Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Als niemand anders een nummer wil kiezen, ga ik voor 2 in de hoop dat het ook een game is die je gemoedsrust kan verbeteren...
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Je had niet zomaar een cijfer moeten noemen, maar er een Layton raadsel van moeten maken! ;)

Jammer dat het niet echt de mood was voor de game. Houden ze trouwens de Japanese ending liedjes in de Engelse uitgaves? Om een of andere reden is juist de Japanse ending van Miracle Mask (Mysterious Flower van Yuming) me altijd enorm bij gebleven... Azran Legacy is trouwens een aanrader hoor, ik vond de globetrotting setting daar echt super leuk. Maar ik zou inderdaad wel een beetje tijd tussen de twee games houden.

Had je Layton VS AA ook al gespeeld?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Nummer twee is...

Image

Ni no Kuni II! Misschien is dit een hint naar wat er achter bepaalde andere nummers zou kunnen schuilen?

Op de lijst verwijzen nummer 3, 9, 11 en 15 direct naar de titel.
Jammer dat het niet echt de mood was voor de game.
Toen ik het doorhad zat ik al diep in de game en wilde ik het afmaken ook. En ook al miste ik mijn Hana er nog harder door (ze hield van puzzels...), de konijnenminigame was echt superschattig!
Houden ze trouwens de Japanese ending liedjes in de Engelse uitgaves? Om een of andere reden is juist de Japanse ending van Miracle Mask (Mysterious Flower van Yuming) me altijd enorm bij gebleven...
De Engelse versie is schoongeschrobd. Behalve de namen in de aftiteling is er geen Japans meer te vinden. En dat viel tegen, want door de cameo's van Yuming had ik wel verwachtingen! Ik heb het origineel ondertussen opgezocht op Youtube.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Level-5 marathon? Ni no Kuni (1) heb ik een tijd geleden gehaald, maar alleen nog maar opgestart om te kijken hoe het draaide.

Wat betreft Miracle Mask en Japanners, moest ik plots weer aan een berucht web-programma denken ter promotie van Miracle Mask. Hino was daar samen om Yo Oizumi (de stemacteur van Layton) het spel en de 3DS zelf te laten proberen en eerst is Oizumi nog volop in overdreven promotie-modus en zegt hij steeds hoe mooi het 3D beeld is (WOOOOOWW!! De jongens van Arashi hadden veel luider moeten roepen in die reclames!) en hoe de diepteverschillen je echt in het spel trekken, maar zodra ze hem een puzzel laten proberen, zegt hij per ongeluk meteen dat het 3D beeld het echt lastig maakt om de puzzel op te lossen :P

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Level-5 marathon?
Zo ziet het er wel naar uit :D

(En om de vergeten vraag te beantwoorden: de crossover heb ik nog niet gespeeld. Jaren geleden heb ik voor mezelf en Roderick elk een exemplaar gekocht omdat ik de game afgeprijsd én in een 'tweede game 50% korting'-aanbieding vond, maar ik ben er nog niet aan toegekomen. Hij volgens mij ook niet. Ik denk dat ik wacht tot ik de laatste Layton-game heb gespeeld.)
Wat betreft Miracle Mask en Japanners, moest ik plots weer aan een berucht web-programma denken ter promotie van Miracle Mask. Hino was daar samen om Yo Oizumi (de stemacteur van Layton) het spel en de 3DS zelf te laten proberen en eerst is Oizumi nog volop in overdreven promotie-modus en zegt hij steeds hoe mooi het 3D beeld is (WOOOOOWW!! De jongens van Arashi hadden veel luider moeten roepen in die reclames!) en hoe de diepteverschillen je echt in het spel trekken, maar zodra ze hem een puzzel laten proberen, zegt hij per ongeluk meteen dat het 3D beeld het echt lastig maakt om de puzzel op te lossen :P
Heel veel pers zat met hetzelfde probleem. Natuurlijk werden wij niet betaald om het te promoten, maar we schreven veelal wel voor mensen die hype zochten. Dat moest je dan maar zien te balanceren. Omdat het zo'n technologisch vernuftige functie was, moesten we er bij het recenseren van games steeds weer even over hebben. Het was een verademing toen iedereen na een maand of zes doorhad dat die 3D-modus hooguit een geinige bonus was en we het bestaan ervan gezellig konden gaan negeren.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Ni no Kuni II update:

Ik heb een hometrainer en toen ik aan de game begon, had ik het briljante idee om tot aan het eind te fietsen. Ik game en fiets wel vaker tegelijk, maar normaal gesproken zet ik een wekelijks kilometerquotum dat ik moet halen. Nu was de insteek: spelen = fietsen en niet fietsen = niet spelen. Dat ging best lekker, totdat ik zin kreeg om 3+ uur per dag te spelen. Zo comfortabel is het zadel nu ook weer niet...

