Het Forum van Aniway sluit

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Koen »

Klopt, ‘Japanse popcultuur’ is niet echt specifiek te noemen. Geen idee meer welk onderwerp me een tijdje terug triggerde, maar je hebt wel gelijk dat als je naar het aanbod specifieke tijdschriften kijkt dat het dan vooral gaat om lifestyle (yoga, tuinieren, …), hobby (quilten, handwerk,…), of zaken als renoveren/verbouwen waarmee mensen misschien hopen geld te besparen. En dan zit je dus altijd in de groep ‘volwassen met tijd/geld genoeg om dergelijke hobby’s uit te oefenen’.

En een belangrijke opmerking is ook dat AniWay uiteindelijk wel héél lang heeft bestaan. Het is niet omdat ik één keer ergens een magazine over een heel specifiek onderwerp zie waarvan ik achterover val, dat dat rendabel genoeg is om een tweede nummer van de laten verschijnen.
motivatiedip. help!

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

Koen wrote:
Sat May 06, 2023 12:29
En een belangrijke opmerking is ook dat AniWay uiteindelijk wel héél lang heeft bestaan. Het is niet omdat ik één keer ergens een magazine over een heel specifiek onderwerp zie waarvan ik achterover val, dat dat rendabel genoeg is om een tweede nummer van de laten verschijnen.
Dat het op pure non-profitbasis zo lang heeft bestaan is zowel verbazingwekkend als een verklaring voor de levensduur. Als je geen personeel en kantoren hoeft te betalen, merk je het natuurlijk veel minder snel als het aantal abonnementen terugloopt. Ook omdat je rustig minder kunt drukken als je minder verkoopt, terwijl personeel alleen maar duurder wordt...

In Vlaanderen had ik iets als AniWay nooit zien werken.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Koen »

De Vlaming is daar niet ondernemend genoeg voor én ws zou je in Vlaanderen dan toch nog gefnuikt worden door allerlei regeltjes...
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Het grootste probleem zijn de opstartkosten. AniWay is begonnen als een hobbyproject van mensen die er best eigen geld in wilden steken. Uiteindelijk hebben zij het geluk gehad dat ze na een jaartje of tien hun inleg weer terug hebben verdiend, maar het had natuurlijk ook anders kunnen lopen.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

^ Dat hoort ook bij ondernemingszin. Ondernemen is nu eenmaal risico's nemen, ook al is het een non-profit. En van alle leuke Belgische initiatieven in het verleden waar potentieel in zat, heb ik de organisatie er uiteindelijk de brui aan zien geven omwille van een gebrek aan duidelijke visie, professionaliteit en/of ondernemingszin.

Meer dan eens heb ik ook iemand een evenement maanden op voorhand al zien annuleren omdat ze geen zekerheid hadden dat ze hun geld er terug uit zouden halen vóór de betalingsdeadline van de locatie (laat staan tien jaar later pas). Zo werkt het natuurlijk niet, zeker niet in een land waar mensen hun tickets liever pas aan de kassa (toen nog, pre-COVID) of op het laatst mogelijke moment online kopen.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

Koen wrote:
Sun May 07, 2023 20:49
De Vlaming is daar niet ondernemend genoeg voor én ws zou je in Vlaanderen dan toch nog gefnuikt worden door allerlei regeltjes...
Ik zou niet durven zeggen of er in België meer van dat soort regels zijn dan in Nederland. Iig, een gebrek aan ondernemingszin bij de gemiddelde Vlaming is nog niet eens het grootste probleem, op zich kan het volstaan als je 2-3 ondernemers aan de basis hebt. De grote uitdaging zou zijn om voldoende vrijwilligers te vinden die zich, op consistente basis, onbezoldigd voor het magazine willen inzetten, er persoonlijke offers voor willen maken qua vrijetijdsbesteding en het met dezelfde diligentie benaderen als ware het hun vaste (betaalde) baan. Dát is een vereiste om een dergelijk project op professionele basis draaiende te houden en lijkt me hier volstrekt onmogelijk, meer nog dan vroeger als ik zie hoe de jonge twintigers van vandaag met hun verantwoordelijkheden omgaan. De verschillen in de cijfers zijn duidelijk.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

De grote namen in Nederland zijn bijna allemaal 20+ geleden begonnen, toen kleinschalig al groot voelde. Toen was het gemakkelijk om te zeggen: we beschouwen dit als hobby en als het ons geld kost, is dat oké. AniWay is ook begonnen met oplages van een paar honderd exemplaren, in zwart-wit, die verkocht werden op conventies en in enkele stripspeciaalzaken, waar ze indien nodig door vrijwilligers zelf werden bezorgd. In de jaren erna is dat langzaam uitgebreid. Dat het zich kunnen uitbreiden tot iets wat op bijna professioneel niveau functioneerde met enkel vrijwilligers, is een wonder.

Het had makkelijk heel anders kunnen lopen. Als er op bepaalde momenten bepaalde mensen niet waren aangeschoven, was het blad gestopt. Het blad is meermaals bijna op de klippen gelopen omdat sleutelfiguren plannen hadden om te vertrekken. De oprichters hebben die mogelijke dood altijd geaccepteerd. Het idee was ook dat als er voor hen geen vervangers gevonden konden worden, het in december 2012 gewoon afgelopen zou zijn.

