Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Als we niets meer van je horen weten we wat er gebeurd is...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Ik leef nog.

Ik kon het niet laten Atelier Ryza te platinummen en was weken te afgeleid om Bad End te spelen, maar ik heb er eindelijk een einde aan gemaakt.

Bad End

Image

Lang duurde dat overigens niet. Na een uurtje spelen had ik Bad End goed afgesloten. De opzet van het spel is een game in een game. Je speelt zo'n kartonnen Japanse scholier en je beste vriend is op bizarre wijze om het leven gekomen. De enige aanwijzing is de game die hij zo graag wilde spelen: het mysterieuze Bad End. Wie in bad End sterft, sterft ook in het echt - dat is wat ze zeggen. Maar dat kan niet kloppen, toch? Er is maar één manier om daar achter te komen en dat is het zelf ook downloaden.

De game in de game is ook een visual novel en als speler maak je beslissingen voor een tienermeisje dat het niet kan laten met jongens te flirten. Met haar gedrag lijkt ze zich echter een kwade geest op de tenen getrapt te hebben en nu moet ze zijn aanvallen zien te overleven. Vooral in het begin staat leven gelijk aan gokken en helemaal heelhuids door het spel komen is een kwestie van geluk.

Als speler van vlees en bloed heb je hier geen last van. Het verzamelen van slechte eindes levert achievements op, dus het loont om de hoofdpersoon steeds weer om zeep te helpen. Het enige negatieve gevolg is een onbeduidende beoordeling die de game je geeft nadat je het voor het eerst hebt uitgespeeld. Hoe sneller en vaker je stierf, hoe slechter je score. (Zoek je een game waarin wel consequenties aan je keuzes kleven? Probeer One Chance)

Gameplaytechnisch is Bad End dus niet bepaald grensverleggend, maar horror is juist een genre waarin clichés goed kunnen werken. De slechte eindes zijn het om die reden waard om op te zoeken. Probeer alleen niet te hard na te denken over de tekst die je hebt gelezen om bij de eindes te komen, want de vertaling is soms lachwekkend krakkemikkig.

Al in al, was de €1,19 die ik ervoor heb betaald niet verspild, maar ik heb ook veel betere games voor minder gekocht. Hopelijk is de volgende game daar eentje van!

1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni 2 (9)
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. Shipwreck (10)

6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???
9. ???
10. Demon Gaze (7)
11. ???
12. ???
13. Bad End (11)
14. The Blackwell Legacy (5)

15. ???
16. ???
17. ???
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest

Post by Koen »

17?
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Dat is er inderdaad eentje uit mijn Steam-backlog!

Image

Steam zegt:
The greatest work in English literature, now in the greatest format of English literature: a chooseable-path adventure!

Guide Hamlet, Ophelia and Hamlet Sr. to hundreds of hilarious deaths in Ryan North's chooseable-path edition of Shakespeare's Hamlet!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Weer een game over dood gaan!

User avatar
soraxroxas
Posts: 42
Joined: Tue Sep 17, 2019 12:23
Location: Weert, Limburg (NL)
Contact:

Re: Backlog Quest

Post by soraxroxas »

Doe maar nummetje 16, met extra rijst
Iemand uit de furryfandom.

Blogger op https://fantasticlimburg.nl

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

To Be or Not To Be

Image

Weet je waarom de personages in Hamlet zich regelmatig zo idioot gedragen? Omdat het verhaal van origine een Kies-je-eigen-avontuur-boek was en Shakespeare enorm slecht was in het maken van goede keuzes. Dat kun je rechtzetten door het zelf te spelen en een beter pad te volgen. Of verkloot het nog verder door het dodental nog verder op te laten lopen. Kan ook. En als je dan toch bezig bent met moorden, wees gelijk een stuk creatiever! Speel als Ophelia en leer Hamlet hoe hij een fatsoenlijke moord moet beramen. Schiet Claudius de ruimte in. Creëer het slechtste en meest onnodige geslotenkamermysterie. Of speel als het spook van Hamlet Senior, laat dat hele wraakgedoe varen en ga de Marianentrog verkennen.

Aan de verzamelde illustraties te zien heb ik ongeveer 75% van To Be or Not To Be gezien en dat is voorlopig genoeg. De humor is vergelijkbaar met die van een docent Engelse literatuur die al dronken op de grens van 'cool' en 'niet cool' balanceert. Daar kan ik een hele poos (=5,5 uur) om lachen, maar daarna beginnen de scenario's zich natuurlijk wel te herhalen. Misschien dat ik de rest van de plaatjes een andere keer binnensleep.

En daarmee kan ik weer een geestige moordgame van de lijst strepen. Op naar de volgende!
Last edited by Tamara on Sun Jul 18, 2021 10:31, edited 2 times in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Ik laat protocol even varen om soraxroxas te verwelkomen.

Nummer 16 is:

Image

Steam zegt:
Wanda is a minimalist story-rich puzzle about two robotic lifeforms finding happiness, companionship and hope in a lonely post-apocalyptic world.
Aw.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Klinkt erg als Machinarium.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Nu je het zegt, ja, best wel. Het scheelt dat ik Machinarium nog niet heb gespeeld. Of heb gekocht. Die staat al jaren op meerdere wenslijsten. Mocht Wanda tegenvallen, dan heb ik nog een tweede kans om robotjes te her/verenigen! (En als ook dat tegenvalt, kan ik WALL-E kijken ofzo.)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Het leeft!

