Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Hij staat op de lijst, dus ik moet hem spelen. Ik zal niet wegrennen! Ik heb net een uurtje gespeeld en ik heb nog geen hele goede reden gevonden om het op te geven, dus ik ga door.

Dat gezegd: 42 is inderdaad Deponia en als beloning voor het puzzelwerk, leg is deze alvast vast als de volgende game.

Mochten jullie de rest willen raden, doe het vooral! Ik zal jullie antwoorden in het eerste bericht zetten, maar ik zal het juiste antwoord pas geven als het nummer is gekozen. Bij voorbaat excuses voor de slecht bedachte hints.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney

Image

De zeer toepasselijke opening van dit seizoen is uitgespeeld! Gezien de titel, wil ik de geest van de game totaal negeren en de samenwerking op mijn eigen manieren beoordelen: als een tweestrijd. Wie leverde de beste bijdrage aan deze crossover?

Professor Layton leverde het overkoepelende mysterie en de puzzels. Dat mysterie draait om een afgesloten stad geteisterd door heksen. Op het eerste gezicht niet verkeerd, maar de oplossing blijkt een herhaling van twee eerdere Layton-mysteries en het waren toen al niet de beste/meest geloofwaardige verhalen. Dat kost punten. De puzzels waren geen herhalingen, maar zowel kwantiteit als kwaliteit vielen tegen. De doolhofpuzzels pasten weleens waar bij het thema, maar deze kwamen vaak neer op trial and error. Sommige puzzels waren niet eens puzzels, maar geheugenspelletjes! Binnen het verhaal zelf was Layton degene die de grootste ontdekkingen maakte en de beste actiescènes had, dus zijn aanwezigheid was gelukkig niet nutteloos.

Phoenix Wright leverde rechtszaken en de moordmysteries. De hoeveelheid en interactie met bewijsmateriaal en verdachten/getuigen was flink uitgedund, maar in de rechtbank zelf waren twee twists te vinden. De eerste was de aanwezigheid van magie en de wetten die het volgt. Dit voegde de nodige creativiteit toe aan de moorden. De tweede was dat de getuigenbanken nu vaak vol zaten en er meerdere mensen tegelijk aan de tand gevoeld moesten worden. Een leuke gimmick die concurrent met Phoenix Wright's hoofdgames. Dat er op een gegeven moment een papegaai tussen die getuigen zat, werd ook zeker gewaardeerd. Wel moet gezegd worden, dat de structuur van de getuigenissen niet altijd op zijn sterkst was. Het kwam vaker dan normaal voor dat de game meerdere goede mogelijkheden aanbood voor het aanvoeren van bewijsmateriaal en waar er dan uiteindelijk slechts één juist van bleek.

Het moge duidelijk zijn: slechts een van de twee bracht zijn A-game, en dat de advocaat.

Oh, en wat betreft de strijd der tekenstijlen? Die bleven 20 uur lang botsen. De verschillen waren te groot om de twee wereld tot één geheel te maken. Professor Layton naar een meer realistische stijl vertalen was natuurlijk geen optie geweest, dus ik had graag de rest van de personages, inclusief Phoenix en Maya!, in die stijl gezien. Maar ja, dan was het geen crossover maar 'Professor Layton & The Bewitched City: Featuring Phoenix Wright from the Ace Attorney series' geweest...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Volgende game:

Image

Het is maar goed dat de regels een beetje genegeerd zijn, want ik had bijna drie dagen nodig om het spel te downloaden. Als ik het vuilnis pas vandaag binnen was gaan halen, had dit zo kunnen uitlopen in een Final Fantasy XV-situatie.

