Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Tamara wrote:
Sat Aug 15, 2020 19:08
Om nog even door te kletsen over The Blackwell Legacy: Nu ik erover nadenk is Rosa's notitieboek eigenlijk hetzelfde als Edgeworths Logic-gave. Grote verschil is dat de interface van het notitieboek een stuk primitiever is.
Oh, dat soort systemen vind ik leuk, ja! Ik denk dat de beste versie hiervan die ik ooit heb gespeeld uit Trick X Logic (PSP) komt. Je leest daarin korte proza-detective verhalen geschreven door bekende schrijvers en je kan allerlei sleutelwoorden/termen verspreid over het hele verhaal (50-100p) met elkaar combineren om nieuwe vragen en antwoorden te genereren, en uiteindelijk moet je dan termen genereren waarmee je vragen kan beantwoorden aan het einde van het verhaal. Bv dat je op pag. 1 de term 'X pakte een pen op met z'n rechterhand en schreef een brief' combineert met de term ' "Nee hoor, ik ben linkshandig, zei X" en dan kan je per paar meerdere nieuwe termen genereren als "X liegt over zijn dominante hand," "X is tweehandig" en "X is van dominante hand verwisseld." Dus zelfs na het eerste 'ronde' moet je alsnog zelf verder nadenken welke nieuwe termen je wilt gebruiken.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Sinless

Image

Ai. Dat viel tegen. Ik had Sinless gekocht omdat het er uit zag als een cyberpunk-game met een doordringende sfeer, en wat dat betreft kreeg ik precies wat ik wilde, maar ik wilde ook méér dan dat. Het blijft helaas allemaal best oppervlakkig. Echt origineel is het verhaal bijvoorbeeld niet. Mens en machine zijn zo met elkaar vergroeid, dat de werkelijkheid niet meer is wat het lijkt. Als protagonist zie jij je werkelijkheid in slechts een dag tijd uiteen vallen en...dat was het. Er zijn enkele puzzels, maar de gameplay bestaat verder vooral uit het verkennen van een stukje metropool-in-de-wolken. En als het op een gegeven moment allemaal hebt gezien, staat spelen gelijk steeds weer dezelfde schermen doorwandelen om bij je volgende locatie te komen.

Sinless was oorspronkelijk gepland als een trilogie en toen ik de game kocht werd het ook zo aangeprezen, maar ondertussen is de rest van het project geschrapt. Dit is dus slechts een soort van introductie en nog een vrij korte ook. De sfeer en algehele presentatie zijn op zich al voldoende om een Steam-sale-aankoop te verantwoorden, maar aan de andere kant, voor hetzelfde geld kun je tijdens de sale ook adventuregames vinden die wél helemaal af zijn.

Volgende nummer! :) (Restrictie is nog van kracht tot de temperatuur in huis weer onder de 24 graden is.)

1. Sinless (6)
2. ???
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)

5. ???
6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???
9. ???
10. ???
11. ???
12. ???
13. ???
14. The Blackwell Legacy (5)
15. ???

16. ???
17. ???
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. ???

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Laten we de lijst doormidden knippen en voor 10 gaan...?
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Nummer 10 betekent dat mijn Vita tijdelijk mag opstaan uit de dood:

Image

Demon Gaze is een old-school dungeon crawler in de stijl van Wizardry, maar dan met sexy animu-meisjes om het verteerbaar te maken voor het moderne publiek.

Zo te zien werkt deze game met een party van vijf waarvan de protagonist (ikkuh!) er eentje is. In games als deze mag je de rest - namen, klassen, soorten - helemaal zelf invullen. Dus...wie heeft zin om samen met mij de wereld te redden? Ik beloof jullie (forum)namen niet te ernstig te misbruiken, maar kan de aan- of afwezigheid van kattenoortjes niet garanderen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Kies maar wat beter past, m'n echte of forumnaam ;)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Wie wil er nu geen koene held in z'n party? :lol:
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Demon Gaze
Dus, zoals ik al zei: dit is een traditionele dungeon crawler maar dan met animu-meisjes. Heel veel meer valt er niet over te zeggen.

Oké. Er is één ding dat ik kan zeggen. Demon Gaze speelt VALS.

Dungeon Crawlers zijn meestal wel een tikkie ongebalanceerd, omdat lang niet elke teamsamenstelling werkt en geluk toch een rol speelt, maar Demon Gaze tilt die onbalans naar een nieuw niveau. Neem nu random encounters: soms kwam ik twee stappen achter elkaar een lading monsters tegen. En ook niet altijd zomaar monsters! Nee, soms zaten er doodleuk twee tussen die praktisch minibazen waren. Uitrusting was ook een grote ergernis. De enige manier (buiten kopen om) om uitrusting te bemachtigen is bepaalde voorwerpen in een soort van gacha-machines in dungeons te gooien. Die voorwerpen zijn gelukkig veelvoorkomend, maar het juiste spul vinden is wel tijdrovend als je pech hebt. Nieuw ondergoed voor mijn paladijn regelen kostte me meer tijd dan nieuw ondergoed voor mezelf kopen!

De kerkers zelf waren best oké, maar de willekeur deed mijn plezier uiteindelijk de das om. Maar goed, ik ben er doorheen gekomen. Hier zijn de vier avonturiers die samen met mij de wereld hebben gered:

Image

Koen de koene ridder. Ging op avontuur omdat zijn mede-dwergen hem pestten om zijn lengte.

