Het Forum van Aniway sluit

Mini-reviews & de laatste nieuwtjes over alle in het Nederlands verschenen manga!

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Veel van de vormgeving is een restant van hoe het ooit door de oprichters is bedacht en de huidige versie is een compromis. Ik houd zelf van strakkere vormgeving zoals het Nederlandstalige Official PlayStation Magazine dat had. Dat werkt voor mij beter wanneer er vaak afbeeldingen met veel kleur zijn.
Een ander opmaakpuntje waar ik al eens vaker (ook nog op het forum) opmerkingen over heb geplaatst is het gebruik van afbeeldingen. Het motto lijkt daar vrij regelmatig "meer = beter". Dan zie je bij een artikel een shitload aan piepkleine plaatjes. En zeker als die dan ook nog allemaal tamelijk donker zijn heb ik soms echt geen idee waar ik naar zit te kijken.
Hier heb ik wel een verklaring voor: hoe groot een afbeelding gedrukt kan worden hangt grotendeels af van de resolutie van het origineel. Eigenlijk het enige wat echt goed groot gedrukt kan worden is beeldmateriaal dat door uitgevers zelf in drukkwaliteit wordt geleverd. Bij game is daar vaak simpel aan te komen: uitgevers hebben een portaal op de website waar dit materiaal gedownload kan worden. Screenshots van een HD-kwaliteit kun je nog wel redelijk groot drukken, maar bij al het oudere spul wordt de afbeelding al snel smoezelig. Manga-afbeeldingen zijn ook vaak lastig. De enige echte optie is zelf aanleveren. Niet alle schrijvers hebben de mogelijkheden van scans te maken van écht hoge kwaliteit.

Daarnaast is het zo dat AniWay graag veel verschillende aspecten van een besproken titel willen laten zien. Hoe kleiner de afbeeldingen, hoe meer je er kwijt kunt.

Daarnaast zijn er nog wel een paar dingetjes die ik persoonlijk waarschijnlijk anders zou doen. Ik zou bijvoorbeeld met een duidelijker rubricering werken, en zo ook duidelijker maken wat voor medium iets betreft. Gaat het over een animeserie, een film, een game? Nu ik inmiddels wat bekender ben niet alleen met de opzet van de AniWay maar zeker ook met hetgeen er allemaal beschreven wordt (bijvoorbeeld door te weten dat een LN en VN compleet verschillende dingen zijn) heb ik er minder moeite mee, maar in het begin lag dat toch wat anders. Hou anime bij anime, manga bij manga, games bij games, in plaats van alles ogenschijnlijk random door elkaar te husselen....
Dat is weleens voorgesteld en overwogen. De twee belangrijkste redenen om de artikelen niet soort bij soort te zetten waren toen:
1. Er zijn regelmatig artikelen die in meerdere categorieën passen, bijvoorbeeld omdat ze zowel de manga als de anime bespreken.
2. Het is jammer als mensen complete segmenten van het blad overslaan. Er wordt toch stiekem gehoopt dat ze via het blad titels ontdekken die ze normaal niet zouden lezen/kijken/spelen.
3. Het was altijd al zo.

Ik heb ook weleens voorgesteld de individuele artikelen van labels te voorzien, bijvoorbeeld een driehoekje in de hoek, maar reden 1 maakt dat lastig. En belangrijker nog: het is meer dan even een labeltje plaatsen. Er moet worden nagedacht hoe het past bij de rest van de vormgeving; wat er aangepast moet worden om het binnen de huisstijl te laten passen.

