Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Zullen we dan maar voor lucky number seven gaan? Maar je mag ook gerust weer een tijdje wachten als er nog iemand anders eens een nummertje wil geven... :wink:
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Nee, laten we voor 7 gaan. Ik weet zeker dat Ash het hiermee eens zal zijn, want 7 betekent dat ik eindelijk Ace Attorney: Spirit of Justice ga spelen :D

Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Mijn zegen heb je :D

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Vormt de ketting van de jongedame een hint naar het volgende spel...? :wink:
motivatiedip. help!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Hmm, nu moet ik wel zeggen dat die hint dan een beetje creepy is, want ik denk er net zelf toevallig wel aan om misschien eindelijk eens Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors echt uit te spelen, omdat ik net AI: The Somnium Files heb uitgespeeld van dezelfde schrijver/regisseur... ^_~'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Vormt de ketting van de jongedame een hint naar het volgende spel...?
Ah, dat zou best een schakel kunnen zijn!

Maar...om eerlijk te zijn zit ik eraan te denken voor de game hierna ook weer een aantal opties uit te schakelen. Three Houses en Spirit of Justice zijn games van significante omvang, dus ik wil eigenlijk dat de volgende in een dag of twee uitgespeeld kan worden. Het bevordert ook de afwisseling van bekend en onbekend. Al is er dan wel de kans dat de derde moord-en-mediums-game wordt onthuld...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Ace Attorney: Spirit of Justice

Image

Zo, weer een aantal moorden opgelost met behulp van spookgetuigenissen. Het was best... deja vu, I've just solved this case before. Veel van de grote wendingen en plotpunten zijn al eens eerder in de serie gebruikt. Zelfs de personages merken het. Arme Maya. Van hoeveel moorden is ze nu al beschuldigd? Het zijn meer hommages dan een gebrek aan ideeën, maar het maakt het een en ander wel voorspelbaar. Aan de andere kant is het wel toepasselijk, want het hele spel schreeuwt: "Ik ben een grote finale!" De levens van de advocaten komen op het spel te staan; Phoenix, Apollo en Athena hebben allemaal een eigen hoofdstuk of twee; andere geliefde personages maken ook een cameo etc. Dat maakt het alleen wel een beetje een rommeltje. Athena's zaak heeft een heel prominente plek in de vierde aflevering, maar de inhoud heeft meer weg van een DLC-aflevering. Er is geen sterke connectie met de grote verhaallijn die op dat moment wordt opgebouwd, waardoor de spanningsboog verslapt. En om eerlijk te zijn vond ik dit ook niet zo'n leuke zaak, omdat de logische oplossing al vrij snel vorm krijgt, maar je vervolgens nog een hele poos bezig bent om de dader in het nauw te drijven. De andere zaken bevielen me een stuk beter. Vooral die in het mystieke land Khura'in, waarin mediums een grote rol spelen. Hun krachten hebben duidelijke regels en beperkingen, en dat zorgt voor interessante puzzels.

Al met al... Ja, dit was weer een legitieme Ace Attorney-game. Maar om heel eerlijk te zijn...zou ik het niet erg vinden als het ook de laatste was. Deze game was zo gerecht op het herhalen van oude glorie, dat ik me afvraag of de hoofdreeks nog wel een toekomst heeft. (Met andere woorden: vertaal die spin-offs nu eindelijk eens, Capcom!)

Op naar de volgende game! De vorige twee waren vrij lang en mijn woning is nog steeds te warm, dus de restricties zijn: geen consolegames, geen games langer dan 10 uur en geen games waar ik mijn oven voor nodig heb.

Het keuzemenu:

1. ???
2. ???
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)

5. ???
6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???
9. ???
10. ???
11. ???

12. ???
13. ???
14. ???
15. ???
16. ???
17. ???
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. ???

