Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Het logo stamt uit een tijd dat de serie er een stukje tekenfilmachtiger uitzag en was toen eigenlijk al een tikkie te vrolijk. Bij de andere Summon Night-games die ik heb gespeeld paste het wel aardig, maar dat waren allemaal koddige spin-offs.

Summon Night 6: Lost Borders

Image

En over alleen maar spin-offs gespeeld te hebben gesproken: dat was nu even niet zo handig! Summon Night 6 is namelijk een groot crossoverspel waarin de helden uit de vorige vijf delen een belangrijke rol spelen. Stuk voor stuk zijn ze naar een kleine wereld getrokken waar normaal alleen voorwerpen uit de lucht vallen, wat natuurlijk ook niet zo normaal is. Het spel lijkt daarom een beetje op zo'n crossover-gachagame die elke RPG-serie tegenwoordig lijkt te hebben, maar dan offline, zonder gacha en met een beter verhaal.

Gelukkig was mijn gebrek aan kennis geen grote drempel. Het spel is half SRPG en half visual novel, en veel van de tekst bestaat uit kleine interacties tussen de verschillende personages, vergelijkbaar met de base conversaties in bepaalde Fire Emblem-games. Het SRPG-gedeelte is grotendeels simpel, maar elk hoofdgevecht heeft wel 2-3 optionele uitdagingen om te voltooien, wat nog weleens leuke puzzeltjes oplevert.

Eigenlijk wil ik de voorgaande delen nu ook spelen, maar Bandai Namco is stom en alleen deel 5 (en dus een paar spin-offs) is beperkt verkrijgbaar in het Engels...

Dan maar iets anders:

41. [Kunstmatig gemaakt avontuur]
42. Deponia (42)
43. [Een metamorfose is een proces]
44. [Duizend en vijf delen - deel 4]
45. Vagrant Story (44)
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)
47. Dragon Quest Monster Joker 2 (47)
48. Another Code: R (43)

49. [Poort van steen]
50. Summon Night 6: Lost Borders (48)
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]
53. Brave Dungeon (45)
54. Hades (46)

55. [Betoverde ledematen]
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]
58. [De meningen waren niet onverdeeld]
59. [Het bezielde bondgenootschap]
60. [Vreemdeling]

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

41. [Kunstmatig gemaakt avontuur]

Ik heb geen idee wat dit is, maar het idee is weer even een ADV ipv een RPG, maar of dit de juiste keuze is...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Heel gemeen, maar...

Image
Welcome to a truly open world RPG. Travel the world in the way you want, taking on the challenges you deem worthy of your time. Travel by blimp, artifact or by foot, and discover a vast world rich with characters, civilizations, monsters and adventure.Take on quests the way you want to. Every quest has multiple ways to complete it, and the choices you make always have repercussions. Will you save the girl about to be sacrificed to the village fire god, or will you let her burn because it's not worth your time?

No matter what decision you make, there are always consequences. Your adventure begins with 1 of 3 choices that drastically change the flow of the entire game:
  • Freely fly around the world. (Airship)
    Receive a special power. (Artifact)
    Unlock the mysteries of the world. (Key of Time)
Everything you do determines which of over 70 endings you will get.
This is the truly the perfect definition of an open-world adventure... an Artifact Adventure!
De perfecte game voor iemand met keuzestress! Haha...ha.. :D

Het schijnt een spel met veel herspeelwaarde te zijn, dus ik hoop dat een playthrough niet al te lang is. Dan ben ik tenminste gemotiveerd om het ooit nog eens te spelen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Ik wist natuurlijk wel dat de kans dat een game die het woord "adventure" in de titel heeft een ADV is best klein is, maar toch een beetje teleurgesteld :P

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Artifact Adventure

Image

Artifact Adventure is het soort spel waarin je een beetje aankloot totdat je per ongeluk zo sterk bent dat de eindbaas omvalt als je zijn kant op kijkt. Elke queeste-in-de-queeste heeft invloed op het einde en als superbrave speler had ik me voorgenomen een positief verschil te maken in dit 16-bitwereldje. Ik moest en zou het allerbeste einde vinden. ...Totdat een NPC me vroeg of ik een soort van cthulhu-cult uit te schakelen, ik volmondig ja zei, het om een slecht vertaalde negatieve vraag bleek te gaan, en mijn ja dus eigenlijk een nee was, en ik de wereld verdoemde tot een heerschappij van onvatbare machten. Oeps. Toen was mijn motivatie weg, heb ik een koning in elkaar geslagen, en genoegen genomen met een doorsnee einde. Het bevestigt maar weer: slechte vertalingen helpen werelden naar de verdoemenis!