Wanda

Image

Wanda is een adventuregame over twee robotjes die door een post-apocalyptische wereld trekken. De straten liggen bezaaid met hun soortgenoten, maar deze onschuldige zielen hebben niet helemaal door wat dat betekent. Ze verheugen zich over regen, bouwen sneeuwpoppen en laten tekeningen achter op muren om te laten zien dat ze er samen zijn geweest. Tijdens hun reis komen ze voor diverse obstakels in de vorm van te staan, maar ook dat kan de pret niet drukken, omdat de speler al snel doorhad dat je vervelende puzzels (en daar zijn er veel van) kunt overslaan. Heel handig wanneer je je liever concentreert op hoe twee lieve robotjes worden geconfronteerd met de vergankelijkheid van alles. Leuk detail: de robotjes spreken in hun eigen script, maar het vertaalt redelijk makkelijk naar het Engels. Als je de klinkers herkent, kom je een heel eind en zijn hun gesprekjes aardig te volgen. (En voor wie alle details wil weten staat er een uitgebreide gids op Steam.)

Volgende nummer alstublieft! Hier is het "keuze"-menu:
1. Sinless (6)
2. Ni no Kuni II (9)
3. Fire Emblem: Three Houses (3)
4. Why Am I Dead At Sea (1)
5. Shipwreck (10)
6. ???
7. Ace Attorney: Spirit of Justice (4)
8. ???

9. ???
10. Demon Gaze (7)
11. ???
12. ???
13. Bad End (11)
14. The Blackwell Legacy (5)
15. ???
16. Wanda (14)
17. To Be or Not To Be (12)
18. This Book is a Dungeon (2)
19. ???
20. Professor Layton and the Miracle Mask (8)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Omdat ik Umineko heb uitgespeeld: 19!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Maar het "keuze"-menu... Oké. Goed, goed. Nummer 19.

Image

De volledige titel is Terra Incognita ~ Chapter One: The Descendant. Ik heb dit spel 6 jaar geleden gekocht voor 14 cent. Het was toen in early access en is dat nu nog steeds. Dat belooft wat...

Steam zegt:
The world of Terra is slowly falling into chaos. A great war is coming and It's time to take up arms against a corrupt royal family. You must travel across this huge world and unite the nations of Terra, recruiting comrades along the way.

At the beginning of the game you play as 'Alexis' a mysterious young man, with no memory of his past.
As you travel you will unravel his history, discover his destiny and the ancient secrets of Terra!

Set off on an adventure across Terra, recruit comrades to your battle party, search out ancient lore and be immersed in a deep, emotional story-line.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest

Post by Ash Ketchum »

Oh, sorry! Ik dacht dat je gewoon een foutje had gemaakt met de BB codes*. 9 is ook goed hoor!

(*Want ik doe dat vaak.)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest

Post by Tamara »

Haha, en ik dacht dat de speler opzettelijk een meta-keuze maakte in mijn halfhartige tekstavontuur!

Eigenlijk komt het wel goed uit, want nummer 9 is...

Image

...en die heb ik gisterochtend uitgespeeld.

Misschien was het een dom idee om Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Sky, een spel dat beroemd en berucht was om zijn multiplayer mogelijkheden, in 2021 te spelen - jaren na de dood van de Nintendo-DS-Wifi-diensten. Maar ik zeg: het maakt geen enkel verschil! Ik woon niet in een Japans metropool met honderdduizenden andere Dragon Quest-spelers! Ik woon in een dorpje op het Nederlandse platteland waar ik in 15 minuten omheen kan joggen, waar mensen voor de lol een koetje op twee in een wei hebben staan, waar het inwoneraantal met 20% daalde toen het bejaardentehuis werd gesloten, en waar het belangrijkste rijksmonument het stenen lijk van een uitgebrande molen is dat opdoemt wanneer je mijn straat inloopt. Ook al had ik Dragon Quest IX tien jaar geleden gespeeld, ik was geen kip tegengekomen met een DS. En er lopen hier een hoop kippen rond.

Eigenlijk is 2021 het perfecte moment om Dragon Quest IX te spelen. Het is een anachronistische herinnering aan het afsloten leven tijdens de lockdown. Overal in het spel zijn sporen van 'buiten' te zien, maar dat buiten en de mensen die daar bestaan, dat is een ervaring die alleen in het verleden leeft, ergens hier ver vandaan.

Filosofie terzijde, ondanks de nadruk op multiplayer is Dragon Quest IX ook in je eentje best een geinig spelletje. Zelf een team van avonturiers aanmaken is lekker old-school en met een beetje Dragon Quest-kennis kun je daar mooi misbruik van maken. Het verhaal volgt vooral in de voetsporen van Dragon Quest VII: reis plaatjes af en los daar problemen op, het liefst met een zakdoekje bij de hand. Het is allemaal vertrouwde kost.

Dat is dan ook gelijk waar ik over wil klagen, want poeh, het spel voelt best wel een beetje gedateerd! Slome en lange animaties, 4-5 regels tekst om je spel op te slaan of geld bij de bank te deponeren, tergend trage kleine queesten om minimale beloningen binnen te slepen ... Het is niet meer van deze tijd (of van circa 10 jaar terug) tenzij je wil onthaasten. Maar misschien is dat ook wel het punt. Onthaasten. Het zal mij niets verbazen als Dragon Quest IX stiekem is ontworpen voor de salary men die in de jaren 90 opgroeiden met de reeks en er op loze momenten weer naar willen terugkeren om even te ontsnappen aan de sleur der volwassenen. Even weer een half uurtje kind zijn in de trein op weg naar huis. In de pauze met collega's tips uitwisselen alsof je weer op de basisschool zit en zakgeld samengebundeld moet worden om het tijdschrift met de speelgids te kopen. Het is hen gegund. En hé, zonder Dragon Quest IX's connectiedrang had StreetPass mogelijk nooit bestaan en ik heb veel plezier gehad met StreetPass!

Post Reply