Kana NL

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana NL

Post by Koen »

Yotsuba lijkt me universeler dan Azumanga.

Ik keek even Vampire Knight over het hoofd. Als nieuwe shojo lijkt me dat dé reeks te zijn. En dan geef je wat steekpenningen aan de familie Schotte om Vampire Knight naast Twilight te leggen in de Standaard Boekhandels! ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Kana NL

Post by Edward »

Persoonlijk vind ik de serie Astroboy een goede zet, omdat de film in februari in de bioscoop komt in Nederland.
Het zou leuk geweest zijn als er net als frankrijk een release van deze in zou zitten.
Maargoed, ik weet niet hoe het op dit moment met de licentie staat?

Gekeken naar de markt denk ik dat je de grote 3 al hebt: Naruto, Bleach, One Piece. Daarnaast het gros van de sterke manga's al op de markt zoals Pluto, Monster, Berserk...
Persoonlijk denk ik dat er in nederland meer bereikt word met een Seinen titel. De hoeveelheid Shonen is aardig verzadigd op de markt. Dit komt grotendeels door het salvo van Glenat van 2008 denk ik. Met een aantal langlopende series hebben jullie een reeks vaste klanten.

Ik denk persoonlijk dat er wel wat korters mag komen. Nog een langlopende serie remt mij van de koop, omdat ik weet dat ik dan naast YuGiOh, Shaman King, Naruto, Bleach etc, nog een serie begint waar ik veel geld aan uit moet geven. Bij een serie als Pluto, die 8 delen kent, denk ik nu eerder: die koop ik. Omdat ik weet dat het na 8 volumes klaar is.
Series met om en nabij 60 volumes is erg veel, en er is al heel wat shonen op de markt die daar aan voldoet: noem ik weer het rijtje: Naruto, Bleach (zit nog niet hij de 60, maar mark my words, dat red hij en naruto wel), One Piece, Detective Conan, Inuyasha.

Jullie brengen in frankrijk Black Butler uit. Ik ken de serie niet goed, maar op het eerste gezicht voelt het wel stoer aan.
Ik zou dus gaan voor een Kana Dark of een Kana Big. Niet dat avontuurlijke shonen, dat kan wel even wachten.

Ik denk wel > combineer de titel met series op tv ofzoiets.. Dat slaat denk ik meer aan.
Er komen verfilmingen van Akira (die zit dan al bij Glénat), maar ook van Cowboy bebop (daar is een manga van),,,

Mijn keuzes zouden liggen omtrend:
- Tsubasa Chronicle (is wel weer een vrij lange serie)
- Full Metal Alchemist (ook een lange én een shonen)
- Astroboy (vanwege de film, en tezuka heeft zich inmiddels ook al bewezen in NL met verscheidene herdrukken van Boeddha)
- Ghost in the shell? (krijgt film van spielberg in 2011)
- Black Butler?
- Blue Dragon Ral Grad > kan vanwege bekendheid Death Note misschien een Boost krijgen?
- Tekkonkinkreet One shot uitgave o.i.d. (of een trilogie?)(film heeft bekendheid)
- Blood+ zou het ook wel goed doen ik... Gezien de dvd van Blood, the last vampire en de upcoming bluray


idee om een team-up met kaze te doen bijvoorbeeld? Die brengen nog al eens anime films uit, daar een manga naastzetten? (als die er is)
- EDIT: Ik zie een tatei no ken bij de franse glénat, deze valt in lijn van berserk meen ik. Een team up met hokuto no ken (zelfde serie toch?) zou best kunnen

Battle Royale lijkt me overigens too much voor NL. Hij is goed en welbekend, maar ik denk dat veel plaatsen hem niet in de winkel willen hebben vanwege de tekeningen
Ook kan het stigma op manga daarmee versterken (noujah, wat doet berserk nou:P)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana NL

Post by Koen »

Standaard Uitgeverij heeft haar kleren al gescheurd aan Astroboy. In hetzelfde (populaire pocket) formaat als Kana dat waarschijnlijk zou doen. Voor Luitingh zijn de verkoopcijfers van Tezuka blijkbaar voldoende, maar zij kiezen een volledig andere aanpak voor Tezuka dan wat Standaard Uitgeverij met Astroboy deed en wat Kana doet met hun reeksen. Luitingh kiest voor een luxueus formaat waar het niet bij opvalt dat de prijs redelijk hoog is. Hun Tezuka's hebben ook een volwassener inslag dan het op uitzicht wat kinderlijke Astroboy. Kana Frankrijk brengt inderdaad Astroboy uit maar zelfs daar wagen ze zich niet aan de volledige reeks. Het is een soort 'best of' in vijf volumes, dus een kleiner risico. Ik weet dus niet of Astroboy dé reeks is die hier het verschil kan maken...

