Backlog Quest: Return of the gamer

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Lost Technology
Image

Dit is de eerste game die ik vrijwillig niet uitspeel voordat ik hem van de lijst streep. Dat heeft niets met de kwaliteit te maken, maar wel met de toewijding die Lost Technology van de speler vraagt.

Lost Technology is een bedrieglijk complexe oorlogsimulatie waarin je een van diverse facties kunt besturen met als doel het continent te veroveren. Elke factie heeft eigen begingebieden, aanvoerders en typen troepen. Het bepaalt ook welke huurlingen je later in het spel kunt inhuren. Makan - een land van mensetende hagedissen - hoeft bijvoorbeeld niet te rekenen op hulp van menselijke huurlingen, maar kan bijvoorbeeld wel een paar monstermotten werven. Het verhaal wordt verteld door middel van interacties tussen aanvoerders, de huurlingen en de vijanden.

Een beurt is verdeeld in een aantal segmenten. Je kunt troepen kopen en naar andere gebieden sturen, diplomatie voeren en vijandelijke gebieden proberen te veroveren. Bij het positioneren van je troepen, moet je goed rekening houden met potentiële allianties, aangezien deze het tij razendsnel kunnen keren. Wanneer je in de aanval gaat, kom je in een mini-RTS terecht waarin je je troepen moet besturen. Gelukkig kun je het spel pauzeren en dan commando's geven, want Lost Technology is géén gemakkelijk spel. Je moet rekening houden met elementen als terrein, bewegingssnelheid en aanvalsradius, maar bijvoorbeeld ook dat type eenheden vaak verschillende vaardigheden hebben. In de moeilijkste gebieden zit de vijand ook nog eens verscholen in een fort. Na het afsluiten van je buurt, is de rest van de continent aan de beurt. Nu kan het zijn dat jij degene bent die wordt aangevallen. Het verdedigen van gebied gaat op dezelfde manier als het aanvallen.

Op het RTS-segment na worden alle acties uitgevoerd met een lading aan menuutjes die met de linker- of rechtermuisknop worden geopend. Erg intuïtief is het niet. Het lijkt ontwikkelt te zijn met de gedachte: er zijn twee knoppen, dus we moeten ze alle twee gebruiken. Ook de manier waarop de menuutjes in beeld springen is heel klungelig. Ik vraag me af of dit komt omdat het van origine een Japanse doujingame is en PC gaming zich daar anders heeft ontwikkeld. Ergens vind ik die kneuterigheid best charmant, al helemaal in combinatie met die 90s-stijl personage-ontwerpen. Aan de andere kant doet het wel afbreuk aan de speelbaarheid en samen met de zeer hoge moeilijkheidsgraad zorgt dat er voor dat ik zeg: nu even niet. Sorry, Lost Technology, het ligt niet aan jou, het ligt aan mij.

Volgende!

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean
22. A Healer Only Lives Twice (21)
23. Millennium 3: Cry Wolf
24. ???
25. ???
26. ???
27. ???
28. ???
29. ???
30. Grandia Xtreme
31. Lost Technology (22)
32. Primordia
33. ???
34. ???
35. ???
36. ???
37. ???
38. ???
39. ???
40. ???

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Weet je, ik heb Grandia 1 en 2 gespeeld en ben dus best benieuwd naar Xtreme...

Eigenlijk ook ergens wel zin om de DreamCast weer eens op te starten om Grandia 2 te spelen...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Ik ook. 1 t/m 3 heb ik gespeeld, maar Xtreme staat al 10+ jaar op de plank. Het spel werd destijds niet zo positief ontvangen, omdat de nadruk te veel zou liggen op de gevechten in vergelijking met Grandia 1 en 2. De serie heeft echter wel een top vechtsysteem, dus het zal me niet verbazen als het achteraf best mee blijkt te vallen.

Image

Eerst maar even weer een geschikte PS2 aansluiten en de kabels van de retroconsoleplank organiseren, maar ik heb er zin in.

Het selecteren van nummer 30 onthult trouwens wat er echter 29 schuilt: Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (DS-versie).

