Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Geen PSone Slim + LCD scherm als faux handheld? :P

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Ha, die heb ik serieus ooit weleens willen hebben, maar gelukkig had ik uiteindelijk andere prioriteiten!

Ik heb Vagrant Story teruggevonden op mijn PSP, die inmiddels weer opgeladen en klaar voor gebruik is. Morgenmiddag/-avond ga ik er maar eens aan beginnen. Niet nu, want ik herinner me dat het niet de makkelijkste game is om in te komen, en het is al best wel laat.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Eindelijk...

Vagrant Story

Image

Vagrant Story was de laatste game van Yasumi Matsuno (Ogre Battle, Final Fantasy Tactics, Crimson Shroud etc.) die ik nog moest spelen en dat is nu eindelijk klaar. Matsuno staat bekend om het maken van ontoeganlijke games, maar ik denk dat Vagrant Story toch wel het toppunt was. Uitleg? Minimaal! Ongeschreven regels? Overal! Je moet alles zelf uitvogelen. Elk gevecht is een puzzel waar je de zwakke plekken van de vijand moet bepalen en je uitrusting moet aanpassen om deze uit te buiten. Het is niet per se een moeilijk spel, maar het stelt je geduld wel op de proef. Maar het is klaar. Eindelijk.

Om eerlijk te zijn heb ik een haat-liefdeverhouding met Matsuno's ontwikkingsfilosofie. Als speler krijg je een hoop vrijheid om je brein te gebruiken en daar word je ook ruimschoots voor beloond, maar de beste man kan ook ontzettend sadistisch zijn. Hij is een klassieke dungeon master*. Ja, hij schotelt zijn spelers een goed verhaal voor terwijl hij ze door de met monsters gevulde kerkers leidt, maar hij is ook de vijand. Al zijn games hebben wel een paar segmenten die zijn ontworpen om de speler te treiteren, en Vagrant Story gaat nog verder dan de rest. De sprong in The Pear, de luchtdraak, de omhoogschietende moeilijkheidsgraad in het laatste gevecht... Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik Vagrant Story leuk vond om te spelen.

Gelukkig waren er redenen om door te zetten. Backlog Quest was er een van, het willen verslaan van de laatste game op het Matsuno-lijstje ook, maar het verhaal en de setting van Vagrant Story hielden me ook aan het spelen. Meerdere facties zijn naar Leá Monde, de afgesloten stad van doden, duisternis en onsterfelijkheid getrokken om haar geheimen te bemachtigen. Als Ashley Riot, een zogenaamde Riskbreaker, bots je met die facties én met je eigen opdoemende herinneringen**. Dat alles wordt, ondanks de beperkingen van de PSone, heel intens verteld met geslepen dialogen en slimme cinematografie. In 2000 was dit spel echt grensverleggend en ook nu mag er ook nog een voorbeeld aan worden genomen. (Aan het verhaal en de vertelstijl - niet aan de sadistische gameplay!)

Maar ik ben nu wel toe aan iets anders...

41. [Kunstmatig gemaakt avontuur]
42. Deponia (42)
43. [Een metamorfose is een proces]
44. [Duizend en vijf delen - deel 4]
45. Vagrant Story (44)
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)

47. [Ouder en jonger dan Pokémon]
48. Another Code: R (43)
49. [Poort van steen]
50. [Wel ontbieden, niet blijven]
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]
53. [Kloeke kerker]
54. [Pluto]
55. [Betoverde ledematen]
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]
58. [De meningen waren niet onverdeeld]
59. [Het bezielde bondgenootschap]
60. [Vreemdeling]

*Vrij letterlijk. Crimson Shroud is een digitaal tabletop-RPG-avontuur waarin de personages als beeldjes door de omgevingen hupsen en de speler met virtuele dobbelstenen rolt.

**Ja, nog een Ashley met geheugenproblemen!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Hmm, zo te zien heb ik alleen games van heb gespeeld waar hij minder diep bij betrokken was: Final Fantasy Tactics Advance (producer) en Madworld (schrijver).

Mijn keus valt op 53. of beter gezegd, ik gooide net twee dobbelstenen en gooide net zo lang (twee keer) tot een geldige combinatie eruit kwam (3 en 5) :P

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Hmm, zo te zien heb ik alleen games van heb gespeeld waar hij minder diep bij betrokken was: Final Fantasy Tactics Advance (producer) en Madworld (schrijver).
Dat zijn dan ook gelijk de meer toegankelijke.

Ik denk at Matsuno ergens meer een gameontwikkelaar is voor andere gameontwikkelaars dan voor gamers. Zijn directe en indirecte impact op Square Enix als bedrijf is best wel indrukwekkend. De wereld die hij creëerde, Ivalice, is de setting van meerdere Final Fantasies en Vagrant Story. En FFXIV-redder Naoki Yoshida was in zijn jeugd zo onder de indruk van Tactics Ogre, dat het zijn droom was om ooit met Matsuno te kunnen samenwerken. Die droom heeft hij in FFXIV kunnen verwezelijken. Tweemaal zelfs.

