Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Image

Een van de weinige naar het Engels vertaalde Shin Megami Tensei-games die ik nog niet heb gespeeld en het is al jaren hoog tijd om daar iets aan te doen. Om eerlijk te zijn maak ik me wel een beetje zorgen. In tegenstelling tot de andere Shin Megami Tenseis is dit spel niet turn-based. Ik ben echt wel bekend met actie-RPG's en titels zoals Tales speel ik vaak op Hard, maar El Shaddai was niet vriendelijk voor mijn zelfvertrouwen!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Koei gaf die games vroeger uit? En is dat niet Raspoetin? En is dat Taisho-periode (of vroege Showa) mode? Zoveel games zijn er niet die zich in die periode afspelen, dus dat zou wel gaaf zijn.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

1. Ja, Koei gaf in de jaren 00 al het een en ander uit en nu ze Tecmo Koei zijn, zijn ze eigenlijk best belangrijk voor Europese fans van Japanse games. Hier is hun website. Leuk feitje: in de jaren 10 waren ze voor AniWay een van de belangrijkste bronnen voor gamerecensie-exemplaren.

2. Ja, dat is inderdaad dé Raspoetin. Technisch gezien zou hij al dood moeten zijn in de periode waarin de game zich afspeelt, maar life finds a way.

3. Ook ja! Nou ja, soort van. Technisch gezien speelt het zich af in 1931 - Taisho 20. Alternatieve geschiedenis.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Oeh, net even gameplay filmpje gekeken, maar qua sfeer (de stad) ziet het er echt wel gaaf uit!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army

Image

Ik was bang toen ik aan deze game begon. Bang dat de moeilijkheidsgraad frustrerend zou zijn. Bang dat het lelijk oud geworden zou zijn. Maar het viel allemaal erg mee!

Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army is een van de spin-offs binnen het Shin Megami Tensei-universum. De twist deze keer is dat het zich afspeelt in de Taisho-periode én dat het een actie-RPG is. In plaats de strijd beurt voor beurt uit te vechten, beuken jij en een demon uit je arsenaal in op de vijanden. Uiteraard probeer je daarbij weer gebruik te maken van hun zwakke plekken. Doe dat correct, en je kunt de beurs geslagen demon vangen met een edgelord-Pokéball. Bouw genoeg loyaliteit op, en je kunt de demonen fuseren om nog krachtigere demonen te maken.

Over Pokémon gesproken, anders dan in andere Shin Megami Tensei's leren de demonen hier vaardigheden om buiten gevechten te gebruiken. Een belangrijke functie van die vaardigheden is het verzamelen van informatie. De titulaire Raidou is namelijk niet alleen een demonenbezweerder, hij werkt ook als detective. Voortgang maken betekent vaak adventure-game achtige problemen oplossen, alleen in plaats van voorwerpen puzzel je hier met demonische vaardigheden. Er komt niet ontzettend veel denkwerk aan te pas, maar het is leuk gevonden en maakt het vermakelijk bizarre verhaal nog vermakelijker.

Het actie-RPG-gedeelte is minder geslaagd. Diplomatiek gesproken: het is functioneel maar onelegant. Richten verloopt stroef en de GUI bedekt soms belangrijke stukken van het speelveld. Gelukkig ligt de moeilijkheidsgraad laag genoeg dat de grootste problemen opgelost kunnen worden met het even vangen en fuseren van nieuwe demonen. Ik heb twee keer meegemaakt dat ik een baas niet in één keer kon verslaan. De eerste keer was het een kwestie van mijn strategie herzien (demonen met genezende vaardigheden + baas met charm-effect = rampzalig recept), de tweede keer redde ik het door een nieuwe demon te fuseren.

Met andere woorden, door misplaatste angst heb ik weer eens een toch wel goede game 10+ jaar op de plank laten liggen. Oeps.

Ondertussen zijn we bijna aan het einde van het seizoen. Nog twee games te gaan, maar de finale staat al vast. In de naam van traditie, hier is de illusie van een keuzemenu:

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy (35)
27. Threads of Fate (34)

28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")
32. Primordia (33)
33. Lightning Returns: Final Fantasy XIII (36)
34. Echoes of Aetheria (37)
35. El Shaddai (38)
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (31)
38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army (39)
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Millenium 3 heb je al gespeeld dus eigenlijk is alleen Trials over?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Myep. Millennium 3 heb ik al in 2021 gespeeld. Tales of Arise en Atelier Ryza waren in aantocht en het plan was om nog even snel een andere RPG te spelen zodat Tales of Arise of Atelier Ryza nummer 350 op de lijst van uitgespeelde RPG's kon worden. Helaas had ik mijn lijst minder goed bijgehouden dan ik dacht: Millennium 3 bleek mijn 350e uitgespeelde RPG te zijn! Tikkie frustrerend, want...

