Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Ik heb nogal wat games in mijn backlog en na jaren recenseren is het bijna moeilijk om iets te spelen zonder dat iemand me de opdracht geeft dat te doen. Mijn oplossing: ik laat andere mensen bepalen welke games ik moet spelen. Om te beginnen heb ik een lijst gemaakt van games die ik in de komende periode wil spelen. Twintig stuks in totaal. Onthullen wat er precies op die lijst staat is echter ook een beetje saai. In seizoen 3 heb ik daarom geïnvesteerd in crypto...grammen. Op een aantal ben ik best trots, maar de rest...

Seizoen 3
41. Artifact Adventure (49)
42. Deponia (42)
43. [Een metamorfose is een proces]
44. Millennium 4: Beyond Sunet (53)
45. Vagrant Story (44)
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)
47. Dragon Quest Monster Joker 2 (47)
48. Another Code: R (43)
49. [Poort van steen]
50. Summon Night 6: Lost Borders (48)
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]
53. Brave Dungeon (45)
54. Hades (46)
55. Enchanted Arms (51)
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]
58. Indivisible - nu aan het spelen
59. The Alliance Alive HD Remastered (52)
60. Oknytt (50)


Seizoen 2

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)
23. Millennium 3: Cry Wolf (32)
24. 2064: Read Only Memories (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy (35)
27. Threads of Fate (34)
28. Trials of Mana (40)
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")
32. Primordia (33)
33. Lightning Returns: Final Fantasy XIII (36)
34. Echoes of Aetheria (37)
35. El Shaddai - Ascension of the Metratron
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (31)
38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army (39)
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

Seizoen 1

1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni II (9)
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. Shipwreck (10)
6. Hate Plus (19)
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. Bravely Second (16)
9. Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Sky (13)
10. Demon Gaze (7)
11. VA-11 Hall-A (20)
12. Tavernier (17)
13. Bad End (11)
14. The Blackwell Legacy (5)
15. Final Fantasy XV (18)
16. Wanda (14)
17. To Be or Not To Be (12)
18. This Book is a Dungeon (2)
19. Terra Incognita: ~ Chapter One: The Descendant ("15")
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)
Last edited by Tamara on Wed Mar 29, 2023 14:28, edited 124 times in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Lucky number 4!
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Of nummer 4 zo lucky is, weet ik nog niet...

Image
You are on a boat at sea.

Also, you are dead.

To figure out why, you will need to inhabit the other residents of the ship and use them to investigate what led to your untimely demise.

Why Am I Dead At Sea is an adventure game where you solve the mystery of your own murder. As a ghost, you will have to possess people and use them to investigate your surroundings. But in this place no one is who they seem...and everyone has a secret.
... maar het klinkt wel goed :D

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Recht uit het jaar 2020, lijkt het wel...
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Ziet er interessant uit, soort Ghost Trick op zee?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Why Am I Dead At Sea

Image

De titel zegt het al: je bent dood op een boot. Of onder een boot. De locatie van je lijk is niet helemaal zeker. Wie je bent, weet je ook niet. Als spook kun je echter moeilijk detectivewerk verrichten. Gelukkig kun je bezit nemen van de passagiers en bemanningsleden van het cruiseschip. Dat zijn alleen wel stuk voor stuk vreemde vogels die iets te verbergen hebben en je krachten zijn beperkt. Je kunt mensen alleen manipuleren in de richting van hun normale gedrag, maar hoe meer je over hen leert, hoe groter de controle.

