Kana vertraagt releases

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Kana vertraagt releases

Post by Koen »

Net gelezen op het forum van De Poort:
Vandaag kwam de vertegenwoordiger langs van Kana - NL en die had volgend niet onbelangrijk nieuws mee: Kana - Nl gaat namelijk overschakelen van een 2-maandelijkse naar een 3-maandelijkse verschijningsfrequentie. Dus slechts om de 3 maand een nieuwe titel van de lopende reeksen ofte 4 albums per jaar (nu zijn er dat nog 6).

De planning nog meegeven:

JANUARI 2009:
- Shaman King-18
- Detective Conan-9
- Naruto-15

FEBRUARI 2009:
- Monster-13
- Nana-11
- Yu-Gi-Oh!-18
- Bleach-4

MAART 2009:
- Naruto-16
- Inu-Yasha-6
- Death Note-12

Naruto zit dus blijkbaar nog op een 2-maandelijks ritme. Afwachten wat Kana gaat doen met deze reeks.
Ook nog even opmerken dat er dus niet onmiddellijk nieuwe reeksen gepland staan bij Kana in het Nederlands.
Kan dat iets te maken hebben met een verkoop die niet draait zoals ze wensen?

In het MangaHeuvelMagazine vertelt Kim Sanders ons alvast dat het de bedoeling is hun catalogus blijvend te ondersteunen, en dan is een 3-maandelijks schema geen vreemde zet. Zo blijven de boekjes langer 'in beeld' bij de (strip)winkels. Alleen moet je dan wel genoeg verkooppunten hebben die de nieuwe releases die volledige drie maand in hun gamma houden...

Om eerlijk te zijn ben ik hier niet rouwig om. De markt groeide qua aantal releases per maand immers veel sneller dan het aantal kopers - denk ik - en dan is dit volgens mij geen slechte zet. Ook al kan ik de fans begrijpen die treuren omdat ze nu langer op een nieuwe volume zullen moeten wachten.

Hopelijk komt er door deze 'vertraging' ook ruimte voor alsnog hier en daar een nieuwigheid in te lassen - en ja, ik weet dat ik mezelf daarmee tegenspreek ;-)

Laat ons hopen dat Kana (Kim) hier haar licht op laat schijnen!
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Kana vertraagt releases

Post by Edward »

Ik ben heel erg benieuwd naar de effecten van deze actie. Ik vind het een logische actie, gezien het feit dat bepaalde manga langer in de catalogus blijven, zoals Monster (18> is dus op 2/3e, death note, nog 1 deel> dan afgelopen). Op korte termijn is het alleen Monster en Death Note die ermee behartigt worden. Binnen nu en 2 a 3 jaar is het enkel Shaman King en mogelijk Nana die er voordeel van hebben. De andere series zijn veel langer.

Ik vind het een logische keus om Naruto op een twee maandelijks schema te houden. De serie verkoopt immers goed. Na death note is Naruto de eerste serie van kana die bij stripzaak de Poort in de maandelijkse top 20 komt. Misschien is dit dan de enige serie wel (naas DN) die echt goed loopt. Bleach start net, dus daar valt nog weinig over te zeggen lijkt mij.

Ik vraag mij af wat de hardcore manga fans- en de fans die ook engelse uitgaven lezen gaan doen. In het manga kana topic op Aniway is de eerste reactie van iemand die niet zo lang op de titels wil wachten en daarom over zal schakelen op de amerikaanse uitgaven (die door deze vertraging nu sneller lopen als Kana > 6 uitgaven p.j. bij Shaman King & Monster & Naruto & Detective Conan. Voor bleach maakt het neit uit, die loopt als 3 maandelijks bij Viz). Ik ben benieuwd wat voor effect dat heeft. Weegt het voordeel van deze vertraging op tegen de hoeveelheid mensen die mogelijk overstappen naar de engelse taal?

Ik ga er vanuit dat Kana er goed over nagedacht heeft. Binnen Nederland en Belgie, en dan ook voor het Nederlanstalige publiek vind ik het een logische zet.

Al zeg ik als mangafan dat het wel jammer is :cry: :cry: . Ik hoop ook dat er misschien nog een nieuwigheid komt, al is het maar een serie die enkele volumes beslaat > als het maar een goede serie is.

kana
Posts: 37
Joined: Thu Sep 04, 2008 13:52

Re: Kana vertraagt releases

Post by kana »

Even rechtzetten: niet enkel Naruto blijft op een 2-maandelijks uitgaveschema, ook van Monster en Bleach zullen volgend jaar 6 volumes verschijnen.

User avatar
Koni
Posts: 84
Joined: Sat Jun 24, 2006 17:35
Location: De gene zijde
Contact:

Re: Kana vertraagt releases

Post by Koni »

Och, zo kan ik langer sparen voor mijn boekjes ;)
Drinking with skeletons

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: Kana vertraagt releases

Post by Gilles »

Goed voor mijn maandelijks budget!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana vertraagt releases

Post by NeeNee »

hmm... sucks. gelukkig is DeathNote bijna afgelopen. mijn interesse in de andere reeksen was toch al tanende, dus dat maakt niet zoveel uit.

maar Detective Conan ga ik dan toch in het Frans verder kopen. als ik moet wachten tot ze aan nr. 40 in het Nederlands zitten, zijn we 8 jaar verder. :roll:

ik hoop wel dat Kana dan af en toe wat kortere reeksen of one-shots tussendoor uitbrengt. dat zou ik eigenlijk wel leuker vinden nu.

