One Piece ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

One Piece ~[Glénat]

Post by barbapapa »

Ben net het eerste boekje gaan halen uit nieuwsgierigheid, en ik moet zeggen zeer tevreden te zijn dusver. Heb er wat ingebladert en de vertaling ziet er dik in orde uit, fijn taalgebruik en in het algemeen niets wat fout aanvoelt. Ook vind ik het papier wat Glénat gebruikt ook véél fijner dan die dunne velletjes van Kana.

(Klein puntje is misschien de keuze lettertype voor dialoog, zijnde Digital Strip. Daar ben ik als editor zelf geen fan van, ma soit.)

Ik zou zeggen, als je deze schitterende shounen reeks nog niet begonnen bent, dit is dé kans. Het ziet er alvast beter uit dan de versie van Viz; met hun traag tempo, en overdreven piraten-dialect in de eerste volumes :p
Nog iets grappig: de rechten van One Piece heeft Glénat blijkbaar via Viz Media geregeld. Met dat in het achterhoofd denk ik ook wel dat we geen problemen gaan krijgen met releases...

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Ik heb het boekje nog niet in handen, maar ik zat inderdaad op deze kans te wachten om One Piece te beginnen. De Franse versie met al z'n reprints met veranderingen (eerst kartonnen cover, dan dust cover, dan ongespiegeld, ...) heb ik immers nooit gevolgd - omdat ik een eenduidige collectie wou.

Alles gebeurt nu via Viz Media denk ik hoor barba... Hebben nu een zetel in Europa en ook bij de Shueisha titels van Kana staat 'through Viz Media blah blah blah'.
motivatiedip. help!

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Post by Ginrai »

yup inverband viz is het gewoon een grote kapitalisatie met hun smerige 3rd pary gedoen!

ik heb de mijn nog niet maar een klein vraagske zijn de japase sound-effects intact gelaten of niet?

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Post by barbapapa »

Ginrai wrote:ik heb de mijn nog niet maar een klein vraagske zijn de japase sound-effects intact gelaten of niet?
Ja. De vertalingen staan er gewoon naast (wel fijntjes gedaan).

User avatar
Mystburn
Posts: 44
Joined: Sat Sep 20, 2003 17:08
Location: Lifecod

Post by Mystburn »

Tiens, ik zal mij dan misschien dat eerste volume aanschaffen.
"The universe we observe has precisely the properties we should expect if there is, at bottom, no design, no purpose, no evil and no good, nothing but blind pitiless indifference."
-- Richard Dawkins

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 13 februari 2008 verscheen One Piece 1 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg spannende volume!

Luffy is nog een klein ukkie wanneer het verhaal aanvangt. Hij droomt ervan om piraat te worden maar hij is nog te klein, te zwak en bovenal… hij kan niet zwemmen! Door stom toeval eet hij van een duivelvrucht waardoor zijn lichaam wel heel erg elastisch wordt. Zijn elastische lichaam zal zijn grootste wapen worden…

We maken een sprong van enkele jaren. Luffy is groot geworden en trekt erop uit om de koning der piraten te worden! Hij moet daarvoor op zoek naar de ultieme schat: One Piece. Maar een piraat zonder bemanning is als een café zonder bier, dus eerst moet hij op zoek naar enkele getalenteerde crewleden!

En zo begint dit eerste volume van One Piece op de typische shonen manier. Een nietsnut met een grote droom die zich gaat omringen met enkele vrienden die hem zullen vergezellen op een queeste. Gelukkig leest het allemaal erg vlot weg en zit er de nodige dosis humor in zodat je je niet al teveel ergert aan de klassieke opzet van dit eerste volume.

De vertaling van Nele Noppe leest lekker weg maar ik vraag me wel af of er iemand de teksten naleest. Soms staan er constructies in die door kleine wijzigingen veel beter zouden klinken. De typische details die je als vertaler zelf niet meer opmerkt omdat je te dicht bij de tekst staat maar die iemand anders onmiddellijk opvallen. Misschien toch wat meer aandacht besteden aan adaptatie en nalezen…

Ook staan er best wel wat foutjes in dit eerste volume. Op pagina 18 ‘drinken’ de piraten in plaats van te ‘dringen’. Pagina 43: zielenpoot in plaats van zielepoot. P. 102: ‘slechteriken’ is met enkele k. P. 108: middelen is met enkele l (tot tweemaal toe!). P. 121 & 176: onmiddellijk is dan echter weer met dubbele l. P. 128: een pijnlijke dt-fout (‘wordT u’ met dt natuurlijk). P. 188: meedogenloze met lange e. En tenslotte p. 197: hangt met t.