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Ik was zelf wel blij met die 'rustigere' episode 4. Het spel voelt inderdaad als een series finale, en gaat vanaf het begin vol gas. Episodes 2 en 3 hadden makkelijk finales kunnen zijn van eerdere spellen, dus ik vond eventjes wat rust wel lekker voor we weer diep erin gingen. Als het puur om het mysterie gaat vond ik dit zesde deel erg goed, omdat er leuke dingen worden gedaan met het idee van mediums, veel leuker nog dan toen Takumi de spellen schreef, en de schrijvers doen ook wat meer leukere dingen in de achtergrond, zoals dingen als die haarspray in de laatste episode niet uitleggen, maar waarbij de oplettende speler uiteindelijk wel door heeft waar die voor is. Ben het wel eens dat ik denk dat deze serie nu het meest profiteert van een echte reboot. Sowieso bekijk ik het meer als "detectivespel" dan veel andere fans van de serie (die vaak fan zijn van de personages), maar het wordt echt teveel een 'kijk-die-is-er-ook-nog!" show en dat helpt de individuele episodes niet echt als je steeds maar weer blijft praten over die vertrouwde personages en hun dingetjes, zodat de moordzaak zelf bijna op de achtergrond geraakt.

Zullen we voor de datum van vandaag gaan?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Nummer 14... Dat wordt de derde geest van gerechtigheid.

Image

Steam zegt:
hen Rosa Blackwell’s only relative dies after twenty years in a coma, she thinks the worst is over. This all changes when Joey Mallone, a sardonic ghost from the 1930s, blows into her life and tells her that she is a medium. Whether they like it or not, it is up to them to cure the supernatural ills of New York in this critically-acclaimed series of point-and-click adventure games.

The duo’s first case will involve a series of suicides at a local university. Something unnatural has forced these students to kill themselves, and nobody knows why. Rosangela, who is just coming to terms with her new status as a medium, finds herself cast as the unwilling detective in this gruesome mystery.
Wat betreft Spirit of Justice.
Ik was zelf wel blij met die 'rustigere' episode 4. Het spel voelt inderdaad als een series finale, en gaat vanaf het begin vol gas. Episodes 2 en 3 hadden makkelijk finales kunnen zijn van eerdere spellen, dus ik vond eventjes wat rust wel lekker voor we weer diep erin gingen.
Daar kan ik ook wel inkomen. AA6 was gelijk high-stakes, dus in dat opzicht was een adempauze niet verkeerd. Ik denk dat mijn waardering van Episode 4 ook aan mijn eigen omstandigheden lag. Ik was de game praktisch aan het marathonnen en keek uit naar een grote finale in Khura'in. De andere reden is dat mijn verwachtingen misschien iets te hoog waren vanwege het thema: rakugo. Ik hoopte dat dit een grotere rol zou spelen in het mysterie, maar dat viel tegen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Nu ben ik benieuwd hoeveel meer spokengames achter de vraagtekens schuilen. En naar de game zelf, want nooit gespeeld terwijl mensen er vaak zeer positief over spreken.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Ik ook eigenlijk. Van sommige ben ik de omschrijving half of zelfs helemaal vergeten, dus wie weet zijn het er meer dan ik dacht dat het er zouden kunnen zijn. Technisch gezien draagt ook Three Houses bij de geestige games dankzij Sothis. Zo zouden er best meer kunnen zijn.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

The Blackwell Legacy

Image

Nou, dat was de antithese van Spirit of Justice. Medium zijn is hier geen prestigieuze taak, maar gekkenwerk. Op de dag dat Rosangela (Rosa) Blackwell het as van haar laatst overgebleven familielid uitstrooit, ontvangt ze ook haar erfenis: het spook Joey Malloney. Hij noemt zich de spirituele gids van de Blackwell-familie, maar dat is geen baan waar hij zelf voor heeft gekozen. Hij zit vast tussen hemel en aarde, vast aan een Blackwell. Hij kan andere spoken wel naar het licht helpen. Mits hij de hulp van een medium heeft. En net zoals Joey heeft ook zijn nieuwe medium niet veel keuze. Samen moeten ze spoken blijven helpen, anders zou Rosa net zo kunnen eindigen als de rest: in een gesticht of in het graf.

