Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Final Fantasy XV

Image

Dus. Bijna twee maanden geleden dacht ik: even Final Fantasy XV installeren en dan, hup, spelen! Het downloaden en alles duurde echter een eeuwigheid, dus besloot ik even een korte GBA-RPG uit mijn backlog te spelen. Dat veranderende in een queeste om mijn GBA-backlog uit te roeien.
Drie weken geleden was ik daar eindelijk klaar mee en was het tijd om me door Final Fantasy XV heen te werken zoals ik me door mijn backlog heen werk: 2/3 van de tijd sidequesten en dan in de laatste derde knallen.

Final Fantasy XV was...een Final Fantasy. Veel spektakel en vuurwerk, maar uiteindelijk is het gewoon een verhaaltje over licht versus duisternis. Een verhaaltje over licht versus duisternis met reclames voor Cup Noodles, Vivienne Westwood en hopen DLC. Niet heel erg bevredigend. Oh, en de hoofdpersoon is een emo-prins die geen worteltjes lust, fasttravel is door de laadtijden soms slomer dan lopen, en de open wereld is groot maar niet vol.

Om het maar even heel lomp te zeggen: ik heb consistenter plezier gehad van wat van die €1 RPG Maker-spelletjes waar mijn Steambibliotheek vol mee staat.

Over Steambibliotheken gesproken... Kies:

1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni II (9)
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. Shipwreck (10)

6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. Bravely Second: End Layer (16)
9. Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies (13)
10. Demon Gaze (7)

11. ???
12. Tavernier (17)
13. Bad End (11)
14. The Blackwell Legacy (5)
15. Final Fantasy XV (18)
16. Wanda (14)
17. To Be or Not To Be (12)
18. This Book is a Dungeon (2)
19. Terra Incognita ~Chapter 1: The Descendant ("15")
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

En nog steeds is FF7 de enige mainline FF die ik heb gespeeld (en de andere is FFTA)...

6!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Je mist niet veel. De gemiddelde Fianl Fantasy is inmiddels een plotgatenkaas met mooie plaatjes. Na deel 9 heb ik ze vooral gespeeld omdat iemand zoals ik ze hoorde te spelen. Ik voel vreemd genoeg nog steeds een druk om ongeveer te weten waar Square Enix mee bezig is...

Ach ja. Op naar de volgende game. Nummer 6 is...

Image

...het vervolg op Analogue: A Hate Story (ook bekend als The Handmaid's Tale voor weebs). Steam zegt:
Let's spend the next three real-time days together uncovering the mystery of what went horribly wrong on a derelict generation ship, with the help of a spunky/more-than-slightly-traumatized AI sidekick! A sequel to Analogue: A Hate Story that tells a whole new hate story of its own.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Een geheimzinnige mysterieroman met transhumanisme, het traditionele huwelijk, eenzaamheid en cosplay.
En cosplay!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

En cosplay!

Mijn oude saves stonden nog in de cloud, dus ik heb de toen door mij gekozen AI, Hyun-ae, gelijk in een detective-outfit gestoken. Leek me wel toepasselijk.

Straks even boodschappen doen, voor het geval ik besluit dat ik alle achievements wil.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Hate Plus

