Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Dat was trouwens een interessant stukje van de setting: personages vergaten hun gevallen kameraden - hun naam, hun gezicht, de tijd die ze samen hadden doorgebracht, alles. Ik vraag me af hoe/of een moordmysterie zou werken in die setting.
Dit klonk ergens wel bekend, maar het duurde even voor ik wist waar ik aan dacht: in Last Note of the Golden Witch, een van de fan-disc uitbreidingen van Umineko, gaat over een mysterieus meta-wereld figuur die de interne wereld van Rokkenjima binnendringt. De personages die ze op eet worden gewist uit het geheugen van de rest, en het is aan de drie in de meta-wereld om uit te vissen wie dit figuur eigenlijk is. Daar heb je dus een interne wereld (waar de slachtoffers inderdaad worden vergeten door de mensen die daar zijn), maar ook een externe meta-wereld waar de mensen daar (+ de lezer) wel de wereld zoals die hoort te zijn kennen.
Over mysteries gesproken, dankzij jouw onschuldige versie van de detectivevloek ga ik spelen
Oh, die is zo schattig. Maar na al die jaren lukt het me nog steeds niet om MacKenzie's gezicht meteen goed te zien, want ik zie altijd haar neus als haar mond en het duurt even voor ik 'm goed heb.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Na die opmerking had ik steeds moeite met de juiste interpretatie van MacKenzie's gezicht...

Touch Detective 2 1/2

Image

Touch Detective is...lastig uit te leggen. Vraag maar een Touch Detective MacKenzie. Ze lost mysteries op waarin fantasie de vrije loop neemt. Het eerste mysterie begint bijvoorbeeld als een zoektocht naar verdwenen gekleurde noedels, maat eindigt met een extradimensioneel ritueel, en dat is voor iedereen de normaalste zaak van de wereld. Als speler moet je waarschijnlijk even wennen aan de absurde logica die je dient te gebruiken, maar na een zaak of twee rol je mee met de golven en kijk je nergens meer van op. Een traditioneel treinmysterie waarin een maisterdief op een kunstschat jaagt, het restaurant alleen zelfbedieningskoffie en laxeerde hotdogs serveert, en de trol van een conducteur zwartrijders uit de rijdende trein werpt? Dat is een doorsnee dinsdag. Echte hersenkrakers hoef je niet te verwachten, maar dat maakt Touch Detective meer dan goed met de unieke verhaaltjes.

Ik ben weer opgeladen. Alle opties zijn weer kiesbaar:


21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean
22. A Healer Only Lives Twice (21)
23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy
27. ???
28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa
38. ???
39. Heaven Will Be Mine
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by yatagarasu »

21 Baten Kaitos

Die wil ik vroeg of laat ook eens spelen. Heb ik goede dingen over gehoord.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Image

Ik wilde niet weten hoe lang deze al op de plank lag, maar volgens de bon in het hoesje is het spel gekocht op 6 maart 2006 voor €25.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Ik wilde niet weten hoe lang deze al op de plank lag, maar volgens de bon in het hoesje is het spel gekocht op 6 maart 2006 voor €25.
Ah, een mede-'bonnetjes-gaan-in-het-doosje-van-de-game'! Soms is het inderdaad best leuk om te zien wanneer je zo'n game in de backlog alweer had gekocht. Ik wou eigenlijk dat ik dat dat ook met boeken deed...

