Fantasyheuvel

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Fantasyheuvel

Post by Koen »

Tussen al het mangageweld door probeer ik af en toe ook eens een écht boek te lezen, vaak is dat dan fantasy. Om wat afwisseling te brengen in de recensies die ik neerpen, heb ik me eens aan een review van een fantasyboek gewaagd. Wie weet gebeurt dit in de toekomst nog… Welkom op Fantasyheuvel! ;)
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Post by Koen »

Toen uitgeverij Luitingh besloot om het prestigieuze epos ‘De Wetten van de Magie’ van fantasy-auteur Terry Goodkind opnieuw uit te brengen, ditmaal in gebonden versie, besloot ik me aan deze vaak gelauwerde reeks te wagen. Een niet te onderschatten taak als je weet dat elk boek uit deze elfdelige serie gemiddeld zo’n 700 pagina’s telt.

Waar veel fantasy begint met een langdradige inleiding waarin de wereld beschreven wordt en de personages geïntroduceerd worden, kent de Eerste Wet van de Magie een sterke aanvang zonder nodeloze uitleg. We worden direct in de actie gesmeten en de twee hoofdpersonages die ons door de rest van de reeks zullen gidsen worden onmiddellijk aan elkaar – en aan de lezer – voorgesteld.

Richard is een woudloper en zal biechtmoeder Kalahan van een gewisse dood redden. Kalahan is echter niet de eerste de beste karakterloze prinses die door haar prins op het witte paard aan het handje moet worden verder geleid. Kalahan is een sterke vrouw met haar eigen krachten en haar eigen agenda. Het eigenwijze karakter van beide hoofdpersonages is één van de aspecten dat de lectuur van deze reeks zo boeiend zal maken.

Goodkind schept een weldoordachte wereld met prachtig beschreven settings en unieke passages. De Wetten van de Magie is een fantasy-reeks in een middeleeuws aanvoelende wereld waarin magie een belangrijke rol zal spelen. Op het eerste zicht een klassiek fantasy verhaal dus. Goodkind baseert zich echter niet op de wereld van Tolkien. Hij creëert zijn eigen, unieke wezens en rassen – waardoor het personage van Scarlet dat op het einde van dit eerste boek wordt geïntroduceerd wel wat vreemd aandoet. Ze past immers niet in de wereld die je je als lezer inbeeldt. Ze lijkt te zijn ontsnapt uit een ander verhaal. Gelukkig meet ze zich al snel een sterke persoonlijkheid aan die zorgt voor een humoristische noot in het verhaal. Maar net doordat Goodkinds wereld zo uniek is neem je dit boek in je op zonder vooroordelen, je absorbeert alles als een maagdelijk blad, zoals Goodkind het voor ogen had, zonder reeds te zijn beïnvloed door ander fantasy-werk.

De Eerste Wet van de Magie – Het Zwaard van de Waarheid is een prachtig verhaal dat leest als een trein. De lezer zal zich gemakkelijk hechten aan de aangename personages en verschillende passages in het boek zullen beklijven als nooit tevoren (de passage bij Mord-Sith Denna is subliem). Het verleden van Richard dat eigenlijk nooit een belangrijke rol speelt in het verhaal zal op het einde een opening bieden naar de volgende boeken.

Straffe kost dit werk van Goodkind en een aanrader voor eenieder die van een goed verhaal houdt – fantasyliefhebber of niet.
motivatiedip. help!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Fantasyheuvel

Post by Koen »

Raymond E. Feist is een waar fenomeen. Welke fantasy fan kent er de wereld van Midkemia niet? In “De Toorn van een Waanzinnige God” sluit hij op majestueuze wijze een belangrijk hoofdstuk van zijn epos af.

Puc zit nog steeds vast op de Dasati-wereld. Van daaruit probeert hij de geplande invasie van zijn thuiswereld te voorkomen. Maar niet is wat het lijkt in dit afsluitende deel van de trilogie “De Saga van de Duistere Oorlog”.

De eerste twee delen van deze trilogie waren wel vermakelijk maar misten toch wat diepgang en ontwikkeling om echt het niveau van z’n eerste boeken te halen. Met dit afsluitende boek valt alles echter op sublieme wijze in z’n plooi en komen we veel meer te weten dan we ooit hadden kunnen dromen – ook betreffende (belangrijke) elementen die deze trilogie voorafgaan. Feist komt perfect op z’n pootjes terecht qua losse eindjes.

Dit boek bewijst nogmaals dat Feist niet schrijft, hij heerst, zoals de New York Times ooit schreef. Feist is een fenomeen in het fantasy genre en zal door zijn vlot lezende stijl en boeiende wereld vele nieuwe fans tot het genre bekeren.
motivatiedip. help!