Image

Toen ik aan deze game begon had ik één voornemen: ik ga die chocoladetaart bakken. Ik wist dat het gegeven familierecept geen goed idee was, omdat je niet zeker kunt weten dat de vereiste buttermilk overeenkomt met de hier verkrijgbare karnemelk. En de mugcake van 5 minuten die 'zelfs door een otaku gemaakt kan worden' zag ik ook niet zitten. En als de derde optie - een eigen recept - dan toch de beste optie is, dan ga ik geen half werk leveren. Met het bakken en afkoelen meegerekend, was het anderhalf uur werk. Wil ik het spel herstarten om mijn cake te laten zien, kom ik dit tegen op de steampagina:
Cooking by the Book
Take an actual honest-to-god IRL photograph of the cake you're sharing with *Hyun-ae, and e-mail it to the developer! cake@hateplus.com (UPDATE FOR 2018: this achievement is now on the honour system! If you type 12101989 and then 0 on the title screen, that should unlock it. Just promise you won’t cheat!)
Achtergrondinformatie: in Hate Plus ben op de terugreis naar aarde, samen met een AI die je uit een eeuwenoud wrak van een sterrenship hebt gehaald. Het simuleren van die terugreis wordt heel serieus genomen. Immersie eerst. Als je klaar bent voor een dag, kun je pas 12 uur later weer verder spelen. Een andere variatie hierop is de wens van de AIs dat je iets voor hen kookt. Echt kookt. AI Hyun-ae, die ooit een gewoon meisje was, wil graag een chocoladetaart. Ze weet niet meer hoe het smaakt, maar het lijkt haar leuk om het 'samen' met jou te eten. En ik ben niet de beroerdste, dus ik wilde best meespelen (voor een achievement).

Moge het hierbij vaststaan dat mijn cake geen leugen is.

Technisch gezien heeft Hate Plus nog twee andere routes, maar gezien de verplichte wachttijd tussen speelsessies heb ik niet veel zin om die te verkennen.

Dus... die laatste... Aan wie de eer?

1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni II (9)
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. Shipwreck (10)
6. Hate Plus (19)
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. Bravely Second: End Layer (16)
9. Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies (13)
10. Demon Gaze (7)

11. ???
12. Tavernier (17)
13. Bad End (11)
14. The Blackwell Legacy (5)
15. Final Fantasy XV (18)
16. Wanda (14)
17. To Be or Not To Be (12)
18. This Book is a Dungeon (2)
19. Terra Incognita ~Chapter 1: The Descendant ("15")
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Ik ben blij dat ik achievements eigenlijk nooit echt interessant heb gevonden :P

Nou, welk nummer zal ik nou eens gaan kiezen...?

(Spoiler: 11)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Ik vind ze ook niet interessant, maar soms zit er een uitdaging tussen die ik aan wil gaan. Plus, het is niet ongebruikelijk ik door games zin krijg om te koken. Het is maar goed dat ik vegetariër ben, anders had ik nooit stand kunnen houden tegen die voedselterreur in Final Fantasy XV. (Hoofdpersoon Noctis houdt niet van groente, en al helemaal van niet van worteltjes, dus de meeste gerechten die in beeld komen zitten bomvol vlees en/of vis. Ik ben echter het soort persoon dat belangrijke levensvragen stelt als "Past er nog meer groente op mijn pizza?")

Hoe dan ook... Nummer 11 is:

Image

Steam zegt:
VA-11 HALL-A: Cyberpunk Bartender Action is a booze em' up about waifus, technology, and post-dystopia life.

In this world, corporations reign supreme, all human life is infected with nanomachines designed to oppress them, and the terrifying White Knights ensure that everyone obeys the laws.

But, this is not about those people.

You are a bartender at VA-11 HALL-A, affectionately nicknamed "Valhalla." Although it is just a small bar downtown, it attracts the most fascinating people this side of dystopia. Keep your clients lubricated and you will be made privy to the most interesting stories.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Ik dacht dat Va-11 Hall-a van dezelfde makers als 2064: Read Only Memories was, maar kennelijk hadden ze alleen een crossover/spelen ze zich af in dezelfde wereld, maar zijn het verder twee aparte games. Va-11 Hall-a wil ik zelf ook nog wel een keer spelen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Backlog Quest = voltooid!

VA-11 Hall-A

Image

VA-11 Hall-A is een visual novel met keuze mogelijkheden, maar die keuze maak je niet in de tekst. Als bartender is het aan jou om je klanten de juiste (of niet!) drankjes te serveren en zo reacties uit te lokken. Helemaal vrij ben je hierin natuurlijk niet, want je bent ook maar een mens dat de rekeningen moet betalen. Goede fooien binnenslepen met goede service is dus wel zo verstandig. Uitvogelen wat mensen willen kan lastig zijn, maar mixen is eenvoudig: de artificiële alcohol wordt Starbucks-stijl gemaakt: druk de juiste knoppen op de machine in en schudden maar.