Een paar Ni no Kuni 2-observaties:
- Ik skip tegenwoordig door de meeste dialogen heen, omdat het spel een beetje te hard z'n best doet om charmant Engels te zijn. Blimey...
- De game is heel kindvriendelijk, totdat je er te hard over nadenkt. Het begint met een coup, dan komen de piraten, vervolgens bezoek je een Chinees gokparadijs en nu zit ik in een land waarin het BL-dit en BL-dat is. (BL staat voor Broad Leaf, maar dan nog.)
- Ik ben echt veel te druk met alle sidequests. Ik vind ze niet bijzonder leuk, maar ik kan ze ook niet laten liggen. Mijn koninkrijk moet groeien, verdomme!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Ni no Kuni II

Image

Ik begon aan deze game met een belangrijke vraag: Is het nodig om 1000 mijlen te lopen om de wereld te veranderen?

Het antwoord is: Nee, met 464 kilometer fietsen lukt het ook wel. (Maar mocht je ooit alle postgame-content en DLC willen spelen, dan zit mogelijk wel aan de 1000 mijl.)

Ni no Kuni II was uitstekend voor mijn conditie, maar verder viel de game helaas een beetje tegen. Het was ontzettend druk bezig met koddig en charmant doen, maar overtuigend was het niet. Personages hebben bijvoorbeeld evenveel persoonlijkheid als twee dagen oud droog brood en proberen dat te verhullen met leuke accentjes. Dat is misschien genoeg om een 8-jarige die nog hoop heeft voor de wereld te vermaken, maar als bittere volwassene ben ik na een tijdje snel door de dialogen heen gaan klikken. Er werd toch zelden iets nuttigs gezegd. Het plot is namelijk heel simpel: kattenprins die uit zijn eigen koninkrijk is getrapt door pissige muizen, besluit een zelf een koninkrijk te starten en vanuit daar de hele wereld te verenigen onder één vlag (en die vlag is toevallig de zijne). Hij krijgt daarbij hulp van een geïsekaide president van een soort van Verenigde Staten (die eruit ziet als Kindaichi die halfhartig Royt Mustang cosplayt). Imperialisme, ho!

Dat verenigen gebeurt met een combinatie van drie soorten gameplay:
1. Het standaard RPG-gedoe. Kerkertje door, baasje verslaan, bootje bemachtigen, meer kerkertjes en baasjes, vliegtuigje bemachtigen, veel te veel sidequests doen, en na veel uitstel de baas verslaan.
2. Baby's eerste RTS. Je krijgt echt iets van twee dozijn eenheden, maar je gebruikt altijd dezelfde vier om moeiteloos een weg door de golven van vijanden te beuken.
3. Baby's eerste stedenbouwsimulator. Veel meer dan talent stelen van geallieerde landen en geldstromen beheren doe je helaas niet.
Stuk voor stuk zijn ze eenvoudig en zelfs een beetje dom, maar samen genomen werkt het best aardig dankzij de afwisseling. Echt oprecht genieten deed ik echter maar zelden. Ik heb veel sidequests voltooid gewoon om het voltooien. Voer een taakje uit, nummertjes gaan omhoog, nieuwe taakjes worden beschikbaar enzovoorts enzovoorts.

Eigenlijk lijdt Ni no Kuni II aan dezelfde problemen als veel andere Level-5-games: mooi uiterlijk, weinig inhoud en veel opvulling.

Goed. Volgende game. Dit keer graag eentje van minder dan 5 uur.

1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni 2
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)

5. ???
6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???
9. ???
10. Demon Gaze (7)
11. ???
12. ???

13. ???
14. The Blackwell Legacy (5)
15. ???

16. ???
17. ???
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

wrote:Eigenlijk lijdt Ni no Kuni II aan dezelfde problemen als veel andere Level-5-games: mooi uiterlijk, weinig inhoud en veel opvulling.
Er was zeker ook een verbeterde en uitgebreidere her-release een jaar later voor een lagere prijs? :P Lijkt de eerste Ni no Kuni trouwens dan veel op het vervolg?