Millennium 3: Cry Wolf

Image

...is het soort niemendalletje dat ik vooral speel om mijn brein tijdelijk uit te schakelen. Een RPG-Makerspelletje met half-creatieve ideeën die op een goede dag half werken, en met een plot dat als literair hoogstandje wordt gezien door mensen die Winx nooit zijn ontgroeid. Een game die zijn bestaansrecht ontleent aan hoe makkelijk het te vergeten is. Het equivalent van een goedkoop softijsje op een niet uitzonderlijk warme dag.

Uiteindelijk ben ik bijna evenveel tijd kwijt geweest aan het nogmaals doorlopen van mijn lijst dan aan het uitspelen van de game. Na alles opnieuw op een rijtje gezet te hebben, met behulp van forumberichten en speelgeschiedenissen op vier verschillende systemen, kon ik uiteindelijk deze conclusie trekken: Millennium 3 was niet nummer 350. Na jaren speelgeschiedenis te hebben doorlopen, had ik twee titels gevonden die toegevoegd hadden moeten worden, maar dat om een of andere reden niet waren. Millennium verschoof naar plek 352. Wat was nummer 350 dan wel? Final Fantasy Type-0. Ook geen titel om trots op te zijn, maar dankzij Bump of Chicken verdient het plek 350 in elk geval meer dan Millennium 3.

Millenium 3 was de 32e uitgespeelde game van Backlog Quest. Dat betekent dat er inderdaad nog maar één optie overblijft:

Image

Als er een game van dit backlogjaar de finale waardig is, is het Trials of Mana wel. Al in 1997 deed ik mijn uiterste best 'Secret of Mana 2' te vinden, gevuld met hoop door alle geruchten die zelden tot nooit werden tegengesproken door de vakbladen. En in 2000, toen het internet die oude hoop vermorzelde en een nieuwe hoop aanwakkerde met mijn introductie tot emulatie, dacht ik dat het eindelijk zover was, dat ik na jaren eindelijk Secret of Mana 2 - nee, Seiken Densetsu 3 zou kunnen spelen. Talloze vastlopers later was er van die nieuwe hoop weinig meer over. Software en hardware werden in de jaren erna wel beter, maar ik was mijn motivatie ondertussen kwijt. Er waren zoveel andere games die ik wilde - en regelmatig zelfs moest - spelen. Maar nu bezit ik het spel - nu Trials of Mana - eindelijk in de vorm van de bundel Collection of Mana. Na 25 jaar is het tijd om dit hoofdstuk af te sluiten.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by yatagarasu »

Tamara wrote:
Wed May 04, 2022 11:30
Image

Een van de weinige naar het Engels vertaalde Shin Megami Tensei-games die ik nog niet heb gespeeld en het is al jaren hoog tijd om daar iets aan te doen. Om eerlijk te zijn maak ik me wel een beetje zorgen. In tegenstelling tot de andere Shin Megami Tenseis is dit spel niet turn-based. Ik ben echt wel bekend met actie-RPG's en titels zoals Tales speel ik vaak op Hard, maar El Shaddai was niet vriendelijk voor mijn zelfvertrouwen!
Deze moet ik ook nog eens aan beginnen. En ja sommige delen van de SMT lore zijn nog steeds niet vertaald naar het Engels. Tot een paar jaren geleden was zelfs Soul hackers onvertaald geloof ik, of op z'n minst nog nooit op de Europese markt gereleased. Hebben ze hem gelukkig in de online store voor de 3DS uitgebracht.
Development of Soul Hackers began in 1996, after the success of the original Devil Summoner. Original producer Kouji Okada and character designer Kazuma Kaneko returned to their respective roles. The first two versions of Soul Hackers were never released overseas, but the Nintendo 3DS version was localized into English. The game has generally garnered a positive reception, although some reviewers criticized the visuals and music. The sequel Soul Hackers 2 is scheduled for release in August 2022.
Deze (hieronder) blijft, voorlopig althans, onvertaald. Je vindt wel een leuke walktrough op youtube als je even zoekt.
Image

Nog een leuke sfeerfoto die niet mag ontbreken.
Image

Ik ga jullie ook deze soundtrack niet onthouden: https://www.youtube.com/watch?v=0zuJv5Yj38E&t=93s
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Soul Hackers 3DS is zelfs nog fysiek uitgebracht. Shin Megami Tensei 4 dan weer niet en vraag me niet waarom, want het vervolg werd wel op gamecards verkocht. Uitgevers maken soms de vreemdste inschattingen...