Over Ivalice gesproken, een belangrijke mythos binnen die wereld is die van de Zodiac Braves. Dat Velmaat ons naar de volgende titel. Nummer 53 is...

Image

Een kerkerkruiper voor de 3DS. De eerste recensie die ik las omschreef het praktisch als lekker hersenloos en dat klinkt op dit moment zeer goed!

(Niet zo'n mooie sprong als van Ashley Robbins naar Ashley Riot, maar lang niet slecht!)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Brave Dungeon

Image

Aaah, dat laadt op! Aan Brave Dungeon is niets dappers. Het is gewoon een uurtje of zes (of langer, als je de optionele kerker die eigenlijk voor new game+ bedoeld is ook doet) lang door simpele kerkers heen beuken. De turn-based gevechtjes van doorgaans tien seconden in plaats van tien minuten, zes statistieken per personage in plaats van zestien per ledemaat, accessoires maken is gewoon receptjes volgen in plaats van de verborgen logica proberen te ontrafelen... Eigenlijk is Brave Dungeon een beetje té simpel, maar het was precies wat ik nodig had na Vagrant Story.

Ben benieuwd of de volgende ook een toevallige voltreffer is:

41. [Kunstmatig gemaakt avontuur]
42. Deponia (42)
43. [Een metamorfose is een proces]
44. [Duizend en vijf delen - deel 4]
45. Vagrant Story (44)
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)

47. [Ouder en jonger dan Pokémon]
48. Another Code: R (43)
49. [Poort van steen]
50. [Wel ontbieden, niet blijven]
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]
53. Brave Dungeon (45)
54. [Pluto]
55. [Betoverde ledematen]
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]
58. [De meningen waren niet onverdeeld]
59. [Het bezielde bondgenootschap]
60. [Vreemdeling]

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Ik heb iemand elders laten kiezen en die koos nummer 54. [Pluto]. Dat is uiteraard:

Image

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Een hack 'n' slasher?!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Hack 'n slash/roguelike. Niet mijn eerste game van Supergiant (ik heb Bastion en Transistor ook gespeeld), dus geen onbekend terrein. Hoop ik.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Hades

Image

Meer een dash&bash dan een hack&slash! Ik heb een zekere aanvalstactiek echt uitgebuit. Alleen... Mijn hand doet pijn. Mijn pols doet nog meer pijn. Mijn PS4-controller klinkt ook niet echt tevreden... Maar was het het waard?

Grotendeels.

In Hades bestuur je Zagreus, de zoon van Hades, die probeert het dodenrijk te ontvluchten om zijn moeder, Persephone, te vinden. Pa is het daar niet mee eens. Bij elk vluchtpoging moet je je daarom door de onderwereld vluchten, daarin bijgestaan door de goden van Olympus die onder de illusie verkeren dat Zagreus naar Olympus wil vertrekken. Ook komen er allerlei beroemde en beruchte bewoners van de onderwereld op zijn pad, soms als bondgenoot, soms als baas die je tientallen keren zal verslaan.

Ja, tientallen keren. Het spel in opgedeeld in drie bedrijven. De eerste leidt naar je eerste ontsnapping. Vervolgens is er een reden om nog een keer of tien te ontsnappen en de aftiteling te zijn. Als je daarna nog wilt doorspelen om de epiloog te zien, ben je uiteindelijk zo'n 80 ontsnappingen verder. Ik heb het gehouden bij 35 ontsnappingen - precies genoeg om de aftiteling te zien. Elke keer ga je door dezelfde gebieden heen. Keer op keer op keer... De variatie komt van je gekozen wapen, de willekeur van de goden en de door jezelf opgelegde restricties (in ruil voor grote beloningen). De truc is uiteindelijk om het lot zo te manipuleren dat je de beste kans hebt om de vaardigheden te ontvangen die je wilt, maar er zijn geen garanties, want ja, het is dan ook een roguelike. Als onderdeel van de onderwereld kun je gelukkig niet permanent sterven, dus ook gefaalde ontsnappingspogingen leveren altijd iets op.

Tussen het slopen van de onderwereld door werk je aan het versterken van de banden met de inwoners van Huize Hades. Dat gaat tergend traag, omdat je met elk individu tientallen keren moet spreken en bovendien veel zeldzame nectar moet overhandigen. Dat was voor mij de grootste teleurstelling, want ik wilde graag meer leren over deze versies van de mythologische figuren. Als de voortgang daar sneller was geweest, was ik door blijven spelen. Echter gaat het tergend langzaam, dus Hades gaat (voorlopig) terug in de kast.

Aan het 'einde' van het spel keert Persephone terug naar de onderwereld, maar ironisch genoeg komt er nu weer een hittegolf aan, dus er gelden weer restricties: geen consolegames, geen actiegames en geen muis (want mijn hand doet echt zeer...):

41. [Kunstmatig gemaakt avontuur]
42. Deponia (42)
43. [Een metamorfose is een proces]

44. [Duizend en vijf delen - deel 4]
45. Vagrant Story (44)
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)

47. [Ouder en jonger dan Pokémon]
48. Another Code: R (43)
49. [Poort van steen]
50. [Wel ontbieden, niet blijven]
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]
53. Brave Dungeon (45)
54. Hades (46)
55. [Betoverde ledematen]
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]
58. [De meningen waren niet onverdeeld]
59. [Het bezielde bondgenootschap]
60. [Vreemdeling]

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

47: een Dragon Quest Monsters game?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Correct!