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Fantasyheuvel

Post by pietel »

pietel wrote:
flandrian15 wrote:@ Pietel
als je graag fantasy leest, heb je dan het lied van Ijs en Vuur gelezen?
Aha natuurlijk, is mn favoriet. Het is alleen verschrikkelijk om zo lang te moeten wachten op het volgende deel.
Maar ik denk niet dat je ergens iets epischer vindt dan Ijs en Vuur. Goei spul.
Eventjes dit topic bumpen, aangezien ik juist ben gestart met het herlezen van George RR Martin: Song of Ice and Fire.
niet dat ik al zoveel fantasy heb gelezen, want eerlijk gezegd vind ik vele boeken vaak tegenvallen qua vertelstijl,
maar de boeken van Martin zijn zo geweldig dat het zelfs vele niet-fantasy-lezers zou bekoren.

Reden voor mijn plotse beslissing:
het is al een tijdje geweten dat er een tv-serie wordt gemaakt van de boeken: Game of Thrones. Een prestigieus project van HBO (hoera) met kwaliteitsacteurs en een groot budget (lang niet vergelijkbaar met LOTR, maar wel heel veel in televisieland). De schrijver is actief betrokken bij het scenario en de casting van de acteurs
en alle trailers en nieuwsberichten wijzen erop dat het wel eens één van de toppers van 2011 kan worden.
ik ben echt opgewonden als een klein kind, omdat het materiaal nu eenmaal zo geweldig goed is. denk: intriges moord geweld.
ze noemen het The Sopranos in Middle Earth. en dat is niet zover gezocht.
Image

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Fantasyheuvel

Post by Weertangel »

dit is een intersant topic :) heb zelf een deel of 4 van de wetten van de magie serie en de eerste 3-4 boeken zijn ook goed, maar de serie takelt echt af na het 5de boek of zo, een van de delen(Zuilen der schepping dacht ik) ben ik gewoon gestopt met lezen! was zo cliche en gewoon saai om te volgen.. :(

En Pietel, die serie van je heb ik wel eens zien staan, maar of ik er ooit aan begin? probeer een beetje te minderen qua grote fantasy series..
Mijn manga verzameling loopt al de spuigaten uit... laat staan de rest..

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Fantasyheuvel

Post by pietel »

De Wetten van de Magie zijn over het algemeen best goed. De derde en de zesde zijn mijn favorieten, omwille van respectievelijk Kahlan en Nicci.
Maar de reeks sleept inderdaad een beetje te lang aan, 7, 8 en 9 zijn zwakke boeken. Maar de laatste twee boeken zijn dan weer wel terug heel goed.
De grootste nadelen zijn
1. elk boek is een verhaal op zich, dus worden alle personages opnieuw voorgesteld en krijg je veel informatie meerdere keren te verwerken doorheen de serie. na het zoveelste boek wordt dat echt vreselijk vermoeiend.
2. Goodkind is een voorstander van een aantal morele principes die hij regelmatig in lange betogen uitlegt. Lange pleidooien over vrijheid en liefde halen soms de vaart uit het verhaal, maar ik moet toegeven dat het niet slecht geschreven is; ik ben gewoon allergisch voor zo'n typisch amerikaans gepredik.

Voor de rest is het een sterke serie.
Maar het wordt zowat op elk vlak overtroffen door de boeken van George RR Martin.
tenzij je houdt van grote magische gevechten, want Martin is veel realistischer en bruter in zijn wereld.
Image

User avatar
reira
Posts: 9
Joined: Tue Sep 21, 2010 19:36

Re: Fantasyheuvel

Post by reira »

De eerste die iets slecht zegt over Goodkind, heeft ambras ... =p

The sword of truth is echt mijn alltime favo serie, heb ze verschillende keren in het nederlands gelezen en ben ze nu in het engels aan het kopen. Het moeilijke daaraan is dat ik geen pockets wil (dat misstaat echt in mijn boekenkast) en moet ik dus fantasy fairs afspeuren voor de hardcovers, nadeel daarvan, ik lees ze niet in chronologische volgorde in het engels.


Feist is nog zo'n schrijver waar je alleen maar van kan houden, al is het bij mij lang geleden dat ik zijn boeken nog heb gelezen en ik heb ze ook niet bijlange allemaal gelezen.


Terry Brooks en zijn Shannara reeks zijn bij mij ook heel geliefd, weer hetzelfde, ik heb ze nog niet allemaal, maar ga ze ook in het engels & hardcover beginnen zoeken binnenkort. Verschillende verhalen, allemaal gebaseerd op 1 familie, maar elke keer weer anders en verassend, maar toch ook weer samenhangend. Gotta love it.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Fantasyheuvel

Post by pietel »

Iets echt slecht zal ik niet snel over Goodkind zeggen,
het is een geweldige schrijver, maar sword of truth is gewoon een beetje uitgemolken.
Die kant kan het ook nog uit met Martin, want hij moet nog drie boeken schrijven,
maar voorlopig heeft hij de troon moeiteloos van Goodkind ingepikt.

