Gelukkige feestdagen!

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Gelukkige feestdagen!

Post by NeeNee »

Ik hoop dat iedereen van het voorbije jaar genoten heeft.

Image
https://i.ibb.co/khGqb6t/2020-Bingo.png

Ik zou willen zeggen dat het volgend jaar alleen maar beter kan, maar ik wil het lot niet tarten. :wink:

Goede feesten allemaal, en een gelukkig 2021!

Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by Tamara »

'Notable Crime Increase' zit eraan te komen in Nederland. Vuurwerk is dit jaar in de ban gedaan en daar zijn veel tokkies het niet mee eens. De politie bereidt zich voor op veel onrust.. En dat zegt wat, want sommige delen van Nederland klinken met Oud & Nieuw als een oorlogsgebied.

(Ik verwacht dat het hier redelijk rustig blijft. Men is hier meer van het carbidschieten (carbuurschieten voor de Vlamingen) en dat mag in deze regio in beperkte mate doorgaan, omdat het hier een traditie is.)

Fijne feestdagen, iedereen! :)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by Ash Ketchum »

Fijne feestdagen!

Ik verwacht niet dat het hier in de buurt echt los zal gaan met oud en nieuw gezien het groot aantal bejaarden dat hier woont. Aan de andere kant kan het vast ook wel een extra teken van de apocalypse zijn.

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by NeeNee »

Tamara wrote:
Thu Dec 24, 2020 14:46
'Notable Crime Increase' zit eraan te komen in Nederland. Vuurwerk is dit jaar in de ban gedaan en daar zijn veel tokkies het niet mee eens. De politie bereidt zich voor op veel onrust.. En dat zegt wat, want sommige delen van Nederland klinken met Oud & Nieuw als een oorlogsgebied.

(Ik verwacht dat het hier redelijk rustig blijft. Men is hier meer van het carbidschieten (carbuurschieten voor de Vlamingen) en dat mag in deze regio in beperkte mate doorgaan, omdat het hier een traditie is.)
Hier mag je maar één persoon uitnodigen voor Kerstmis, en de politici vonden gisterenavond een goed moment om te verduidelijken dat dat ook voor kleine kinderen geldt. Als we iedereen die die regel overtreedt meetellen, zijn de misdaadcijfers opeens torenhoog! :P

Van carbuurschieten had ik nog nooit gehoord. Ziet er spectaculair uit (maar nog altijd veiliger dan die Chinese lampions die je moet aansteken en laten vliegen en die dan brandend in de dichtstbijzijnde boom blijven hangen. Die waren het jaar daarop gelijk verboden).

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by Tamara »

Van carbuurschieten had ik nog nooit gehoord. Ziet er spectaculair uit (maar nog altijd veiliger dan die Chinese lampions die je moet aansteken en laten vliegen en die dan brandend in de dichtstbijzijnde boom blijven hangen. Die waren het jaar daarop gelijk verboden).
Ja, carbid is best veilig. Als het misgaat, en dat is zelden, het meestal omdat iemand te dicht in de buurt van de opening van de bus kwam. Dat is eenvoudig te voorkomen door de bussen goed te positioneren. Een ander gevaar is gehoorschade en slimme mensen dragen dus gehoorbescherming. In zeer extra gevallen kunnen de ruiten sneuvelen, maar dan heb je het over constructies die bijvoorbeeld cementmolens gebruiken in plaats van melkbussen. In zeldzame gevallen gebruiken mensen de compleet verkeerde materialen, zoals te zwakke bussen waarin ze de bal/het deksel te hard proppen. Dat kan echt flink verkeerd gaan.

Op het platteland van het oosten en zuiden van Nederland gebeurt carbidschieten veelal op weilanden in het buitengebied. Meestal wordt het georganiseerd door een vriendengroep, buurt of vereniging (bijvoorbeeld het schuttersgilde of een aparte oudejaarsvereniging). Het gaat dan niet alleen om de knallen; vaak wordt er ook voor eten gezorgd. Stamppot, rookworst, erwtensoep, oliebollen. En natuurlijk een drankje voor de toeschouwers. En zo vermaakt men zich dan de middag van 31 december.

Helaas hebben stedelijke aso's ondertussen gehoord dat carbid lekker kan knallen. Toen in 2014 het gebruik van vuurwerk werd ingeperkt, knalde de interesse van carbid omhoog. De vrees hier is dat het elders in het land echt vreselijk misgaat, er een harde discussie ontstaat en de traditie wordt afgeschoten. Toen vorige maand het (tijdelijke) vuurwerkverbod werd aangekondigd, stonden de telefoons van carbidhandelaren roodgloeiend. Veel steden en gemeentes hebben toen razendsnel ook carbidschieten verboden. In oostelijke delen van het land mag het op dit moment wel, maar er is minstens een meldingsplicht. Ik betwijfel dat mensen het dit jaar groot gaan uitpakken, want in de huidige situatie kun je hooguit als buren iets organiseren en dan samen ieder vanaf eigen grond kijken.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by WizardOfOss »

Genoeg voorbeelden op Youtube van hoe carbidschieten niet moet. Ruiten die sneuvelen, ballen tegen/door objecten/personen heen worden geknald. Allemaal goed en wel op het platteland waar ruimte is en de mensen (meestal) wel een idee hebben wat ze doen, maar ben benieuwd hoe dat gaat als volgende week een hele hoop idioten het ineens ook denken te gaan proberen....

