Detective Conan ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Detective Conan ~[Kana]

Post by Koen »

Op 7 november 2007 verscheen Detective Conan 1 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer ingenieuze volume!

Shinichi Kudou is een 17-jarige jongen en gaat een mooie toekomst tegemoet als detective. Telkens weer slaagt hij erin de politie te helpen door moeilijke zaken op te lossen met z’n vernuft. Maar wanneer hij twee ongure mannen in een zwart pak volgt, loopt alles mis. De mannen overmeesteren hem en dienen hem een vergif toe dat hem zou moeten doden. Het experimentele gif zal Shinichi echter niet doden, maar wel verjongen. Shinichi Kudou is dood, lang leve Conan Edogawa!

De verjongde Shinichi beseft immers dat hij een andere identiteit moet aannemen. De zwartepakkenmannen achten hem immers dood. Als ze zouden opmerken dat hun slachtoffer niet dood is, enkel verjongd, dan zouden ze hem achterna komen en misschien z’n vrienden en familie bedreigen. Daarom zal hij vanaf nu door het leven gaan als Conan Edogawa, leerling van de lagere school. Maar natuurlijk blijft hij z’n sterk ontwikkelde geest behouden en zal hij nog steeds proberen moeilijke zaken op te lossen. Alleen… wie neemt er zo’n snotneus ernstig?

Detective Conan is een echte detectivemanga. Het draait dus allemaal om het ontrafelen van mysteries met behulp van de subtiele hints die de mangaka meegeeft. Het einddoel? Conan Edogawa die eindelijk weer z’n normale gedaante verkrijgt. Maar eer we daar zijn, zullen er heel wat moordzaken opgelost moeten worden!

De covers werden hernomen van de Franse versie wegens problemen met de rechten op de originele Japanse covers die foto’s als achtergrond hebben. Qua taal vind ik enkel op pagina 17 een zetfoutje omdat er tussen ‘hetleger’ geen spatie staat. En op pagina 31 is er de wel erg stroef weglezende zin “Van het moment […] tot hier, heeft maar 2 à 3 seconden geduurd.”

Detective Conan is in de eerste plaats voer voor de echte fans van het genre. Mangaka Gosho Aoyama is een fan én kenner van het genre en laat dat blijken in z’n manga. Gelukkig zijn de personages boeiend en zit er genoeg humor in het verhaal zodat ook de doorsnee mangafan hiervan zal kunnen genieten.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Nog een van mijn favoriete reeksen op het moment. Eigenlijk is het vreemd dat ik er nog niet veel eerder aan begonnen was, want ik ben een echte detectivefreak. :) Maar ja, investeren in een 60+ delige reeks waarvan je niet weet wanneer het eindigt, daar denk je toch eens twee keer over na. Komt nog bij dat ik niet zeker wist of ik het allemaal wel zou kunnen volgen in het Frans.

Uiteindelijk dan toch eens een nummer gekocht dat in de aanbieding stond… en de dag erna alle andere 8 nummers die in de aanbieding stonden. ^_^ De verhaaltjes zitten meestal erg goed in elkaar, en ondanks de vaste format is het verloop niet al te voorspelbaar (denk Baantjes voor het tegendeel). Ik heb ook nog nergens het gevoel gehad dat de schrijver in herhaling viel. Het is ook een voordeel dat vrijwel elke ‘zaak’ apart gelezen kan worden, zonder voorkennis.
Verder vind ik de tekenstijl erg aangenaam, en ik heb nergens problemen gehad met de taal. Wat wil een mens nog meer.

Dat was natuurlijk twee weken voor ik hoorde dat de reeks in het Nederlands zou verschijnen. Zoals gewoonlijk. -_-

Nu volg ik dus het begin van de reeks in het Nederlands. Goede vertaling, geen klachten. Alleen omdat het zo traag gaat kom ik soms wel eens in de verleiding om het volgende deel in het Frans te kopen. :P Maar over het algemeen ben ik toch voorstander van de Nederlandtalige versie, al scheelt het niet veel.