5!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Soort van. Er is een digitale versie met alle DLC inbegrepen en die schijnt regelmatig flink afgeprijsd te worden.
Lijkt de eerste Ni no Kuni trouwens dan veel op het vervolg?
Ja en nee. Voor het tweede deel hebben het hele vechtsysteem verbeterd. In het eerste deel moest je het doen met een ongelukkige mix van real-time en turnbased, hier is het 100% actie (en 90% van de actie is op de zwakke-aanvalsknop rammen totdat de vijand dood is). De eerste game is bovendien puur RPG; er zijn geen steden om te bouwen of oorlogjes om te voeren. De stijl en toon is in theorie hetzelfde, maar bij de eerste Ni no Kuni waren ze duidelijk nog zoekende naar wat ze nu eigenlijk wilden doen. Ergens vond ik dat charmanter dan het vervolg, wat een charme-offensief met een checklist als ruggengraat is. Dat gezegd, de eerste Ni no Kuni is me niet echt bijgebleven. Mijn herinneringen aan Ni no Kuni II zullen vast ook snel vervagen. Niet alleen door het gebrek aan substantie, maar ook omdat andere games al op de plekken zitten die Ni no Kuni II had kunnen innemen als het een memorabele game was geweest. Mensen verzamelen voor je kasteel(stad) was leuker in de Suikodens. Jade Cocoon is voor mij dé Ghibli-RPG. Tientallen RPG's hebben een betere loop-vaar-vlieg-structuur.

Over games die niet kunnen opboksen tegen oudere creaties van andere scheppers gesproken, ik hoop dat dit niet geldt voor nummer 5:

Image

Steam zegt:
Shipwreck is a top down adventure game in which you must travel the land, explore dungeons, and defeat monsters to earn safe passage off the island on which you are stranded.
Wat Steam niet zegt:
Dit is een eerbetoon een Zelda: Link's Awakening; Tamara's favourite Zelda-game, ondanks dat ze als dom blaag heel lang vast zat in de tweede kerker.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Wat me weer eraan herinnert dat ik inderdaad vast zit in die tweede kerker in Link's Awakening GBC op de 3DS... Ik heb werkelijk nog nooit een 2D (of 3D maar top-down) Zelda uitgespeeld, zelfs niet die op de DS...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Shipwreck

Image

Het duurde even om genoeg tijd en concentratievermogen te vinden om te spelen, maar toen ik dat eenmaal had, was Shipwreck ook in twee dagen uitgespeeld. Ik ben dol op adventure-games in de stijl van Link's Awakening en A Link to the Past, dus mijn verwachtingen waren hoog. Misschien te hoog. Shipwreck lijkt dan wel voor op de Zelda-games van weleer, maar die gelijkenis blijft aan de oppervlakte. Shipwreck heeft namelijk niet veel diepgang. Het eiland waarop je strandt is erg kaal. In alle windhoeken zitten vele schermen zonder doel. In het midden van het eiland staat een groot dorp, maar alleen de burgemeester, herbergier en winkelier zijn belangrijk voor de speler. De rest is aankleding dat je net zo goed kunt negeren. De kerkers werken op dezelfde manier: veel doelloze ruimtes en gangen. Er zitten ook zeker leuke momenten in, maar er is te weinig hagelslag voor de hele boterham én het is een kleine boterham. Nu heb ik nog honger...

En die honger naar avontuur ga ik stillen met het goddeloos binge-spelen van Atelier Ryza :D Hier kijk ik echt al tijden naar uit, maar ik wilde wachten tot de game ergens in de aanbieding was en twee weken terug was dat eindelijk het geval. 10/20 is een goede plek om even te pauzeren, maar wie weet, het kan best zijn dat de volgende game(s) prima naast Ryza te spelen is.

1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni 2 (9)
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. Shipwreck (10)

6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???
9. ???
10. Demon Gaze (7)
11. ???
12. ???
13. ???
14. The Blackwell Legacy (5)
15. ???
16. ???
17. ???
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Nog maar eventjes wachten met nummertjes trekken dan tot je wat verder met Ryza bent, dan?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Nah, ga ervoor! Al het een pc-game of handheldgame is speel ik ze misschien wel tegelijk. (En ik ben gewoon nieuwsgierig naar de toekomst.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

13 voor wat geluk dan!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Bad end!

Nee, echt.

Image

Steam zegt:
It's rumored that those who play 'BAD END'- a Visual Novel will die in REAL LIFE if they make the wrong decision in the game itself.
Hier ben ik eigenlijk heel blij mee, want het is een pc-game die ik makkelijk naast Atelier Ryza kan spelen :D

Post Reply