Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Had je DQXI gespeeld? Op zich speelt dat ook nog wel als een klassieke DQ, compleet met de bekende automatische berichten voor alles wat je doet (al speelt het tegelijkertijd ook wel een stuk gestroomlijnder binnen de DQ formule).

Streetpass op de 3DS was echt gaaf, zelfs in een niet-echt-metropool zoals Kyoto. Ik had m'n 3DS gekocht op de eerste dag van het schoolfestival en ik moest toen de tweede dag een tijdje de booth bemannen, dus die eerste dagen ging het abnormaal hard, maar ook daarna bleek dat je inderdaad overal kon StreetPassen. Elke dag 10 minuten op de fiets naar campus waarbij ik alleen bij stoplichten stil sta, en toch elke keer weer 10 mensen tegengekomen! >_> Kwam ik terug in Nederland en moest ik een half uur op Utrecht Centraal wachten.... 2 mensen ~_~

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

IX is de meest recente die ik heb gespeeld. XI speel ik...misschien ergens in 2028?
Streetpass op de 3DS was echt gaaf, zelfs in een niet-echt-metropool zoals Kyoto. Ik had m'n 3DS gekocht op de eerste dag van het schoolfestival en ik moest toen de tweede dag een tijdje de booth bemannen, dus die eerste dagen ging het abnormaal hard, maar ook daarna bleek dat je inderdaad overal kon StreetPassen. Elke dag 10 minuten op de fiets naar campus waarbij ik alleen bij stoplichten stil sta, en toch elke keer weer 10 mensen tegengekomen! >_> Kwam ik terug in Nederland en moest ik een half uur op Utrecht Centraal wachten.... 2 mensen ~_~
Roderick en ik hadden er op de Europe Day One eentje. Netjes gereserveerd bij de Dimension Plus (rust in vrede). Wij kwamen alleen elkaar tegen... Mijn eerste ontmoeting met een andere Streetpasser was op Station Arnhem, op de terugweg van de Arnhemse stripbeurs. We liepen op het perron en ik was aan het klagen dat ik geen enkele StreetPass had ontvangen, toen opeens het groene lichtje aanging. Alleen bij mij. Roderick was net te ver weg. Pas op animeconventies kwamen we echt regelmatig mensen tegen. En dan nog heeft het 2 jaar (2 jaar!!) geduurd voordat ik de Nederlandse kaart compleet had, want kennelijk wonen er geen gamers in Drenthe!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Ik heb zowaar gewoon de EU versie van DQXIs in plaats van een of andere Japanse versie, dus als je die ooit wil lenen of zo~

Ik heb net even de 3DS moeten checken, maar kennelijk ben ik alleen nog nooit iemand uit Zeeland tegengekomen! Uit Japan mis ik er ook nog wel behoorlijk wat, want ik heb slechts dertig prefecturen. Op zich heb ik waarschijnlijk wel relatief veel kaartjes van Japan kunnen pakken omdat ik in toeristisch Kyoto was toen en er sowieso al veel mensen een 3DS hadden tegen die tijd (eind 2012, na de release van Animal Crossing ^^'), maar toch jammer dat ik die niet compleet heb...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Ha, laat ik me eerst maar eens een weg banen door de rest van mijn backlog! (En her en der een nieuwe Tales en Atelier kopen, want zo ben ik dan ook wel weer.)

Ondertussen...

Terra Incognita ~Chapter 1: The Descendant

Image

Uitgespeeld! Technisch. Misschien. Ik, uh, heb het kleine beetje speelbare content dat aanwezig is in dit digitale product ervaren.

Ik had meer onderzoek moeten doen voor ik deze op de lijst zette. Ik had onterecht aangenomen dat de game ondertussen wel speelbaar zou zijn en vervolgen zou hebben. Nadat ik begonnen was met spelen, vond ik op Steam de waarheid: een en al waarschuwingen dat de maker hem is gepeerd en dat je het spel niet moet kopen. Auw.

Nou ja. Ik hoop dat die gast heel blij is met de 14 cent die ik er 5+ jaar terug voor heb betaald. Hij heeft er misschien wel een half bakje mayo van kunnen kopen bij een MacDonalds ofzo. Het grootste verlies is overigens niet eens die 14 cent, maar het feit dat ik dit spel nooit op mijn lijst van uitgespeelde RPG's zal kunnen zetten.