Een grote aanrader voor iedereen die van detectives houdt. Voor de anderen misschien iets te weinig actie, of iets te weinig karakterontwikkeling. Maar dat kun je pas weten nadat je het geprobeerd hebt. :wink:

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by mangazot »

Die DC is gewoon een aardige combi van detective en humor. :klap:
En vooral grappig is dat hij een Swartenbroeks-stijl combineert met echt detectivewerk. 8)
Ik heb pas deel 1 gelezen. De rest volgt. :bounce:
Image

kana
Posts: 37
Joined: Thu Sep 04, 2008 13:52

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by kana »

In april en mei wordt Detective Conan in de kijker gezet op onze website.
Ontdek nu al het dossier van de reeks: http://www.mangakana.com/nl/r-2-dossiers.html
Verder geven we 6 weken lang elke week 5 Detective Conan Games voor Wii (Case Closed: One Truth Prevails) weg: http://www.mangakana.com/nl/concours.php

kana
Posts: 37
Joined: Thu Sep 04, 2008 13:52

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by kana »

De nieuwe wedstrijdvraag staat online!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Tijd om nog eens wat oude reviews te posten. Die slingeren hier nu al veel te lang rond.

Detective Conan 9
Conan gaat met zijn vriendjes spelen in het park, naar een klassenreünie van Kogoro en naar een verjaardagsfeestje. Bij alle drie de gelegenheden vallen er spontaan lijken uit de kast. Een normaal mens zou hieruit concluderen dat hij vervloekt is, of toch op zijn minst dat de misdaadcijfers in Japan nu toch wel onrustwekkende hoogten bereikt hebben, maar Conan schijnt het niet te deren.

Fraaie achtervolgingsscène is het eerste deel. Detective Conan bevat over het algemeen niet zo veel actie, maar deze is een hele mooie. :D Ook het tweede stuk is erg goed, Kogoro’s persoonlijke betrokkenheid geeft het verhaal net dat tikje extra.

Het laatste deel is een ouderwets Tien Kleine Negertjes drama waarbij Conan en de anderen van de buitenwereld afgesloten geraken in een afgelegen huis, waarna de ene na de andere dode valt onder de handen van een mysterieuze moordenaar. Het album eindigt vlak voor Conan’s onthulling van de dader. Ik hoop maar dat het Mifune niet is, ik mag die kerel. Altijd al een zwak gehad voor dat soort karakters.

Update: Het is gek, de eerste keer dat ik dat stuk las kon ik er niets van maken, maar nu ik het boekje een maand later nog eens herlezen heb vallen de puzzelstukjes opeens wel op hun plaats. Ik denk dat ik wel weet wie de dader is. Zeer benieuwd of ik gelijk ga krijgen.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Detective Conan 10
Ik was juist! Haha! :D

Ze duwen je natuurlijk wel met je neus op de hints door de manier waarop Conan zijn onderzoek voert, maar ik ben toch trots op mezelf. :P

In het eerste volledige verhaal ontmoeten we eindelijk Heiji Hattori, een andere middelbare school-detective die popelt om zich met Shinichi te meten. Gek, van de latere albums kreeg ik altijd de indruk dat ze elkaar al veel langer kenden. Maar het is goed, dat betekent dat hij er zeker nog een keer inkomt. Ik zie ze graag samenwerken.

In het tweede deel gaan we op zoek naar een lijk in de bibliotheek. ’t Is weer eens iets anders dan boeken. Daarna valt er nog een dode op wintersport.

Weer een bijna-onthulling op het einde. Ik geraak er nergens mee. Het zal wel weer iets met een of andere Japanse legende of woordspelletje te maken hebben zeker (altijd het beste excuus :wink:).
Last edited by NeeNee on Sun Oct 18, 2009 2:12, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Detective Conan 11
Shougi. Tja, daar ken ik dus niks van, he. Als het nu nog gewone schaak was geweest...

En dat is meteen ook het grootste minpunt van deze reeks: je kunt de helft van de zaken niet oplossen als je geen Japanner bent. Nogal een onfair nadeel als je met Conan mee wilt speuren.

Desondanks beleef ik er nog altijd veel plezier aan en kijk ik uit naar elk nieuw boekje. :D En in dit nummer staan er maar liefst 4 verhaaltjes. Goed om mij een hele avond zoet te houden.

Als je net als ik een detectivefreak bent, dan is dit een must.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Koen »

Op 7 november 2007 verscheen Detective Conan 2 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer ingenieuze volume!

Gosho Aoyama laat Conan in dit tweede volume drie mysteries oplossen. Het eerste is een zaak die vanaf het begin duidelijk is maar waar het bewijs niet zo simpel te achterhalen valt. De tweede zaak boeit vooral vanwege het korte optreden van de zwartepakkenmannen en in het derde verhaal van deze bundel trekken Conans vriendjes voor het eerst hun detectiveplunje aan.

Drie verhalen en een opzetje naar meer. De detectivefan wordt ook in dit tweede deel op zijn of haar wenken bediend. Je zet als lezer mee je beste speurneus op en zal al dan niet voor Conan de ware toedracht achterhalen.