Hopelijk is de volgende beter vertaald.

41. Artifact Adventure (49)
42. Deponia (42)

43. [Een metamorfose is een proces]
44. [Duizend en vijf delen - deel 4]
45. Vagrant Story (44)
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)
47. Dragon Quest Monster Joker 2 (47)
48. Another Code: R (43)

49. [Poort van steen]
50. Summon Night 6: Lost Borders (48)
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]
53. Brave Dungeon (45)
54. Hades (46)

55. [Betoverde ledematen]
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]
58. [De meningen waren niet onverdeeld]
59. [Het bezielde bondgenootschap]
60. [Vreemdeling]

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Herkansing: 60. [Vreemdeling]

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Ik wou zeggen dat "dat is 'em ook niet", maar dat is Oknytt, dus dat is hem wel!

(Ja, ik weet het. Die was echt vreselijk. Sorry, ik kon het niet laten.)

Oknytt betekent iets in de trant van vreemdeling en is de verzamelnaam voor natuurwezens in Zweedse folklore.

Image

Steam zegt:
Oknytt is a point-and-click adventure game where the player takes the role of a small, seemingly insignificant creature, leading it through a dark world riddled with obstacles to help it find a place to belong. The game takes place in a Norse medieval world and contains a number of beings and areas inspired by Swedish folklore.

Oknytt's gameplay is comprised of classic point-and-click puzzle solving combined with the usage of four runes located at the bottom of the screen. These runes can be activated at any time to trigger various changes and events in the area around the protagonist. Each rune has a specific element tied to it which have different areas of use depending on what can currently be seen in the environment.
Figuring out what the runes can be used for and how to utilise their affect on the environment together with the items at your disposal is key to you being able to progress through the game world.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Oknytt

Image

Oknytt is een kleine adventure-game die makkelijk over het hoofd te zien is. Oknytt is ook wat het kleine wezentje dat als hoofdfiguur functioneert is. Op een nacht duisterder dan andere nachten kroop het uit de aarde en met onschuldige verwondering zet het de eerste stappen in de wereld. Tijdens de reis ontmoet het andere folkloristische wezens. Sommige hebben goede bedoelingen, andere willen misbruik maken van de goede bedoelingen van het wezentje. Ook ontmoet het een älv zonder vleugels en het besluit alles op alles te zetten om het feetje te helpen weer te vliegen.

De wereld van Oknytt is donker als de nacht, met hier en daar lichtjes die zowel hoopgevend als verraderlijk kunnen zijn. Dat maakt het een zeer sfeervol spel, iets wat wordt versterkt door de vaardige verteller die álle wezens in het spel van een eigen stem voorziet. Ergens heeft het wel iets weg van een griezelig prentenboek. Die duisternis heeft ook een nadeel: het maakt het wijs-en-klik-avonturieren soms een beetje lastig. De meeste puzzels zijn gelukkig heel goed te doen (al moet je soms wel lukraak dingen uitproberen), waardoor het makkelijk is om op het verhaal te concentreren.

En dat verhaal, dat verhaal is het helemaal waard. Het gaat over een klein, nietig wezentje dat zijn best doet andere te helpen en een verschil te maken, hoe klein het ook is. Zijn daden lijken verdoemd ongewaardeerd of vergeten te worden, maar het blijft zijn best doen. Van het einde was ik zelfs even stil. Tijdens het spelen van Oknytt voelde ik me weer even als het kind dat tragische en griezelige sprookjes werd voorgelezen vanaf die rode cassettebandjes.

Beste aankoop van 49 cent uit 2016. (Ja, er was concurrentie.)