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Grandia Xtreme
Image

Man, mijn humeur is top! Net Grandia Xtreme uitgespeeld en ik voel me weer als een tiener op een loze zomerdag. Ik had het spelen jaren uitgesteld, omdat iedereen altijd van die negatieve dingen zei over Xtreme, maar het is me goed meegevallen! Wat blijkt: ja, Xtreme is inderdaad niet als de genummerde Grandia's waarin een wereldreis en het meisje redden de topprioriteiten zijn. Maar weet je wat het wel is? Een competente dungeon crawler! Ik houd van dungeon crawlers!

Grandia Xtreme is gewoon 35 uur lang een weg knokken door een verzameling kerkers die variëren van de standaard RPG-gevalletjes met lichte puzzels tot aan willekeurig gegenereerde gangenstelsels vol verrassingen. Er zijn veel gevechten te vechten, maar dat is alleen maar goed, want Grandia's typische variant op 'active time battles' is in topvorm. Niks is zo heerlijk als een complete groep vijanden hun beurten ontzeggen met welgemikte sabotage-technieken.

Toegegeven, het spel heeft wel een paar probleempjes. Zo gaat het niet altijd respectvol om met de tijd van de speler. Ik heb meermaals gehad dat ik meer dan anderhalf uur zonder save point zat. Gelukkig was de moeilijkheidsgraad niet hoog genoeg om dat een probleem te maken, maar ik werd er wel nerveus van. Het andere grote probleem is het acteerwerk, of eigenlijk meer met de regie en montage ervan. Wat een verspilling van Mark Hamill! (Nee, echt, hij heeft een prominente slechterik ingesproken!) Echter wegen deze punten niet zwaar genoeg om mijn humeur aan te tasten. Ik hoop dat de volgende game net zo'n meevaller is!

Hier is het keuzemenu:

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean
22. A Healer Only Lives Twice (21)
23. Millennium 3: Cry Wolf
24. ???
25. ???
26. ???
27. ???
28. ???
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology (22?)

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. ???
36. ???
37. ???
38. ???
39. ???
40. ???

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Op zich vind ik het gevechtsysteem van Grandia wel leuk, maar weer niet zo leuk dat ik alleen dungeons wil doen ^^'

Aan de ene kant ben ik echt een groot fan van de eerste Broken Sword, en als je die nog niet hebt gespeeld, raad ik je die dan ook graag aan, al is de DS versie van The Director's Cut waarschijnlijk ook meteen de versie (na de GBA versie) die ik het minst zou aanraden, omdat je ingesproken stemmen niet meer hebt, en omdat de toegevoegde scenes van de Director's Cut toch niet allemaal even goed zijn (zo wordt de iconische openingsscene uit de originele game helemaal verknald omdat ze een heel segment ervoor hebben geplakt) en eigenlijk is het tempo van de originele game beter (die zit trouwens wel gewoon inbegrepen bij de GOG versie van The Director's Cut, maar ik neem aan niet op de DS ^^'). Maar het moet maar!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Voor wat het waard is: ik heb het eerste stukje van het origineel wel gespeeld. Roderick had me een keer opgezadeld met kopietjes van een paar van zijn favourite PC-games uit de jaren 90. Het functioneerde helaas allemaal niet zo super... Dat ik toen geen muis had voor mijn laptopje, maakte de ervaring ook niet beter. De DS-versie heb ik eens heel goedkoop opgepikt bij de Dimension plus toen de winkel het moeilijk had en oudere (maar niet retro) games voor dumpprijzen werden verkocht.

Image

Ik ben benieuwd!

Het selecteren van Broken Sword onthult ook de game die op nummer 28 staat: Trials of Mana.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut

Image

Ik heb het origineel dan misschien niet helemaal gespeeld, maar ik denk dat ik begrijp waarom deze versie niet super geliefd is: de Nico-segmenten zijn er een beetje onhandig tussen gefrommeld en de eerste ervan kan qua impact inderdaad niet concurreren met het 'wacht, wat?'-gehalte van een clown die een café opblaast.