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Kana vertraagt releases

Post by Ginrai »

persoonlijk ben ik ook niet zo hard tevreden met deze beslissing van kana,maar persoonlijk zal het geen invloed hebben op mijn koopgedrag bij de kana-uitgaven(like hell i will switch to inferior viz translations).

maar ik heb hier 2 vragen bij:

1: is deze nieuwe aanpak voor de reeksen permanent of tijdelijk om te zien of het veel uithaalt?en nadien er mogelijk een nieuwe wijziging komt met het schema!?
2: houd het nieuwe schema ook in dat er nu releases zullen vallen in juli en december? Aangezien dit niet voorheen was en nu de mogelijk meebrengt.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana vertraagt releases

Post by Koen »

uiteindelijk waren er wel juli en december releases he ginrai, alleen kwamen ze een weekje vroeger uit zodat ze in juni en november geprogrammeerd stonden, maar het was dus niet zo dat we minder releases hadden...
motivatiedip. help!

Luffy
Posts: 19
Joined: Thu Nov 06, 2008 20:33

Re: Kana vertraagt releases

Post by Luffy »

Mij kan het persoonlijk niet zoveel schelen, sommige reeksen worden nog steeds op een 2-maandelijks schema geplaatst, en per toeval zijn dat bijna al de kanaseries die ik bezit: Monster, Bleach, Naruto,... een serie die op een 3-maandelijks schema staat: Death Note ,maja... die is toch bijna ten einde! :mrgreen:

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Re: Kana vertraagt releases

Post by lambardi2 »

Koni wrote:Och, zo kan ik langer sparen voor mijn boekjes ;)
²
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Kana vertraagt releases

Post by mangazot »

Crisis? :yikes:
Waarschijnlijk wel. :help:
Dan is het mogelijk dat ze er in 2010 al anders tegenaan kijken. :shocked!:
kana wrote:Even rechtzetten: niet enkel Naruto blijft op een 2-maandelijks uitgaveschema, ook van Monster en Bleach zullen volgend jaar 6 volumes verschijnen.
Dat zijn dan toch 3 van hun 8 gelijktijdige reeksen. DN is immers afgelopen. :mrgreen:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana vertraagt releases

Post by NeeNee »

Kana vertraagt releases.

Enorm. -_-

Wáár blijft die nieuwe Yu-Gi-Oh? De vorige dateert al van september, hoor. Januari staat intussen op de website en hij zit er nog steeds niet bij.

Goed dat ik na nummer 21 op Frans overstap.


Edit: Ligt het aan mij, of is Kana serieus aan het slabakken nu? In heel 2009 (de komende maand december bijgerekend) kregen we:
- Naruto, Monster en Bleach: 6 albums. Deze zitten inderdaad nog steeds op een 2-maandelijks schema.
- Shaman King: 4 albums. Deze verschijnt inderdaad 3-maandelijks.
- Yu-Gi-Oh, Nana, Detective Conan en Inuyasha: 3 albums. Het beoogde schema werd voor geen van deze reeksen gehaald. YGO en Nana zouden normaal in december moeten verschijnen, maar doen dat niet - en in januari evenmin. Dat worden dus minstens vijf maanden i.p.v. drie. Conan en Inuyasha zouden normaal in januari moeten verschijnen, maar doen dat ook niet.

Het ziet er dus naar uit dat Kana de helft van zijn reeksen op een nog trager schema heeft gezet. Behoorlijk teleurstellend vind ik dat, vooral omdat we niet verwittigd werden (ofwel zijn ze gewoon spontaan incompetent geworden, maar da's nog teleurstellender).

En 5 maanden is echt wel lang. Aan dat tempo zijn ze nog decennia met Detective Conan bezig.

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Kana vertraagt releases

Post by Edward »

Ik had gedacht dat de door jou genoemde titels (conan etc) in januari zouden vallen.
Maar Kana gooit het nogmaals over een andere boeg en noemt januari en februari maanden die niet gunstig zijn voor de markt.

Ik verwacht dat we 2-maandelijke uitgaven krijgen, maar dan van bijvoorbeeld maart tot en met oktober ofzo, om vervolgens het jaar daarop weer in maart te starten.
Dit is helaas nergens op gebaseerd:p, just ene gedachtegang

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana vertraagt releases

Post by NeeNee »

Ik ben bang dat we voor Conan 4- of 5-maandelijkse uitgaven krijgen. Dat was eigenlijk al zo dit jaar.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Kana vertraagt releases

Post by barbapapa »

Was dat niet de slechtst verkopende reeks int Nederlands?

Mja, blame it on a lack of anime on TV... Gewoon te weinig mensen die er zo mee in aanraking komen.

Post Reply