Even een van Steam geplukt introotje:
In Deponia is de wereld vervallen tot een uitgestrekte vuilnisbelt, waar de knorrige Rufus zijn miserabele leventje leidt/lijdt. Hij maakt deel uit van de laagste sociale klasse, gedoemd om zijn leven door te brengen tussen (letterlijk) bergen met afval. Hij hoopt op een ingang naar de wereld van de rijken die in een zwevende stad hoog boven de wolken leven. Het lot lijkt de snobistische niksnut goed gezind wanneer op een dag een aantrekkelijke dame genaamd Goal uit de hogere regionen naar beneden valt, boven op een van de afvalhopen. Rufus besluit om de jonge vrouw te helpen door haar terug te brengen naar haar echtgenoot. Wanneer hij erachter komt dat de echtgenoot van Goal zijn evenbeeld is, smeedt hij een duivels plan om toegang te krijgen tot de bovenwereld. Het loopt alleen anders dan gepland omdat hij gevoelens ontwikkelt voor de schoonheid. Deze gevoelens zitten zijn gebruikelijke gewetenloosheid aardig in de weg.

User avatar
The Donkey
Posts: 777
Joined: Sun Mar 02, 2008 12:24
Location: Utrecht

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by The Donkey »

Tamara wrote:
Mon Jun 06, 2022 10:05
Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney
Ah goed om te horen dat je het spel wel de moeite waard vond!
Tamara wrote:
Mon Jun 06, 2022 10:13
Volgende game:

Image
Ga je alleen Deponia spelen of alle 4 de spellen? Ik moet zelf nog steeds de laatste een keertje spelen. Hoewel ik best pauzes tussen de games heb gehad, was ik toch een beetje zat van de humor na de eerste 3. Niet dat het niet leuk is, maar het was een beetje veel van hetzelfde. Misschien binnenkort toch maar een keertje aan beginnen. Veel plezier in ieder geval, dit is echt een pareltje van de recente point-and-click games!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Ik heb jaren terug The Complete Journey gekocht, maar nog geen enkel deel gespeeld. Het plan is om nu het eerste deel te spelen en daarna is de kans groot dat deel 2 in de volgende Backlog Quest belandt. Deponia is niet mijn eerste adventuregame van Daedalic, maar ik hoor wel vaak dat het hun beste is, dus mijn verwachtingen zijn redelijk hoog!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Tamara wrote:
Mon Jun 06, 2022 10:05
Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney

Het moge duidelijk zijn: slechts een van de twee bracht zijn A-game, en dat de advocaat.
Er wordt hier inderdaad veel nieuws qua "Ace Attorney" gedaan en heel veel vind je ook terug in The Great Ace Attorney Chronicles (want dezelfde schrijver/director, de art director en hoofdcomponist). Ik vond het magieboek in dit spel super leuk, een soort extra bewijsstuk dat je meerdere keren moest gebruiken (een beetje zoals de reisgids in Flower, Sun and Rain), maar dat is weer helaas dat niet terug is gekomen in latere games.

(In de Japanse versie gebruiken ze trouwens voor de stemmen van Phoenix en Maya de acteurs uit de live-action film... en ze klinken echt voor geen meter)

Heb je trouwens ook de DLC episodes gedaan, of in elk geval alvast gedownload voor de 3DS e-Shop gaat sluiten? Het zijn meta-verhaaltjes waarin de personages terug kijken naar de gebeurtenissen in het spel, maar best leuk om een keer gelezen te hebben (en ze kwamen volgens mij ook altijd met een puzzel, of in elk geval veel van de episodes).

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Goed dat je het zegt van de eShop! Ik zal er vanavond eens naar kijken!
Ik vond het magieboek in dit spel super leuk, een soort extra bewijsstuk dat je meerdere keren moest gebruiken (een beetje zoals de reisgids in Flower, Sun and Rain), maar dat is weer helaas dat niet terug is gekomen in latere games.
Wat ik vooral van PL vs PW heb geleerd, is dat ik een game wil spelen waarin een moderne advocaat naar een goedgeschreven fantasywereld wordt geïsekaid. Of gewoon een moordmysterie in een wereld als die van Witch Hat Atelier, ook goed. Legend of Mysteria kwam een klein beetje in de buurt, maar het adventuredeel was te mager en het verhaal te opgezwollen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Geen game en het gaat eigenlijk over een ex-agent/prive-detective die in een fantasy wereld terecht komt, maar de twee Isekai no Meitantei light novels waren wel aardig, en daar is intussen ook al een manga van... Moordmysteries in fantasy werelden lees ik tegenwoordig erg vaak, maar games zijn wat zeldzamer inderdaad...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Ik was een beetje afgeleid door stapels manga en corona, maar...