Rosa heeft niet veel om mee te werken. Net zoals elke adventuregameprotagonist kan ze voorwerpen op creatieve manieren gebruiken, maar haar grootste wapen is haar notitieblok. Hierin noteert ze allerlei belangrijke punten en door verbanden te vinden, komt Rosa tot nieuwe inzichten. Deze kan ze vervolgens gebruiken om nieuwe informatie te vinden op het internet of los te peuteren bij de mensen met wie ze spreekt. In de praktijk betekent dit hele dialoogbomen verkennen, informatie koppelen, en zo nieuwe takken ontdekken. Traditionele adventuregamepuzzels spelen een relatief kleine rol. (In dat opzicht lijkt het dus wél op Ace Attorney.)

The Blackwell Legacy is moeilijl om te beoordelen. Aan bijna elk negatief punt kleeft wel een maar. De interface is een beetje klungelig en de graphics laten je soms ouderwets 'pixel hunten', maar de game mikt bewust op die 90s uitstraling en schiet raak. De eerste zaak van het duo is vrij simpel en kort (ik had 3 uur nodig), maar de game is duidelijk opgezet als een soort van introductie voor een langere serie. Ik denk dat ik de tweede game maar eens in de uitverkoop koop, deze in het vagevuur van mijn backlog laat sudderen totdat iemand mij vertelt hem te spelen, en misschien daarna tot een concretere mening kom.

Oké, volgende game. Het is nog steeds te warm in huis, dus de console-restricties blijven nog even, maar een cake bakken moet kunnen.

1. ???
2. ???
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)

5. ???
6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???
9. ???
10. ???
11. ???
12. ???
13. ???
14. The Blackwell Legacy (5)
15. ???

16. ???
17. ???
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. ???
Last edited by Tamara on Sat Aug 15, 2020 19:10, edited 1 time in total.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Op zich klinken de dialoog-georienteerde puzzels hier wel interessant. Ik vind sowieso niet-conventionele inventory-puzzels meestal wel een stuk leuker in adventure games. Wat dat betreft zijn bv. de getuigenissen in Ace Attorney eigenlijk precies dezelfde inventory puzzel achter elkaar (gebruik weersprekend object A (bewijs) op "object" B (getuigenis)), maar zijn ze veel beter aangepast aan de narratieve context. Dat je hele chains van item puzzels moet doen om alleen de deur open te doen zodat je een beetje verder gaat in het verhaal, daar ben ik geen groot fan van. Speelde bv. tijdje geleden Tangle Tower, dat best leuk is, maar ook zo veel van die puzzels dat ze een bewijs in een kluisje of zo hebben verstopt dat natuurlijk niet met een sleutel vergrendeld is, maar een of andere logicapuzzel.

Wat dat betreft doet je uitleg van The Blackwell Legacy ook wel denken aan de vroege adventure games van Rika Suzuki (van Cing). Eigenlijk moet je daar ook alleen maar alle dialogen afstruinen zodat je doorkrijgt hoe iedereen met elkaar verbonden is en wie heeft gelogen (omdat iedereen wel iets weet van de ander).

Als er verder niemand een nummer noemt ga ik gewaagd voor 1, want iedereen is altijd geneigd nooit voor de eerste/laatste in een reeks te gaan (<- kennis uit Spiral The Bonds of Reasoning), maar als er iemand anders eerst nog een cijfer wil noemen, ga gerust in mijn plaats!

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

Ik kan mij vinden in 1, al zou -1 nóg beter zijn, puf puf!
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Met nummer 1 blijven we bij de korte adventure-games die ik voor een prikkie van Steam heb geplukt:

Image

Steam zegt:
"Before we knew it, what we once knew as 'freedom' became nothing more but a faint and distant memory." Venture forth and discover the truth behind the seemingly perfect OmniCare society in Sinless: a unique point and click and visual novel hybrid, set in an original cyberpunk reality.
---

Om nog even door te kletsen over The Blackwell Legacy: Nu ik erover nadenk is Rosa's notitieboek eigenlijk hetzelfde als Edgeworths Logic-gave. Grote verschil is dat de interface van het notitieboek een stuk primitiever is.

Post Reply