Inuyasha ~[Kana]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by Koen »

Op 28 november 2008 verscheen Inuyasha 5 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Wat is er aan de hand met Inuyasha in dit vijfde volume? Zijn krachten zijn verdwenen en hij lijkt wel een gewoon mens geworden? Bovendien komt zijn transformatie erg ongelegen want wederom staan Kagome en Inuyasha tegenover een gevaarlijke vijand!

Dit vijfde volume van Inuyasha brengt ons een afgerond verhaal en het begin van een erg boeiend verhaal dat over Kikyou gaat. In dit verhaal zal de relatie tussen Inuyasha en Kikyou – die mogelijk gereïncarneerd werd in Kagome – uitgediept worden.

Een sterk vijfde volume met andere woorden dat door Kana foutloos naar de winkels werd verscheept.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by NeeNee »

Andermaal twee verhaaltjes in Inuyasha 5.

Het eerste gaat over vertrouwen, bedrog en verraad – vooral verraad. Inuyasha en Kagome komen een meisje tegen dat belaagd wordt door spinnenyoukai. Zeer tegen haar zin (ze haat youkai) helpen ze haar terug naar de tempel waar ze woont, maar de priester daar is niet wie (of wat) hij lijkt te zijn. Ook Inuyasha is niet langer zijn gewone zelf - hij is zijn demonenkrachten kwijt. En hoewel je hem beslist geen lafheid kunt verwijten, geraken ze toch zwaar in de problemen.

In het tweede deel keren Inuyasha en Kagome terug naar het dorp van Kaede. Een demon is langsgekomen en heeft Kikyou’s stoffelijk overschot (nou ja, urn) gestolen met als doel haar weer tot leven te wekken. Tijdens de achtervolging wordt al snel duidelijk dat de relatie tussen Inuyasha en Kikyou een stuk gecompliceerder was dan eerst gedacht. Ze waren immers niet alleen vijanden, maar ook geliefden... en hun verhouding eindigde niet goed. Als in “pas op, moorddadige zombie!” niet goed.

Interessante karakterontwikkeling in dit volume. Inuyasha is nog steeds zijn nukkige zelf, maar het wordt nu wel zo stilaan duidelijk dat hij eigenlijk nog zo slecht niet is. We krijgen ook steeds meer zicht op wat er 50 jaar geleden nu precies gebeurd is.

Naar goede gewoonte ga ik nog even over het taalgebruik zeuren:
- wat is het verschil tussen youki, reiryoku en rouryoku?
- wat is het verschil tussen priester, bonze en oshou?
- wat is het nut van drie verschillende woorden te gebruiken voor hetzelfde concept?

Ach ja, laat ook maar. Voor de rest is de vertaling in orde.
Last edited by NeeNee on Wed Jan 07, 2009 17:38, edited 2 times in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by NeeNee »

Recensie van de Stripspeciaalzaak van Inuyasha 5:
http://www.stripspeciaalzaak.be/56-B36-Inuyasha5.htm wrote:
Rumiko Takahashi heeft vast wat met, of beter gezegd tègen spinnen. Ook in dit vijfde deel komt een monsterlijke variatie voor op de arachnidensoort. Het gaat om niemand minder dan Kagomes eigen grootvader. De priester wordt in de greep gehouden door een nest grote spinnen met mensenhoofden. nadat Inuyasha, ondertussen aangekomen in de echte wereld, voor even een volwaadrig mens is geworden in plaats van zijn oude gedaante met meer krachten uit de wereld waar hij vandaan kwam en waar Kagome per ongeluk in terechtkwam. De priester is getransformeerd naar een mutant waarbij zijn lichaam een enorm spinnenweb is geworden. Hij is uit op de stukken van het magische shikon no tama-juweel. De hoofdpersonages moeten na het versplinteren van het juweel alle stukken over de hele wereld zien te bemachtigen. Dat houdt hen dus nog wel een vijftigtal delen bezig.

Na pakweg honderd pagina's wordt een nieuw hoofdstuk aangeboord. Er is plaats voor meer sentiment. We leren dat metgezel Kagome als twee druppels water lijkt op de overleden Kikyou waar Inuyasha duidelijk iets voor voelde, maar officieel doorgaat als zijn vijand. In wezen kunen Kagome en Inuyasha elkaar niet verdragen. Dergelijke verhaalelementen maken de relatie alleen maar spannender. Opflakkeringen van respect, vriendschap en een aarzelend voorspel tot een eerste kus worden gecounterd met het bevel "LIG!" dat Inuyasha prompt op de grond doet vallen of met een klap in zijn gezicht.