Om bij het begin te beginnen: Broken Sword is een typische ninetiesgame; een point&click adventure over geschiedenis verborgen achter eeuwenoude raadsels en complotten. Het origineel is ondertussen 25 jaar oud en de remake die ik heb gespeeld stamt uit 2009. Het is vrij duidelijk een oudere game. Bij de puzzels is het niet altijd duidelijk wat de game verwacht en in welke volgorde, waardoor je soms in het systematisch proberen van alle opties moet vervallen. Het is mogelijk om dingen in net de verkeerde maar toch correcte volgorde te doen, met als gevolg dat de personages en/of het verhaal niet altijd even logisch zijn. Tegelijkertijd is die leeftijd ook charmant: de originele Broken Sword nam animatie zeer serieus en dat is ook in deze versie nog steeds te zien. Liefhebbers zullen de vloeiende stijl van Don Bluth Studio-tekenaars herkennen.

Misschien moet ik het origineel ook eens spelen. Het is geen bijzonder lange game. Bovendien heb ik Roderick ooit eens beloofd dat ik het vervolg ook zou spelen... Ik zie dat ze verkrijgbaar zijn op zowel GOG als Steam, dus dat wordt aanbiedingen in de gaten houden!

(Edit: ik kom er net achter dat ik de OG Broken Sword bezit op Steam. Het is de zoveelste herinnering aan het feit dat mijn Steambibliotheek een absolute bende is...)

Ondertussen...

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean
22. A Healer Only Lives Twice (21)
23. Millennium 3: Cry Wolf
24. ???
25. ???
26. ???
27. ???
28. Trails of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology (22?)

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. ???
36. ???
37. ???
38. ???
39. ???
40. ???

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Ik heb sowieso wel een zwakte voor complotverhalen + het occulte, maar Broken Sword weet het toch heel uniek te brengen omdat het qua sfeer toch zelden echt duister wordt. Sommige puzzels zijn inderdaad best ouderwets of raar (geit!), maar het blijft een spel dat ik toch wel om de zoveel jaar speel. Het tweede spel lijkt in principe veel op de eerste, maar met meer variatie en met een totaal ander thema/onderwerp waardoor het binnen de serie best uniek aanvoelt, omdat 3 t/m 5 ofwel directe connecties hebben met het eerste spel of toch weer draaien om geschiedenis/complotten met een christelijke achtergrond.

Misschien wil iemand anders een nummertje kiezen?

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Ik besefte pas dat de geit echt een puzzel was nadat ik het per ongeluk had opgelost... Ik heb trouwens een paar keer gebruik gemaakt van het hintsysteem, maar echt veel heb ik er niet aan gehad, omdat ik bepaalde stukjes kennelijk niet in de verwachtte volgorde speelde.

Edit: Roderick heeft een game voor me gekozen. Nummer 36:

Image

Steam zegt:
Morphopolis is about transformation and discovery. Inspired by Machinarium and The Tiny Bang Story, Morphopolis takes you on a puzzle adventure through a fantastical insect world. Starting as an aphid grub, you embark on an epic journey of metamorphosis toward your spawning ground.
Nummer 36 onthult ook nummer 35 en 37: El Shaddai en Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Morphopolis

Image

Morphopolis is een korte game dat zoekplaatjes combineert met puzzeltjes. Het onderwerp: insecten. Je bestuurt een beestje dat langzaam maar zeker in een groter insect verandert. Dat is uiteraard niet hoe metamorfoses werken, maar dat doet er niet toe. De sfeer en de mijmerende gameplay is waar het om draait. Lekker rustig pollen verzamelen, kevertjes tellen en een keertje een vlinderlegpuzzel in elkaar zetten. Met andere woorden: het is Rupsje Nooitgenoeg voor grote mensen!

Het spel bestaat uit vijf interactieve zoekplaten die oplopen in moeilijkheidsgraad. De puzzels zijn vrij standaard en eentje is volgens mij niet te voltooien zonder walkthrough, omdat het gesuggereerde doel niet te behalen valt, maar voor een budgetsteamgame is het niet slecht.

Volgende!