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by yatagarasu »

Tamara wrote:
Tue Aug 17, 2021 18:57
Image

Ik wilde niet weten hoe lang deze al op de plank lag, maar volgens de bon in het hoesje is het spel gekocht op 6 maart 2006 voor €25.
Volgens de review lijst van goombastomp nummer 27 (best gamecube game)

27. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean
Long before Xenoblade Chronicles and Xenoblade Chronicles X, Monolith Soft developed a cult classic GameCube-exclusive JRPG that few remember or even have heard of, despite being one of the best late entries in the Gamecube’s library. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean, like many JRPGs, may not have the most original, clear narrative and, further falling into the stereotypes of the genre, is hampered by some poor voice acting and rough dialogue, but despite those shortcomings, the rest of the game shines through as brilliant, captivating, and one of the best RPGs of its time. Uniquely, the player doesn’t take on the role of the one-winged protagonist, Kalas, but instead operates as his guardian spirit, making suggestions to Kalas and guiding him in his journey across kingdoms of floating islands full of winged inhabitants. Chemistry with Kalas is rewarded with a bonus in combat, an enticing system that genuinely helps the player relate to the protagonist. The rest of the cast, while annoying in part, are all fairly relatable and will feel like old friends by the end of the game.

The game’s combat is also distinct, utilizing cards called Magnus to attack. While several games have used deck systems since, Baten Kaitos is the earliest I can remember to feature such a system, and does so with far greater success than its peers. What truly makes the game stand out is its phenomenal art direction, boasting captivating color combinations, character animations, and beautiful settings and vistas. Graphically, the game is a testament to what the GameCube is capable of. Perhaps even more beautiful is the striking soundtrack, which perfectly conveys the excitement of battle, leaving players feeling the heat of the fight and pulling on the player’s heartstrings when appropriate. For fans of RPGs, Baten Kaitos is a must-play and remains an enthralling, picturesque journey through the clouds. (Tim Maison)

https://goombastomp.com/35-best-gamecube-games/
Ash Ketchum wrote:
Tue Aug 17, 2021 19:17
Ik wilde niet weten hoe lang deze al op de plank lag, maar volgens de bon in het hoesje is het spel gekocht op 6 maart 2006 voor €25.
Ah, een mede-'bonnetjes-gaan-in-het-doosje-van-de-game'! Soms is het inderdaad best leuk om te zien wanneer je zo'n game in de backlog alweer had gekocht. Ik wou eigenlijk dat ik dat dat ook met boeken deed...
Met de opkomst van de e-readers wil ik vroeg of laat mijn boekencollectie digitaliseren :lol: Hier ligt er ook nog een serieuze backlog aan games, en al zeker omdat ik nu en dan bundels koop... :robot: Ik ga mij ook eens zo'n thread moeten aanmaken.
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Die lijst herinnert me eraan dat ik Skies of Arcadia Legends ook nog een keer moet uitspelen. (Nee, hij staat niet op de lijst. Eén GameCube-game over zwevende eilanden per keer is wel genoeg.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Die lijst herinnert me eraan dat ik Skies of Arcadia Legends ook nog een keer moet uitspelen.
Ah, die heb ik ook nog... Geen bonnetje in het doosje, dus ik denk ooit ergens tweedehands besteld...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Ik voel me verraden... Net even een half uurtje Baten Kaitos gespeeld onder de veronderstelling dat ik de eerste was die dit exemplaar ooit speelde. Wil ik saven, zie ik meerdere saves met de naam van mijn broer.

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by yatagarasu »

Tamara wrote:
Wed Aug 18, 2021 16:02
Ik voel me verraden... Net even een half uurtje Baten Kaitos gespeeld onder de veronderstelling dat ik de eerste was die dit exemplaar ooit speelde. Wil ik saven, zie ik meerdere saves met de naam van mijn broer.
:lol: Welkom bij de club. Ik kreeg ooit Pokemon Blauw voor mijn verjaardag. Had m'n broer het wel niet als eerste in de game boy gestoken zeker. Ik geloof zelfs dat hij het cadeaupapier er vanaf had getrokken. :infinity:

Heeft je broer het trouwens kunnen uitspelen ? :lol:
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Hij zat op 18 uur. De datum van die save... niet ver verwijderd van de release van Assassin's Creed. Ik denk dat ik weet wat hier is gebeurd.

