Bleach ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Bleach ~[Kana]

Post by NeeNee »

niets mis mee... dat is persoonlijk, he. ik vind het jammer dat ze niet wat meer aandacht aan dat taalgebruik besteed hebben, nu ze zo goed bezig waren.

Monster of 20th Century Boys? hm, daar zou ik zelf nooit mee begonnen zijn. ik dacht dat die voor iets oudere lezers bedoeld waren.
ik had het idee dat shonen reeksen als Yu-Gi-Oh, Shaman King en Bleach net bedoeld waren om nieuwe (iets jongere) lezers aan te trekken, maar ik kan me vergissen.
Last edited by NeeNee on Tue May 26, 2009 0:54, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Bleach ~[Kana]

Post by Koen »

Op 28 november 2008 verscheen Bleach 3 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Dit derde deel betekent het einde van de introductie van het hoofdpersonage Ichigo. Het hele volume staat in het teken van een belangrijke gebeurtenis in zijn leven. Een gebeurtenis die zijn leven getekend heeft en die Ichigo gemaakt heeft tot de jongeman die we nu reeds gedurende twee volumes hebben leren kennen. Een erg emotioneel volume ondanks de grote tonnen keiharde actie.

Bleach 3 is zeker het beste volume van de manga tot nu toe. Niet alleen doordat het hele volume emotioneel erg geladen is, maar ook door de introductie van Kon die een leuke aanvulling is. In een klassieke shonen zoals Bleach mag een dergelijke ‘mascotte’ natuurlijk niet ontbreken.

Kana levert bovendien een foutloos parcours af waardoor Bleach 3 op alle gebied hoge punten scoort.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Bleach ~[Kana]

Post by Koen »

Op 6 februari 2009 verschijnt Bleach 4 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Dit vierde volume van Bleach begint met een hilarisch hoofdstuk over de avonturen van Kon, de pluche beer die in het vorige volume z’n intrede deed. Het is echt lachen geblazen met de pijnlijke belevenissen die hij moet doorstaan.

Ook nadien blijft humor een belangrijke factor. Dit volume staat immers in het teken van een televisieprogramma waarin Don Kanonji als medium slechte geesten verdrijft. En zijn volgende show brengt hem naar Ichigo’s stad… Daar komt heibel van!

Na het hevige derde volume is er hier meer ademruimte gelaten voor de lezer. Het is een ontspannend volume dat echter eindigt met de introductie van een nieuw, mysterieus personage.

De uitgave van Kana is wederom foutloos. De dubbele lezingen van de redacteurs werpen duidelijk vruchten af.
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Bleach ~[Kana]

Post by mangazot »

Luffy wrote:Ach, eigenlijk heb je wel gelijk maar ik snap niet dat je jezelf stoort aan het taalgebruik van Rukia... is toch niets mis mee. :?
Supergeinig, die Rukia. Ik kan niet wachten tot de volgende Bleach uit is.
Image

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Bleach ~[Kana]

Post by mangazot »

Koen wrote:De dubbele lezingen van de redacteurs werpen duidelijk vruchten af.
Dubbele lezingen? Lezen ze het twee keer? :crazyeyes:
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Bleach ~[Kana]

Post by Koen »

Er is een dubbele redactie van de Kana-boekjes waardoor foutjes of vreemde constructies tot een minimum herleid worden, mangazot.
motivatiedip. help!

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Bleach ~[Kana]

Post by mangazot »

Koen wrote:Er is een dubbele redactie van de Kana-boekjes waardoor foutjes of vreemde constructies tot een minimum herleid worden, mangazot.
Nou ja, ik lees ook al mijn boeken twee keer. Vandaar dat ik ze dubbel koop. :hyper:
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Bleach ~[Kana]

Post by Koen »

Op 3 april 2009 verscheen Bleach 5 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Na het luchtige vierde volume neemt Tite Kubo weer een belangrijke stap voorwaarts in de plotontwikkeling van Bleach. De quincy die in het vorige volume geïntroduceerd werd, daagt Ichigo uit tot een duel en lokt een ganse meute hollows naar de stad. Ichigo beseft dat zijn familie en vrienden in groot gevaar verkeren maar kan niet overal tegelijk zijn. Gelukkig blijken zijn vrienden meer in hun mars te hebben dan oorspronkelijk gedacht…

Zowel Ichigo als Rukia komen niet veel aan bod in dit vijfde volume van Bleach. Zij moeten plaatsmaken voor enkele nevenpersonages die een belangrijke ontwikkeling ondergaan. Blijkt eindelijk dat niet enkel Ichigo stoer en sterk is. Dit volume van Bleach kan de verdere evolutie van de manga enkel ten goede komen.

