Evangelion ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 15 juli 2009 verscheen Neon Genesis Evangelion 8 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

Shinji zit nog steeds gevangen in de EVA. In een vreemde droomwereld zijn er een heleboel mensen die op hem inpraten. Maar wat zijn hun beweegredenen? En wiens stem zal hij uiteindelijk volgen?

Een ander belangrijk deel vormt de geschiedenis van Shinji’s vader en zijn team. Een erg belangrijke geschiedenis die ons niet alleen meer leert over de organisaties die achter de schermen de plak zwaaien, maar die ons ook leren dat er vaak romantische strubbelingen plaatsvinden bij onderzoekteams…

Op pagina 175 vond ik één luttel foutje: “jou(w) moeder”.

Geen Engel in dit volume, maar wel heel veel onthullingen omtrent het hoe en het waarom. Het verleden speelt in dit volume een onthullende rol. Maar ook zonder actie blijft NGE overeind.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 14 oktober 2009 verscheen Neon Genesis Evangelion 9 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

Dit volume staat vooral in het teken van Asuka. Ze wordt geconfronteerd met traumatiserende ervaringen uit haar verleden die haar verhinderen goed te synchroniseren met haar EVA. En NERV heeft weinig geduld met het meisje want er staat al een vervanger klaar… De Fifth Children…

Na een volume zonder Engel zijn ze nu weer erg aanwezig. Shinji moet op de achtergrond toekijken want na zijn perikelen in deel 8 wordt hij op het reservebankje gehouden. Voor de rest wordt ook meer aandacht besteed aan de boeiende machtstrijd tussen Gendo en Seele. Kortom, weer een ijzersterk volume!

Enkele kleine foutjes: p. 12: ‘Asuka’ in plaats van ‘Hasuka’; p. 55: ‘je’ moet weg of anders ‘ik zal maar op je babysitten’; p. 93: ‘dat’ moet ‘dan’ zijn; en “soloslim” op p. 128 wordt volgens mij in twee woorden geschreven.

Evangelion bewijst zich deel na deel als één van de absolute toppers die in het Nederlands verschijnen. Niet te missen!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 9 december 2009 verscheen Neon Genesis Evangelion 10 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

Rei en Kaworu hebben het moeilijk met de nieuwe Engel. Ze slagen er maar niet in vat te krijgen op zijn tentakels. Rei’s leven komt in gevaar wanneer de Engel probeert te fusioneren. Dat is het moment waarop Gendo aan Shinji toestemming geeft om met zijn Eva in te grijpen. Maar komt Shinji wel op tijd? Of zal hij opnieuw geconfronteerd worden met de dood…?

Enkele kleine foutjes in deze uitgave. Er is geen paginanummering dus kan ik de pagina’s niet meedelen. In hoofdstuk 64 is het ‘ziekbed’ en niet ‘ziekenbed’. In stage 67 moet ‘langzaamaan’ aan elkaar worden geschreven. En uiteindelijk staat er nog een ‘te’ te veel in stage 68 (‘iets anders (te) geven’).

De eerste helft van dit volume is erg emotioneel, nadien stapelen de onthullingen zich op. Je merkt dat het einde stilaan nadert. Met nog één Engel te gaan kan de manga immers niet blijven aanslepen, zo lijkt.
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Edward »

'fusioneren'?? Is dat een nieuw woord, Koen? :lol: Werk jij ook al aan de Dikke van Dalen mee :lol: :lol:
Het woord fuseren ken ik wel. ik neem aan dat die bedoelt 'fusion'>'fusioneren' :lol: :lol:

Leuk die inhaalslag met recensies :wink: :wink:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Ik zou inderdaad mee moeten werken aan Van Dale. Typische Nederlandse woorden moeten immers aanvaard worden in het hele taalgebied, terwijl typisch Vlaamse woorden een lelijk stempel meekrijgen. :cry:

Voorlopig komt er wel weer een einde aan de inhaalslag mini-reviews. Ik zit weer door de voorraad heen! (Het valt toch niet op dat ik telkens de 'weinig-tekst-manga's' eerst lees? ;))
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Is 't alweer gedaan? Je hebt nog veel in te halen, hoor. :wink:

Ik ga van 't weekend ook nog eens een poging doen...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

ik weet het, neenee :o de laatste van monster staat er wel nog aan te komen want ik wil die reviewen voor de volgende stripgids, en die deadline loert om de hoek, dus ja, das extra stimulans ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Evangelion 12 komt er in het JAPANS aan in april. En blijkbaar is dat nog niet het laatste volume...
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Edward »

Koen wrote:Evangelion 12 komt er in het JAPANS aan in april. En blijkbaar is dat nog niet het laatste volume...
Hij komt in ieder geval;). Dat is al een heel mooi begin;). Duurt nog wel een jaar voor een v13 :shock:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

een jaar? maak daar maar twee of drie jaar van, minimum ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Edward »

Koen wrote:een jaar? maak daar maar twee of drie jaar van, minimum ;)
zo lang? :shock: :shock: pffff...

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Dat is dan weer een reeks die tot stilstand komt. Met nog maar 10 series over moeten ze zich binnenkort toch eens iets nieuws kunnen permitteren, lijkt mij zo.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Volume 11 dateerde van juni 2007, Edward ;)

Ik denk niet dat je van Glénat momenteel nog veel nieuwigheden moet verwachten, NeeNee, ik denk dat ze vooral erg blij zijn met reeksen waar ze (even) vanaf zijn...
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 19 mei 2010 verscheen Neon Genesis Evangelion 11 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

Shinji is verloren. Al zijn vrienden lijken weg te glippen uit zijn leven. Hij weet niet meer wat doen. Kaworu reikt hem de hand, maar Shinji heeft genoeg van vriendschappen. Hij had beter gewoon zijn afgezonderd leven van voorheen voortgezet…

Maar de Engelen houden geen rekening met Shinji’s gevoelens. Blijkt dat hij de enige is die de laatste Engel kan tegenhouden. De EVA roept…

Dit elfde volume van NGE is redelijk zwaar. De teneur van het verhaal, de gevoelens van de personages… Vrolijk word je er niet van! Maar kwaliteitsvol blijft de manga zonder enige twijfel.

Als lezer dacht je dat de laatste Engel ook het laatste hoofdstuk van het verhaal zou inluiden, maar in dit volume heb je veel minder de indruk dat het einde nabij is. En dat is eigenlijk niet zo’n leuk nieuws, want je merkt dat je je hoofd bij het verhaal moet houden om alles te kunnen blijven volgen en als je dan het uitgavetempo van de manga in Japan kent, dan wordt dat allesbehalve eenvoudig!

Toch even onderstrepen dat Glénat hier een foutloos boekje aflevert. Bewonderenswaardig!
motivatiedip. help!

MrXarnus
Posts: 278
Joined: Thu Mar 31, 2011 19:59

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by MrXarnus »

http://www.manga-sanctuary.com/news/127 ... elion.html

België staat er niet bij...

We are f*cked once again :( .

Post Reply