Volgende uitdaging:

41. Artifact Adventure (49)
42. Deponia (42)

43. [Een metamorfose is een proces]
44. [Duizend en vijf delen - deel 4]
45. Vagrant Story (44)
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)
47. Dragon Quest Monster Joker 2 (47)
48. Another Code: R (43)

49. [Poort van steen]
50. Summon Night 6: Lost Borders (48)
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]
53. Brave Dungeon (45)
54. Hades (46)

55. [Betoverde ledematen]
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]
58. [De meningen waren niet onverdeeld]
59. [Het bezielde bondgenootschap]
60. Oknytt (50)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

De meeste klinken als RPGs, maar deze weet ik niet zeker wat het is: 55. [Betoverde ledematen]

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Terwijl het halve internet over Elden Ring staat te beppen als een stelletje casuals, speel ik:

Image

... een vergeten RPG'tje uit 2006, want ik ben toch verdomme een hardcore gamer!

(Zal wel even raar zijn om een From Software-game van voor de immense populariteitsboost te spelen. Vroege RPG's uit die generatie waren sowieso een beetje apart. Grote focus op beeldqualiteit en laten zien wat die nieuwe systemen wel allemaal niet konden, maar de gameplay was vaak stroef en traag.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

(Zal wel even raar zijn om een From Software-game van voor de immense populariteitsboost te spelen.
Ik bezit in totaal drie games van From Software.

Image

1) Frame Gride (DreamCast)

Image

2) Inugamike no Ichizoku (DS) (adventure gebaseerd op het boek The Inugami Clan, met grootvader Kindaichi)

Image

3) Yatsu Haka Mura (DS) (adventure gebaseerd op het boek The Village with Eight Graves, met grootvader Kindaichi)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Duidelijk de meest hardcore gamer die er is. Respect.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Enchanted Arms
Image

Dat was appeltje eitje. Easy mode. Mystic Quest Legends.

Enchanted Arms is een soort van basis RPG voor mensen die nog niet zo bekend zijn met het genre. Je kunt overal saven, verloren gevechten direct herstarten, en alle doorsnee gevechten kunnen op auto-battle uitgevochten worden. Bovendien paradeert het alle bekende tropes rond. De held is zo dom als een baksteen, de prinses fluctueert tussen pisnijdig en poeslief, de ridder is loyaal en ook niet meer dan dat, en een of ander kutblaag staat de hele tijd te schreeuwen over geld.

Dat is allemaal niet slecht zo op z'n tijd, maar ik vraag me nu echt af hoe FromSoftware van hier naar Demon's Souls ging, want dit is alles wat Demon's Souls niet is (plastic-achtige personagemodellen niet meegerekend).

Normaal gesproken zou ik hier een keuzemenuutje plaatsen, maar mijn volgende game is al gekozen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

En de volgende is... Nummer 59!

Image

Ik herinner me de voorganger, the Legend of Legacy, als een minder gemene SaGa, dus ik verwacht ook hier een redelijk relaxte speelervaring.

Omschrijvinkje dat ik van Steam heb geplukt:
The Alliance Alive HD Remastered marks the glorious rebirth of the acclaimed RPG brought to you by FURYU Corporation. Uniting the talents of writer Yoshitaka Murayama, designer Kyouji Koizumi, art director Masayo Asano, and composer Masashi Hamauzu, this epic adventure comes to life with innovative gameplay on a backdrop of vibrant visuals and a classic tale. Players can develop their party’s skills through combat-based character progression, immerse themselves in the game’s lush world via dynamic vehicle-centric exploration, and form alliances with various guilds and factions. Venture further into the world to discover new vehicles to traverse in, magic to wield, places to visit, and more to experience!
Dat zegt natuurlijk niets, tenzij je toevallig weet dat de scenarist aan de Suikodengames heeft gewerkt en dat de twee andere namen van Squaresoft-veteranen zijn. Puur een spelletje voor de oude fans dus.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Oh, daar heb ik net een paar weken geleden nog naar gekeken, omdat die laatst voor een zeer zacht prijsje wegging op de 3DS . Uiteindelijk niet gekocht. Zal ik daar spijt van krijgen? :P

Post Reply