Evangelion ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 19 maart 2008 verscheen Neon Genesis Evangelion 1 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

Een meteorietinslag in het jaar 2000 zorgt voor een ongekende catastrofe in de geschiedenis van de mensheid. Maar de mens is taai en komt de rampspoed te boven. Dit verhaal begint in 2015 wanneer een nieuwe ramp zich aanbiedt…

De aarde wordt aangevallen door ‘Engelen’. Het zijn hier echter geen vrolijke, Bijbelse figuurtjes met naarstig heen en weer flapperende vleugeltjes. Nee, het zijn echte vechtmachines die door niets te stuiten lijken. Gelukkig heeft de mens in het grootste geheim gewerkt aan EVA’s. Deze polyvalente vechtmachines bestuurd door drie jongeren hebben de toekomst van de mensheid in handen.

Neon Genesis Evangelion maakte vooral faam als anime. De reeks kreeg dra een cultstatus. Glénat geeft ons eindelijk de mogelijkheid om kennis te maken met de manga van dit fascinerende universum.

De vertaling wordt vanuit het Japans verzorgd door Nele Noppe die ook One Piece voor haar rekening neemt. En ook al zijn beide manga’s nu niet echt te vergelijken, ze levert wel telkens een vlot lezende tekst af. Enkele foutjes die door de mazen van het net glipten: “steiging” op de allereerste pagina (toen kreeg ik even schrik!); en nog steeds in het eerste hoofdstuk een dt-fout met “vind u”. Nadien puik werk.

Voor de rest wil ik toch ook eens dat uitstekende papier van Glénat toejuichen. Niet alleen voelt het aangenaam aan, het geeft ook een enorm mooie weergave van de tekeningen. Houden zo!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 14 mei 2008 verscheen Neon Genesis Evangelion 2 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

In dit tweede volume van NGE komt vooral de persoonlijkheid van Shinji aan bod. Het hoofdpersonage kan je bezwaarlijk een held noemen – ook al ligt het lot van de mensheid in z’n handen. Erg lusteloos en zonder doel in z’n leven mijmert hij over het nut van alles…

Weinig actie in dit tweede deel maar wel een uitdieping van het hoofdpersonage die kan tellen. Misschien komt Shinji irritant over bij sommige lezers, maar wel levensecht neergezet door Sadamoto.

De reeks blijft vlot vertaald maar enkele foutjes glipten toch door de mazen van het net. In de samenvatting staat er ‘een onbekend en monsterachtige wezen’ (monsterachtig). Rond de tiende pagina (spijtig dat er geen paginanummers te vinden zijn!) wordt er weer een ‘onmiddellijk’ verkracht door slechts 1 l te gebruiken. En op de allerlaatste pagina (het interview) staat er: ‘vooruit gehopen wordt’ en dat moet natuurlijk ‘geholpen’ zijn. Slechts een luttel aantal foutjes dus.

Ik kan nog niet goed inschatten wat voor reeks Evangelion is of gaat worden, maar ik vond dit tweede volume alvast erg overtuigend.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 16 juli 2008 verscheen Neon Genesis Evangelion 3 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

In dit derde volume zorgt de alweer vijfde engel voor chaos in Japan. Shinji en Rei zullen moeten samenwerken en het onderste uit de kan moeten halen om het hoofd boven water te houden. Hun levens staan meer dan ooit op het spel.

Voor de rest staat dit volume wederom in het teken van de twijfels die bij Shinji heersen. Waarom is zijn vader zo bezorgd om Rei en ziet hij hem niet staan? Desondanks zal Shinji naar Rei toegroeien en een zekere band met het meisje ontwikkelen.

Evangelion blijft draaien rond de ontwikkeling van Shinji’s twijfels en gevoelens. Best wel wat actie in dit volume maar de personageontwikkeling duwt die toch wat naar de achtergrond.

Wederom enkele foutjes. Het begint al slecht met een fout in het ‘Programma’ waar de titel van hoofdstuk 14 fout gespeld wordt: ‘de verw(r)ongen kamer’; p. 88: ‘morgenvroeg’ moet aan elkaar; p. 101 & 110 & 124: elektriciteit is met k ipv. met c; p. 112: militaire ontwikkeli(n)g; p. 169: het geeft me (heeft) & vanwege zij(n) vader.

Zoals reeds gesteld kende ik Evangelion niet voor ik aan deze manga begon en ik had me er iets helemaal anders bij voorgesteld. Meer mecha-actie. Voorlopig blijft Evangelion me dan ook positief verrassen door de karakterontwikkeling van hoofdpersonage Shinji.
motivatiedip. help!

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by lambardi2 »

Ik vind de relaties tussen de characters veel interessanter dan heel dat Evangelion gedoe.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

lambardi2 wrote:Ik vind de relaties tussen de characters veel interessanter dan heel dat Evangelion gedoe.
Jup, vind ik ook... Mecha is niet echt m'n ding... (Alhoewel... Goldorak... :lol: )
motivatiedip. help!

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Ginrai »

Koen wrote:
lambardi2 wrote:Ik vind de relaties tussen de characters veel interessanter dan heel dat Evangelion gedoe.
Jup, vind ik ook... Mecha is niet echt m'n ding... (Alhoewel... Goldorak... :lol: )

you want pownage mecha you read kurogane no linebarrel !

maar mecha is een zeer genre om over te zetten naar manga in het algemeen!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 15 oktober 2008 verscheen Neon Genesis Evangelion 4 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

Een nieuwe EVA-piloot doet haar intrede. Asuka komt over uit Duitsland waar ze reeds furore maakte. Maar ondanks haar mooie voorkomen blijkt ze een rotkarakter te hebben. Hoe zal de samenwerking met Shinji en Rei verlopen? Echt veel tijd om grondig kennis te maken hebben ze niet, want wederom valt een engel aan…

Dit vierde volume blijft al het goeds wat ik eerder over deze manga schreef bevestigen. De nieuwe personages zorgen voor hernieuwde interesse in het gebeuren en maken de boel wat levendiger. Dat vormt nog een extra pluspunt bij alle kwaliteiten die de reeks al tentoonspreidde.