En over games die eindelijk verkrijgbaar zijn gesproken, Secret of Mana 2/Seiken Densetsu 3/Trials of Mana is uit!

Image

En het is een opluchting. Aan de ene kant was het natuurlijk geweldig om de game na 25 jaar fatsoenlijk te kunnen spelen, maar wat ik eigenlijk al wist, maar niet wilde geloven, werd bevestigd: Seiken Densetsu 3 is eigenlijk niet zo'n goed spel.

Kort geschiedenislesje: de reden dat het ook wel Secret of Mana 2 wordt genoemd, is omdat er in de jaren 90 echte plannen waren om het spel te vertalen. Er zijn twee redenen waarom dat uiteindelijk niet gebeurde. De eerste is dat Squaresofts nieuwe Amerikaanse studio, de studio die Secret of Evermore zou leveren, een hogere prioriteit kreeg. De andere is dat Seiken Densetsu 3 in zijn Japanse vorm al krakkemikkig geprogrammeerd is, en het vertalen en uitbrengen op een werkende cartridge was een grote en kostbare uitdaging. Emulatie loste dat probleem uiteindelijk op, maar de Switch-versie heeft nog alle glitches en bugs die het origineel ook had. En dat zijn er veel.

Natuurlijk kan er op programmeervlak veel misgaan en gelukkig is het in Seiken Densetsu niet zo erg dat het spel onspeelbaar is. Sowieso, gamers willen zulke foutjes best vergeven als het spel verder gewoon goed ontworpen is. Alleen... Seiken Densetsu 3 is niet zo goed ontworpen. Het spel heeft een hele ambitieuze opzet: aan het begin van het spel kun je uit zes personages en drie verhaallijnen kiezen. Er is veel overlap tussen de routes, maar elke versie van het verhaal heeft wel een eigen semi-final dungeon en eindbaas. Die unieke content is mooi, maar de rest komt neer op 'zoek de acht elementen' en 'zoek de acht bijbehorende monsters'. Slap afvinkwerk dus. Daar komt bij dat de meeste gebieden slecht ontworpen zijn. Het zijn doolhoven zonder persoonlijkheid en steken vaak zo in elkaar, dat je per ongeluk de ruimte met een opslagpunt kunt overslaan en direct de kamer met de baas binnenwandelt. En om het af te maken, stuitert de moeilijkheidsgraad soms alle kanten op én is het besturen van de personages is als dressuur beoefenen op motorisch onderontwikkelde slakken.

Kortom, de eigenlijke aantrekkingskracht schuilt niet in het daadwerkelijk spelen van Seiken Densetsu 3. Wat de game destijds zo magisch maakte, was hoe ambitieus het was (meerdere verhaallijnen, dag-nachtcyclus) en hoe die ambitie werd gepresenteerd (bazen die bijna het scherm vullen, die licht melancholische sfeer). Dat werd allemaal verstrekt door de onbereikbaarheid. Seiken Densetsu werd een legende. En dat is een probleem: een legende verliest alle magie als je het van dichtbij bekijkt.

Dat gezegd, een betere afsluiter voor seizoen 2 van Backlog Quest was niet mogelijk geweest. Van alle games op de lijst had Seiken Densetsu 3 de meeste geschiedenis. Want nogmaals: er zat 25 jaar tussen het moment dat ik de game wilde spelen en het moment dat ik dat ook daadwerkelijk echt deed. Ik vraag me af of ik net zo'n klapper in seizoen 3 kan stoppen...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

yatagarasu wrote:
Wed May 25, 2022 20:27
Deze (hieronder) blijft, voorlopig althans, onvertaald.
Ik ben eigenlijk nog meer verbaasd dat die game voor alle leeftijden is in Japan, volgens het label :P
Tamara wrote:
Thu May 26, 2022 17:32
Secret of Mana 2/Seiken Densetsu 3/Trials of Mana is uit!
Gefeliciteerd met de seizoensfinale! 25 jaar is inderdaad wel lang. We hadden toen ik jong was best lang geen consoles en eigenlijk alleen een Gameboy en console games (grotere games) spelen deed ik alleen bij anderen, dus wat dat betreft begon ik "laat" echt met gamen, dus ik heb niet echt een game waar ik al 25 jaar op heb zitten wachten, omdat ik waarschijnlijk net nauwelijks 25 jaar "echt" bezig met games ^_^'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Mijn ouders hadden ons al heel vroeg aan het gamen. Op mijn derde mocht ik al spelletjes doen op de Commodore 64, op mijn zesde kreeg ik een Game Boy (met Metroid 2, Megaman 2 en Marioland 2) en daar kwam vrijwel gelijk een abonnement op Club Nintendo bij, want lezen is ook belangrijk. De Super Nintendo was het eerste systeem waar ik écht zelf om vroeg. Ik wilde er eentje om meer games zoals Link's Awakening en Mystic Quest te kunnen spelen. Met andere woorden, het is allemaal de schuld van mijn ouders.