Ik denk dat veel mensen nu het idee hebben dat het gelijk groot moet, omdat ze die grote namen zien en denken: we moeten dat doen om mee te tellen, maar dat niet doen, dus doen we maar niets. In Vlaanderen zal dat nog meer spelen dan in Nederland, omdat Frankrijk zo'n kolos is in alles en Nederland ook van alles aanbiedt. Nederlanders voelen die druk niet zo en denken makkelijker: 'Een fanblaadje/dojinshigroep/nerdy handwerkclubje opstarten lijkt ons een geinig ding om te doen. We zien wel waar het strandt.'

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

Tamara wrote:
Tue May 09, 2023 9:25
De grote namen in Nederland zijn bijna allemaal 20+ geleden begonnen, toen kleinschalig al groot voelde.

(...)

Ik denk dat veel mensen nu het idee hebben dat het gelijk groot moet, omdat ze die grote namen zien en denken: we moeten dat doen om mee te tellen, maar dat niet doen, dus doen we maar niets. In Vlaanderen zal dat nog meer spelen dan in Nederland, omdat Frankrijk zo'n kolos is in alles en Nederland ook van alles aanbiedt.
Dat kan een rol spelen. De gemiddelde Belg kijkt niet echt over de grens, maar FACTS had twintig jaar geleden al 5000 bezoekers. Wat dat betreft zit de geschiedenis niet mee als je kijkt naar de benchmark die toen al werd gesteld. Dat was toen trouwens nog een non-profit.

Yupa
Posts: 7
Joined: Sun Mar 27, 2022 18:19

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Yupa »

Pre-orders voor het allerlaatste nummer in september zijn nu geopend. Bij minstens 100 pre-orders wordt het gedrukt, er komt geen verkoop in winkels of op conventies.
https://www.aniway.nl/product/aniway-special-edition/

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Ik heb ooit eens bij elkaar opgeteld hoeveel AniWay me heeft gekost. Ging uiteindelijk om duizenden euro's. Tja, dan maakt die laatste €9,95 (+€4,95 verzendkosten) ook niet meer uit. Mocht het niet doorgaan, dan gaan Tabitha, Rick en de andere trekpaarden er van mijn part van uit eten.

Yupa
Posts: 7
Joined: Sun Mar 27, 2022 18:19

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Yupa »

Zit hier een hels verhaal van oplichterij achter of heb je enkel berekend wat je had kunnen verdienen in de tijd dat je vrijwilliger voor AniWay was?

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

Tamara wrote:
Mon Jul 17, 2023 20:08
Ik heb ooit eens bij elkaar opgeteld hoeveel AniWay me heeft gekost. Ging uiteindelijk om duizenden euro's. Tja, dan maakt die laatste €9,95 (+€4,95 verzendkosten) ook niet meer uit. Mocht het niet doorgaan, dan gaan Tabitha, Rick en de andere trekpaarden er van mijn part van uit eten.
Als ze niet aan honderd pre-orders komen wordt het terugbetaald.
Yupa wrote:
Mon Jul 17, 2023 22:02
Zit hier een hels verhaal van oplichterij achter of heb je enkel berekend wat je had kunnen verdienen in de tijd dat je vrijwilliger voor AniWay was?
Ik denk eerder de gemaakte onkosten die ze nooit heeft teruggevorderd? Als het over de werkuren gaat, lijkt het me met Tamara's staat van dienst sterk dat het bij enkele duizenden euro's zou blijven...

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by WizardOfOss »

Ik vind het sowieso ergens ook wel bizar dat het slotnummer nu blijkbaar valt of staat met het (relatief) luttele bedrag van €1500...

Yupa
Posts: 7
Joined: Sun Mar 27, 2022 18:19

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Yupa »

Het kan ook een marketing truc zijn om nog een laatste keer zo veel mogelijk te verkopen. Geen verkoop in winkels en op conventies, gecombineerd met een doel dat zeker haalbaar lijkt trekt wellicht meer mensen over de streep voor deze gekke pre-order.
Gurenn wrote:
Tue Jul 18, 2023 18:00
Ik denk eerder de gemaakte onkosten die ze nooit heeft teruggevorderd? Als het over de werkuren gaat, lijkt het me met Tamara's staat van dienst sterk dat het bij enkele duizenden euro's zou blijven...
Je hebt gelijk, dat zou beledigend laag zijn. Ik moet niet zo laat nog reageren (en toch ben ik hier weer). AniWay was ook nooit zo sterk in het leveren van recensie-exemplaren, dus gok ik dat het daar in zit. Ik hoop dat er niet te vaak een game of manga is aangeschaft met als doel een recensie te schrijven, maar het was dikwijls ook moeilijk om genoeg schrijvers te vinden.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Gurenn »

WizardOfOss wrote:
Tue Jul 18, 2023 21:04
Ik vind het sowieso ergens ook wel bizar dat het slotnummer nu blijkbaar valt of staat met het (relatief) luttele bedrag van €1500...
Bedrag van € 995 zelfs maar, want de verzendkosten mag je niet meerekenen. Voor België komen de verzendkosten zelfs op € 7.95. 💀

Post Reply