In Frankrijk zijn er ook studies die aanduiden dat er meer crossover is tussen manga en videogames dan tussen manga en anime. Bij mij persoonlijk is het niet zo, maar ik kan het ergens wel begrijpen. Een manga en anime vertellen meestal hetzelfde verhaal (en de meesten zouden dan kiezen voor of de manga, of de anime, niet beide) terwijl je bij een videogame wel het verhaal eens wil 'lezen' zonder er actief aan mee te werken tijdens een potje gaming. Misschien eens iets als Dragon Quest of Suikoden proberen? Alleen is het aantal mensen die die games hier kent natuurlijk ook zoveel kleiner dan in Frankrijk... Misschien zijn er adaptaties van bekendere games? De Zelda franchise heeft ook manga-adaptaties (onlangs nog eentje van besproken op de Heuvel!)

Als het echt zo slecht gaat met manga in het Nederlands, moet er misschien eens een andere invalshoek gebruikt worden.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana NL

Post by Koen »

Edward wrote:EDIT: Ik zie een tatei no ken bij de franse glénat, deze valt in lijn van berserk meen ik. Een team up met hokuto no ken (zelfde serie toch?) zou best kunnen
Tatei no Ken heeft helemaal niets te maken met het Hokuto no Ken universum naar mijn weten ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Kana NL

Post by Edward »

Koen wrote:
Edward wrote:EDIT: Ik zie een tatei no ken bij de franse glénat, deze valt in lijn van berserk meen ik. Een team up met hokuto no ken (zelfde serie toch?) zou best kunnen
Tatei no Ken heeft helemaal niets te maken met het Hokuto no Ken universum naar mijn weten ;)
Oke, leek erop, mijn fout, :lol: :lol:

Als ik kana was, zou ik me niet gebonden voelen aan het formaat dat nu bij bijvoorbeeld een Kana Big gebruikt wordt.
Ik denk dat afwijken geen probleem is. Bijvoorbeeld, door ook een hardcover luxe serie uit te geven, net zoals Boeddha en Kirihito. Het logo'tje staat er wel op, maar toch is hij dan heel anders.

Misschien maar een pokemon adventures uitbrengen? Pokemon is nog steeds mateloos populair hier,... Maar dan zit je wel weer aan een lange serie vast (tenzij je gaat voor de one-shots van de films ofzo). Nadeel aan pokemon, is dat deze net zoals astroboy (en zelda overigens) dan toch een meer kinderlijk karakter heeft, maar is dat erg? of is dat een nieuwe doelgroep? Viz heeft er verleden jaar ook een nieuwe lijn opgezet. Misschien een Kana Kids lijn dan? :D :D , ik denk dat die dan wel gespiegeld (in ieder geval volgens de regulieren nl /vlaamse leeswijze) moeten worden, anders snappen kinderen het helemaal niet meer

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana NL

Post by NeeNee »

Je onderschat kinderen. Als ze oud genoeg zijn om te lezen zijn ze oud genoeg om te snappen wat 'van achter naar voor' betekent. Ik denk echt niet dat dat een probleem zou zijn.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana NL

Post by Koen »

Het probleem dan Astroboy is niet zozeer dat het kinderlijk overkomt, wel dat voor kinderen de tekenstijl van Tezuka niet 'mooi' genoeg is...

