Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Pakweg 7 jaar na de rest van de wereld, maar ik heb het Layton-tijdperk ook afgesloten:

Professor Layton and the Azran Legacy

Image

De zesde en laatste Layton-game! Als we het hebben over de volgorde van uitgave althans, want chronologisch gezien komen de eerste drie games nog na deze. Als ik de moeite had genomen de Star Wars prequel-trilogie te kijken, zou ik daar nu een relevante grap over maken. Dat heb ik echter niet, dus verzin er zelf maar eentje.

Goed. In dit deel worden Professor Layton en zijn assistenten Emmy en Luke ingeschakeld door een collega van de professor. Archeoloog Sycamore heeft in het oerijs in de bergen een meisje ontdekt dat de sleutel zou kunnen zijn van de mysteries rondom de verloren Azran-samenleving. Het meisje, Aurora genaamd, leeft wonder boven wonder nog, ondanks de talloze jaren in het ijs. Haar herinneringen is ze echter kwijt. Dit leidt de groep naar een zoektocht die ze de hele wereld over stuurt. Ze moeten vijf artefacten zien te vinden om Aurora te helpen. Terwijl ze dat doen, moeten ze ook een kwaadaardige organisatie die zijn zinnen op de erfenis van de Azran heeft gezet te slim af zijn. Uiteraard is alles een puzzel. 150 in totaal dit keer.

De eerste uurtjes vond ik rondvliegen in luchtschip de Bostonius heerlijk. Het gaf de game een kans om veel verschillende soorten locaties te laten zien. Ijslandschappen, tropische eilanden, 'Nederlandse' hooglanden. Helaas bleek dat ook snel de valkuil van The Azran Legacy. De mini-locaties brachten ook maar mini-mysteries met mini-verrassingen met zich mee. Bovendien ben je op een gegeven moment constant heen en weer aan het vliegen om puzzels te vinden. Wil je de sidequests voltooien, dan zit je nog langer in het vliegtuig. Het spel komt daarom pas in de laatste paar uur, wanneer het gedaan is met de vrijheid en je weer een rechte lijn volgt, weer echt op dreef. Ook hier zijn bepaalde onthullingen best te voorspellen (of gewoon te idioot voor woorden), maar zoals gewoonlijk worden ze wel met overtuiging gepresenteerd.

The Azran Legacy is niet mijn favoriete Layton-game, maar ik bewonder de ambitie die erachter schuilt. Dat maakt het een mooie afsluiting van zowel deze trilogie als de queeste om alle delen uit te spelen.

(Ik moet trouwens wel zeggen, als deze prequel-trilogie één boodschap heeft, is dat je als ouder/voogd alleen relevant kunt zijn voor een verhaal als je je taken niet serieus neemt. Verantwoordelijke volwassenen bestaan niet in de wereld van Professor Layton. Het is een groot geluk voor hen, dat de schat van de Azran niet uit jeugdzorgprotocollen bestond!)

Oké. Volgende. Jullie weten hoe het werkt.

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy (35)
27. Threads of Fate (34)

28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (31)

38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Na zo ontzettend lang opgesloten zijn geweest in dorpjes/stadjes, vond ik The Azran's Legacy's pseudo-vrijheid echt heel leuk en hoewel elke locatie op zich wel relatief klein is, vond ik het enigszins simpele "zoek alle artifacten" globetrotting-verhaal alsnog prima (vooral omdat ik wel wist dat er toch wel naar een grote finale werd gewerkt). Het achtergrondverhaal vond ik niet heel boeiend in Miracle Mask, maar hoewel het een paar dezelfde noten raakt qua emotie/de link met Layton's verleden, beviel het me hier toch beter. Het jammer van Layton games is helaas wel dat ik niet bijzonder veel zin heb om ze echt helemaal opnieuw te spelen.

Nu nog Mystery Room en Katrielle spelen ;)

Ik ga voor 33, een getal waar ik veel mee heb (want verjaardag).

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Ik denk dat het voor een groot deel mijn eigen ongeduld was die voor teleurstelling zorgde. Ik wilde wel zo veel mogelijk puzzels voltooien, maar ik was niet in de juiste bui om ze allemaal op te sporen.

