Black Cat ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Scheldwoord. Ik zou "straatkat" of zoiets gebruikt hebben.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Tamara »

In sommige delen van Nederland wordt het wel als scheldwoord gebruikt, dus het kan wel. Al is het inderdaad geen bekend woord... Net zoals dat strijkijzer-gedoe in One Piece. Niet veel mensen weten dat het een type boot is dat Duitse toeristen graag tot zinken brengen.

Eigenlijk vind ik het wel leuk dat zulke woorden gebruikt worden in manga-vertalingen. Het is goed voor je woordenschat XD

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Deel 7 gelezen.
Rinslet ontmoet een van de Chronos Numbers die haar voorstelt om te helpen Creed te zoeken.
Train ontmoet Tim, een jongen die hem vraagt zijn vader te wreken. Train gaat akkoord omdat hij terugdenkt aan zijn verleden.
Weer een deel met veel leuke aktie. Ik blijf toch wel vinden dat alleen de Chronos Numbers en Creed en zijn mannen waardige tegenstanders zijn voor Train.
Al de rest rest zijn maar zwakkelingen in vergelijking. Ik blijf Black Cat toch een leuke vertaling vinden tegenover Kenshin met die groffe scheldwoorden zoals klootzak. Komaan Glenat ik wil deel 8. :D

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Black Cat 7
Rins ontmoet Janus, één van de Chronosnummer.
Hij probeert haar te overtuigen om met hem Creed te zoeken.
Er komen ook nog wat kleine stukken van Train's verleden in dit deel tevoorschijn.
Buiten die paar interessante dingen gebeurt er zowat hetzelfde als altijd. Enkele zwakke criminelen te pakken zien te krijgen (wat voor Train geen probleem is).
Ik blijft Eve een leuk personage vinden omdat ze soms van die droge opmerkingen kan geven, voor een klein meisje als zij.
De tekenstijl maakt het meeste goed in deze serie. Op naar de volgende.
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Black Cat 7
Rinslet krijgt onaangekondigd bezoek van één van de Chrono Numbers. Hij is best grappig, onze charmeur, maar dodelijk. Train laat zich in een melancholische bui meevoeren naar een plaats waar men Saya heeft gekend, maar komt er snel achter dat herinneringen altijd mooier zijn dan de realiteit. En trouble komt uit de lucht vallen in de gedaante van een klein jongentje met grootse plannen – moord, met name, en hij heeft de hulp van een eraser nodig. Trains reactie is verrassend anders dan verwacht.

Zoals ik al zei, een sterk nummer. Het eerste stuk vond ik gewoon goed, maar het tweede is een van mijn favoriete verhaaltjes. Vooral de conclusie is erg leuk.

Tussendoor komen we ook stukje bij beetje meer te weten over Trains verleden, nooit veel maar net voldoende om de lezers geïntrigeerd te houden. En we volgen de relatie tussen Eve en Train, hetgeen in mijn geval betekent dat ik hoe langer hoe meer de pest aan haar krijg. Serieus, wat is haar probleem? Ze beweert dat ze al groot is, maar ze gedraagt zich als een jaloers klein kind. En waarvoor? Train heeft haar nooit wat misdaan.

---
De vertaling is goed, zoals gewoonlijk. Een paar opmerkingen:

- Op p.51 staat een hoofdletter (Om) na een komma.
- p.78: "Tuthola"? Da's een nieuwe. :D Wel goed gevonden.
- p.109: "Mis poes" is in twee woorden.
- Op p.154 is een deel van de vertaling weggelaten. Het moest zijn "Ik hoef geen bescherming van een meisje kleiner dan ik." Normaal zou dat niet zoveel uitmaken, maar dan hadden ze de "147cm"/"138cm" labeltjes (Tim > Eve) beter ook weggelaten, want die verliezen zo alle betekenis.
- p.180: "Mij geen zorg" -> de uitdrukking is "mij een zorg", zonder g.

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Black Cat 8

Rinslet komt, door Janus, in contact met met Sephiria, de Nr. 1 van de Chronos Numbers.
Zij vraagt aan Rins om samen met Janus & 2 andere CN Creed op te sporen.
Op 't einde van dit deel een leuk bonusverhaal met Train & Sven als koeriers.
Image

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: Black Cat ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Deel 08
Rinslet werkt samen met de Chronos Numbers om Creed op te sporen.
Wanneer ze het kasteel hebben gevonden waar Creed vestopt zit valt een elite team van Chronos binnen om Creed te doden.
Op het einde komt Train ook aan bij het kasteel. Dat beloofd voor het volgende deel.
Als bonus krijgen we nog het kort verhaal Stray Cats waar Sven en Train koeriers zijn.

Post Reply