Ook de backlog. Dat is ook hun schuld. Echt wel.

De queeste gaat daarom verder. Ik dacht dat het einde wel eens in zicht zou zijn, maar zoals het er nu uitziet, gaat seizoen 4 ook nog wel lukken. De twist van seizoen 3: jullie kiezen weer nummers voor me, maar dit keer heb ik bij elke titel een cryptogram-achtige hint gegeven, zodat jullie een idee hebben wat jullie mij voorschotelen. Hier zijn ze:

41. Kunstmatig gemaakt avontuur
42. Deponeer uw afval hier
43. Een metamorfose is een proces
44. Duizend en vijf delen - deel 4
45. Landloperlegende
46. Archeoloog versus advocaat
47. Ouder en jonger dan Pokémon
48. Een andere traceercode
49. Portaal van steen
50. Wel ontbieden, niet blijven
51. - Pacific, + Aegis
52. Dodenmars
53. Kloeke kerker
54. Pluto
55. Betoverde ledematen
56. - Kingdom, + Dual
57. Voel je je nu een held?
58. De meningen waren niet onverdeeld
59. Het bezielde bondgenootschap
60. Kleine vreemdeling

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by The Donkey »

Nou de game waar ik meteen doorhad welke het was dan maar:
46. Archeoloog versus advocaat -> Professor Layton vs Ace Attorney

Ben heel benieuwd wat je er van vindt.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Voor deze kon ik echt niets moeilijks bedenken. Laten we het maar zien als de tutorial.

Image

Een goed voorbeeld van een game die ik wel wil spelen, maar die ik niet echt durf te spelen, omdat ik vrees dat het tegenvalt. Het klinkt als een leuke crossover, maar ik ben bang dat de mix van tekenstijlen de immersie tegenwerkt. Nu is er geen ontsnappen meer mogelijk, dus we gaan het zien!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Voor mij toch wel een game waar ik veel herinneringen aan heb. Ik studeerde toen in Japan, en werd ook veel meer actief in Ace Attorney fandom qua nieuws en zo, dus ik hield toen erg alle nieuwtjes en zo in de gaten om te vertalen. Donderdagochtend voor colleges snel naar de 7-11 om de nieuwe Famitsu te halen en zo. Had het spel ook uitgeleend aan een Koreaanse vriendin in m'n dorm niet lang voordat ik terug zou gaan, en omdat ze het niet op tijd uitgespeeld kreeg, stuurde ze de cartridge later met de post op naar Nederland ^_^'

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by The Donkey »

Ash Ketchum wrote:
Fri May 27, 2022 9:26
Voor mij toch wel een game waar ik veel herinneringen aan heb. Ik studeerde toen in Japan, en werd ook veel meer actief in Ace Attorney fandom qua nieuws en zo, dus ik hield toen erg alle nieuwtjes en zo in de gaten om te vertalen. Donderdagochtend voor colleges snel naar de 7-11 om de nieuwe Famitsu te halen en zo. Had het spel ook uitgeleend aan een Koreaanse vriendin in m'n dorm niet lang voordat ik terug zou gaan, en omdat ze het niet op tijd uitgespeeld kreeg, stuurde ze de cartridge later met de post op naar Nederland ^_^'
Ow wow dat zijn echt leuke herinneringen! :D

Niet om de pret voor Tamara te verpesten maar voor mij zijn ze aan deze game een stuk negatiever. Het verhaal kwam moeilijk van de grond en was voor Ace Atorney erg ver gezocht, maar zelfs voor Layton was het al wat vaag. Dan waren de Layton stukken ook nog eens een stuk meer verhaal gedreven en met minder puzzels. De puzzels zelf waren ook veel minder uitdagend dan ik gewent was. Dus ik heb de game tot mijn grote schaamte nooit uitgespeelt. Het idee was leuk, maar de uitvoering was het niet helemaal.

Edit:
Aangezien ik het idee hebt dat je deze game nog even wilt laten liggen, dan een andere:
42. Deponeer uw afval hier -> Deponia (de point-and-click games van Daedalic)

Of is het niet de bedoeling dat ik ze probeer te raden? :lol:

Post Reply