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean
22. A Healer Only Lives Twice (21)
23. Millennium 3: Cry Wolf
24. ???
25. ???
26. ???
27. ???
28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa
38. ???
39. ???
40. ???
Last edited by Tamara on Mon Aug 09, 2021 21:43, edited 1 time in total.

User avatar
Koen
Administrat0r
Posts: 4037
Joined: Mon Aug 18, 2003 12:42
Location: A Place Called Home. (Awww)

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Koen »

40!?
motivatiedip. help!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Dat is...

Image

Ik weet dat er Type Zero staat, maar ik blijf het lezen als Type-O. Final Fantasy Typfout.

Ik ga hem installeren en als dat heel lang duurt, moet niemand opkijken als ik opeens mijn Wii U of een andere verwaarloosd systeem aanslinger.

(Achter nummer 39 schuilt overigens Heaven Will Be Mine.)

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Final Fantasy Type-0 HD

Image

Ha, kijk eens wie er eens geen maanden heeft gedaan over het uitspelen van een Final Fantasy! Toegeven, ik was niet super gemotiveerd en heb de meeste sidequests links laten liggen, maar het is goed zo.

Het spel was...niet echt wat ik verwachtte. Ik ben niet gewend om bloed te zien in de serie en deze spin-off opent met een slagveld. Of slachtveld, excuseer de woordgrap. Zelfs de chocobo's ontkwamen niet aan het geweld! Het zet meteen de toon voor de rest van het spel waarin je een stel jonge kadetten keer op keer op oorlogsgebied in stuurt. Toegegeven, het gaat om kadetten van een heel hoog kaliber - de mysterieuze Klas Nul - dus hun overlevingskansen zijn een hele tijd best goed. Over andere personages is dat echter niet te zeggen...

Tegelijkertijd is het ook gewoon een Final Fantasy met moogles en kristallen en summons en wat niet meer. Veel hergebruikte plotpunten en ideeën, zoals de traditie dat eist. Ik vind het allemaal best, want zelfs in de slechtste gevallen levert het nog spectaculaire FMVs op.

Over de gameplay ben ik minder te spreken. Mogelijk ben ik super verwend door o.a. de Tales-serie, maar het vechtsysteem van Type-0 begon houterig en eindigde in misbruik van de ontwijkknop. Dat en de kale wereldkaart nodigde niet uit om lekker te gaan sidequesten.

Maar goed, ik heb weer eer aan mijn titel gedaan. Tijd voor de volgende game!

Kleine kanttekening: even geen consolegames, alleen handheld en PC.

21. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean
22. A Healer Only Lives Twice (21)

23. Millennium 3: Cry Wolf
24. ???
25. ???
26. ???
27. ???
28. Trials of Mana
29. Broken Sword: The Shadow of the Templars - The Director's Cut (24)
30. Grandia Xtreme (23)
31. Lost Technology ("22")

32. Primordia
33. ???
34. ???
35. El Shaddai
36. Morphopolis (25)
37. Kotodama: The 7 Mysteries of Fujisawa
38. ???

39. Heaven Will Be Mine
40. Final Fantasy Type-0 HD

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Ash Ketchum »

Dit doet me er trouwens wel aan denken dat ik nog steeds een paar PSP spellen moet uitspelen, want die krijgen vast geen handige (en goedkope) port binnenkort...

25!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Backlog Quest REVENGE

Post by Tamara »

Ja, Sony heeft de neiging om met hun games om te gaan zoals de kristallen in Final Fantasy Type 0 dat doen met mensenlevens: "O, het is dood? Vergeet het dan maar!"

Dat was trouwens een interessant stukje van de setting: personages vergaten hun gevallen kameraden - hun naam, hun gezicht, de tijd die ze samen hadden doorgebracht, alles. Ik vraag me af hoe/of een moordmysterie zou werken in die setting.

Over mysteries gesproken, dankzij jouw onschuldige versie van de detectivevloek ga ik spelen:

Image

Dit onthult ook de naastliggende titels: 2064 Read Only Memories en de zesde Professor Layton-game.

Post Reply