Inuyasha bevat de traditionele hompen spanning en fantasy voor de liefhebbers van het genre die er ook nog monsters, horrorwezens en epische gevechten bijwillen. Het bijkomende humorgehalte, dat niet in elk deel evenwaardig aan bod komt, is een surplus. En lelijk getekend is het ook niet.
Whoa, wat een onzin in die eerste alinea! Weet er iemand hoe we die mens kunnen contacteren? En hem vertellen dat hij een paar dingen verkeerd begrepen heeft? Zoals bijvoorbeeld dat ze helemaal niet in Kagome's tijd zijn, dat haar grootvader er niets mee te maken heeft (hoe komt hij dààrbij?), dat de priester geen mutant is maar een demon, en dat Kagome "zit" zegt in plaats van "lig"?

Ik vraag mij bijna af welk boek deze recensent gelezen heeft... een paar te veel tegelijk, waarschijnlijk. Of misschien is er toch wel iets aan van mijn taalgezeur.

Nou ja, het is tenminste een positieve recensie. We mogen al content zijn.

(Edit: ik heb al een mail naar de Stripspeciaalzaak gestuurd.)

Edit2: hij heeft geantwoord, en de recensie in het archief aangepast. Snelle reactie. Zijn uitleg klinkt nog steeds wat verward, maar de fouten zijn eruit (behalve die mutant...).

Toegegeven, het was een ontzettend moeilijk stuk om samen te vatten. Ik heb zelf ook zwaar gesukkeld op mijn recensie, en dat was een kortje.
Last edited by NeeNee on Fri Oct 02, 2009 18:00, edited 1 time in total.

mangazot
Posts: 406
Joined: Thu Apr 02, 2009 15:43
Location: 東京の漫画

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by mangazot »

'k Heb nog niet veel Inu-Yasha's gelezen ( :oops: niet slaan, aub!), maar wel al veel recensies, :mrgreen: , en ik kan je vertellen dat nogal wat recensenten nogal wat willen :little: maar ofwel nogal verward zijn :scrambleup: ofwel gewoon zitten te :sleeping: tijdens voorstellingen, films, optredens, en zelfs terwijl ze lezen. En geef toe: dat is een hele prestatie :mrgreen:
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by Koen »

Op 6 maart 2009 verscheen Inuyasha 6 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Kagome is uitgeteld terwijl Kikyou weer tot leven is gewekt door een vervaarlijke tegenstander. Haar haat voor Inuyasha is enkel toegenomen in het rijk der doden en ze wilt niets liever dan afrekenen met de verraderlijke Inuyasha die haar de dood injoeg…

Kikyou is er nog steeds van overtuigd dat Inuyasha haar verraden heeft. Inuyasha zelf kan zich echter niet herinneren dat hij aan de basis ligt van Kikyou’s dood. Slaagt hij erin eindelijk af te rekenen met dit pijnlijke verleden?

Inuyasha 6 is een boeiend en beklijvend volume dat erg belangrijk is voor de verdere ontwikkeling van de manga. Op de achtergrond dient zich immers een ultieme slechterik aan die een belangrijke rol lijkt te spelen in de plannen van mangaka Rumiko Takahashi. Meer op de voorgrond vervoegt een nieuw personage de groep helden en ook dat zorgt voor een frisse wind in het verhaal. Wij kijken alvast uit naar het vervolg!

En opnieuw legt Kana een vlekkeloos parcours af.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by Koen »

Op 5 juni 2009 verscheen Inuyasha 7 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Twee niet te onderschatten vijanden proberen hun krachten te bundelen om hun doel te bereiken. Inuyasha’s broer, Sesshoumaru, kruist nogmaals het pad van onze vrienden en krijgt hierbij de hulp van de mysterieuze Naraku die we in het vorige volume leerde kennen als degene die Inuyasha en Kikyou’s vete veroorzaakte. Hij heeft duidelijk een verborgen agenda en lijkt meer dan wie ook op de hoogte van de geheimen van de shikon no tama. Wat staat onze helden nog te wachten?