In Frankrijk werken manga's voor kinderen (Pokémon, Beyblade, etc.) niet, maar dat is waarschijnlijk omdat ze te laat op die trein gestapt zijn. Het was de jeugd die bij de mangaboer langsging om 'coole' stuff te kopen (niet de kids en al zeker niet kiddy stuff). Persoonlijk denk ik wel dat daar (hier) een markt voor is. De blauwe versie van DB, zou die ook niet vooral door de iets jongere kinderen gekocht zijn? Ik weet dat Kana in het begin overwoog om ook voor Yugioh en Shaman King 'halve' volumes te gebruiken - omdat die goedkoper zijn en wel heel erg aanlokkelijk voor ouders om aan de kassa nog snel iets in de grijpgrage handjes van hun kids te stoppen ;) - en misschien moeten ze zoiets overwegen voor iets als Pokémon of Bakugan (of wat speelt er momenteel niet allemaal voor kids op tv). Ik weet niet wat de manga-opties voor die reeksen zijn, maar van Pokémon bestaan er legio reeksen. Ook minder lange.

Natuurlijk zijn die kids niet diegene die direct gaan overstappen op Death Note en Monster, maar misschien wel al snel op Yugioh, nadien Naruto, etc. En zo kweek je op langere termijn kopers die nog niet in aanraking zijn gekomen met scans of buitenlandse releases.

Om terug te komen op m'n video games... Misschien iets van Street Fighter? Daar bestaan ook manga over en dat is al een bekendere naam dan Dragon Quest of Suikoden.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana NL

Post by Koen »

NeeNee wrote:Je onderschat kinderen. Als ze oud genoeg zijn om te lezen zijn ze oud genoeg om te snappen wat 'van achter naar voor' betekent. Ik denk echt niet dat dat een probleem zou zijn.
Meer zelfs, ik denk hoe jonger, hoe makkelijker om zich daaraan aan te passen. Het zijn de volwassen striplezers die problemen hebben met de leesrichting. De Tezuka's van Luitingh in Japanse leesrichting zouden niet half zo goed werken, volgens mij. En ook voor Monster lijkt me dat voor vele potentiële kopers een rem te zijn. Alleen zou je voor een titel als Monster meer kopers verliezen dan kopers winnen door te gaan spiegelen.
motivatiedip. help!

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Kana NL

Post by aya »

ik zou niet te lange manga's uitgeven die al enkele jaren bestaan in hetEngels of frans zoals fullmetal alichemist deel 22 komt deze maand uit in Frankrijk en ik vrees dat er vele die reeks hebben in het Engels of fans .

wat ik wel mee eens ben met koen is vampire knight ik zelf ben er een fan van i ik heb zowel de manga' als de dvd's het is gewoon geweldig .eer zijn al negen delen uit en deel 10 is voor deze maand maar mijn kleine teen zegt dat het waarschijnlijk uitgesteld zal worden wegens deel 11uitkomt in Japan in december . Dus Panini kennende .dus dat kan nog in het nederlands goed in te halen zijn.

uit de franse catalogus van kana zouden ze misschien de volgen titels kunnen vertalen naar het Nederlands
zoals het hier al paar keer vermeld is black butler

onder hun titel van Big Kana Goyô van de mangaka ONO Natsume waarvan begin 2010 nog twee van haar mang's uit komen via kana.
Professeur Eiji in 10 delen zeer goede manga
le Pavillon des hommes

Sensei kana Lady Snowblood 3 delen
Lorsque nous vivions ensemble 3 delen

shojo kanan Five gewoon subliem
Sawako
en dan 2 wat ouder manga's die mij ook nou aan het hart liggen is Paradise Kissin 5 delen of een een boek en la Rose de Versailles beter bekend onder lady Oscar 3delen .

een paar titels die in het Nederlands ook zouden kunnen vertaald worden maar worden in frankrijk door ander uitgevers gebracht .