Deponia
Image

Deponia is uitgespeeld! Nou ja, het eerste deel. De volgende doe ik volgend jaar, denk ik.

Het was...90s? En dan bedoel ik niet alleen de presentatie, maar vooral ook de puzzels. Bizarre combinaties van voorwerpen, vergezochte logica, en soms zit er niets anders op dan verschillende dingen proberen tot er iets gebeurt. Er zijn oplossingen waar ik echt om moest lachen, omdat ze zo absurd zijn - zoals dat been bij het mediteren. Makkelijk wordt het spel er natuurlijk niet van, maar die absurditeit is waarom we dit soort point & click adventures nog altijd spelen.

En over absurde puzzels gesproken, volgende game alsjeblieft:

41. [Kunstmatig gemaakt avontuur]
42. Deponia (42)
43. [Een metamorfose is een proces]
44. [Duizend en vijf delen - deel 4]
45. [Landloperlegende]
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)
47. [Ouder en jonger dan Pokémon]
48. [Een andere traceercode]
49. [Poort van steen]
50. [Wel ontbieden, niet blijven]
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]
53. [Kloeke kerker]
54. [Pluto]
55. [Betoverde ledematen]
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]
58. [De meningen waren niet onverdeeld]
59. [Het bezielde bondgenootschap]
60. [Kleine vreemdeling]

(Mijn slechte cryptogrammen en hints hoeven niet opgelost te worden. Gewoon een nummer kiezen mag ook. Backlog Quest is speelbaar op alle moeilijkheidsgraden.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

48. [Een andere traceercode]
(Hopende dat ik het goed heb): Wat, je had Another Code (of het vervolg R) nog niet gespeeld!?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

De eerste wel, de tweede niet. Maar binnenkort dus wel:

Image

Ik heb de game net naar beneden gehaald en dan komt nu de eerste puzzel van het spel: alle hardware bij elkaar zoeken en aansluiten om het ook daadwerkelijk te kunnen spelen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Oh, gaaf, omdat het een vroege DS game was, hebben veel mensen de eerste Another Code wel gespeeld, maar R is al een stuk minder bekend. Ik vond het vervolg eigen nog leuker, veel minder claustrofobisch (al kan ik het begrijpen als mensen dat juist beter vonden) en natuurlijk weer leuk gebruik van de hardware voor originele puzzels. Echt jammer dat Cing in 2010* ten onder ging, ik had graag nog derde delen in zowel de Another Code en Hotel Dusk reeksen gezien.

(* Ik woonde in Fukuoka toen Cing ten onder ging en na het nieuwsbericht, was ik nog eens langs het adres van het kantoor gefietst zoals een goede uitwisselingsstudent/ramptoerist betaamt ~_~)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Ik heb net geleerd dat Another Code R een van de Wii-games is die wel in Europa maar niet in Noord-Amerika is uitgebracht. Dat verklaart vast een deel van de onbekendheid. Maar hé, sinds een uurtje geleden kan nog één iemand zeggen Another Code R gespeeld te hebben!

Image

Wat een onverwacht ontspannen ervaring was dat. De eerste twee derde van het spel ben je vooral bezig met heen en weer rennen over de camping en het bungalowpark, dus het heeft best wel een vakantiesfeertje. Natuurlijk zijn er belangrijke mysteriën, maar veel taken die je uitvoert hebben daar alleen indirect mee te maken. Je leert via de bezigheden over geheimen; niet vanwege. Dat zorgt er wel voor dat een gevoel van urgentie lange tijd ontbreekt, wat toch een rare en best wel vlakke spanningsboog oplevert. Bovendien blijkt een aantal grote mysteries achteraf weinig voor te stellen en wordt de op één na grootste wordt niet echt afgehandeld, maar weggezet voor een vervolg dat nooit gemaakt zou worden. Misschien wel zo realistisch, dat niet alles in een dagje wordt opgelost, maar voor spelers is het niet echt bevredigend. Qua puzzels vond ik het eerste spel leuker, omdat deze echt alle functionaliteiten van de DS probeerde te gebruiken. Er worden ook leuke dingen gedaan met de WiiMote, maar de echte creativiteit blijft beperkt tot de latere TAS-codes.