In alle jaren dat ik bij AniWay heb gewerkt liepen we op onze tenen. De mensen die veranderingen konden doorvoeren hadden zelden de tijd en motivatie om erover na te denken. Bovendien waren er mensen met stem- of zelfs vetorecht die eigenlijk alles bij het oude wilden laten, omdat 'het altijd al zo is geweest'.
En nog iets wat ik ook al eens heb opgemerkt: ik zou proberen het moment van uitgave een paar weken te vervroegen zodat het iets meer aansluit op de seizoenen. Ik bedoel, ik heb net het nieuwste nummer ontvangen, inmiddels zitten de meeste series alweer voor driekwart op. Hoe interessant zijn de stream impressies dan nog? Zou iemand series die alweer bijna ten einde lopen nu alsnog oppakken? En voor reviews van series uit het voorgaande seizoen geldt enigszins hetzelfde, smeedt het ijzer als het heet is. Zijn we Rent-A-Girlfriend inmiddels niet al lang weer collectief vergeten? Nu weet ik uiteraard niet of dit logistiek überhaupt haalbaar zou zijn (hoeveel tijd zit er tussen schrijven en het moment dat ie in de brievenbus ligt?), en voor het grootste deel van het blad speelt actualiteit sowieso minder een rol, maar het zou naar mij idee meer gelegenheid geven op gehypete series mee te liften. Een paar keer heb ik de indruk gehad dat dat desondanks toch geprobeerd is, dan was er een prominent artikel over een lopende populaire anime.....maar dat beschreef dan puur de manga. Ergens begrijpelijk, een nog niet afgeronde serie leent zich niet voor een uitgebreide review, maar het voelt dan toch een beetje als een cop-out.
Veel sneller dan dit gaat niet lukken met een redactie die geheel uit vrijwilligers bestaat en een blad dat redelijk goedkoop gedrukt en verspreid moet worden. Drukken en verspreiden kost 10 dagen (en dat is om een of andere reden ook weleens 17 dagen geweest!). De week voor het aanleveren bij de drukker staat in het teken van puntjes op de i zetten en alle dingen doen die écht niet eerder konden. Dat is niet iets waar de medewerkers vrij van hun werk voor nemen, dus mensen werken hier in hun vrije uurtjes aan. In een week tijd kunnen we dus helemaal niet zo veel doen. Afhankelijk van hoe de uitzenden van de streamimpressieseries vallen, kan het zijn dat het echt een van de laatste artikelen is die wordt ingeleverd. (Zelf vind ik ze wel leuk, vooral om te kijken of de meningen mooi oud zijn geworden. Ik vond het zelf altijd grappig om er helemaal naast te zitten.)

De keuze voor de manga in plaats van de anime-adaptatie kan verschillende redenen hebben:
1. De anime is hier niet legaal te zien
2. De redactie vermoed dat de lezers nog niet echt bekend zijn met de manga en willen die graag voorstellen
3. De anime dekt maar een zeer klein deel van de manga en eindigt zelfs met een 'ga de manga maar lezen, sukkels' einde
4. Meeliften op gehypete series doet niet bijzonder veel, want series worden vooral gehypet in bubbels

We/ze weten ook wel dat anime tegenwoordig heel anders wordt geconsumeerd. Veel kijkers van nu zijn titanen: series worden zo snel mogelijk naar binnen gepropt en vervolgens weer onverteerd uitgekotst, alsof men hoopt dat men op die manier ooit die ene parel zal ontdekken. Daar kun je als blad onmogelijk op inspelen. Wat het ook heel lastig maakt is dat er geen canon meer is. Iedereen doet zijn eigen ding. Je kunt dus nooit iedereen tevreden stellen, omdat iedereen animefan zijn zeer anders ervaart.