Vaak onoplettendheden die door een simpele naleesbeurt vermeden kunnen worden. Hopelijk wordt daar in de toekomst wat extra aandacht aan besteed.

Inhoudelijk laat dit eerste volume van One Piece reeds zien wat het in z’n mars heeft. Klassiek maar oh zo doeltreffend. Geen verrassing dat One Piece in Japan torenhoog boven de concurrentie uitsteekt als het op verkoopcijfers aankomt. Dit is een must have voor elke shonen liefhebber.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 14 mei 2008 verscheen One Piece 2 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg spannende volume!

Luffy is nog steeds op zoek naar getalenteerde bemanningsleden. In het vorige volume vervoegde zwaardvechter Zoro zijn crew en nu probeert hij navigator Nami te overtuigen. Maar ondertussen moet hij het wel opnemen tegen de crew van Baggy, een piraat die net als Luffy van een duivelsvrucht heeft geproefd. Als dat maar goedkomt!

Dit tweede volume vormt nog steeds een introductie. Het avontuur is nog niet echt losgebarsten. Zoals in elke shonen die naam waardig gaat Luffy immers eerst op zoek naar een kleurrijke verzameling vrienden die hem zullen vergezellen op z’n queeste.

In dit tweede volume staan een heel pak minder foutjes waardoor het allemaal veel vlotter wegleest. Dan valt des te meer op dat vertaalster Nele Noppe hier erg goed werk levert. Vooral de toonverschillen tussen de personages springen in het oog. Let maar eens op de manier waarop Luffy spreekt en vergelijk dat dan met het taaltje van de burgemeester. Erg sterk en bij momenten doet het taalgebruik heel ‘piraats’ aan wat natuurlijk beoogd moet worden. Ik had enkel volgende opmerkingen: p.31: ‘dan k dacht’ (ik); p.52: op het kaartje is het Frans blijven staan; p. 122: ‘met zo weinigen’ (met zo weinig).

One Piece 2 verrast niet maar blijft een topper in het shonen genre. Dé topper? Dat zal de toekomst uitwijzen…
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 11 juni 2008 verscheen One Piece 3 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg spannende volume!

In dit derde volume beleven we het einde van het gevecht tegen Baggy en gaan Luffy en z’n nog erg beperkte crew op weg naar de Grote Lijn. Maar natuurlijk beleven ze eerst nog enkele spannende avonturen! In één van hen ontmoeten ze Usopp…

One Piece bevindt zich nog steeds in een introductiefase maar na 3 volumes begint de reeks toch al z’n waarde te tonen. Er wordt erg gefocust op de humor en die werkt ook in de Nederlandse versie erg goed – niet in het minst door de knappe vertaling van Nele Noppe. Vooral Luffy werpt zich op als – al dan niet gewild – grappig personage.

De foutjes blijven ook in dit volume beperkt. Ik som ze even op: p. 68: ‘dit breng’ met t; p. 159: ‘die vader van jouw’ (jou); p. 180: ‘om het om een ongeluk’ (op).

One Piece laat nu reeds zien waarom de reeks de populairste shonen – en manga tout court – in Japan is. En volgens de fans gaat de kwaliteit enkel in stijgende lijn, dus dat belooft!
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by NeeNee »

One Piece 4 is uit. Het verhaal met Usopp gaat verder. En verder.

Ik kan niet zeggen dat ik het niet interessant vond, maar dit gevecht begint mij nu toch een beetje lang te duren. Het lijkt soms alsof ze gewoon maar hun tijd staan te verdoen (ja, ik weet het, de piraten tegenhouden was het doel. Maar waarom doen de piraten niets?). Bovendien doet het mij op sommige vlakken wel erg denken aan het vorige gevecht tegen Baggy. Maar goed, het ziet ernaar uit dat ze nu serieus gaan worden, dus ik kijk erg uit naar het volgende deel.