Feist en Brooks of bijvoorbeeld Jordan vind ik allemaal maar middelmatig.
Robin Hobb vind ik wel goed.
Image

User avatar
Turvy
Posts: 140
Joined: Tue Apr 25, 2006 19:25
Location: NTE HQ
Contact:

Re: Fantasyheuvel

Post by Turvy »

Goodkind... de man met de ongezonde s&m fetish en hoe verder je in de reeks gaat, hoe meer de objectivistische Randiaanse nonsens doorschemert in de moraliserende lesjes? En die gewoon gedwongen wordt om meer boeken te schrijven?
Ik pas ;)

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Fantasyheuvel

Post by Weertangel »

Mijn alltime favo fantasy schrijver is toch echt R.A. Salvatore, die voornamelijk D&D novels doet schrijven(Forgotten Realms,Dragonlance)
een absolute aanrader zijn de Dark Elf Trilogy waarin zijn hoofpersonage, Drizzt de duistere elf wordt voorgestelt, en de Icewind Dale Trilogy, die daarop verder gaat en gewoon super is!

Dus zoek ze maar eens op ;)

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Fantasyheuvel

Post by Dauwdrupje »

Ik ben enorme fan van de boeken van Robin Hobb en Anne Rice. Robin Hobb's trilogieën van 'De boeken van de Zieners', 'De boeken van de Levende Schepen' en vooral 'De boeken van de Nar' zijn gewoonweg geweldig en zijn mijn absolute lievelingsboeken. Andere boeken van haar vind ik echter nogal tegenvallen... maar deze 9 boeken zijn zo geweldig dat ze toch één van mijn favoriete schrijvers is. Anne Rice's 'Vampire Chronicles' zijn brilliant, maar ook haar andere boeken zoals de 'Mayfair Chronicles' en 'The new tales of the vampires' zijn erg goed.

User avatar
Weertangel
Posts: 852
Joined: Thu Jul 08, 2010 22:00
Location: Weert The Netherlands

Re: Fantasyheuvel

Post by Weertangel »

De Boeken van de Levende schepen heb ik ooit eens het eerste boek van gelezen, maar het verhaal ging mij te traag,al was het niet slecht.(was een tip van mijn moeder,die houdt van romans..)

Maar ik zal die andere series eens opzoeken.

Trouwens, een van de beste series(op zijn nederlands) vind ik toch de Poort des Doods serie, door Margeret Weis en Tracy Hickman(goed schrijversduo) door het intersante verhaal en de vele achtergrond informatie achter in elk boek krijg je soms de indruk alsof je een geschiedenisboek van een andere wereld(of van onze toekomst)aan het lezen bent. wat best wel intersant is!

User avatar
Dauwdrupje
Posts: 98
Joined: Thu Oct 07, 2010 15:38
Location: Dendermonde,België
Contact:

Re: Fantasyheuvel

Post by Dauwdrupje »

Het eerste boek van de Levende Schepen is eerlijk gezegd ook het minst goede... maar die boeken van de Levende Schepen zeggen je nog heel wat meer als je ook de Boeken van de Zieners en de Boeken van de Nar gelezen hebt- verschillende personages komen ook daarin voor en hinten naar gebeurtenissen uit het verleden enzo.

User avatar
pietel
Posts: 522
Joined: Sun Jun 27, 2010 16:51
Location: Antwerpen

Re: Fantasyheuvel

Post by pietel »

Als er nog fans zijn van George RR Martin, dan nodig ik je uit om mee te doen met de coole promopuzzels die HBO heeft gelanceerd in aanloop naar de premiere van Game of Thrones.
Volg de link maar: http://itsh.bo/emn4Cy
Het is vooral voer voor fans, want de beloning voor het oplossen van de eerste puzzel is echt geweldig, maar als je de boeken nog niet hebt gelezen, dan zegt het allemaal niks vrees ik.
dus lees best eerst even de boeken voordat je de link volgt. ge gaat er in ieder geval geen spijt van hebben.
Image

User avatar
Ginrai
Posts: 465
Joined: Sat Dec 17, 2005 12:19
Location: turnabout in turnhout

Re: Fantasyheuvel

Post by Ginrai »

er is een nieuwe full trailer van de adaptie van "a game of thrones":
http://thevoiceoftv.com/blog/watch-the- ... iler/32230

persoonlijk zit ik te hopen dat ze op het einde het beetje de chronologie aanpassen aangezien ik persoonlijk vind dat het laatste daenerys hoofdstuk meer als
de finale van het boek overkwam dan die van rob stark.

en pietel heeft gelijk in verband met de hele reeks van "a song of ice&fire" zich eerder zichzelf aanleunt tot een verslaving,aangezien ik met een "clash of kings" bezig ben en de drang om de laatste 2 delen ook in 1 trek aan te kopen.


dus in boek 2 zit ik voorlopig rond pagina 150(dus het eerste daenerys in "acok") en ik zit dus bijna elke minuut van mijn pauzes(excl het eten&drinken gedeelte) erin te steken in het lezen hiervan,dus manga's&tv-series komen atm niet zoveel aan bod hierbij.

Post Reply