One Piece ~[Glénat]

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Turvy »

Het Kana papier is zowat hetzelfde als wat er in Japan gebruikt wordt voor manga.
Ik snap de mensen die liever het (tegenwoordig 'oude'?) super-gebleekte tekenles-papier van Glenat hebben toch niet.
Dat kreukt langs alle kanten en ligt moeilijk in de hand, toch?

User avatar
Berserker500
Posts: 897
Joined: Thu Jul 29, 2010 9:58
Location: Antwerpen

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Berserker500 »

Nochtans hadden de meeste delen van One Piece een soepele binding met het mooie witte papier.
Ze begonnen destijds met de eerste 2 delen het papier zoals bij Glénat France om daarna het mooie glanzende papier om dan terug naar het oude te veranderen. Het is logisch dat je de kwalitiet van het papier verbeterd niet verslechterd tenzij je met tegenvallende verkoop zit.

PrIEsTER
Posts: 164
Joined: Sun Feb 20, 2011 21:10

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by PrIEsTER »

Turvy wrote:Het Kana papier is zowat hetzelfde als wat er in Japan gebruikt wordt voor manga.
Ik snap de mensen die liever het (tegenwoordig 'oude'?) super-gebleekte tekenles-papier van Glenat hebben toch niet.
Dat kreukt langs alle kanten en ligt moeilijk in de hand, toch?
Ik vond dat de Glenat-series altijd iets mooier/dikker/kwaliteitsvoller van uitzicht waren dan die van Kana. Nu
is het gewoon jammer dat de kwaliteit achteruit geschroefd wordt. Ik ben trouwens ook niet zo iemand die zijn
manga in de binnenzak steekt, overal bovenhaalt, en zo achterblijft met een vod. Ik lees het liefst in bed of in de zetel met een
gezellige leeslamp om ze daarna mooi op de boekenplank te zetten.
Zo ben ik stiekem fanboy van de Glenat-uitgaves (niet van de (oude) schrijffouten en het uitgavetempo :twisted: )

PS: is het trouwens te achterhalen hoeveel stuks een nummer verkocht werd in de Benelux?
Ik weet dat One Piece 12 op nummer 5 staat van best verkochte strips van glenat, maar dat zegt zo weinig...
geen glenat-undercover?

User avatar
Edward
Posts: 367
Joined: Tue Oct 07, 2008 15:28

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Edward »

Ook heb mij One Piece 12 ook binnen.. Ook mij valt het papier op.. Ik vind het zonde, maar de tekeningen lijken rommeliger doordat er een lichte zwarte kleur door de pagina's heen komt.. De tekeningen lijken rommeliger.. maar zijn het in essentie niet... Al met al ziet dit volume er weer goed uit;)

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Gilles »

Ik heb de eerste pagina's van One Piece 12 gelezen. Aan het papier heb ik me nog niet gestoord, al viel het me wel op. Het is vervelender dat je je niet meer voor de geest kan halen wat er precies in de voorgaande delen voorkwam, omdat er meer dan een jaar tussenzit.

Op pagina 20 staat volgens mij wel een taalfout. Tashigi gebruikt daar onderaan de zin: "Ik ken jou vriendin niet" terwijl ze met Zoro praat. Volgens mij moet het "jouw vriendin" zijn omdat het de bezitsvorm is. Weet er iemand een site met de regels van de Nederlandse taal? Ik ben niet 100 % zeker

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Gilles wrote:Op pagina 20 staat volgens mij wel een taalfout. Tashigi gebruikt daar onderaan de zin: "Ik ken jou vriendin niet" terwijl ze met Zoro praat. Volgens mij moet het "jouw vriendin" zijn omdat het de bezitsvorm is. Weet er iemand een site met de regels van de Nederlandse taal? Ik ben niet 100 % zeker
Dat is inderdaad een fout.

Er staan er trouwens wel meer in deze keer. Ik weet niet precies waar ik mijn review gelaten heb, maar er waren nog minstens drie dingen die volgens mij echt geen goed Nederlands zijn.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Koen »

Ik had er ook weer redelijk wat gespot. Dat doet me eraan denken dat ik die mini-review nog steeds niet gepost heb... Te vaak herschreven? ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Gilles
Posts: 95
Joined: Fri Oct 05, 2007 19:12
Location: Torhout, West-Vlaanderen, België
Contact:

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Gilles »

Het heeft me een paar leesbeurtjes gekost om deze uit te lezen. Een verhaal oppikken na meer dan een jaar blijkt geen godsgeschenk te zijn...
Het einde was wel interessant en heeft me zin doen krijgen in het volgende deel (hopelijk zonder een jaar pauze!).