Ik vond slechts één klein foutje in het boekje (op pagina 23 moet ‘vijfhonderd’ aan elkaar geschreven worden). En Kana levert aan het einde enkele leuke bonuspagina’s over de Japanse politie en rechtspraak. Uiteraard erg gepast in een detectiveverhaal waar de misdaad welig tiert!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Koen »

Op 9 januari 2008 verscheen Detective Conan 3 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer ingenieuze volume!

In het eerste verhaal belanden Conan, Ran en Mouri op een boot waar een familie een huwelijksfeest viert. Plotseling worden ze echter geconfronteerd met een moord… Een boeiend mysterie wordt ontrafeld in dit lange verhaal.

Nadien komen onze vrienden in contact met een chirurg die wel erg vreemde post krijgt…

Slechts twee verhalen in deze bundel waardoor ze natuurlijk ook iets langer en complexer zijn. De detectivefans zullen smullen van Conans deductiemethodes. Maar ook Ran zoekt achter waarheden. Heeft Conan immers niet erg veel weg van Shinichi? Zal Conans geheim ontrafeld worden…?

Dit is alweer een erg sterk volume waar je als lezer mee ingezogen wordt. Bijna kijk je over het kleine zetfoutje op pagina 97 [denk(t)] maar dus toch net niet ;)
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Detective Conan 12
Professor Agasa heeft de kinderen uitgenodigd voor een schattenjacht in een oud familielandgoed. Conan heeft er weinig moeite mee, maar de plaats herbergt nog meer geheimen.

In het volgende deel komt Conan door toeval de zwartepakkenmannen weer op het spoor, maar alle aanwijzingen gaan voor zijn ogen in rook op – letterlijk. En dan worden detective Mouri en compagnie uitgenodigd voor een Sherlock Holmes party annex quiz. Conan voelt zich meteen helemaal in zijn element, maar natuurlijk loopt het weer goed fout (explosief nummer, dit).

Van dit volume heb ik erg genoten (en nee, het kwam niet door onthouding, ik heb vorige maand nog twee Franse boekjes gekocht). Het eerste verhaaltje lijkt op het eerste zicht niet zo interessant (vooral omdat je zelf niet mee kunt puzzelen), maar toch sleepte Conans enthousiasme mij volledig mee. Het tweede is nog beter, Conan zien stressen is weer eens wat anders. :twisted:

Maar mijn persoonlijke favoriet is toch de derde zaak, waar we oude bekende Heiji Hattori terugzien. Eén detective is leuk, twee detectives is leuker, twee detectives die ook nog eens elkaar onderzoeken is super! ♥ Ik kan niet wachten op het vervolg.

En nummer 61 was ook geweldig. Dit gaat nog eens mijn favoriete reeks worden. :) Jammer dat er niet een paar 100 albums meer zijn.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Koen »

Op 5 maart 2008 verscheen Detective Conan 4 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer ingenieuze volume!

De zwartepakkenmannen zijn terug! Conan loopt ze toevallig tegen het lijf op de shinkansen. Hij luistert hun gesprek af en hoort dat ze een bom hebben achtergelaten op de trein. Conan start een race tegen de tijd om de precieze locatie van de bom te achterhalen! Maar dat is niet zo eenvoudig met Ran die hem telkens ophoudt…

Dit vierde volume van dé detectivemanga bij uitstek bevat weer drie spannende verhalen. Het tweede lijkt het belangrijkste door de aanwezigheid van de zwartepakkenmannen maar echt veel laat Gosho Aoyama niet los. Enkel hun namen komen we te weten. In kwaliteit moeten het eerste en het derde zeker niet onderdoen.

Ook een pluim op het vertaalwerk van NTE. Op pagina 52 vond ik “de zaak gekraakt” al een leuke vondst, maar toen wist ik nog niet dat er nadien voor het eerst gegoocheld werd met een taalraadseltje en ook dat weten ze goed op te lossen. En dat is nodig want Aoyama gebruikt wel vaker taalspelletjes in zijn detectivezaken. Een luttel foutje was er op te merken op pagina 145 waar er geen splitsingstreepje staat tussen “buiten landers”.

Ondanks het feit dat dit volume niet eindigt met een cliffhanger, snak je als lezer toch naar het volgende volume. En dat is altijd een goed teken!
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Je loopt een beetje achter, Koen. :P

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by Koen »

beutjeuh :P

en niet alleen met conan... :o
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Detective Conan ~[Kana]

Post by NeeNee »

Ja, ik dacht al zoiets. 8)

Er staat hier zelfs ergens een Fruits Basket op de derde bladzijde (2 jaar oud). Is het de bedoeling dat die nog weer tot leven komt?

Post Reply