Je clientèle varieert van een computerbeveilingsexpert met bionische armen (een van de normaalsten) tot aan een opgewekte sexdroid die haar niche heeft gevonden. Je collega's en baas zijn niet minder vreemd. Op een gegeven moment wordt er zelfs een hond aangenomen. Allemaal hebben ze hun eigen geheimen. Sommige kun je lospeuteren door banden te versterken en/of mensen dronken te voeren, andere blijven raadsels die benadrukken dat je slechts een tandwieltje in de door megacorporaties beheerste metropool bent. Het is niet heel bevredigend om niet alle antwoorden te krijgen, maar ik begrijp deze beslissing.

---

Elke game op de lijst is afgevinkt, dus er zijn geen nieuwe keuzes. Op dit moment. Ik had eerst gehoopt dat ik ze allemaal voor het einde van 2020 zou uitspelen, maar uiteindelijk heb ik er iets minder dan een jaar over gedaan. Ook niet slecht. Daarom wil ik een tweede seizoen aankondigen: Backlog Quest REVENGE start voor het eind van de maand.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Backlog Quest REVENGE start nu!

Roderick Leeuwenhart heeft voor mij het eerste nummer gekozen: nummer 22.

Image

Steam zegt:
All You Need Is Heal! Monsters have cornered you in the dungeon corridors. As a newly hired Priest, your duties are to use your magical abilities to heal your comrade, a Knight on the front-line, and provide support during battle. Will these two brave souls live to see the light of day again?
Door nummer 22 te kiezen, heeft Roderick ook onthult wat er achter nummer 21 en 23 schuilt: Baten Kaitos en Millennium 3.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Als het nog anders moet gaan spelen dan wat voor (MMO)RPG dan ook waarbij je de healer speelt, dan denk ik aan een soort puzzelgame waarbij je de juiste moves op de juiste momenten moet gebruiken, maar of dan interessanter is dan gewoon healer spelen in een (MMO)RPG...?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Nou...

A Healer Only Lives Twice

Image
Of 10+ keer. Dit is een roguelite waarin jij de typische MMORPG healer bestuurt. Jouw taak is de HP van het menselijk schild hoog houden terwijl je voorwerpen maakt en verbruikt. Het is een kwestie van een paar handige routines vinden en die zo snel en efficiënt mogelijk uitvoeren terwijl je koene ridder halfdood wordt geslagen door typisch kerkergespuis. In één keer uit de kerker ontsnappen zul je echter niet. Gelukkig sta je na elk falen weer op uit de dood, kun je je verdiende punten in nuttige eigenschappen steken en kan je sterkere zelf een nieuwe poging wagen. Het is geen diepgaand spelletje, maar ik heb me er tweeënhalf uur best mee vermaakt.

Op naar het keuzemenu om de volgende game te selecteren! Elk nummer dat niet wit is kan worden gekozen. Bij het selecteren van een nummer worden de twee naastgelegen nummers ook onthuld.

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean
22. A Healer Only Lives Twice
23. Millennium 3: Cry Wolf
24. ???
25. ???
26. ???
27. ???
28. ???
29. ???
30. ???
31. ???
32. ???
33. ???
34. ???
35. ???
36. ???
37. ???
38. ???
39. ???
40. ???
Last edited by Tamara on Sun Aug 01, 2021 16:47, edited 1 time in total.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

31, want ik heb zin in een Baskin-Robbins ijsje!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Image

Steam zegt:
Lost Technology is a simulation game in which over 100 characters comprising a total of 12 different factions battle to conquer each other’s territories. The faction chosen at the beginning will determine the conversations and events that occur throughout the game between the player and the other factions.
Ik kocht deze omdat ik het hoge 90s-gehalte niet kon weerstaan. Ik speel niet veel RTS-games en mijn muis heeft z'n laatste pannenkoeken gegeten, dus dat wordt wat!

(Het openen van deur 31 onthult ook twee andere games: Grandia Xtreme en Primordia.)

Post Reply