In de praktijk betekent dit dat je veel gesprekken aangaat en soms middenin van spreker wisselt om het allemaal de goede kant op te sturen. Soms kun je iemand naar aanwijzingen laten zoeken, maar zomaar de privéruimtes van andere mensen betreden is natuurlijk niet het meest normale gedrag en dus lang niet iedereen is hiertoe bereid. Soms is de volgende stap kraakhelder, andere keren liggen er zoveel opties open dat je weinig anders kunt dan ze stap voor stap proberen. Het schip is niet zo groot, dus dat gaat redelijk snel, maar dan komt de grootste uitdaging: de finale. Niet alleen moet je alle nodige informatie op orde hebben, je moet ook weten wie het beste kan getuigen of bewijs kan presenteren én in welke volgorde dat moet gebeuren. Welk van de verschillende eindes je krijgt, hangt voornamelijk af van hoe vakkundig je de grote onthulling in elkaar zet. Veel houvast is er niet, dus de meesterdetective uithangen is een tikkie lastiger dan in een Ace Attorney of Danganronpa...

Het jongleren van alle informatie kan frustrerend zijn, maar de behapbare lengte van de game (ik deed 5 uur over het behalen van twee verschillende eindes) en de op Earthbound geinspireerde presentatie maken dat meer dan goed. En de game is maar een paar euro op Steam, dus niet geschoten is een moordzaak gemist.

------

Tijd voor de volgende game. Wie heeft een nummer voor me? :D
Last edited by Tamara on Sun Aug 01, 2021 16:33, edited 2 times in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Oh, Garv, such words of wisdom!

Als niemand anders zich aanmeldt en je niet kan wachten om aan het volgende te beginnen, kies ik nummer 18... Maar ik gun ook gerust iemand anders hun deelname! :bday:
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Dan wacht ik tot morgenmiddag 12.00. Is er geen ander nummer genoemd, dan ga ik voor 18 :)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

En het wordt 18! :D

Image
Auto-cannibalism. Demonic Seduction. Occult Rituals. Bloodfeasting Worms. This Book Is A Dungeon has it all and more. This dark, horrific Twine-based dungeon crawler pairs edgy interactive fiction with grisly pixel art and light RPG elements. Prepare to be disturbed, titillated, and savaged by unholy denizens aplenty in your quest to navigate this sprawling narrative-driven labyrinth bristling with otherworldly doom.
Aan de recensies op Steam te zien, is This Book is a Dungeon geen vreselijk lange speelervaring, zelfs niet met meerdere playthroughs. Grote kans dus dat ik over een dag of twee een nieuw nummer nodig heb. Lekker tempo :)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Tamara wrote:
Tue Jul 28, 2020 11:14
Auto-cannibalism.
Handige tip. Ik wist net niet wat eten.
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Boek is uit. Ik heb wel kannibalisme gevonden, maar geen auto-kannibalisme. Als ik nog eens zin heb om op creatieve manieren te sterven, ga ik er zeker naar op zoek.

This Book is a Dungeon
Image
Op een druilerige dag, op de terugweg van huis na een geestdodende werkdag, vind je een vreemd boek. De leren kaft ziet er afgetakeld en omineus uit, maar je nieuwsgierigheid wint het van je weldenkendheid. Je bladert het door, van willekeurige pagina naar willekeurige pagina, tot de symbolen hun geheimen opeens prijs geven. Een fel licht. Vallen. Duisternis. Je ontwaakt in een macabere wereld. Wordt dit je dood?

Fijn wanneer een gametitel zo helder is. Het boek is inderdaad een kerker en die kerker wil jou dood hebben. Voor je het einde bereikt, zul je ook zeker meerdere keren sterven. Soms zijn puzzels met logica op te lossen, soms moet je een pad eerst doorlopen om erachter te komen dat je dat eigenlijk niet had moeten doen. Het is vrij typisch voor een kies-je-eigen-avontuur boek, al valt het aantal vertakkingen wel een beetje tegen. Misschien is het beter om het met een uitgeklede Shadow Gate te vergelijken. Het schrijfwerk is gelukkig redelijk sfeervol, al zul je wel door al gelezen tekst heen willen klikken.

