Detective Conan ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Weertangel »

Turvy wrote:
Wimpuls wrote:Ik vraag me dan af welk taaltje werkt voor Nederlanders én Vlamingen.
Geen enkel.
Limburgs dialect? kun je nog eens lachen ;)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Ash Ketchum »

Weertangel wrote:Limburgs dialect? kun je nog eens lachen ;)
Turvy wrote:Geen enkel, er is altijd wel een groep die klaagt.
Limburgs zou (voor mij) in elk geval een no-no zijn. Het beeld dat bij Osaka-ben hoort is veel... scherper dan ik heb bij een Limburgs accent. Vandaar dat ik ook niet echt blij ben met hoe bijvoorbeeld Osaka is gedaan in latere delen van Azumanga Daioh (ADV vertaling).

(Ik doe nu onderzoek naar de reproductie van stereotypes gerelateerd aan taalgebruik in vertalingen; vandaar)

Maar dat van Heiji vind ik persoonlijk jammer, omdat het a) zo sterk bij zijn imago hoort als Osaka-kko, en b) er best vaak naar zijn gebruik van niet standaard Japans wordt verwezen en het soms ook daadwerkelijk belangrijk is dat hij <duidelijk> anders praat.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Toegegeven, die "mogelijkelijk" was pathetisch. Daar hadden ze echt iets anders op moeten verzinnen.

Maar het is natuurlijk inderdaad wel moeilijk. Je kunt gewoon voor een iets 'platter' taalgebruik gaan, maar dat linken de meesten dan weer aan een lager opleidingsniveau en dat is hier duidelijk de bedoeling niet.

In de Yu-Gi-Oh anime gaven ze de Osakaan een Vlaams accent - of tenminste, iets waarvan ik vermoed dat het voor Vlaams moest doorgaan (neem een Hollandse tekst, vervang alle jij's door gij's en kijk, Vlaams! :roll:). Dat vond ik geen goed idee, want (nog afgezien van de schier belachelijkheid van de uitspraak) daarmee aliëneer je een groot deel van je publiek. Dat valt natuurlijk niet volledig te vermijden als je het accent aan een bepaalde regio koppelt, maar in dit geval werd het erger gemaakt omdat ze het over "die Vlaming" hadden, een woord dat in Vlaanderen totaal niet gebruikt wordt. Als ze het over "die Gentenaar" hadden gehad (en hem een realistisch Gents accent gegeven hadden) dan zou ik er minder aanstoot aan genomen hebben, want zo noemen de inwoners van Gent zichzelf ook.

En Heiji als Gentenaar zou best grappig zijn. Of als Antwerpenaar. :mrgreen:

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Kira »

Nja, ik volg YU-GI-OH! nu niet, maar ik zou het toch wel eens willen horen ^^ Staat het op youtube?
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Deze reeks werd in het Nederlands stopgezet door Kana. :cry:

Voor een topic over de anderstalige uitgaven, zie hier.
viewtopic.php?f=4&t=1370

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Vraagje: hoe spreken jullie Conan eigenlijk uit?

Ik weet dat het eigenlijk 'Konnen' zou moeten zijn (naar Arthur Conan Doyle), maar ik zeg altijd gewoon Koonan... :mrgreen:

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:Vraagje: hoe spreken jullie Conan eigenlijk uit?

Ik weet dat het eigenlijk 'Konnen' zou moeten zijn (naar Arthur Conan Doyle), maar ik zeg altijd gewoon Koonan... :mrgreen:
In de anime zeggen ze 'Koonan'. :wink:
Image

User avatar
Hinote
Posts: 55
Joined: Sun Jul 11, 2010 15:57
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Hinote »

Ik zeg gewoon Konan. xD

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Bart »

De juiste uitspraak van de eerste lettergreep zou zoals 'low' (laag) moeten zijn, de tweede lettergreep 'nen' zoals in 'nen auto'.
Zo heb ik het altijd uitgesproken en zo staat het ook in mijn Daniel Jones, het standaardreferentiewerk wat betreft Engelse uitspraak.

(Hoewel er ook een uitspraak zoals NeeNee vermeldt mogelijk kon zijn, gebruikt zijn familie de bovenvermelde.)
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Ash Ketchum »

Ik spreek het uit... zoals het staat in het Japans? Niet op z'n Engels dus en ik betrap mezelf er wel op dat ik tegenwoordig Arthur Conan Doyle's Conan verkeerd uitspreek, maar goed, ik heb het vaker over Detective Conan dan Arthur Conan Doyle.

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Kira »

Weet er iemand eigenlijk wat Ran en Sonoko studeren? :?:
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

^ Op de middelbare school? Geen idee.

Welke richtingen heb je zoal in Japan?

User avatar
Kira
Posts: 622
Joined: Sat Jul 17, 2010 19:38
Location: Leuven

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Kira »

Zitten die nog steeds in het vijfde jaar van de middelbare school? Wat realitisch...

Stel dat ze nu al 1,5 jaar verder zitten (eind middelbaar). En hoeveel zaken zijn er ondertussen al? Dan hebben ze dus zowat elke dag een moordzaak om op te lossen? (In het begin zat er altijd een tijdje tussen 2 zaken in omdat Mouri niet bekend was...)
Fan van Death Note, Detective Conan, Hoshin Engi, Liar Game en Monster

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

^ Tegenwoordig doen ze er gemakkelijk 2-3 per dag.

Maar dat is iets voor het internationale topic, aangezien de Nl versie daar helaas nooit gaat geraken. :?

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by The Donkey »

ik begrijp wat je er minder aan vind, maar persoonlijk vind ik dat soort dingen wel fijn.
dan blijf je de personages die je kent houden, als ze tijdsprongen gaan maken moet je ineens weer wennen.
irl veranderd er heel veel kwa persoonlijkheid/manier van doen op die leeftijd en dat komt meestal niet ten goede van het verhaal.
maar idd, het begint hier wel erg overduidelijk te worden:P

Post Reply