Deze manga was precies wel haastig vertaald en bevat enkele storende fouten, het hoogtepunt was "hij zij"! De verleden tijd van zeggen in de derde persoon is natuurlijk "hij zei"...
Volgende keer moeten ze toch nog maar eens de vertaling herlezen voor ze beginnen drukken. Eén fout kan nog, maar het is zeker niet bij één gebleven.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by NeeNee »

One Piece 12
Mooie opening.

Luffy & co zetten eindelijk koers naar de grote lijn. Okee, dus via die golfstroom ga je de berg op en dan naar beneden de Grote Lijn in... en hoe kom je weer terug? Iemand daar al eens bij stilgestaan? Nee, laat maar. Stomme vraag.

Daarna wordt de crew met schip en al opgevreten door een walvis, en de bioloog in mij ziet nogmaals haar Willing Suspension of Disbelief zijn koffers pakken. Gangen bouwen in een levende walvis kan nog net (nee, echt), maar rondvaren in zijn maag is uiteraard onmogelijk (tenzij met een duikboot, misschien). Ik wou maar dat hij eens wat research deed.

Na nog wat onnozeliteiten komt de bende toe in een dorpje op de Grote Lijn. Miss Monday, Miss Wednesday, Miss Friday... wat doen ze als er meer dan 7 vrouwen in de organisatie zitten? Maar dat gevecht met Zoro op het einde maakt veel goed. En die stenen cactussen zijn cool. :D

Er zitten wel goede stukken in, maar over het algemeen heeft deze reeks een net iets te hoog 'Surrounded by Idiots'-gehalte naar mijn smaak. Enkel Zoro en Nami doen nog enigzins normaal; bij de rest vraag ik mij voortdurend af of er soms iets in het water zit. Ik blijf de reeks wel volgen, maar het zal waarschijnlijk nooit mijn topfavoriet worden.

Foutjes:
- p. 134: "Het schip vaarde" -> "voer"
- p. 173: "Als dit <geen> uitgelezen kans is om mijn nieuwe speelgoed uit te proberen"

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Brook500 »

NeeNee wrote:One Piece 12
Daarna wordt de crew met schip en al opgevreten door een walvis, en de bioloog in mij ziet nogmaals haar Willing Suspension of Disbelief zijn koffers pakken. Gangen bouwen in een levende walvis kan nog net (nee, echt), maar rondvaren in zijn maag is uiteraard onmogelijk (tenzij met een duikboot, misschien). Ik wou maar dat hij eens wat research deed.
Als je wat verder op de Grand Line zit, dan vind ik rondvaren in een maag van een walvis nog normaal. :P
Na nog wat onnozeliteiten komt de bende toe in een dorpje op de Grote Lijn. Miss Monday, Miss Wednesday, Miss Friday...

De vrouwen hebben ook codenamen verwijst naar feestdagen ed. :wink:
Er zitten wel goede stukken in, maar over het algemeen heeft deze reeks een net iets te hoog 'Surrounded by Idiots'-gehalte naar mijn smaak. Enkel Zoro en Nami doen nog enigzins normaal; bij de rest vraag ik mij voortdurend af of er soms iets in het water zit. Ik blijf de reeks wel volgen, maar het zal waarschijnlijk nooit mijn topfavoriet worden.
Dan moet Glenat maar eens snel werk maken, want later wordt het nog beter (tot epic). 8)
Image

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Koen »

Rondvaren in de maag van een walvis... Deden ze dat al niet ten tijde van Pinocchio?
motivatiedip. help!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by NeeNee »

Koen wrote:Rondvaren in de maag van een walvis... Deden ze dat al niet ten tijde van Pinocchio?
Mja, maar daar moet je je Willing Suspension of Disbelief sowieso al op een ander niveau zetten. Hier stoort het mij omdat ze voor de rest wel over natuurwetten praten en zo.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Koen »

En Usopp = Pinocchio... WTF... One Piece is gewoon ne ripoff, als ik het zo efkes diep analyseer...
motivatiedip. help!

User avatar
Brook500
Posts: 2019
Joined: Wed Jul 28, 2010 19:45
Location: Antwerpen

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Brook500 »

Koen wrote:En Usopp = Pinocchio... WTF... One Piece is gewoon ne ripoff, als ik het zo efkes diep analyseer...
Kan niet, Koen. Pinocchio's neus wordt groter als hij liegt. Bij Usopp is die altijd even lang, tenzij ze eraan trekken natuurlijk. :lol:
Image

User avatar
Bart
Posts: 318
Joined: Sat Jan 19, 2008 12:59
Location: Antwerpen

Re: One Piece ~[Glénat]

Post by Bart »

Koen wrote:Rondvaren in de maag van een walvis... Deden ze dat al niet ten tijde van Pinocchio?
Zelfs een beetje eerder. Jonas?
'[...] I would never disrespect an egg. It gave up on being a chicken to be our breakfast.'
"Wicked Things" - John Allison

Post Reply