Image

Ash de healer. Als de tas niet vol met eten had gezeten, had hij niet veel te doen gehad in de onderwaterlevels.

Image

Wizard Ofoss. Heeft door de bevooroordeelde spelmechanieken geen enkele keer offensieve magie gebruikt.

Image

Sluipmoordenaar Gurenn. Hielp regelmatig de balans om zeep in mijn voordeel.

---

Tijd voor de volgende game! Het is nog steeds warm in huis (gister was weer het 30 graden buiten, dus het koelt maar niet af...), dus de restricties gelden nog. Hopelijk voor de laatste keer.

1. Sinless (6)
2. ???
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)

5. ???
6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???
9. ???
10. Demon Gaze (7)
11. ???
12. ???
13. ???
14. The Blackwell Legacy (5)
15. ???

16. ???
17. ???
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. ???

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Het dragen van een paarse cape is alweer iets dat ik van m'n bucket list kan schrappen. Thanks, Tamara!

Kiezen we voor het laatste nummertje? 20?
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

M'n stats zijn niet echt gebalanceerd >_>

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Nee, maar ze zijn wel geoptimaliseerd voor een game die ook ongebalanceerd is. Demon Gaze vond dat ik geen krachtige party-wide heal mocht hebben, dus stapelde ik MYS tot ik dat wel had. Werkte prima, want STR en INT had je in de praktijk niet nodig. AGI wel, want sneller zijn dan de monsters is handig als de party halfdood is. LCK heb je, omdat ik een spelbrekend artefact voor je had dat afhankelijk was van die stat. Oh, en ik heb je een paar punten VIT gegeven, omdat HP afhankelijk is van die stat. De helft van je MYS-stat krijg je overigens van je uitrusting. De gacha-machine was je goed gezind.

Maar goed, volgende game! Nummer 20 is:

Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Ik had Miracle Mask direct na Last Specter gespeeld, en wat waarschijnlijk geen goed idee was. Ik weet nog steeds niet of-ie nou echt minder leuk was LS, of dat ik gewoon een overload aan Layton had. Heb je trouwens de film gezien, die speelt zich volgens mij tussen LS en MM af.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Gerecenseerd zelfs! Ergens in 2010, toen hij net uit was in Nederland. De armoezalige screener die ik van Filmfreak kreeg zit nog veilig weggestopt in mijn Ponyo-dvd-doosje.

Even checken... Ik heb de recensie ingeleverd in september 2010. Twee maanden later heb ik Miracle Mask gepreviewd voor [N]Gamer. Dat is...een raar idee. Het voelt niet alsof het al zo lang geleden is.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

(Om een of andere reden dacht ik dat de [N]Gamer al eerder gestopt was)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Ik kom er net achter dat, ja, dit de Layton-game met de konijnenminigame is! :D

Image

Ik heb de bruine gekozen en hem naar mijn pas overleden konijn Hana genoemd. Ja, hij heeft nu een meisjesnaam, maar dat moet hij maar als eer zien. Hana was dondersintelligent. Ze kon niet alleen kunstjes, haar speciale talenten waren deuren openen en diefstal. Bovendien had ze maar 50% van het aantal ogen van een doorsnee konijn, wat haar 100% cooler maakte dan een doorsnee konijn. Ik heb er alle vertrouwen in dat Hana II uiteindelijk in haar pootsporen kan treden.

Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Professor Layton and the Miracle Mask

Image

Ik hoor de laatste tijd vaak dat mensen games en series en wat niet meer bewaren totdat ze er in de juiste 'mindspace' voor zijn. 99% van de tijd vind ik dat een beetje onzin, want als je altijd wacht op het juiste moment om iets te beleven, beleef je bijzonder weinig. Professor Layton and the Miracle Mask bleek helaas tot de 1% te horen. Wat blijkt? Als je onderbuurman loopt te schreeuwen dat hij de straat zal uitmoorden en jij paniekaanvallen probeert te onderdrukken terwijl je jezelf verschuilt in huis, ben je niet in de juiste 'mindspace' om amateur-archeoloog te spelen en een barrage van puzzels op te lossen. Ik geloof niet dat ik ooit eerder zoveel hintmunten heb gebruikt in een Layton-game. Dingen zoals schuifpuzzels en de 'buiten-de-doos-denken'-puzzels gingen wel, maar bij de geschreven raadsels had mijn brein echt zoiets van "Pffffffrt". Na het lezen van de tweede helft van een zin, was ik de eerste al weer vergeten.

Toch ben ik blij dat ik heb doorgezet, want Professor Layton-games zijn altijd uitermate charmant en hartverwarmend. Ik was er misschien niet in de juiste bui voor, maar het verbeterde mijn bui wel.

Als de rust is wedergekeerd in dit kleine dorpje, moet ik de laatste Professor Layton maar eens spelen. Misschien doe ik dat wel uit mezelf, zonder dat er een backlogqueeste aan te pas moet komen.

Volgende game! :)

1. Sinless (6)
2. ???
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)

5. ???
6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???
9. ???
10. Demon Gaze (7)
11. ???
12. ???
13. ???
14. The Blackwell Legacy (5)
15. ???
16. ???
17. ???
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

Post Reply