Wat ik altijd hoopte, was dat onze lezers genoeg van anime/manga/games houden om achterom te kijken en terug te lopen naar interessante titels die ze hebben gemist.
Maar goed, als puntje bij paaltje komt heb ik ook geen idee hoe het samenstellen van zo'n magazine in z'n werk gaat, dus voor sommige zaken zal ook gewoon een goede reden zijn. Daarnaast, zoveel mensen, zoveel meningen. En bovenal: voor een blad wat door een vrij bescheiden groep vrijwilligers (toch?) wordt gemaakt vind ik het ondanks wat kritiekpuntjes altijd nog een knap staaltje werk. Zeker na alle verhalen hoe het er achter de schermen aan toe gaat.....
Ik weet natuurlijk niet precies hoe het nu bij AniWay gaat, maar ik heb toch 10+ jaar voor verschillende tijdschriften geschreven. Mocht je vragen hebben over hoe bepaalde dingen in de bladenindustrie werken, dan doe ik mijn best die vragen te beantwoorden :)

User avatar
WizardOfOss
Posts: 502
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by WizardOfOss »

Tamara wrote:
Sat Dec 05, 2020 10:18
Daarnaast is het zo dat AniWay graag veel verschillende aspecten van een besproken titel willen laten zien. Hoe kleiner de afbeeldingen, hoe meer je er kwijt kunt.
Daar kan ik ergens wel inkomen, maar soms zie je zo'n soort van "filmstrip" (minus de perforaties) van allemaal piepkleine plaatjes van slechts een paar centimeter. En zeker als die dan ook nog erg donker zijn lijkt het haast meer decoratie dan informatie. Dan zie ik toch liever 2 plaatjes die daadwerkelijk iets tonen dan 5-6 waar nauwelijks iets van te maken valt.

En zoals met de fontkeuze: het is ook zeker niet altijd een probleem, maar soms....
Tamara wrote:
Sat Dec 05, 2020 10:18
Dat is weleens voorgesteld en overwogen. De twee belangrijkste redenen om de artikelen niet soort bij soort te zetten waren toen:
1. Er zijn regelmatig artikelen die in meerdere categorieën passen, bijvoorbeeld omdat ze zowel de manga als de anime bespreken.
2. Het is jammer als mensen complete segmenten van het blad overslaan. Er wordt toch stiekem gehoopt dat ze via het blad titels ontdekken die ze normaal niet zouden lezen/kijken/spelen.
3. Het was altijd al zo.
Punt 1 dacht ik inderdaad ook al wel aan. Punt 2 daarentegen heb ik wel m'n bedenkingen bij: ik heb geen echte interesse in games, en zal dat ook echt niet krijgen alleen omdat het kris-kras tussen manga of anime staat. Het stoort me dan meer dat ik uit het artikel moet afleiden dát het om een game gaat. En ook als het een apart segment zou zijn zou ik het vluchtig doornemen, wellicht staat er toch iets van m'n gading tussen.
Tamara wrote:
Sat Dec 05, 2020 10:18
Ik heb ook weleens voorgesteld de individuele artikelen van labels te voorzien, bijvoorbeeld een driehoekje in de hoek, maar reden 1 maakt dat lastig. En belangrijker nog: het is meer dan even een labeltje plaatsen. Er moet worden nagedacht hoe het past bij de rest van de vormgeving; wat er aangepast moet worden om het binnen de huisstijl te laten passen.
Toch zou iets dergelijks mij wel een prima systeem lijken. Vergt uiteraard wat aanpassingen, maar als het een beetje handig gedaan wordt zouden er uiteraard ook meerdere symbooltjes bij een item kunnen staan, al naar gelang de content.
Tamara wrote:
Sat Dec 05, 2020 10:18
In alle jaren dat ik bij AniWay heb gewerkt liepen we op onze tenen. De mensen die veranderingen konden doorvoeren hadden zelden de tijd en motivatie om erover na te denken. Bovendien waren er mensen met stem- of zelfs vetorecht die eigenlijk alles bij het oude wilden laten, omdat 'het altijd al zo is geweest'.
Dat is inderdaad wel een beetje te merken. Nu ben ik weliswaar nog niet zo extreem lang lid, maar als ik een ouder met een recent nummer vergelijk verraadt eigenlijk alleen de content de ouderdom. Pak ik bijvoorbeeld de Autovisie erbij, waar ik al ruim 25 jaar lang een abonnement op heb, dan merk je ook buiten de paar grote "revoluties" eens in de zoveel jaar om een continue ontwikkeling in de stijl. Waarbij sommige experimenten net zo snel weer verdwijnen, terwijl andere blijvertjes worden.
Tamara wrote:
Sat Dec 05, 2020 10:18
Veel sneller dan dit gaat niet lukken met een redactie die geheel uit vrijwilligers bestaat en een blad dat redelijk goedkoop gedrukt en verspreid moet worden. Drukken en verspreiden kost 10 dagen (en dat is om een of andere reden ook weleens 17 dagen geweest!). De week voor het aanleveren bij de drukker staat in het teken van puntjes op de i zetten en alle dingen doen die écht niet eerder konden. Dat is niet iets waar de medewerkers vrij van hun werk voor nemen, dus mensen werken hier in hun vrije uurtjes aan. In een week tijd kunnen we dus helemaal niet zo veel doen. Afhankelijk van hoe de uitzenden van de streamimpressieseries vallen, kan het zijn dat het echt een van de laatste artikelen is die wordt ingeleverd. (Zelf vind ik ze wel leuk, vooral om te kijken of de meningen mooi oud zijn geworden. Ik vond het zelf altijd grappig om er helemaal naast te zitten.)
Tsja, daar was ik ergens al een beetje bang voor. En wellicht is een stukje actualiteit ook meer iets voor de website. De discussie-opzet met twee personen vind ik an sich juist wel leuk gedaan, en juist online zou dat dan nog wat uitgebreider kunnen, meer over en weer. Maar ja, dan moet de site uiteraard wel beheerd worden....
Tamara wrote:
Sat Dec 05, 2020 10:18
We/ze weten ook wel dat anime tegenwoordig heel anders wordt geconsumeerd. Veel kijkers van nu zijn titanen: series worden zo snel mogelijk naar binnen gepropt en vervolgens weer onverteerd uitgekotst, alsof men hoopt dat men op die manier ooit die ene parel zal ontdekken. Daar kun je als blad onmogelijk op inspelen. Wat het ook heel lastig maakt is dat er geen canon meer is. Iedereen doet zijn eigen ding. Je kunt dus nooit iedereen tevreden stellen, omdat iedereen animefan zijn zeer anders ervaart.
Schuldig! :D