Bleach 5 komt heel sterk uit de hoek en belooft het beste voor de volgende volumes. Hopelijk houdt Tite Kubo dit hoge niveau aan.

En ook Kana levert sterk werk af want niet het minste foutje valt te bespeuren in deze uitgave.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Bleach ~[Kana]

Post by Koen »

Op 5 juni 2009 verscheen Bleach 6 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Ichigo en de quincy Ishida hebben alle moeite van de wereld om de meute hollows te verslaan. Al snel merken ze op dat de hollows zich verzamelen… En dan splijt de hemel open…

Ondertussen wordt er op de achtergrond uit de doeken gedaan hoe Ichigo omgaat met z’n reiryoku. En dat blijkt belangrijke gevolgen te hebben voor z’n naasten.

Dit zesde volume van Bleach zit boordevol actie maar geeft de lezer ook heel wat interessante informatie. Ichigo’s krachten worden onder de loep genomen, de pijnlijke vete tussen de quincy’s en de shinigami’s wordt uit de doeken gedaan en bovendien komt er aan het eind van het volume een brok verleden van Rukia naar boven. Een dergelijk volume overtuigt iedereen!

Dit deeltje is zodanig intens dat de enkele foutjes niemand zullen zijn opgevallen – behalve ondergetekende natuurlijk. Op pagina 75 moet ‘gedood geworden’ ‘gedood worden’ zijn; en op p. 156: bij ‘rond hem waren er’ lijkt die ‘er’ me overbodig. Een luttel aantal foutjes dat echter geen afbreuk doet aan dit ijzersterke volume van Bleach.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Bleach ~[Kana]

Post by NeeNee »

Bleach 3
Ichigo's familie herinnert zich het verlies van een dierbare. Voor Ichigo is het dubbel erg, want hij verwijt zichzelf haar dood. Als de plechtigheid dan ook nog eens verstoort wordt door de laatste persoon die je op zo'n moment wilt zien, breekt de hel los.

Het eerste Bleach album dat ik ooit gelezen heb... een erg emotioneel nummer. Het hele herdenkingsritueel maakt wel duidelijk hoe zwaar het voor hen allemaal geweest is, ik begrijp waarom Ichigo zich schuldig voelt. En waarom hij zo hard vecht. Al loopt dat niet helemaal van een leien dakje - wat een smerige truc van dat ding, zeg.

Echt een heel mooi album, en in tegenstelling tot de vorige twee kan dit deel op zichzelf staan. Als je ooit eens één nummer van Bleach wilt proberen, neem dit.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Bleach ~[Kana]

Post by NeeNee »

Bleach 4
Ik heb deze nog eens herlezen in het Nederlands. Het is zelfs nog beter dan ik me herinnerde.

Televisieberoemdheid en medium Don Kanonji probeert een geest uit te drijven, maar hij heeft een paar basisregels over Hollows gemist. Ichigo ziet zich genoodzaakt in te springen (springen, ja) om de boel te redden, maar Kanonji laat zijn show niet zomaar stelen.

Een alleenstaand verhaaltje, maar erg vermakelijk. Vooral de interactie tussen Ichigo en zijn klasgenoten is leuk om zien. De ‘potlood’schetsjes tussen de hoofdstukken door zijn in dit album ook erg geslaagd.

Geen klachten over de vertaling dit keer, het voelde erg goed. (Ik ben nog één enkele “gij” tegengekomen. Ze sterven uit.) Ik was zelfs volledig vergeten dat ik een andere versie aan het lezen was. Als ik de reeks nog niet had, zou ik 'm nu beslist in het Nederlands kopen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Bleach ~[Kana]

Post by NeeNee »

Bleach 5
Het eerste volume dat zich focusseert op de nevenpersonages. Ik ben er persoonlijk niet zo weg van, omdat de lui in de spotlights mij niet zo nauw aan het hart liggen, maar ik moet toegeven dat Kubo wel weet hoe hij een spannend verhaal moet vertellen. Die flashbacks tussendoor werken goed.