Hij leende overigens wel vaker games van me en daar had hij gewoon toestemming voor. Zowel mijn GameCube als Wii hebben een hele tijd in de woonkamer gestaan (en mijn Amerikaanse PS2 stond op zijn kamer tot ik een RGB-kabel had geregeld). Hij heeft de alle kans gehad om het te spelen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Ha. Einde gehaald! Wat een marathon...

Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean

Image

Wie de namen van spellenscheppers in de gaten houdt, gaat stijlen herkennen. Dat maakte Baten Kaitos voor mij onverwacht best bijzonder, want het bleek een ontbrekende schakel in de evolutie van Chrono Trigger naar Xenoblade Chronicles 2 te zijn. Kort samengevat: achter een reeks van spellen is een kernteam (van Theseus) te vinden en als je weet waar je op moet letten, zijn er veel verbanden te vinden. De lijn gaat grofweg: [Squaresoft] Chrono Trigger -> Xenogears -> Chrono Cross -> [Monolith Soft] Xenosaga -> Baten Kaitos -> Xenoblade Chronicles -> Xenoblade Chronicles 2. Plotwendingen, iconische scenes, vechtsystemen, wereldopbouw - geen gebrek aan gelijkenissen!

Baten Kaitos is een game over zwevende continenten, een wolkenzee en de goden aan wie deze wereld te danken is. Het vechtsysteem leunt traditiegetrouw op het bouwen van lange combo's, met als twist hier dat je dit met een pak kaarten doet. En als je de eerder genoemde games hebt gespeeld, kun je de plotwendingen raden - wat ik ook deed - maar dat was voor mij een meerwaarde.

Dat gezegd, Baten Kaitos heeft ook de negatieve kanten van veel van de eerder genoemde games. Het vechtsysteem is tráág, scènes voor en na bazen zijn láng, save points zijn scháárs, regelmatig wordt je mooie combo door domme pech helemaal vernéúkt. Ik ben echt blij dat Monolith Soft in de games erna een betere balans tussen acieve gameplay en passief door dialogen klikken heeft gevonden. Als tiener had ik alle tijd en geduld voor dit soort trage game-ervaringen, maar als dertiger werd ik op de proef gesteld.

Ben ik blij dat ik Baten Kaitos eindelijk heb uitgespeeld? Absoluut, maar ik zie het me niet snel een tweede keer doen.

Om bij te komen heb ik het keuzemenu een béétje beperkt.

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean - Nu aan het spelen (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)
23. Millennium 3: Cry Wolf

24. 2064: Read Only Memories
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy
27. ???
28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)

37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa
38. ???
39. Heaven Will Be Mine
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
yatagarasu
Posts: 160
Joined: Thu Dec 30, 2010 2:30
Location: Vlaanderen

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by yatagarasu »

Wat dacht je van 39. Heaven Will Be Mine te spelen ? There you go :arrow:

Ja Squaresoft herken ik van Super Mario RPG. Die was hier heel lang niet te spelen. Tot hij naar het Europa kwam via Wii Virtual Console
Image
Image

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Bedankt :D

Image

Steam zegt:
HEAVEN WILL BE MINE is a visual novel about making terrible life decisions in the midst of a hot-blooded battle between giant robots. Select one of three terribly behaved girls to fight and/or make out with each other in their struggle for the fate of space.
Klinkt als: 'wat als Japanse mechaseries er niet om heen draaiden'. Met andere woorden: het klinkt uitstekend.

Ik heb trouwens al een oudere game van deze ontwikkelaar gespeeld: We Know the Devil - een psychologische zomerkampthriller over puberproblematiek en duivelsbezweringen. Dat is ook een reden waarom mijn verwachtingen niet laag zijn.

Over duivels gesproken... Op nummer 38 staat Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army. Weten jullie dat ook weer.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Ja Squaresoft herken ik van Super Mario RPG. Die was hier heel lang niet te spelen. Tot hij naar het Europa kwam via Wii Virtual Console
Herinner me plots dat ik die inderdaad nog ongespeeld op de Wii heb, ooit gekocht met Nintendo punten. *zucht backlog*

Post Reply