Wat betreft die lampionnen, die ken ik met name van een trip naar Taiwan, in Pingxi worden ze het hele jaar door aan de lopende band opgelaten. En gedurende een jaarlijks festival van 2 weken in februari ook echt met honderden tegelijk. En blijkbaar levert dat toch geen noemenswaardige problemen op. Dan vraag ik me ergens toch af wat ze daar anders doen...

Image

Maareh, allemaal ook fijne kerstdagen!

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by NeeNee »

WizardOfOss wrote:
Thu Dec 24, 2020 21:46
Wat betreft die lampionnen, die ken ik met name van een trip naar Taiwan, in Pingxi worden ze het hele jaar door aan de lopende band opgelaten. En gedurende een jaarlijks festival van 2 weken in februari ook echt met honderden tegelijk. En blijkbaar levert dat toch geen noemenswaardige problemen op. Dan vraag ik me ergens toch af wat ze daar anders doen...
Als ik een gokje zou moeten wagen:
1) ze laten ze niet op in een veld/buitenwijk omringd door hoge bomen
2) de mensen die ze aansteken & oplaten hebben al eens eerder zo'n lampion gezien en weten dat je hem niet moet aansteken door hem boven een kampvuur te houden
3) de mensen die ze aansteken & oplaten zijn niet dronken.

Remember, het gaat hier over oudejaarsavond. Als mensen niet de moeite doen om de handleiding te lezen bij een staaf explosieven, dan zeker niet bij zo'n onschuldig ogende ballon.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by WizardOfOss »

Denk met name punt 2 & 3. Pingxi ligt namelijk aardig verscholen in de dicht beboste bergen. En buiten dat festival worden de lampionnen gewoon opgelaten vanaf de spoorlijn, midden tussen gebouwen:

Image

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by WizardOfOss »

Image

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by NeeNee »

WizardOfOss wrote:
Thu Dec 24, 2020 23:17
Denk met name punt 2 & 3. Pingxi ligt namelijk aardig verscholen in de dicht beboste bergen. En buiten dat festival worden de lampionnen gewoon opgelaten vanaf de spoorlijn, midden tussen gebouwen:

Image
Is er dan nooit wind daar? Of zijn die lampions veel zwaarder dan het model dat ze hier verkochten?

En wat gebeurt er als ze terug naar beneden komen?

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by WizardOfOss »

Dat vraag ik me dus ook net af. En gezien de aantallen die daar opgelaten worden zou je denken dat de hele omgeving bezaaid zou moeten zijn met restanten van lampions. Dat is mij destijds echter niet opgevallen.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by Gurenn »

Tamara wrote:
Thu Dec 24, 2020 14:46
'Notable Crime Increase' zit eraan te komen in Nederland. Vuurwerk is dit jaar in de ban gedaan en daar zijn veel tokkies het niet mee eens. De politie bereidt zich voor op veel onrust.. En dat zegt wat, want sommige delen van Nederland klinken met Oud & Nieuw als een oorlogsgebied.
"We zien dat mensen corona-moe worden, begrijpen we, al hebben we er geen begrip voor."

Hoe je jezelf in dezelfde zin zo hard kunt tegenspreken. :mrgreen:

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by NeeNee »

WizardOfOss wrote:
Fri Dec 25, 2020 13:50
Dat vraag ik me dus ook net af. En gezien de aantallen die daar opgelaten worden zou je denken dat de hele omgeving bezaaid zou moeten zijn met restanten van lampions. Dat is mij destijds echter niet opgevallen.
Meest gezochte jobs in Pingxi:

1. Winkelbediende
2. Ambtenaar
3. Lampionruimer

Gurenn wrote:
Fri Dec 25, 2020 18:15
Tamara wrote:
Thu Dec 24, 2020 14:46
'Notable Crime Increase' zit eraan te komen in Nederland. Vuurwerk is dit jaar in de ban gedaan en daar zijn veel tokkies het niet mee eens. De politie bereidt zich voor op veel onrust.. En dat zegt wat, want sommige delen van Nederland klinken met Oud & Nieuw als een oorlogsgebied.
"We zien dat mensen corona-moe worden, begrijpen we, al hebben we er geen begrip voor."

Hoe je jezelf in dezelfde zin zo hard kunt tegenspreken. :mrgreen:
Technisch gezien is dat niet hetzelfde. Maar triestige communicatie is het wel.

(Nu moet ik weer denken aan die geweldige powerpoint waar onze regering mee afkwam. Ik vraag mij nog altijd af welke sukkelaar dat ding moeten maken heeft...)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by Ash Ketchum »

Als het de hele jaar door zo gaat, is het niet eens zo raar als de lokale economie echt rondom lampionnen draait, van papierfabrikanten tot lampionnmakers tot ruimers en zo.

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Gelukkige feestdagen!

Post by WizardOfOss »

NeeNee wrote:
Fri Dec 25, 2020 21:20
Meest gezochte jobs in Pingxi:

1. Winkelbediende
2. Ambtenaar
3. Lampionruimer
Zou zomaar kunnen :lol:

(waarbij die winkelbedienden uiteraard voor 90% lampionnen verkopen, en die ambtenaren alles omtrent die lampionnen netjes in de gaten houden....)

Overigens, ook als je niks met zulke lampionnen hebt is Pingxi en omgeving zeker de moeite waard, en een makkelijke dagtrip vanuit Taipei: https://www.youtube.com/watch?v=VHsjmbxOOsI
(als dat ellendige virus toch eens verdween.....)

Post Reply