Ik kijk inderdaad voornamelijk actuele series, waarbij ik me ook regelmatig afvraag waarom ik een bepaalde serie ben blijven volgen. En ik neem me ook regelmatig voor eens selectiever te zijn en meer oudere anime te kijken. Dit jaar is me dat dankzij een Adachi-verslaving nog redelijk gelukt, maar daarbuiten nog steeds te weinig.

En zelfs al kom je een pareltje tegen, als die niet snel een vervolg krijgt lijkt het ook weer net zo snel vergeten. Zal een hedendaagse serie ooit nog de status van, zeg, een Evangelion, een Bebop, een Geass krijgen? Zelfs met een serie als Attack on Titan heb ik toch sterk het gevoel dat de recente seizoen lang niet meer zo'n hype zijn als het eerste. En hoezeer ik me ook verbaas over het overweldigende succes van Demon Slayer, zal dat echt een blijvertje gaan zijn? Daarin staat anime uiteraard niet alleen, het is meer een verschijnsel van deze tijd waarin alles vluchtig lijkt.

Shadow_Zero
Posts: 3
Joined: Sun May 02, 2021 20:26
Location: Utrecht
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Shadow_Zero »

Wilde even zeggen dat het een interessant topic was om te lezen! :D

(na een aantal pogingen door de tijden heen, eindelijk gelukt om een account aan te maken ;) )

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

Welkom! :D Toch leuk dat mensen van het AW forum nu nog de weg hier naar toe kunnen vinden!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Vooral omdat die weg nog een hele queeste compleet met eindbaas (in de vorm van een falende captcha?) lijkt te zijn ^_^' Aan de andere kant, misschien blijven mensen langer hangen als ze veel moeite hebben moeten doen voor een lidmaatschap van deze exclusieve club! :D

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by ChronicVillainy »

Zo, ik kijk hier ook weer eens.

