laat er mijn moeder op los. Die is daar geweldig in. Proffen van de universiteit gaven haar hun cursussen mee om te verbeteren. :lol:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by Koen »

barbapapa wrote:Hopelijk voor Glénat vinden ze rap iemand die kan doen wat Vanessa voor ze deed.
Als ik het goed heb begrepen gaan ze de functie van Vanessa/Héloïse niet meer invullen.
motivatiedip. help!

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by barbapapa »

Koen wrote:
barbapapa wrote:Hopelijk voor Glénat vinden ze rap iemand die kan doen wat Vanessa voor ze deed.
Als ik het goed heb begrepen gaan ze de functie van Vanessa/Héloïse niet meer invullen.
Ai ai ai... :p

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Koen wrote:Zijn er nog proeflezers voor Glénat? Ik alvast niet meer... Sowieso waren mijn belevenissen met de Kenshin vertaler het moeilijkst... (In de tijd dat ik nog proeflas welteverstaan. ;))
Wou hij niet luisteren naar je Tokio? ;)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by Koen »

Of naar m'n samoerai :cry:
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Rurouni Kenshin 8

Kaoru is emotioneel na het vertrek van Kenshin.
Kenshin komt op zijn pad het meisje Misao tegen & Sano gaat op zijn reis naar Kyoto een manier zoeken om sterker te worden.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Deel 08
Kenshin zet zijn weg voort naar Kyoto en komt onderweg het meisje Misao tegen.
Kaoru en Yahiko maken ook plannen om naar Kyoto te gaan en Sanno zoekt naar een manier om sterker te worden.
Ik begin mij steeds meer te ergeren aan de zwakke vertaling Glénat.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Rurouni Kenshin ~[Glénat]

Post by pietel »

Kenshin 9:
hohoho het wordt eindelijk wat interessanter. In plaats van de "slechterik van de week" wordt het verhaal opengegooid voor heel wat aankomende confrontaties in Kyoto!
Het helpt ook dat het verhaal een beetje donkerder wordt. De eerste keer in deze serie dat ik echt uitkijk naar het volgende boekje.
Image

Post Reply