Het wordt steeds duidelijk dat Naraku’s rol erg belangrijk zal zijn in de ontknoping van deze manga. Een transformatie weerhoudt hem er momenteel van op de voorgrond te treden maar hij weet snel genoeg anderen voor zijn kar te spannen. Na het erg sterke zesde volume maakt ook deel 7 een erg goede beurt. Rumiko Takahashi’s Inuyasha beleeft hoogdagen!

Kana levert een foutloos parcours af wat de lectuur van deze manga nog vlotter maakt.
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by NeeNee »

Inuyasha 6
MIROKU!!! Eindelijk! :D

Je moet al niet meer vragen waarom dit mijn favoriete nummer is.

Eerst verder met de verrijzenis van Kikyou. Onze charmante jongedame alias zombie heeft nogal last van opgekropte haatgevoelens, en ze is niet echt voor rede vatbaar. De confrontatie tussen haar en Inuyasha zorgt voor vuurwerk - letterlijk.

Daarna komen Kagome en Inuyasha een jonge monnik tegen (ik vertik het om hem “bonze” te noemen) die ook achter de Shikon scherven aanzit, en die van Kagome gelijk inpikt. Inuyasha kan er niet mee lachen.

Het gevecht tussen Inuyasha en Miroku vind ik gewoonweg schitterend. Ze roepen om ter hardst dat ze elkander gaan vermoorden, maar vragen ondertussen wel elk drie keer aan de ander of hij zich niet alsjeblieft gewoon braafjes wil overgeven. Prachtige manier om iemand te introduceren als 'zo slecht nog niet'.

En de scene op de voorlaatste pagina is wat mij betreft één van de beste uit de hele reeks. In het Nederlands verpesten ze het natuurlijk weer door genade te vertalen als medelijden, maar bon...
Last edited by NeeNee on Fri Oct 02, 2009 17:58, edited 1 time in total.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by NeeNee »

Inuyasha 7
In dit album maakt Sesshomaru, Inuyasha's oudere broer, nogmaals zijn opwachting. Hij probeert nog steeds Inuyasha's zwaard Tessaiga in handen te krijgen, en dit keer heeft hij er de goede handen voor. Inuyasha laat niet op zijn kop zitten, maar het kost hem veel moeite.
Tegelijk komen we eindelijk wat meer te weten over grote slechterik Naraku, die vecht zonder zijn handen vuil te maken.

Dit was destijds het eerste nummer dat ik ooit gelezen heb (afgezien van de eerste animanga), en het is nog steeds één van mijn favorieten. Miroku is nu goed geïntegreerd in het team (zo goed dat ik helemaal niet doorhad dat hij nieuw was), Inuyasha is een echte held aan het worden, en het gevecht is gewoon erg leuk om zien (en Sesshomaru is cute, toch? toch? :))


... Ik kan er niet aan wennen. Ik heb echt, echt mijn best gedaan om dit boek onbevooroordeeld te lezen, maar de vertaling komt nog steeds stroef en onnatuurlijk over. Dat het taalgebruik af en toe wat oubollig is, kan ik nog door de vingers zien (alhoewel ik het best vervelend vind, want het klinkt meteen zo melodramatisch), maar sommige stukken lijken gewoon uit context gerukt, zoals Shippo die "Het kan me niet schelen" zegt terwijl niemand iets gezegd heeft dat hem zou moeten kunnen schelen. Enige subtiliteit is ook ver te zoeken. Het klinkt allemaal nogal kinderlijk.

Bovendien was dit zoals gezegd het eerste nummer dat ik in het Engels gelezen heb, en ik verstond alles. Bij deze versie met al zijn Japanse termen en zonder woordenlijst of uitleg was dat nooit gelukt.

Ik beloof dat het de laatste keer is dat ik erover doorzeur, maar ik vind het echt vreselijk zonde.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by NeeNee »

Inuyasha 8
Inuyasha’s pogingen om Kagome naar haar eigen wereld terug te sturen hebben niet geholpen. Ze wil hem veel te graag terugzien. Maar er is nog een vrouw die dat wil, en haar bedoelingen zijn een stuk minder duidelijk.

Een van mijn minst favoriete nummers uit de hele serie. Ik kan Kikyou niet uitstaan, en dat romantisch gebakkelei interesseert mij niet. Dan blijft er weinig over, he.