Over de eerste Another Code gesproken, ik realiseerde me iets: dat spel is niet fatsoenlijk op een Nintendo 2DS te spelen. Niet dat dit voor mij een probleem is, maar het is wel een rare gewaarwording dat bepaalde technologie niet meer vanzelfsprekend is voor alle spelers van DS-games. Another Code R in 2022 op een Wii U spelen was overigens ook best een uitdaging. De sensorbalk was gelukkig nog aangesloten, maar ik moest wel op zoek naar batterijen voor de Wiimote. Bovendien was ik niet eens klaar met hardware regelen toen ik eindelijk aan het spelen was! In hoofdstuk acht duurde het vinden van mijn echte Nunchuk langer dan het vinden van de virtuele. (Hij lag in de bovenste la, verborgen onder een nog verpaktVita-geheugenkaartje.) Heel...authentiek?

Volgende week wordt een hittegolf verwacht, dus ik stel een beperking in: alleen games die ik op een handheld of mijn Transformer Book kan spelen

41. [Kunstmatig gemaakt avontuur]
42. Deponia (42)
43. [Een metamorfose is een proces]

44. [Duizend en vijf delen - deel 4]
45. [Landloperlegende]
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)
47. [Ouder en jonger dan Pokémon]
48. Another Code: R (43)
49. [Poort van steen]
50. [Wel ontbieden, niet blijven]
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]

53. [Kloeke kerker]
54. [Pluto]
55. [Betoverde ledematen]
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]

58. [De meningen waren niet onverdeeld]
59. [Het bezielde bondgenootschap]
60. [Kleine vreemdeling]

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Ik heb net geleerd dat Another Code R een van de Wii-games is die wel in Europa maar niet in Noord-Amerika is uitgebracht. Dat verklaart vast een deel van de onbekendheid. Maar hé, sinds een uurtje geleden kan nog één iemand zeggen Another Code R gespeeld te hebben!
Ook Last Window (DS), het vervolg op Hotel Dusk en Cing's allerlaatste game, is niet in Amerika uitgebracht, maar wel in Europa. Ook zeker het waard om eens te proberen :D (En waarschijnlijk speelt die ook niet lekker op een 2DS, want die speelt net als Hotel Dusk, in 'boekvorm'.

(En over de DS gesproken, heb eerder deze week eindelijk eens een vervangstylus gekocht die niet de hele tijd uit de DS Lite valt, en ook hier en daar wat DS spellen besteld waarvan ik altijd al dacht, 'die wil ik nog wel eens spelen'. Voornamelijk (Japanse) detective ADVs, maar ook deze RPG (Japanse versie dan) die ik al een tijdje op het oog had.)

45. [Landloperlegende] -> Geen idee wat dit is, maar ben best benieuwd!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Vagrant Story!

Image

Een van de weinige games uit Squaresofts Gouden Tijdperk die ik (nog) niet heb uitgespeeld. Wel poging of twee gedaan - ik kwam mijn oude save nog tegen toen ik ruimte moest maken voor Threads of Fate - maar typisch een geval waar het leven me onderbrak en het spel vervolgens onderaan de prioriteitenlijst belandde.

Ik weet dat ik de digitale versie op mijn PSP en/of Vita heb staan, maar aan het spel beginnen gaat weer speurwerk worden. In het ergste geval kan ik terugvallen op mijn PSone-schijfje en een van de aangesloten PlayStations. Niet ideaal tijdens een hittegolf, maar we maken er het beste van.

Post Reply