One Piece ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 22 juni 2011 verscheen One Piece 13 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg spannende volume!

Luffy en de zijnen bevinden zich nog steeds op Whiskey Peak waar ze vetgemest hun roes uitslapen. Maar al snel blijkt dat het eiland stikt van de premiejagers. Zoro is de enige die de mysterieuze organisatie Baroque Works nog kan tegenhouden!

Dit is wederom een erg spannend en grappig volume van One Piece. Niet alle grappen zijn even geslaagd, maar Oda tovert toch vaak een glimlach op het gezicht van zijn lezers. ‘Tonnetje’ Luffy is natuurlijk iets dat enkel werkt in het volslagen geschifte universum van One Piece.

Dit volume is ook veel beter afgewerkt dan het vorige. Slechts één luttele fout sprong in het oog van ondergetekende (p. 52: gebeurd=t).

One Piece bevestigt zijn status als must have in het shonen genre.
motivatiedip. help!

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by PrIEsTER »

Nummer 14 is EINDELIJK verschenen!

In dit nummer komt het tot een (voorlopig beslissend?) gevecht met de mensen van baroque works! Een interessant volume om te volgen en bepaalde tegenstanders showen volop hun speciale technieken. De manga/personages worden plots net iets donkerder van sfeer (of misschien alleen in mijn gedachten...). De gevechten zijn ook goed gevonden en heel mooi weergegeven. Qua verhaal schiet het eigenlijk niets op, maar de actie is goed gedaan. Als deze sfeer behouden kan blijven, ga ik nog echt geinteresseerd geraken in de serie!

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Deel 14
De baroque Works agents duiken weer op en hebben zelfs versterking bij waar toch vooral kaarsman, mister 3 ,een toch vrij interresante kracht heeft.
Het avontuur op Little Garden loopt op zijn einde en het gaat niet lang meer duren voor we kennis maken met Sir Crocodile.
Ik merk nu wel op dat de vertaling nu een pak beter is dan in het vorige deel en ik heb zelfs geen foutjes kunnen bespeuren.
Deze die hard One Piece fan is terug zeer gelukkig met de nl versie.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Turvy »

* doet zijn best ;)

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Brook500 »

One Piece 14

Mister 3's plannetje om de Reuzen en Vivi te vangen lijkt goed te werken. Aangezien er een paar van Luffy's crew ook te grazen hebben genomen, kan bijna niemand de Barque Works-Agenten iets in de weg leggen. Op het einde krijgt Sanji na zijn zoektocht een heel speciaal telefoontje. :)
Met Turvy als vertaler heb ik eindelijk meer hoop gekregen om One Piece weer met veel plezier in het nl voor te zetten. 8)
Kom op Glenat. Geef de delen iets sneller uit aub! :wink:
Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by NeeNee »

One Piece 14
... Chaotisch. Dat is eigenlijk de enige omschrijving die ik heb voor dit deel. De reuzen vechten tegen elkaar en tegen de goeieriken en de slechteriken vechten ook tegen de reuzen en de goeieriken en dan vechten de reuzen en de goeieriken samen tegen de slechteriken en iedereen loopt zo'n beetje rond en gaat uit elkaar en komt weer samen en doet domme dingen en gaat bijna dood. Ja.

Niet slecht, maar op den duur begon het mij wel een beetje tegen te steken. Ik hoop dat ze nu weer vertrekken en naar een ander eiland gaan. Maar ik neem aan dat ze van die organisatie nog wel een tijdje last zullen hebben.

Gelukkig was de vertaling wel degelijk. Dat is al heel wat, als het van Glénat komt.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by The Donkey »

NeeNee wrote:One Piece 14
... Chaotisch. Dat is eigenlijk de enige omschrijving die ik heb voor dit deel. De reuzen vechten tegen elkaar en tegen de goeieriken en de slechteriken vechten ook tegen de reuzen en de goeieriken en dan vechten de reuzen en de goeieriken samen tegen de slechteriken en iedereen loopt zo'n beetje rond en gaat uit elkaar en komt weer samen en doet domme dingen en gaat bijna dood. Ja.

Niet slecht, maar op den duur begon het mij wel een beetje tegen te steken. Ik hoop dat ze nu weer vertrekken en naar een ander eiland gaan. Maar ik neem aan dat ze van die organisatie nog wel een tijdje last zullen hebben.

Gelukkig was de vertaling wel degelijk. Dat is al heel wat, als het van Glénat komt.
idd dat stuk met de reuzen heb ik ook altijd wat vaag gevonden, ze moesten geintroduceerd worden als ras, maarja vond het niet super leuk ofzo...
het volgende eiland is een stuk minder vaag en ik denk dat je die leuker zal vinden;)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by NeeNee »

One Piece 15
Wow. Dik boek. :shock: Hoe komt het dat die Glénat-manga zoveel dikker zijn dan die van Kana?

Beter. Ik vind de reishoofdstukken altijd leuker. En geen idiotie deze keer (of toch niet zoveel dat het irritant wordt). De meeste nieuwe personages zijn trouwens best cool (slechteriken niet meegerekend).