Leuk om te lezen dat mijn mondkapjesartikel van vorig jaar zo in de smaak viel. :D Inderdaad jammer dat het nummer nooit is aangekondigd op social media, ik zat vorig jaar al klaar met mijn spreekwoordelijke zak popcorn. :lol:

User avatar
soraxroxas
Posts: 42
Joined: Tue Sep 17, 2019 12:23
Location: Weert, Limburg (NL)
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by soraxroxas »

Na veel 5en en 6en, mijn abbo weer eens kunnen verlengen. Veel mail verkeer, maar ik ben weer zoet voor een jaartje.

Toch maar eens een mailtje hun kant op schieten, aangezien mijn account nog steeds niet werkt op hun website. :x
(Van mijn part hadden ze beter de acceptgiro's kunnen blijven gebruiken)
Iemand uit de furryfandom.

Blogger op https://fantasticlimburg.nl

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

Noes, de backup van het forum werkt niet meer :(

https://xslicer.nl/aniwaybackup/

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Tamara »

Zat er aan te komen. Hosting kost geld en is niet voor eeuwig. Wel jammer natuurlijk, want ik keek er soms nog wel naar. Vooral naar de oude BOOKManboekenclub-discusses enzo.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 502
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by WizardOfOss »

Tsja, dan is dit voortaan de enige redding: https://web.archive.org/web/20190906050 ... um.php?f=8

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

Nog altijd beter dan niets, maar toch jammer :(
Tamara wrote:
Tue Feb 22, 2022 17:28
Wel jammer natuurlijk, want ik keek er soms nog wel naar. Vooral naar de oude BOOKManboekenclub-discusses enzo.
Ik keek ook nog wel graag in de manga aanwinsten en wat heb je het laatst gelezen topics :") Eigenlijk kwam ik er daarom gister achter, wilde iets opzoeken in het laatst gelezen topic ^^'

User avatar
soraxroxas
Posts: 42
Joined: Tue Sep 17, 2019 12:23
Location: Weert, Limburg (NL)
Contact:

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by soraxroxas »

Aj, wat jammer dat de backup van het aniway forum verdwenen is :|
Iemand uit de furryfandom.

Blogger op https://fantasticlimburg.nl

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by The Donkey »

Ash Ketchum wrote:
Wed Feb 23, 2022 8:45
Nog altijd beter dan niets, maar toch jammer :(
Tamara wrote:
Tue Feb 22, 2022 17:28
Wel jammer natuurlijk, want ik keek er soms nog wel naar. Vooral naar de oude BOOKManboekenclub-discusses enzo.
Ik keek ook nog wel graag in de manga aanwinsten en wat heb je het laatst gelezen topics :") Eigenlijk kwam ik er daarom gister achter, wilde iets opzoeken in het laatst gelezen topic ^^'
Nieuwe aanwinsten vind ik ook altijd heel tof om doorheen te scrollen als ik even niets te doen heb. De sub Reddit "Manga Collectors" is best wel een aandrader daar voor. Het is een mix met vanalles wat gepost wordt hoor, maar hoofdzakelijk zijn het foto's van nieuwe aanwinsten en collecties.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by Ash Ketchum »

Met zo ontzettend veel gebruikers vind ik het weer net wat minder boeiend, het knusse was juist zo leuk ;)

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Het Forum van Aniway sluit

Post by The Donkey »

Ah ja fair enough, het is inderdaad nogal massaal. En ik onthou zelden wie wat post haha. Het is meer leuke manga plaatjes kijken voor mij.

Post Reply