03-03 - 33... Dan moet ik nog een trilogie afsluiten:

Image

Of, ik ga hier lekker doorheen knallen. Of, ik ga een boel andere dingen doen en jullie zien mij over een paar maanden weer. In beide gevallen is de kans groot dat ik mij weer afvraag waarom ik mezelf steeds dwing Final Fantasies te spelen.

(O, en 34 is trouwens Echoes of Aetheria!)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Ik zie je liever hier wel dan een paar maanden niet :(

(Edit: ik weet niet waarom ik "vaker" schreef in plaats van "liever")
Last edited by Ash Ketchum on Tue Dec 07, 2021 14:54, edited 2 times in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Ik lees wel, maar ik heb vaak niet de drive om iets te posten. En telkens denk ik weer: nou, als ik deze backloggame heb uitgespeeld, móét ik wel (even) actief zijn.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Het slechte nieuws: uiteindelijk ben ik pas de 18e met Lightning Returns begonnen. Het goede nieuws: mijn voornemen om het voor het voor het einde van het nieuwe jaar uit te spelen, is gelukt.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Image

Lightning Returns is het wegens wangedrag onterfde kind van Valkyrie Profile en Majora's Mask. Square Enix is al bijna twee decennia niet in staat fatsoenlijk een Final Fantasy te ontwikkelen, en Lightning Returns is een van de vele voorbeelden van hoe het mis kan gaan. Het begon eigenlijk al bij Final Fantasy XIII, een game met een knoepershoog budget dat vooral wisselvallige reacties van spelers en pers ontlokte. Om de investering alsnog terug te verdienen, was het inzetten van bestaand materiaal om vervolgen te maken essentieel. Zo ontstonden 'bootleg-Chrono Trigger' Final Fantasy XIII-2 en 'tri-Ace-stijl experiment' Lightning Returns. Bij elke game werd het roer drastisch omgegooid, maar de juiste koers werd nooit gevonden.

Lightning Returns speelt zich pakweg 500 jaar na XIII-2 af. De wereld staat al eeuwen stil: niemand wordt nog ouder, er worden geen kinderen geboren en mensen kunnen alleen nog doodgaan aan ziekte of verwondingen. Iedereen wacht op het einde dat god voor hen heeft gepland. Lightning wordt er op uitgestuurd om zielen te verzamelen voor de nieuwe wereld die god zal creëren wanneer de oude wordt vernietigd. Om dit te doen moet ze mensen helpen met hun onafgeronde zaken, zodat ze met een opgelucht hart naar de nieuwe wereld kunnen. De klok tikt echter door. Dertien dagen, en dan vergaat de wereld.

Wat dit in de praktijk betekent: je rent rond in eigenlijk te lege gebieden om sidequests te voltooien,buit een vaardigheid genaamd 'chronostasis' uit om de klok tijdelijk stop te zetten en tijd te rekken, ziet belangrijke personages uit de vorige games als zielloze cameo's in de hoofdmissies, komt er op dag 6 achter dat je praktisch alles al hebt gedaan, en slaapt de laatste week 20 uur per dag in hotels om de tijd door te komen.

Om eerlijk te zijn vond ik de hele opzet best tof, maar de uitvoering laat veel te wensen over. Alleen het schrijfwerk al in tenenkrommend. Het spel heeft twee manieren van informatie delen. 1. Het vijf keer achtereen op verschillende manieren herhalen. 2. Niet. Wat er wordt gedeeld, bestaat uit symboliek die er met een moker wordt ingeramd. Wanneer de game moet laden, vuurt Lightning monologen op een niveautje Sex & The City af.

Lightning Returns wordt toegevoegd aan de rap groeiende lijst van 'waarom heb ik dit gespeeld?' Final Fantasies. Ik kan niet zeggen dat ik de game niet leuk vond, want ik heb wel degelijk 95% van de sidequests voltooid en heb zelfs gepoogd de superbazen te verslaan. Als dit een of andere vage indie-game was geweest, had ik het misschien zelfs een beetje bewonderd. Dit is echter een triple-A game van een ontwikkelaar met decennia ervaring en toegang tot wat van de beste mensen in de industrie. Lightning Returns had zoveel meer kunnen zijn.

En dan nu de grote vraag: met welke game ga ik het nieuwe jaar beginnen?