Ik heb trouwens wel 3 ruilkaarten verdiend tijdens het spelen en samen lijken ze ongeveer 18 cent waard te zijn. Grappig. O, en ik ga kijken of ik mijn geld terug kan krijgen van Steam. Ik verwacht er niets van, maar ik houd jullie op de hoogte.

En dan volgt nu het keuzemenu.

1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni II (9)
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. Shipwreck (10)

6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???
9. Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies (13)
10. Demon Gaze (7)

11. ???
12. ???
13. Bad End (11)
14. The Blackwell Legacy (5)

15. ???
16. Wanda (14)
17. To Be or Not To Be (12)
18. This Book is a Dungeon (2)
19. Terra Incognita ~Chapter 1: The Descendant ("15")
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Ik heb al twee games gekozen vandaag, dus ik trek me maar terug ^_~'

User avatar
WizardOfOss
Posts: 502
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Backlog Quest

Post by WizardOfOss »

Character designs door Toriyama Akira? Of lijkt dat maar zo?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Dragon Quest? Absoluut door Toriyama! Dat doet hij al sinds deel 1 dat in 1986 verscheen. Die eerste Dragon Quest-game is overigens ook waar slimes hun iconische status aan danken. Voor Dragon Quest bestonden ze al wel. Japanse gamers waren ermee bekend dankzij Wizardry (waarin het grote plassen gelatine waren) en de Wizardry-slime was weer afgeleid van de Dungeons & Dragons-slimes die alles in hun pad opslokten en verteerden, uitgroeiend tot allesverslindende monsters waar de gemiddelde avonturier maar beter voor kon vluchten. Dragon Quests schattige variant heeft vele andere slimes geïnspireerd, zoals Ateliers Puni's. Leuk feitje: Rimuru combineert het schattige uiterlijk van Japanse slimes met de angstwekkende eigenschappen van de originele westerse slimes.

Edit: ik heb de regel gebroken en iemand van buiten het forum om een nummer gevraagd. Het resultaat:

Nummer 8

Image

Mijn 3DS heeft het druk! :D

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Bravely Second: End Layer
Image

Dus... De persoon die nummer 8 voor me koos, is iemand die ik nog nooit in het echt heb gezien maar met die ik al jaren bijna dagelijks spreek. Nou ja, we chatten. Vaak over onzinnige dingen, zoals domme series die we consumeren en waar we vervolgens over klagen. Zodoende is deze persoon aan Tsubasa Reservoir Chronicle begonnen. Dat is nu relevant en grappig, want Bravely Second blijkt nogal wat gemeen te hebben met Tsubasa Reservoir Chronicle. Beide hebben een belangrijk personage dat slaperig is door een incomplete ziel, de hoofdpersoon is een bruinharige nerd met een vreemde familiegeschiedenis, ene Y*ko trekt achter de schermen aan de touwtjes, tijd en ruimte zijn een warrige kluwen wol vol lussen, een op hol geslagen wens blijkt de oorzaak van alle ellende, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Oké, oké, een deel daarvan wist ik al. Ik had de game met een reden achter nummer 8 gezet.

Maar goed. Bravely Second was een geinig spelletje dat deels bestaat uit dingen uit Bravely Default opnieuw doen en deels uit nieuwe mensen in elkaar slaan om hun baan te stelen. Beide helften samen vormen pure fanservice. Dat is fijn als je fan bent, maar voor mij duurde het allemaal net iets te lang. En de uiteindelijke grote wending waar het naartoe werkte... Ja, voor fans zal dat vast allemaal heel spannend en bevredigend zijn geweest, maar zelfs in 2016 waren er al genoeg games die het beter deden. Spec Ops: The Line was subtieler en stelde ongemakkelijke vragen. Undertale had grotere consequenties. Zelfs Ar nosurge riskeerde meer emoties.

Net zoals Bravely Default is Bravely Second het toonbeeld van Square Enix' retro-RPG-strategy: wat de gamer niet kent, eet dat speelt die niet, dus serveer de bekende verhalen, wendingen en systemen; neem vooral geen risico. I am Setsuna, Lost Sphear, de Mana-remakes - allemaal games die voortkomen uit die filosofie. En het pijnlijke is: deze games van 40 euro zijn niet per se leuker dan de nostalgie kietelende RPG-Maker-spelletjes die ik voor euro van Steam pluk.

