Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Nu je het zegt... Voor seizoen 3, aannemende dat deze ooit zal bestaan, moet ik echt eens kijken wat ik nog op mijn Wii(U) heb. *zucht backlog*

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by yatagarasu »

Tamara wrote:
Mon Aug 30, 2021 20:26
Bedankt :D

Image

Steam zegt:

Over duivels gesproken... Op nummer 38 staat Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army. Weten jullie dat ook weer.
Ow yeah. Een van de Smt franchises op.het menu. 8)
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Heaven Will Be Mine

Image

Het is de verre toekomst van de jaren 80. De mensheid heeft de weg naar de ruimte gevonden, heeft er tegen een bedreiging van hun bestaan gevochten en...weet nu niet hoe ze verder moeten. Drie facties hebben drie verschillende ideeën over hoe de mensheid er in de toekomst uit moet zien en wat hun relatie met de ruimte moet zijn. Het is een verhaal over aantrekkingskracht. Tussen planeten, culturen en vooral ook de vrouwelijke piloten van de drie mecha die het lot van de mensheid (of niet-langer-mensheid) zullen beslissen. Heaven Will Be Mine is een mix van Gundam-conflict, Neon Genesis Evangelion-filosofie en algehele Studio Trigger-waanzin. En het is extra gay. Extra, extra, extra gay!

Als speler heb je niet bijzonder veel te doen: je kiest de uitkomsten van gevechten en leest wat er voor en na gebeurt. Dat vergt overigens nog een aanzienlijke hoeveelheid inspanning, want Heaven Will Be Mine heeft een verre van concrete schrijfstijl. Het is sciencefiction op zijn zachtst, met alle focus op gevoelens en gedachten, verteld in metaforen en vergelijkingen. Die schrijfstijl maakt het een verre van toegankelijke visual novel, maar uniek is het wel.

Volgende! (Wauw, ik ben al weer bijna op de helft!)

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy
27. ???
28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa
38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

24, 2064! Ik heb die vorig jaar? het jaar daarvoor gespeeld en vond 'm best gaaf, ben benieuwd wat je daarvan gaat vinden.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Image

Steam zegt:
2064: Read Only Memories is a cyberpunk thriller that explores the social challenges of tomorrow through classic adventure gaming. A journalist-turned-detective teams up with Turing, the world’s first sapient machine, to unmask a conspiracy that will shake the foundations of Neo-San Francisco.
Scifi + mysteries is altijd een succes bij mij. Althans, ik ben nog geen uitzondering tegengekomen en dat zal deze vast ook niet worden.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

2064: Read Only Memories

Image

Het is 2064 en de wereld is in meer dan 50 jaar tijd sterk veranderd. Gentherapie leidde tot zowel medische doorbraken als furries die hun dromen kunnen waarmaken, alles en iedereen is aangesloten op het net voor werk en plezier, en praktisch iedereen heeft wel een ROM - een handige robot om te assisteren bij het dagelijks leven. Al die ontwikkelingen hebben ook een schaduwzijde: de vraag wát nu precies als mens kwalificeert, splijt samenleving en politiek. Je bent een aan lager wal geraakt journalist (au...) die niets beters te doen heeft dan koptelefoons recenseren.

Na de zoveelste rotdag, duik je je bed in en wanneer je wakker wordt, is het een robot die je goedemorgen wenst. Bij wijze van spreken dan. Een goede morgen is het niet. Turing, zoals het robotje heet, is gevlucht nadat zijn/haar schepper/vader Hayden werd aangevallen en gekidnapt. Volgens de gegevens ben jij, als journalist en oude vriend van Hayden, de beste persoon om het mysterie op te lossen. Turing is de eerste robot met een eigen bewustzijn; een ware revolutie, want alle andere robots tot nu toe hadden alleen een voorgeprogrammeerde persoonlijkheid en misten de mogelijkheid om zelf te leren en ontwikkelen. Dat betekent twee dingen: 1. als Turing's bestaan bekend wordt, kun je net zo goed een blazoen op je rug hangen en 2. je hebt nu een schattige AI als sidekick!

2064 lijkt in de eerste instantie een traditionele pixelige point & click adventure, maar in de praktijk ben je vooral bezig met het door dialogen klikken (waar je overigens een redelijke hoeveelheid autonomie in hebt). De puzzels zijn vrij licht en vaak zijn er twee oplossingen voor een situatie. Welke je kiest kunnen gevolgen hebben voor jouw banden met de personages of zelfs het einde dat je behaalt. Op een gegeven moment moet je bijvoorbeeld een groep demonstranten verjagen. De persoon die dit verzoekt vraagt je ook dit subtiel te doen. Nu kun je met een baksteen een rel starten, maar je kunt aanpappen met een caféhouder in de buurt om haar weerrobot te lenen. Ook moet er regelmatig onderhandelt worden om je doelen (makkelijker) te bereiken.