Volgende keer beter.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by Koen »

Op 9 oktober 2009 verscheen Inuyasha 8 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Naraku doet eindelijk zijn verhaal in dit achtste volume van Inuyasha. Inuyasha komt te weten hoe de vork aan de steel zit, maar slaagt hij er ook in wraak te nemen op de geheimzinnige Naraku?

Ondertussen laat ook Kikyou weer van zich horen en Kagome heeft het niet gemakkelijk om de geest van Inuyasha’s oude liefde (letterlijk) van zich af te schudden.

Slagen ze erin Kikyou’s haat te verzachten door de onthullingen rond Naraku?

Inuyasha blijft de lezer boeien. Alleen blijft het de vraag of de reeks ook 56 volumes lang de aandacht van de lezer zal weten vast te houden…

Kana levert wederom een foutloos parcours af en dat vinden wij natuurlijk erg positief!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by Koen »

Op 7 april 2010 verschijnt Inuyasha 9 in het Nederlands. Lees hier de review van dit alweer spannende volume!

Het is nieuwe maan… De dag waarop Inuyasha z’n krachten weer even kwijt is nadert. Toch wil hij ook op die dag Kagome beschermen. En dat is nodig want hun pad kruist dat van Toukajin, een vetzak die zich voedt met mensen… En een stuk van de shikon no tama bezit.

Het tweede verhaal is nog boeiender want daarin gaan we op zoek naar de oorsprong van de shikon no tama. Een groep ‘verdelgers’ houdt zich bezig met het verzamelen van stukjes shikon no tama om deze uit de handen van youkai te houden. Maar ze worden in de val gelokt. Een oude bekende duikt op…

In het begin van dit volume denk je dat dit een overgangsvolume wordt zonder veel inhoud, maar tegen het einde moet je je mening dan toch herzien. Ook dit is weer een boeiend volume dat je als lezer vasthoudt. Bovendien moet ik wederom herhalen dat Kana een foutloos boekje aflevert. Ik heb een saaie job!
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by NeeNee »

Inuyasha 9
Een boom met pratende hoofden is een goede reden om op onderzoek uit te gaan. Ze hadden alleen het moment wel iets beter kunnen kiezen, want het is weer nieuwe maan (was die vorige niet erg kort geleden?) en Inuyasha moet het als mens tegen de vijand opnemen. Deze laatste heeft dan weer bovenatuurlijke krachten verkregen dankzij het Skinon no tama, waardoor de strijd nogal ongelijk is.

Je had ook gewoon tot de volgende ochtend kunnen wachten, weet je. Idioot. Maar dat was een knap staaltje doorzettingsvermogen, en geloofwaardiger gebracht dan het gebruikelijke “ik kan niet verliezen want mijn vrienden staan achter mij”. Desondanks was de situatie nog nooit zo kritiek, en alleen dikke vette sjans zorgt ervoor dat deze reeks niet tot een vroegtijdig einde komt (en nee, dat is niet gebruikelijk. Dit soort van toeval is eigenlijk erg zeldzaam in Inuyasha).

In het laatste stuk maken we kennis met het dorp van de youkai-verdelgers. Een riskante job, zo blijkt. Dit verhaaltje is met voorsprong het donkerste uit de reeks tot nu toe, en eentje dat ik altijd oversla (maar dat betekent dus wel dat het goed geschreven is).

Al bij al een leuk nummer met veel actie.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by NeeNee »

Mangakana wrote: (Inuyasha 10) Door een list van Naraku is Sango een op wraak beluste duivel geworden. Hij wil maar één ding: Inuyasha doden. Ondertussen geeft de shikon no tama meer van z'n geheimen prijs...
Um.. Koen? Weet jij toevallig ook wie die commentaren schrijft voor Kana?

Kun je ze misschien even informeren dat Sango een meisje is? Ik bedoel, het is niet eens een randgeval of zo. :|

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by Koen »

Niet zeker... Ik zou denken dat het Kim is maar das een gokje. Zoiets zou ik sowieso melden via een mailtje, want das wel sneu...
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Inuyasha ~[Kana]

Post by NeeNee »

Zeg jij het ze maar. Ik heb geloof ik al een paar keer gerapporteerd dat de website vol fouten staat (qua opmaak dan), en er is nooit iets mee gedaan.

Post Reply