Ik heb 49 cent betaald voor This Book is a Dungeon en heb me er anderhalf uur mee vermaakt. Dat is op zich een prima prijs-kwaliteit-kwantiteit-verhouding. Er zijn echter betere kies-je-eigen-avontuur-boeken op Steam te vinden. Voorbeeld: Choice of the Deathless, wat misschien nog het beste te omschrijving valt als Dorohedoro x Ace Attorney. Het heeft een stuk meer vlees op de botten (al kan datzelfde niet gezegd worden van de protagonist...).

Of speel Shadowgate. Het is een klassieker, tenzij je in Japan woont.

Volgende nummer?

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Ik ga voor 3 in de hoop dat het ook een detective is!

Why Am I Dead At Sea klinkt en ziet er interessant uit, al moet ik toegeven dat ik mystery adventures die net te vaag zijn qua wat je moet bewijzen/volgorde meestal alleen maar frustrerend vind...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Helaas. Er zitten nog wel een paar detective/mystery-games tussen, maar jij koos Fire Emblem: Three Houses. Dit betekent dat ik de laatste route ga voltooien: Silver Snow.

Image
Why Am I Dead At Sea klinkt en ziet er interessant uit, al moet ik toegeven dat ik mystery adventures die net te vaag zijn qua wat je moet bewijzen/volgorde meestal alleen maar frustrerend vind...
De game is regelmatig in de aanbieding op Steam. Volgens de tracker was hij tijdens de laatste sale slechts 79 cent. Dus, mocht je het willen proberen en je hebt een beetje geduld: het hoeft je de kop niet te kosten.

Edit: o, en ik leerde onlangs that Why Am I Dead At Sea een vervolg is op een gratis flashgame genaamd Why Am I Dead.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Tamara wrote:
Tue Jul 28, 2020 14:58
Helaas. Er zitten nog wel een paar detective/mystery-games tussen, maar jij koos Fire Emblem: Three Houses. Dit betekent dat ik de laatste route ga voltooien: Silver Snow.
Ah, dat is toch die game met al die Fire Emblem Heroes personages? ;) Have fun, en hopelijk lukt het me de volgende keer :D

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Yep, die uitgebreide reclame voor de nieuwe personages in Fire Emblem Heroes!

Fire Emblem: Three Houses

Image

Haha...na 220 uur... eindelijk...

Oké, dat ik zo lang deed over alle vier routes (de Engelse titel is een leugen: naast de drie huisleiders kun je er later in de game ook voor kiezen de kerk te volgen, de Japanse titel is eerlijk), was grotendeels mijn eigen schuld. Ik kon me er zelf niet van overtuigen niet zoveel mogelijk support-conversaties binnen te slepen, vaardigheden te leren en unieke wapens te verzamelen, want stel dat ik ze later nodig zou hebben! En ondertussen stak ik belangrijke bazen dood met een trainingszwaard, uiteraard.

Na die 220 uur heb ik dus een haat-liefdeverhouding met Three Houses. Aan de ene kant is de opzet van de game best sterk: de strategische gevechten waar Fire Emblem bekend om staat gecombineerd met een stukje schoolsimulator waardoor er nog meer aandacht is voor de altijd populaire support conversations tussen de speelbare personages. Aan de andere kant: het is niet sterk genoeg om het vier keer te spelen. De eerste helft van de game is altijd bijna hetzelfde en de verschillende takken in de tweede helft van de game kennen ook veel overlap. Ik had liever kortere maar inhoudelijke unieke routes gezien.

De DLC, die me best eens zou kunnen geven waar ik om vraag, heb ik overigens nog niet gespeeld. Dat komt nog wel, ooit. Voorlopig ben ik even Three Houses-moe.

Oké, volgende nummer! :D Door de hittegolf is echter een vlag omhoog gegaan en alle consolegame-opties zijn daarom uitgeschakeld.

Het keuze-menu ziet er daarom tijdelijk zo uit:

1. ???
2. ???
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. ???
6. ???
7. ???
8. ???
9. ???
10. ???
11. ???
12. ???
13. ???
14. ???
15. ???
16. ???
17. ???
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. ???

Post Reply