Die nadruk op het sociale past bij het spel, want dit is in veel zinnen social scifi met bekende kernvragen als 'wat maakt een mens mens?', 'hoe vrij is vrije wil daadwerkelijk?' en 'hoe afhankelijk moeten we willen zijn van technologie?'. De antwoorden die 2064 geeft zijn vaag maar ook optimistisch. Ook dat is toepasselijk: Turing is niet alleen rond in vorm, maar ook als personage. Als je niet harteloos bent, wil je het beste voor dat robotje dat van schilderen houdt, zichzelf tot flora-encyclopedie heeft gemaakt en graag het beste wil voor anderen. Als liefhebber van optimistische sociale sciencefiction, kon ik die insteek zeker waarderen!

Volgende game! Mijn plan is om rond de 20ste te beginnen met Atelier Ryza 2, dus voor de volgende heb ik een graag een spel onder de 20 uur:

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories - Nu aan het spelen (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)

26. Professor Layton and the Azran Legacy
27. ???
28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa
38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Ja, qua sci-fi zijn de thema's die in 2064 langskomen niet bijzonder verrassend, maar de uitwerking is lekker sympathiek en als adventure speelt hij ook gewoon leuk, met inderdaad die alternatieve routes en zo. Ik vond trouwens de confrontatie met de 'eindbaas' weer helemaal niet leuk (deels ook omdat het spel bij mij de eerste keer vastliep toen ik daar bijna klaar was...). Ik heb trouwens dat extra verhaaltje in Integral nog niet uitgespeeld, met die twee punkers.

Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa! Uiteindelijk toch wel nieuwsgierig hierna, omdat het spel volgens mij ooit op de shortlist voor AW reviews stond.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Ja, die eindbaas was even diep ademhalen. Lange segmenten waarbij je niet weet hoe lang ze duren en wat het einddoel is, zijn ook niet mijn favoriet... Gelukkig was de puzzel zelf niet moeilijk en lukte het in één keer.

Image

Deze heb ik gekregen van iemand die het had gekregen van iemand die niet doorhad dat de eerste iemand geen PS4 heeft.

Voor het gemak citeer ik weer even Steam voor een intro:
Onderzoek de geheimen van de Fujisawa-academie in zeven hoofdstukken van deze beeldende roman, waarbij elk hoofdstuk de waarheid achter een van de zeven raadsels verbergt. Strijd tegen belangrijke personages met ‘Kotodama’, de kracht van woorden. Ondervragingen waarin je je doelwit uitkleedt om de waarheid achter de leugens te onthullen! Ontdek sleutelwoorden in de onderzoeksfase van het spel. Hoe meer sleutelwoorden en aanwijzingen je vindt, hoe sterker je kracht in de puzzelfase. Niets is wat het lijkt! Kotodama gebruikt bewust klassieke stijlfiguren en clichés om voortdurend het verhaal te buigen en de speler te verrassen. Elke nieuwe playthrough levert nieuwe feiten in het verhaal op. Ontdek ze allemaal om het ware einde en een complete galerij met artwork te ontgrendelen. Blijf de moeilijke puzzels spelen in de fantasiemodus om je topscores te verbeteren!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa

Image

Dat was sneller voorbij dan ik dacht, maar tegelijkertijd duurde het veel te lang. In de visual novel Kotodama los je stuk voor stuk je zeven mysteries van een niet zo doorsnee Japanse school op. Heel complex zijn de raadsels niet, maar je wordt meerdere keren door een tijdlus gestuurd voor je eindelijk een echt einde krijgt. Binnen de lus moet je maar zien dat je de juiste keuzes maakt, want zelfs een detail is genoeg om een non-einde te triggeren en je weer naar het begin van het spel te sturen. Ik maakte in mijn op één na laatste playthrough in fout in hoofdstuk één, waarvan ik de ongewenste resultaten pas in hoofdstuk zeven zag, waardoor ik weer helemaal opnieuw kon beginnen. Na zijn de hoofdstukjes in 5-10 minuten uit te spelen, maar dat is geen excuus voor deze belabberde structuur.