shojo's switch girl hilarisch van een manga en in frankrijk nog maar 4delen uit
Arakure Princesse Yakuza nog maar 2delen uit in frankrijk totaal 10 delen
Twinkle Stars van de mangaka van fruits basket
Skip Beat! de shojo van dit moment een nadeel er zijn al 22 delen in japan maar het is echt de moeite grote fan van
Big Bang Vénus
Black Rose Alice van de mangaka MIZUSHIRO Setona
Silver Diamond

shonen Bienvenue dans la NHK 8delen
Dorothea
Doubt
Mirai Nikki - Le journal du futur dat is echt top
Nabari echt yop anime is deze week uitgekomen
Saint Seiya - The Lost Canvas - Hades
Vampire chronicles
Zombie Loan
Blood alone

seinen les Gouttes de Dieu nadeel al 22 delen uit in japan
jusqu’à ce que la mort nous sépare
Tsukihime
une Sacrée mamie
Bamboo Blade

dat zijn manga die nog niet zo lang bezig zijn in frankrijk en echt de moeite zijn . Er is ook voor iedereen iets .
het is natuurlijk anders dan bleach of one piece en een Naruto waarvan ik zelf verzot ben maar dan als anime maar niet als manga het zijn te lange reeksen en ik vermoed dat men veel hetzelfde ziet of leest .ik kan mis zijn
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Kana NL

Post by Edward »

aya wrote:dat zijn manga die nog niet zo lang bezig zijn in frankrijk en echt de moeite zijn . Er is ook voor iedereen iets .
het is natuurlijk anders dan bleach of one piece en een Naruto waarvan ik zelf verzot ben maar dan als anime maar niet als manga het zijn te lange reeksen en ik vermoed dat men veel hetzelfde ziet of leest .ik kan mis zijn
Ik denk dat het juist goed is dat er iets anders komt. De markt is verzadigd wat betreft naruto, bleach etc...
Ook ik ben er verzot op. Maar het blijft leuk zolang er niet teveel anders komt (vind ik)

User avatar
aya
Posts: 98
Joined: Sun Nov 16, 2008 19:55
Location: gent
Contact:

Re: Kana NL

Post by aya »

idd moesten ze enkele van deze titels vertalen in Nederlands dan zou het kunnen aanslaan Dan beseffen sommige mensen dat manga meer is dan naruto bleach
En dat de wereld van de manga veel verder en ruimer gaat .
Ik leg het meestal het zo uit aan mijn omgeving en ze zijn meestal verbaast .Op werk heb ik er altijd eentje mee en moet zeggen er zijn toch collega's die vragen of ze mogen inkijken (zelf mijn moeder durf nu eentje lezen) :lol:
Il n'est rien de plus précieux que le temps, puisque c'est le prix de l'éternité."

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana NL

Post by NeeNee »

Ja, en de labels van Kana spreken redelijk voor zich:

Shonen
Bleach
Detective Conan
Inuyasha
Naruto
Shaman King
Yu-Gi-Oh!

Dark Kana
Death Note

Shojo
Nana

Big Kana
Monster

3 keer raden welk label er geen uitbreiding behoeft. Alhoewel ik Hunter x Hunter nog wel zou kopen, maar ik denk dat de gemiddelde gebruiker nu zo'n beetje aan zijn grens zit.

PS: nog een paar bugs op de Kana website:
- op de "labels" pagina's staat elk nummer (prentje) gelabeld als one-shot
- als je een reeks aanklikt in de catalogus krijg je drie (verschillende) covers met telkens "deel 1" eronder.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Kana NL

Post by Koen »

Ik durf het hier bijna niet posten, maar voor één keer stoer zijn kan misschien geen kwaad...

Van De Poort facebookpagina:
Kana-manga in 2010: Naruto-21 (januari), Bleach-10 (februari) en Naruto-22 + Shaman king-22 (maart). Het uitgavetempo zakt nog iets meer...
Misschien kan kana/kim hierover wat uitleg kwijt...? Is er hoop op ergens een versnelling nadien of was een herziening van het uitgavetempo gewoon 'nog trager' in plaats van de door de meeste fans gehoopte 'terug sneller'? ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Kana NL

Post by NeeNee »

Wtf? Nog steeds geen nieuwe Yu-Gi-Oh in maart? :shock:

Ik vind het niet erg dat ze de releases een beetje vertragen, maar dit is belachelijk. Zeven maanden? Minstens??

'n Mens zou voor minder afhaken. Sorry hoor.

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: Kana NL

Post by barbapapa »

Ik kan me toch niet inbeelden dat Yu-Gi-Oh slecht verkoopt; één van de weinige anime die hier net wel populair is...

Post Reply