Het Forum van Aniway sluit

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
WizardOfOss
Posts: 518
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by WizardOfOss »

Mwah, verzending zie ik als een standaard onderdeel van elk tijdschriftenabonnement, dus als je daar ineens apart voor moet betalen tel ik het wel mee.
(en ik geloof niet dat de werkelijke verzendkosten zo hoog zijn)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Wat betreft de kosten: ooit was het zo dat reiskosten, tickets, spullen gekocht voor recensies etc. werden vergoed, maar daar was mijn laatste 5 jaar eigenlijk geen sprake meer van (tenzij je tot de kliek behoorde die op conventies stond). Ik heb vaak games direct na release gekocht (in plaats van te wachten op korting, zoals ik normaal doe), manga waar ik over twijfelde toch aangeschaft etc. Dat tikt allemaal aan. Uiteindelijk kwam dat neer op een paar honderd euro per nummer. Dat vond ik geen probleem, maar na mijn vertrek hield ik elke maand veel meer van mijn 'pretbudget' over, en dat was ook wel lekker

User avatar
Gurenn
Posts: 238
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

Tamara wrote:
Wed Jul 19, 2023 12:48
Wat betreft de kosten: ooit was het zo dat reiskosten, tickets, spullen gekocht voor recensies etc. werden vergoed, maar daar was mijn laatste 5 jaar eigenlijk geen sprake meer van (tenzij je tot de kliek behoorde die op conventies stond). Ik heb vaak games direct na release gekocht (in plaats van te wachten op korting, zoals ik normaal doe), manga waar ik over twijfelde toch aangeschaft etc. Dat tikt allemaal aan. Uiteindelijk kwam dat neer op een paar honderd euro per nummer. Dat vond ik geen probleem, maar na mijn vertrek hield ik elke maand veel meer van mijn 'pretbudget' over, en dat was ook wel lekker
Mwah, maar heb je die kosten ook verrekend met de spullen die in het verleden wel vergoed werden en die je anders ook voor jezelf had gekocht? :wink:

Dat het voor de ene medewerker wel nog vergoed werd en voor de andere niet is natuurlijk wel enorm krom.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Hmm, in de tijd van de oude garde gebruikt ik ook al regelmatig spul uit eigen kast, maar dat waren echt dingen die ik al had staan. In die tijd kregen we veel meer recensiemateriaal. Er waren nog anime-uitgevers die wel eens een dvd'tje wilden opsturen, meerdere winkels die wel wat manga of dvd's wilden sponsoren, en toen codes de norm werden, zagen we ook meer recensie-exemplaren van game-uitgevers. Op zich heb ik toen best leuke dingen gekregen (zoals de Ghost Hound boxsets), maar dat waren voornamelijk titels waar ik geen aankoopplannen voor had.

Op een gegeven moment gingen de anime-uitgevers allemaal ten onder, liep de steun van winkels ook terug* en werden game-uitgevers kritischer. Toen is het voor de vaste medewerkers normaler geworden om uit eigen kast te recenseren**. Er waren er wel meer die met AniWay in het achterhoofd games al extra snel kochten. Light novels en manga kwamen ook voor een groot deel uit onze eigen kasten. Ik weet dat ik niet de enige wat die dingen kocht omdat het handig was voor AniWay. In mijn geval ging het om manga en games, maar er waren ook mensen die abonnementen hadden op streamingdiensten die ze normaal gesproken zouden negeren. Recensie-exemplaren zijn we op een gegeven moment meer en meer gaan inzetten om proeflezers en ander minder zichtbare medewerkers te belonen (en behouden). Code over omdat de schrijver de game zelf al had gekocht? Cadeautje voor een proeflezer of vormgever.

*Ik vermoed dat dit de schuld was/is van de PR-mensen aan Aniway's kant. De keren dat ik op animeconventies een rondje maakte om om manga te bedelen, kon ik altijd wel een aantal boekjes regelen.

**Moet wel gezegd worden: dit was in den beginne ook de norm. De oprichters hebben ook veel geld uitgegeven aan materiaal, het drukken van het blad etc. Alleen, voor hen was het natuurlijk nog echt een hobbyblaadje. De tweede en derde generatie probeerde een bijna professional blad te onderhouden.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

https://xslicer.nl/aniwaybackup/index.php

Hey, de back-up werkt weer?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

Image

Laatste keer dat de postbode hem bezorgt!

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by ChronicVillainy »

Bij mij viel hij gister op de mat. Raar idee dat dit nu definitief het laatste nummer is.

Wel fijn dat het gelukt is om nog een afscheidsnummer te maken.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Koen »

Ik kreeg em ook vorige week ergens in de bus, maar nog niet echt in kunnen lezen. Wel inderdaad mooi dat ze een 'afscheidsnummer' hebben kunnen maken...
motivatiedip. help!

Yupa
Posts: 7
Joined: Sun Mar 27, 2022 18:19

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Yupa »

Ik ben blij dat dit nummer er toch nog is gekomen ondanks de slechte communicatie. Ik heb een begin gemaakt met lezen. Tamara, fijn dat jij nog je laatste woord hebt kunnen geven.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Ik heb de mijne ook ontvangen, maar ik vind het vreemd genoeg nog steeds moeilijk om een AniWay ook echt open te slaan. Binnenkort mezelf toch maar eens toe zetten...

User avatar
soraxroxas
Posts: 42
Joined: Tue Sep 17, 2019 12:23
Location: Weert, Limburg (NL)
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by soraxroxas »

Heb hem ook ontvangen, en gelezen.

Was zeer interessant om al die verhalen te lezen
Iemand uit de furryfandom.

Blogger op https://fantasticlimburg.nl

User avatar
Fakie
Posts: 105
Joined: Tue Sep 23, 2003 12:05
Location: Diepenbeek
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Fakie »

Ik ben zelf jarenlang abonnee geweest bij Aniway, heb alle nummers sinds ze de nieuwe reeks in 2003 of 2004 begonnen zijn. Heb het magazine altijd met veel plezier gelezen en heb dan ook een hele evolutie gezien in de opmaak van het blad. Een heel spijtige zaak dat dit niet meer is kunnen verder gaan. Toch sowieso een hele prestatie om zoveel jaren dit te hebben volgehouden, in een tijdperk dat alles online gebeurt momenteel. Hier zullen de magazines altijd een leuke plaats krijgen.

... maar toch .. the end of an era
Everybody Dies , But not Everybody Really Lives

Post Reply