Wel weer enkele foutjes die in de uitgave geslopen zijn. Bij de introductie op pagina 7 liep het al tweemaal fout: “hij breekt zicht” (zich zonder t); en “electriciteit” (moet met k). Op p. 50: “lomperikken” (slechts 1 k); p. 52: “kollosale” (correct: kolossale) & onmiddelijk (met dubbele l); p. 55: “vondt” (vond is natuurlijk met d alleen in verleden tijd) en p. 93: “fuctioneren” (n vergeten).

Buiten die enkele foutjes was dit volume van Evangelion wederom een erg aangename lectuur en het is één van die manga’s waar ik enorm uitkijk naar het volgende boekje als ik een volume uitgelezen heb. En me dunkt dat dat een erg positieve reactie is!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 10 december 2008 verscheen Neon Genesis Evangelion 5 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

Er gebeurt heel wat in dit vijfde volume van Evangelion. Er is natuurlijk een gevecht tegen een Engel – de zevende alweer – dat glansrijk wordt gewonnen door onze drie piloten, maar het Nerv-hoofdkwartier wordt ook opgeschrikt door sabotage… Sabotage die enkel mogelijk was door iemand met voorkennis…

En op die manier wordt er heel wat informatie gegeven in dit volume. Zowel over de ouders van Shinji als over het waarom van alles wat er tot nu toe gebeurd is. De onthullingen geven nog meer diepgang aan het verhaal, en dat was al niet hetgeen wat ontbrak in deze reeks. De plot blijft volume na volume aandikken en de informatie wordt stelselmatig op de lezer losgelaten waardoor de lectuur telkens weer even boeiend is. Evangelion heeft z’n faam duidelijk niet gestolen.

Bovendien is de uitgave van Glénat vlekkeloos en dat bevordert de reeds aangename lectuur nog meer.
motivatiedip. help!

Siedjeey
Posts: 5
Joined: Wed Feb 04, 2009 17:12

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Siedjeey »

Ik heb NGE al gelezen tot v11 in het Frans. Het dramagehalte lag wel hoog maar ik vond de personages niet erg overtuigend.
Toch wou ik steeds meer lezen maar de mate waarin de manga gereleased wordt is betreurenswaardig...
If you can't dazzle them with dexterity, baffle them with bullshit.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

In dat vijfde volume excuseert de mangaka zich in z'n voorwoord omdat het 2 jaar heeft geduurd eer dit volume verscheen. Gelukkig moeten wij hier minder lang wachten ;)
motivatiedip. help!

Siedjeey
Posts: 5
Joined: Wed Feb 04, 2009 17:12

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Siedjeey »

Ja het duurt telkens minstens ettelijke maanden/jaren, waarom weet ik niet (lees: te lui om het op te zoeken).
Soit, eens de nederlandse versie het origineel heeft bijgebeend zal het ook wachten worden....
If you can't dazzle them with dexterity, baffle them with bullshit.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Jup, alleen hoop ik dat het einde dan al heel nabij is - want ik meen dat de manga zo stilaan op z'n laatste beentjes loopt...
motivatiedip. help!

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Wimpuls »

Die kan inderdaad niet lang meer lopen. Ik schat zelf nog maximaal 1 volume. Als het er toch meer zijn, dan hebben ze het gerokken, verdomme :wink:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 18 februari 2009 verscheen Neon Genesis Evangelion 6 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

Nerv krijgt te maken met een ramp wanneer een van hun basissen de lucht ingaat. Terzelfder tijd moet er een vierde EVA-piloot getraind worden en dat is geen onbekende voor onze vrienden. Maar wanneer er onverwachts een nieuwe Engel verschijnt, loopt alles fout…

Wederom een enorm boeiend en meeslepend volume. Een van de nevenpersonages wordt hier dieper uitgewerkt en krijgt zijn moment de gloire… of toch niet?

Enkele foutjes die ik wil meegeven: p. 31: levensgevaarlijk/e; p. 90: koerswei/ijziging; p. 100: toch weer een ‘onmiddellijk’ met enkele l; p. 123: verdedigin(g)slinie.

Evangelion blijft een enorm sterke reeks die volume na volume al het goede wat ik in m’n eerdere mini-reviews reeds neerpende bevestigt. Op naar het volgende!
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Evangelion ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 13 mei 2009 verscheen Neon Genesis Evangelion 7 in het Nederlands. Lees hier de review van dit erg spannende volume!

Shinji kan de dood van Toji maar moeilijk verwerken. Hij geeft zijn vader de schuld en besluit NERV voorgoed de rug toe te keren. Wanneer hij de basis verlaat valt er opnieuw een Engel aan. Het kan Shinji niets meer schelen, hij heeft zijn hart weer gesloten en voelt niets meer…

Dit is een enorm intens volume. Er wordt veel uit de doeken gedaan over het verleden van bepaalde personages en hun beweegredenen in het heden. Informatie die ook de rode draad in het verhaal een stap dichter naar de lezer brengt. En dan komt het moment waarop er dan toch een held opstaat…

Twee kleine foutjes: p. 92: gezegd heb(t); p.170: nut is => nut heeft.

In dit zevende volume zetten we een grote stap die ons dichter brengt naar de waarheid. Langzaam maar zeker vallen de puzzelstukjes in elkaar. Een stuk van de puzzel is nu reeds duidelijk: Evangelion is top!
motivatiedip. help!

Post Reply