Bleach 6
Geweldig nummer, dit. Het gevecht tussen – nee, met – Uryuu en Ichigo is tegelijkertijd grappig en ontroerend. Ik hou enorm van die scene waarbij hij Ichigo’s energie loslaat, erg sterk qua emotie.

Onze merchant en zijn groep zotten zijn ook weer van de partij. Ik mag Kisuke wel (maar Ginta zou ik het liefst z’n nek omdraaien :lol:). In elk geval helpen ze echt dit keer.

Een paar opmerkingen op p. 147:
- "meneer Ginta": spreken we kinderen tegenwoordig met meneer aan?
- "kun je dit even voor me rechthouden" (of iets in die trend): uhh, in de Engelse versie staat er "hold that side [of your weapon] flat". De vlieg-spion is nog in staat om zijn laatste boodschap door te sturen omdat hij niet plat genoeg gemept was. Die betekenis schijnt hier verloren te zijn gegaan.
- "halsmisdadiger": is dat een woord? Enfin, ik neem aan dat ze nog eens lekker ouderwets wilden doen. Ik hoop toch dat ze niet weer met dat gij-gedoe gaan beginnen, het was een lovenswaardige poging, maar te moeilijk om consequent vol te houden.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Bleach ~[Kana]

Post by NeeNee »

Bleach 7
Rukia is vertrokken met achterlating van een briefje waarin ze Ichigo vraagt om haar niet achterna te komen. Raad eens wat het eerste is dat hij doet nadat hij het gelezen heeft? Desondanks wordt Rukia als een misdadigster teruggevoerd naar haar eigen wereld. Ichigo besluit meteen om haar te gaan redden, maar daarvoor moet hij eerst - raad nog eens? - trainen.

Een erg veelbelovend nummer. We krijgen een hoop nieuwe informatie over shinigami's, zielen en zwaarden, en de serie heeft nu voor het eerst een duidelijk doel naast "Hollows verslaan". Een goede mix van ernst en humor, daar houd ik van.

- p 17: ze hadden die Tanuki wel eens mogen uitleggen. Hoe weet iemand die geen Japans spreekt nu dat ta-nuki "zonder ta" betekent? (Het Nederlandstalige alternatief "wasbeer - ik moet de ta's dus wegwassen" werkt niet. Echt niet. Sorry.)
- In de eerste vragenlijst achteraan, op de vraag of Ichigo's zusjes een tweeling zijn, staat in de Nederlandse versie "Ze zijn geen tweeling". In het Engels luidt dat "They could be twins". Huh?? Kan iemand die Japans spreekt de originele versie eens nachecken, want ik wil nu eigenlijk wel graag weten hoe het zit.

Voor de rest geen klachten. :)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Bleach ~[Kana]

Post by NeeNee »

Bleach 8
De training gaat verder. Ichigo moet zijn shinigami krachten terug zien te krijgen vóór hij in een hollow verandert, anders wordt het zijn dood. Een beetje hulp van zijn zwaard komt goed van pas.

Chad and Orihime zijn intussen ook aan het trainen, net als Uryuu. Allemaal bereiden ze zich voor om in de Soul Society hun leven op het spel te zetten om Rukia te redden.

Een overgangsvolume, maar daarom niet minder interessant. De humor komt nog even meer op de voorgrond vooraleer we aan het echt serieuze werk beginnen.

In het volgende volume: de Soul Society.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Bleach ~[Kana]

Post by Koen »

Op 7 augustus 2009 verscheen Bleach 7 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

De zomervakantie begint en er worden leuke plannen gesmeed. Tevens wordt Rukia ter dood veroordeeld en verliest Ichigo al z’n krachten. Dat is dan weer iets minder leuk…

Rukia wordt meegenomen naar de Soul Society om haar straf te ondergaan en Ichigo die ternauwernood aan de dood is ontsnapt moet een speciale training ondergaan om z’n reiryoku en shinigamikrachten te herwinnen. Een spannend volume biedt zich aan!

Bleach haalt in de huidige volumes een erg hoog niveau dat ik eerlijk gezegd niet van de reeks verwachtte. Kana doet er nog een schepje bovenop door wederom een foutloos boekje af te leveren. Hoogdagen!
motivatiedip. help!

Post Reply