Terwijl je fastforwardt naar de volgende keuze, word je her en der onderbroken voor een soort match-3-puzzelspelletje waarin je kreunende tieners in hun ondergoed zet. De in-game verklaring voor dit dubieuze concept: je personage heeft een kracht die mensen hun ware gedachten laten onthullen en deze visualisatie wordt gebruikt om het te activeren. De game wijst zelf ook aan dat dit niet de normale manier is om de naakte waarheid te ontdekken, maar dat de speler gewoon een viespeuk is die dingen voor zijn/haar eigen gemak te letter neemt. Het is maar goed dat de vorige eigenaar geen PS4 had, want dit spel was namelijk een cadeau van haar moeder die waarschijnlijk geen idee had wat ze had gekocht. Ik ben blij dat ik die twee gênant moment heb kunnen besparen.

Er is nog tijd over voor iets anders, dus als iemand even een andere korte game aan kan wijzen waarmee ik mijn brein kan laten luchten: graag.

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories - Nu aan het spelen (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)

26. Professor Layton and the Azran Legacy
27. ???
28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (31)
38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Weet ik in elk geval dat ik niet naar deze game hoef te kijken ^^

27!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Waarschijnlijk had je het hele mysterie al opgelost wanneer je de zelfmoordbrief ziet...halverwege de game. Dit is echt een gevalletje "ik ben veertien en dit is diep (en ik mag van mijn ouders geen eroge kopen, dus help ik mezelf hier wel mee)". Voor de rest van de mensheid is het niet interessant.

Nummer 27 is...

Image

Wat betreft fysieke leeftijd is dit de oudste game op de lijst. Threads of Fate verscheen in 2000 in Amerika voor de PlayStation en dat is de versie die ik hier heb liggen. Van wat ik heb begrepen is het een makkelijke action-RPG, dus perfect om de resterende tijd te overbruggen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Heeft iemand ook gemerkt dat elke keer als ik iets in de trant van 'doen we effe!' zeg, ik voor twee maanden verdwijn? Ik denk dat ik zulke dingen niet meer moet zeggen...

Threads of Fate

Image

Ik hoop dat iedereen die betrokken was bij de ontwikkeling van dit spel, de afgelopen twintig jaar elke dag minstens één keer op Lego heeft gestapt. Met blote voeten. Soms zeggen dat een game gewoon niet zo mooi oud is geworden, maar Threads of Fate is nooit knap geweest. Spelontwerp als dit is altijd een misdaad tegen entertainment geweest. Niemand houdt van platformsegmenten wanneer de besturing het reactievermogen van een comapatiënt heeft. Niemand houdt van pieken in de moeilijkheidsgraad wanneer een groot deel van je stats-upgrades van obscure en makkelijk te missen sidequests komen. 3D op de PSone is nooit, en dan bedoel ik ook nooit, mooi geweest!

Technisch gezien bestaat Threads of Fate uit twee playthroughs verdeeld over twee personages: Mint, een prinses die de wereld wil veroveren, en Rue, een jongen die zijn vermoorde soort-van-voogd weer tot leven wil wekken. Ik heb alleen Rues verhaal gespeeld. Die playthrough is mede mogelijk gemaakt door Heidi Bakker, die zo vriendelijk was om twee verplichte en absoluut afschuwelijke platformminigames voor me te klaren, en pure wraakzucht. Die playthrough was voor mij genoeg. Mint kan de pot op. Waarschijnlijk krijg ik binnenkort de kat van mijn zusje te logeren, een beestje dat toevallig ook Mint heet, en als die alle planten uit mijn vensterbank gooit en mijn behang van de muren scheurt, is dat nog een betere ervaring dan Threads of Fate een tweede keer spelen.

Dit ware de langste 10 uur van mijn leven. O, en waarom ik twee maanden over deed? Omdat ik constant redenen vond om lekkere andere games te spelen. Iets waar ik nu ook weer naar uitkijk. Geef me iets om deze nare smaak mee weg te wassen!

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)

26. Professor Layton and the Azran Legacy
27. Threads of Fate (34)
28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (31)

38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

NeeNee
Posts: 4229
Joined: Tue Sep 16, 2008 11:14
Location: Sitting on top of the list.

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by NeeNee »

26 klinkt interessant.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Dank je! Dat zou moeten werken.

Image

De laatste 'echte' Professor Layton-game. Het vijfde deel speelde ik niet op het beste moment, maar in deze heb ik echt zin.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Azran vond ik zelf erg leuk. De vijfde had ik heel snel na de vierde gedaan, dus had ik wel een soort Layton burnout, maar 6 was gewoon een sterk deel in z'n geheel en breit ook een eind aan het verhaal van de 'prequel trilogie'. Katrielle heb ik een jaar of zo geleden gedaan, maar je merkt wel heel erg dat dan iemand anders achter de puzzels zit.

Post Reply