---
Ik vond One Piece 1 tot nog toe het beste nummer. Het verleden met Shanks was een goede inleiding, en het verhaal met Zoro was erg sterk IMO.
Luffy doet mij denken aan de jonge Goku... :) met dat verschil dat zijn naïviteit voor een deel show is. En de verstandhouding tussen twee zo verschillende characters als Luffy en Zoro is geweldig.

Niet meteen mijn absolute topreeks, maar zeker het lezen waard.
Last edited by NeeNee on Wed Sep 23, 2009 17:58, edited 2 times in total.

User avatar
lambardi2
Posts: 728
Joined: Thu Oct 13, 2005 10:48
Location: Antwerpen

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by lambardi2 »

Het is een van de weinige reeksen die beter en beter word vind ik persoonlijk. Hoe meer crewleden hoe grappiger het word door de verschillende karakters. De eerste keer dat ik One Piece keek vond ik het niet zo speciaal.
Konnichiwa proud member and Co-worker on

VGCHARTZ

http://www.vgchartz.com/

User avatar
barbapapa
Posts: 1132
Joined: Fri Jul 08, 2005 21:56
Location: Genk

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by barbapapa »

Eén ding staat vast; One Piece is de enigste shounen die meer als 10 jaar loopt en zo mogelijk alleen maar leuker wordt.
Ik volg het op scanlations, en ze zitten nu ergens rond volume 50. Geweldige reeks.

User avatar
Wimpuls
Posts: 692
Joined: Thu Sep 23, 2004 19:48
Location: stoel, bureaustoel
Contact:

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Wimpuls »

Mee eens. Ik zit nu aan volume 45 in't Frans. Ik heb me ook door de eerste volumes moeten wringen, maar daarna werd het enkel beter. Vanaf het verhaal ronde de Vismensen was ik echt vertrokken. Ik denk trouwens niet dat ik One Piece een reeks is die ik snel (of ooit) zal herlezen.

Luffy
Posts: 19
Joined: Thu Nov 06, 2008 20:33

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Luffy »

Eh, ik zit nog maar aan volume 5 in het nederlands maar ik ben er echt gek op. Iedereen in het verhaal heeft zo zijn eigen rol te bespelen en op een gegeven moment raak je zelfs gehecht aan de personages. Luffy is echt cool! Er wordt ook goed op de humor gefocusd waar andere shonens maar eens een voorbeeld aan mogen nemen. De tekenstijl is ook erg mooi en komt goed - dus niet rommelig - over tijdens de vechtscenes. Dit is echt klasse, die superorigineel is. Scoooore, Oda! :bowdown:
Dat gevecht tegen de Kuro-piraten was echt gaaf. Bedankt, Glénat, dat jullie je over deze geweldige serie hebben onfermd. :mrgreen:

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Koen »

Op 17 september 2008 verscheen One Piece 4 in het Nederlands. Lees hier de review over dit erg spannende volume!

Usopp probeert z’n dorpsgenoten te waarschuwen voor de op til zijnde aanval van de piraten, maar wie gelooft deze leugenaar nog? Niemand! Hij heeft hen al zo vaak voor de gek gehouden dat ze z’n waarschuwing niet ernstig meer nemen. Zal het hen zuur opbreken of slaagt Usopp er alsnog in hulp in te schakelen? Luffy, Zoro en Nami bijvoorbeeld?

Dit vierde volume van One Piece zit vol actie, aangevuld met de nodige dosis humor. Dit is echt wel een sterk volume en als dit de teneur is voor de rest van de manga dan zitten we gebeiteld met een ijzersterke shonen.

Ook leuk is dat Glénat hier een foutloos parcours aflegt en dat maakt de lectuur van het boekje des te aangenamer. Een pluim!
motivatiedip. help!

Luffy
Posts: 19
Joined: Thu Nov 06, 2008 20:33

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Luffy »

Hoera, een nieuwe mini-recensie van One Piece! :D
Wat ik ook nog kwijt wil over One Piece, ik vond deel 1 t. e. m. 4 nogal strak.
Deel 5 is echter zeer soepel, de perfecte kwaliteit die deze serie dubbel en dik verdient.

Post Reply