Image

Toen ik hem uit de kast trok, was ik wel even verbaasd. Ik wist zeker dat ik de eerste Joker ook had gespeeld, maar het spel stond niet in mijn kast. Na een paar seconden herinnerde ik me dat ik die als gamerecensent op een flashgamecard heb gespeeld. Een 'officiële' zwaar beveiligde. Deze mocht je 2-3 weken in huis houden en daarna moest je ze weer terugsturen naar de uitgever, wat ik ook braaf heb gedaan (op eigen kosten, want zo ging dat...). Joker 2 is gewoon de winkelversie die ik ooit in een uitverkoop heb gekocht, dus die kan ik zonder problemen in 2022 in mijn 3DS steken en spelen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Dragon Quest Monsters Joker 2

Image

Ik heb iets vreselijks gedaan. Iets wat geen enkele gamer ooit zou mogen doen. Ik ben heb iemands oude monstergamesave verwijderd om mijn eigen spel op te kunnen slaan. Sorry, zusje. Ja, je was pas een paar uurtjes ver en ja, je bent al vergeten dat je het spel ooit hebt gespeeld, maar het voelt toch verkeerd!

Ironisch genoeg sloot mijn zonde mooi aan bij het verhaal van het spel. Op weg naar het grote monstertoernooi stort het luchtschip neer op een geheimzinnig eiland. Als jongste blaag aan boord ben je de aangewezen persoon om die geheimen te ontrafelen. Wat blijkt: het eiland is de oorsprong van de monstertoernooien en jij moet de eeuwenoude losse eindjes even mooi afhechten.

Dat afronden doe je uiteraard door zoveel mogelijk monsters te vangen en deze vervolgens andere monsters in elkaar te laten slaan. Elk gebied heeft zo zijn eigen dodelijke fauna en wat er op je pad komt is afhankelijk van hoe laat het is en hoe het weer er voor staat. Altijd even Buienradar checken voor je vertrekt, dus. De gevangen monsters kun je op Shin Megami Tensei-achtige wijze fuseren om (hopelijk) sterkere wezens te creëren. Alle beschikbare monsters komen uit de rest van de serie, van de allereerste Dragon Quest tot aan het toen nog nieuwe Rocket Slime. Als eerbetoon is het daarmee best geslaagd, maar op monstergamegebied doet het niets nieuws.

Ik had na de aftiteling nog een hele postgame kunnen spelen, maar dat laat ik mooi voor wat het is. Progressie is in het hoofdspel al stroperig en als de postgame net zo is als in andere Dragon Quests, ben ik 10+ uur metalen slijmpjes aan het executeren om ook maar iets te bereiken. Nee bedankt. Volgende!

41. [Kunstmatig gemaakt avontuur]
42. Deponia (42)
43. [Een metamorfose is een proces]
44. [Duizend en vijf delen - deel 4]
45. Vagrant Story (44)
46. Professor Layton vs Phoenix Wright: Ace Attorney (41)
47. Dragon Quest Monster Joker 2 (47)
48. Another Code: R (43)

49. [Poort van steen]
50. [Wel ontbieden, niet blijven]
51. [- Pacific, + Aegis]
52. [Dodenmars]
53. Brave Dungeon (45)
54. Hades (46)

55. [Betoverde ledematen]
56. [- Kingdom, + Dual]
57. [Voel je je nu een held?]
58. [De meningen waren niet onverdeeld]
59. [Het bezielde bondgenootschap]
60. [Vreemdeling]

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Tamara »

Elders is een game voor mij gekozen. De volgende wordt nummer 50:

Image

Een lange SRPG uit een langlopende SRPG-serie die zich maar zelden buiten Japan laat zien. Ik heb meerdere van de spin-offs gespeeld, maar dit wordt de eerste keer dat iets uit de hoofdserie speel. Er was destijds nogal wat discussie rondom bepaalde personages en hun outfits, maar ik ben Fire Emblems bullshit gewend, dus ik overleef het vast!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest: Return of the gamer

Post by Ash Ketchum »

Ik weet niet wat het is, maar ik heb het logo van Summon Nights wel eens gezien, maar om een of andere reden vind ik het er net niet uitzien.. Zo te zien is-ie gebaseerd op het Japanse logo, maar ik vond het altijd een beetje... cheap? uitzien.

(En daarna eens gekeken wat die ontwikkelaar nog meer heeft gemaakt... Dus ZIJ zaten achter Dragon Ball Z: Legendary Super Warriors!? Dat is geen perfect spel, maar het heeft leuke sprites en als DB-kaartspel was het ergens ook wel leuk en verrassend complex....)

Post Reply