Een paar dingen kunnen nog wel wat verduidelijking gebruiken. Maar eerst, WAAR THE **** ZIJN DE PAGINANUMMERS? :evil:
*zucht* Dan moet het maar op de moeilijke manier... wat nodeloos omslachtig. :?

- hoofdstuk 131, laatste bladzijde (vragenhoekje): Nami's verjaardag is op 3/7, dat is dus 3 juli, toch? Niet 7 maart? Want dat soort datums zijn altijd supergevaarlijk om te vertalen. Hoe is de notatie in Japan eigenlijk?
- hoofdstuk 132, 7de bladz. (inclusief voorblad): Hoezo, 16 verschillende seizoenen? Ik ben even niet mee. Hebben die eilanden niet altijd hetzelfde seizoen? En er zijn toch zeker maar 4 seizoenen in een gematigd klimaat?
- hoofdstuk 132, 2 bladzijden verder: Een aanval van "jemagnietopheteilandgaan"? Heette dat de vorige keer niet eilandallergie? Het was in elk geval iets anders dan dit.

Luffy/Sanji en Usopp/Vivi zullen elkaar wel weer tegenkomen (ook al heb ik geen idee hoe ze die loodrechte berg hopen op te komen)... maar waar is Zoro eigenlijk? Ze zeiden dat het schip leeg was. Is hij nog steeds aan het zwemmen?

Ik ben benieuwd wanneer deel 16 uitkomt...
Last edited by NeeNee on Mon Feb 27, 2012 17:56, edited 1 time in total.

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Saki »

NeeNee wrote: - hoofdstuk 131, laatste bladzijde (vragenhoekje): Nami's verjaardag is op 3/7, dat is dus 3 juli, toch? Niet 7 maart? Want dat soort datums zijn altijd supergevaarlijk om te vertalen. Hoe is de notatie in Japan eigenlijk?
volgens de Wiki is het 3 juli
http://onepiece.wikia.com/wiki/Nami

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Tamara »

One Piece 15
Wow. Dik boek. :shock: Hoe komt het dat die Glénat-manga zoveel dikker zijn dan die van Kana?
Ander papier. Dat van Glénat is dikker.

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Turvy »

NeeNee wrote: - hoofdstuk 131, laatste bladzijde (vragenhoekje): Nami's verjaardag is op 3/7, dat is dus 3 juli, toch? Niet 7 maart? Want dat soort datums zijn altijd supergevaarlijk om te vertalen. Hoe is de notatie in Japan eigenlijk?
"7 maand 3 dag" (hoofdstuk 130 trouwens ;)
- hoofdstuk 132, 7de bladz. (inclusief voorblad): Hoezo, 16 verschillende seizoenen? Ik ben even niet mee. Hebben die eilanden niet altijd hetzelfde seizoen? En er zijn toch zeker maar 4 seizoenen in een gematig klimaat?
Da's de uitleg die Vivi doet. *shrug* Het is One Piece, niet te veel logica op proberen toe te passen. ;)
- hoofdstuk 132, 2 bladzijden verder: Een aanval van "jemagnietopheteilandgaan"? Heette dat de vorige keer niet eilandallergie? Het was in elk geval iets anders dan dit.
Andere vertaler, andere keuzes zullen we maar zeggen.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by The Donkey »

- hoofdstuk 132, 7de bladz. (inclusief voorblad): Hoezo, 16 verschillende seizoenen? Ik ben even niet mee. Hebben die eilanden niet altijd hetzelfde seizoen? En er zijn toch zeker maar 4 seizoenen in een gematig klimaat?
Da's de uitleg die Vivi doet. *shrug* Het is One Piece, niet te veel logica op proberen toe te passen. ;)
ik dacht dat er iets van 6 seizoenen waren? weet zeker dat er idd meer dan 4 waren, maarja wat dat nu inhoud weet ik nog altijd niet en ik ben bij deel 60XD

jammer dat je er voor koos om je eigen vertalen van de "ziekte" te nemen, imo is het altijd beter om vast te houden aan de termen die eerder zijn gebruikt (nu snap ik ook wel dat alles terug lezen voor dit soort dingen niet erg realistisch is:P)

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Turvy »

The Donkey wrote:jammer dat je er voor koos om je eigen vertalen van de "ziekte" te nemen, imo is het altijd beter om vast te houden aan de termen die eerder zijn gebruikt (nu snap ik ook wel dat alles terug lezen voor dit soort dingen niet erg realistisch is:P)
Mja, ik heb ervoor gekozen om voor consistentie te gaan tussen manga- en anime-vertaling, met de anime-vertaling als 'bron' aangezien ik daar al aan aflevering 300 zit ondertussen... (tweede helft Enies Lobby, dus pakweg boekje 42 of zo)

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by The Donkey »

^ ah zo, das helemaal mooi!
kijk de anime niet meer (geen tijd) en keek hem met engelse subs, maar dat die overeenkomen is imo een dikke plus:D
jammer dat je voorganger dat niet deed:(

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by NeeNee »

The Donkey wrote: jammer dat je voorganger dat niet deed:(
Was de anime al vertaald toen? Het is bijna een jaar geleden.
Last edited by NeeNee on Mon Feb 27, 2012 19:29, edited 1 time in total.

Post Reply