Op naar het volgende nummer. Beste heuvellanders, stuur mij een nummer!

1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni II (9)
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. Shipwreck (10)

6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. Bravely Second: End Layer (16)
9. Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies (13)
10. Demon Gaze (7)

11. ???
12. ???
13. Bad End (11)
14. The Blackwell Legacy (5)

15. ???
16. Wanda (14)
17. To Be or Not To Be (12)
18. This Book is a Dungeon (2)
19. Terra Incognita ~Chapter 1: The Descendant ("15")
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Spec Ops: The Line was subtieler en stelde ongemakkelijke vragen
Je speelt shooters? >_>

Doe maar de datum van vandaag!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Alleen als critici unaniem roepen dat de verhaallijn briljant is en de grenzen van het medium verlegt. O, en die keer dat Chief zei 'zeg, jij houdt van scifi, toch? we hebben dringend iemand nodig die Defiance wil spelen'.

Nummer 12 is...

Image


Ik hoopte stiekem al dat deze of de andere bargame op de lijst gekozen zou worden, dus dit komt goed uit :D

Steam zegt:
Tavernier is a mix between a tavern management game and an interactive story, in which you are in charge of a tavern in a medieval fantasy world.

You have to make your business prosper - which implies some supplies and decoration management strategies - while paying the inevitable annoying weekly taxes. But being an innkeeper also means talking directly to your customers. So, be prepared to welcome quite the colorful characters in your tavern, and be careful what you say to them. The way you respond to their problems could impact not only your business but even the whole town!

So will you be a nice, fun guy, or will you be the stingiest person on Earth? Where will your choices lead you, you and the increasingly fishy town that you live in?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

VA-11 HALL-A in de middeleeuwen? VA-11 HALL-A nog nooit gespeeld, maar ik ben vast niet de enige die hieraan dacht.

En nu wil ik een Delicious in Dungeon game...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

En nu wil ik een Delicious in Dungeon game...
Er zijn wel een paar RPGs met een nadruk op koken, zoals Adventure Bar Story en in zekere zin ook de Atelier-serie (al wordt er daar meer gekookt dan alleen eten...), maar ik ken geen culinaire kerkerkruiper... En dan zijn er alle games die eten/koken als een kleine toevoeging hebben, zoals Star Ocean en Tales, maar daar is het praktisch optioneel.

...En nu wil ik dat Etrian Odyssey x Atelier bestaat zodat ik het kan spelen.

Tavernier

Image

Tavernier is een vrij simpel spelletje waarin je een bar runt door choose-your-own-adventure-stijl keuzes te maken. Deze beïnvloeden wat voor bezoekers en hoeveel je herberg aantrekt. Ook kun je het menu, de muziek en je decoraties aanpassen om statistieken te manipuleren in jouw voordeel. Elk week word je een nieuwe situatie voorgeschoteld en moet je daar op een of andere manier een slaatje uit proberen te slaan of in elk geval de kosten te beperken. Ondertussen probeer je het geheim van de stad te ontrafelen, maar om dat te doen, heb je status, macht en geld nodig. Ik slaagde daarin in mijn tweede playthrough, maar het spel daarna nóg twee keer gespeeld, omdat ik mijn aanpak wilde veranderen. Gewoon voor de lol. En zeg nu zelf, die wie er nu geen Zombie Bar Saga met alle gevolgen van dien? Playthroughs duren ongeveer drie kwartier, dus het was nog goed te doen ook.

Volgende!

1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni II (9)
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. Shipwreck (10)

6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. Bravely Second: End Layer (16)
9. Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies (13)
10. Demon Gaze (7)

11. ???
12. Tavernier (17)
13. Bad End (11)
14. The Blackwell Legacy (5)

15. ???
16. Wanda (14)
17. To Be or Not To Be (12)
18. This Book is a Dungeon (2)
19. Terra Incognita ~Chapter 1: The Descendant ("15")
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

15 dan!

Want "Playthroughs duren ongeveer drie kwartier" -> 3 * 15 -> er zijn nog 3 keuzes over -> 15. Velma.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Roadtrip!

Image

Tot over een week of twee.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Aww, wordt het weer rustiger hier~

Post Reply