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy (35)
27. Threads of Fate (34)

28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. Lightning Returns: Final Fantasy XIII (36)
34. Echoes of Aetheria
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (31)

38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)


(Disclaimer: ik heb laatst Disgaea 6 op de kop getikt, dus afhankelijk van welke titel wordt gekozen, komt Backlog Quest weer even op een laag pitje te staan.)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Heidi Bakker heeft een nieuwe game voor me gekozen. Nummer 34:

Image

Steam zegt:
Two nations finally achieve peace, marked by a momentous royal wedding. But just as they seal it with a kiss, a group of soldiers sabotage the wedding and kidnap the bride! Follow the story of Lucian, Ingrid, and Soha, as they uncover the secrets of the conspiracy and expose the true villains!
Ik verwacht dat het een comfort food RPG is. Daar heb ik namelijk wel zin in.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Echoes of Aetheria

Image

Dat duurde iets langer dan gepland. Ik werd afgeleid door boeken.

Echoes of Aetheria is een geinige 16-bitstijl RPG (uiteraard gemaakt in RPG Maker, maar wel met veel originele assets) met een de Aldi-variant van een Final Fantasy-plot. Een koninklijk huwelijk loopt al direct na het ja-woord op de klippen wanneer de bruid wordt gekidnapt. Koene ridder Lucian sprint achter de schurken aan om zijn nieuwe schoonzus te redden. Een actievolle treinrit, twee nieuwe bondgenoten en een luchtschipcrash later zit hij middenin een groot complot rondom, je raadt het al, magische kristallen. Geinig, maar ik heb de afgelopen lockdowns te veel echte Final Fantasies gespeeld om het écht te kunnen waarderen.

Qua gameplay lijkt Echoes of Aetheria overigens meer een kruising tussen Rhapsody: A Musical Adventure en Grandia. De helden en vijanden staan elk ingedeeld op hun eigen grid. Aanvallen en dergelijke hebben een bereik van een bepaald aantal vakjes. Je moet dus een beetje rekening houden met waar je je personages neerzet. Een buurtbalkje bepaalt wie wanneer aan de beurt is en met bepaalde aanvallen kun je de beurten van vijanden vertragen of zelfs annuleren. Op papier is het een goede combinatie, maar in de praktijk zijn de vele moves en andere mogelijkheden niet goed op elkaar afgestemd. De moeilijkheidsgraad schiet soms alle kanten op.

Over de kerkers heb ik gemengde gevoelens. Het zijn veelal uitgebreide doolhoven die op zijn best ieniemienie Metroidvania's zijn maar op zijn slechts tijdvretende labyrinten zonder kaart. Bij de laatste dungeon dacht ik dat ik wel even voor vijven naar de eindbaas kon wandelen en deze een schop kon verkopen, zodat ik op tijd met het eten kon beginnen. Uiteindelijk stond het eten pas om 7 uur op tafel. Top...

Maar het is weer gedaan! Ik kan weer een titel uit mijn backlog wissen en aan mijn lijst van uitgespeelde RPG's toevoegen! Op naar de volgende. Kan iemand een nummertje voor me trekken?

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy (35)
27. Threads of Fate (34)

28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. Lightning Returns: Final Fantasy XIII (36)
34. Echoes of Aetheria (37)

35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (31)

38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

El Shaddai dan maar voor een non-RPG? (Of denk ik nu aan een andere game?)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Ik denk dat we allebei aan El Shaddai - Ascension of the Metratron denken? Ooit gekocht bij de Game Mania als opvulling tijdens zo'n 5 oude games voor €19,95 actie. Mijn voornemen was om meer verschillende games te spelen, maar uiteindelijk bleef het nog jaren in de kast liggen.

Image

Ik heb de laatste 5+ jaar niet veel actiegames gespeeld, dus ik hoop dat ik niet keihard op mijn bek ga.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Oh ja, die, met engelen en zo. Ik wist alleen niet zeker of er slechts één El Shaddai was, of dat er misschien nog RPG spinoffs of zo waren, het leek me zo'n titel uit een tijd waarvan het best mogelijk was dat je dan weer een andere game in de franchise had in een ander genre ^^'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Nu we de plotselinge pauze weer hebben gehad:

El Shaddai: Ascension of the Metatron


Image

Dat was...een ervaring. Aan het spelen heb ik niet veel plezier beleefd. Het hacken en slashen was niet zo erg, maar het platformen was een slopende uitdaging. Het spel is visueel uniek en indrukwekkend; vol met dromerige effecten en bizarre omgevingen. Dat is heel mooi om naar te kijken, totdat je voor de tiende keer probeert een lastige sprong probeert in te schatten en voor de tiende keer de diepte in duikelt. Ook niet superhandig: tijdens je eerste playthrough is er geen interface, dus je moet zaken zoals schade afleiden uit de beelden, en die dus niet altijd even gemakkelijk te interpreteren zijn. Ik heb meermaals overwogen het op te geven en een let's play te kijken. Uiteindelijk heb ik doorgezet, omdat ik het wel kan waarderen wanneer ontwikkelaars gewoon lekker hun eigen bizarre dingen doen en de speler telkens weer verrassen. En, eerlijk is eerlijk, sommige segmenten waren echt briljant!

(Maar ik ben wel blij dat ik door kan naar de volgende game...)

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy (35)
27. Threads of Fate (34)

28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. Lightning Returns: Final Fantasy XIII (36)
34. Echoes of Aetheria (37)
35. El Shaddai (38)
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (31)

38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Iets met waarschijnlijk weinig actie: Primordia?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Image

Steam zegt:
What Happened to the Humans?

Set in a post-apocalyptic world strewn with cast-off machines, Primordia tells the story of Horatio Nullbuilt, a stoic robot who values his solitude and independence. Horatio spends his days studying the Book of Man, sparring with his droid companion Crispin, and tinkering with the airship they call home — a peaceful existence that becomes threatened when a rogue robot steals the energy source that the pair needs to survive.

When Horatio and Crispin’s search for energy brings them to the dazzling city of Metropol, the simple quest to recover their stolen power core leads to unexpected discoveries about Horatio’s origins and a new understanding of the legendary humans who walked the earth before him.
En ik moet bekennen dat...

Image

...ik Primordia vorig jaar heb gespeeld, nog voor ik Threads of Fate uitspeelde. Ik kon het niet helpen! Er zaten platformsegmenten in Threads of Fate die zo afschuwelijk waren, dat ik tussendoor even iets anders moest spelen. Een adventuregame over robots in een existentiële crisis was daarmee vergeleken eenvoudig te behappen.

Dat betekent echter niet dat het een heel eenvoudig spel is. Net zoals andere games van ontwikkelaar Wadjet Eye, is Primordia niet het type spel dat je hand vasthoudt. Voorwerpen zijn soms alleen met goed geluk in de omgevingen te vinden. Dialoogopties lijken soms eindeloos. Vaak zijn er meerdere manieren om uit een lastige situatie te komen of een puzzel op te lossen. Geduld en creativiteit zijn dan ook een schone zaak.

Primordia is echter alle moeite waard, want dit is een van de meest intense point&click-adventures die ik ooit heb gespeeld. De benauwende leegte van de levenloze zandvlakte, vergeten geschiedenis die op gruwelijke manieren wordt hervonden, de verdoemde dystopische robotstad, en de robots die boven alles proberen te leven - voor zover dat mogelijk is binnen hun programmering. Leven is een lastig concept om te bevatten, zeker voor robots, en daarom roepen ze des te meer sympathie op bij de speler. Hun bestaan is grimmig en tragisch, maar als je de juiste keuzes maakt, kun je gelukkig een einde vrijspelen dat een beetje hoop geeft.

Primordia was uitgespeelde game nummer 33 in deze queeste. Ik vraag me af of iemand dadelijk de 32e kiest...

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean (28)
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. 2064: Read Only Memories (30)
25. Touch Detective 2 1/2 (27)
26. Professor Layton and the Azran Legacy (35)
27. Threads of Fate (34)

28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")
32. Primordia (33)
33. Lightning Returns: Final Fantasy XIII (36)
34. Echoes of Aetheria (37)
35. El Shaddai (38)
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa (31)

38. Devil Summoner: Raidou Kuzunoha vs. the Soulless Army
39. Heaven Will Be Mine (29)
40. Final Fantasy Type-0 HD (26)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

In de herkansing Devil Summoner dan!

(Wat me eraan herinnert dat G-Mode binnenkort de SMT feature phone game Last Bible gaat uitbrengen. Dat wordt dan m'n eerste SMT...)

Post Reply