Tv-series

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Geeft me een goede reden om weer eens wat te kijken, want ik ben nog bij.... err, aflevering 2.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

En omdat een lopende anime serie uiteindelijk voor mij vaak het excuus is om ergens anders aan te beginnen: ik ben nu ongeveer halverwege Ikebukuro West Gate Park (IWGP), de televisieserie uit 2000 die de franchise populair heeft gemaakt. Het is een serie waar ik altijd wel interesse in had: toen ik begon met drama kijken, was het nog maar een paar jaartjes oud en spraken mensen er dus nog vaak over en later werd ik fan van de regisseur (Tsutsumi, van o.a. Trick, de originele Kindaichi Case Files reeks en de 20th Century Boys films). Maar aangezien er nu een anime van bestaat, werd dus het echt tijd om eens de bekendste versie op te zoeken.

Ben dus pas op de helft, maar ik kan me niet eens voorstellen hoe de anime eruit ziet en aanvoelt, want qua verhaal en sfeer is dit zoooooo mid tot eind jaren 90! Hip-hop jongerenbendes die de baas zijn in Ikebukuro, gyaru, compensated dating, mobiele telefoons met uitschuifbare antennes... Het is een product van z'n tijd, en het is prachtig :") Dat merk je ook aan de cast: naast hoofdrolspeler Nagase (van TOKIO) heb je o.a. Koyuki, Ken Watanabe, Yosuke Kubozuka, Yama-P (NEWS), Satoshi Tsumabuki en Ryuta Sato in diverse rollen... Tegenwoordig zou dit gewoon een absurde all-star ensemble cast zijn wat niet te doen zou zijn in een televisieserie.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

En Ikebukuro West Gate Park (IWGP) afgekeken. Makoto is geboren en getogen in Ikebukuro en z'n leventje is nergens naar toe gegaan na de middelbare school: hij helpt een beetje in de fruitwinkel van z'n moeder, maar verder is hij vooral een hangjongere die lol wil hebben met z'n vrienden in Ikebukuro. Vaak komt hij, tegen z'n eigen zin, ook in nauw contact met de donkere zijde van de stad. Takashi, een van z'n beste vrienden, is bijvoorbeeld de "King" van de G Boys, de jongerenbende die de baas zijn aan de west-zijde van Ikebukuro Station en een oud klasgenoot is tegenwoordig werkzaam bij de yakuza, en allemaal hebben ze vaak Makoto's hulp nodig bij het oplossen van "kleine probleempjes" maar ook andersom heeft Makoto deze connecties nodig om z'n vrienden in nood te helpen. De serie begint met een zaak over een seriewurger van vrouwen in love hotels waar Makoto achter zit, maar werkt langzamerhand naar een groots territoriumoorlog tussen de G Boys en een andere bende, met Makoto in een sleutelrol in het 'neutrale' midden.

Naar het schijnt is deze drama qua sfeer wel anders dan de boeken, met andere persoonlijkheden achter de personages en zo. Ook merk je wel echt de hand van de regisseur (Tsutsumi), met veel schokkerige en bewegende camerabeelden, zoom-ups, heel veel comedische gebeurtenissen op de achtergrond, flauwe running gags etc. Tsutsumi's werk is vaak erg strip-achtig, met over-the-top personages en bizarre humor, en dat is hier ook zo, terwijl het ook over onderwerpen gaat die prime-time televisiedrama vaak ontwijken (jeugdprostitutie via telephone clubs/compensated dating, verkrachtigingen en een rebellerende jeugd die uiteindelijk toch niet echt op het goede pad belanden door een wijze mentor of zo. De superlange special die als vervolg op de serie dient is minder leuk, het laat je een beetje zien hoe iedereen is veranderd een tijdje na de serie terwijl Makoto aan een nieuwe zaak werkt, maar eigenlijk was het vooral een excuus om grappen te maken dat alles en iedereen echt compleet is veranderd in Ikebukuro op Makoto na, zoals de G Boys die dan een ramen restaurant runnen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Tv-series

Post by Tamara »

Deadwind seizoen 1
Na de dood van haar man keert detective Sofie Karppi terug naar Finland. Haar eerste zaak lijkt op het eerste gezicht een eenvoudige: een vrouw is dood aangetroffen op een oever, keurig verpakt in plastic en met een boeket in de handen. Ze vermoedt al snel een verband met het grote bouwproject dat staat gepland voor die locatie en waar het slachtoffer ook betrokken bij blijkt te zijn. Ondertussen denkt haar nieuwe partner Sakari Nurmi, vers overgeplaatst van fraude naar moordzaken, dat ze het dichter bij huis moeten zoeken. Karppi en Nurmi botsen op alle fronten en hoe diep ze ook graven, de zaak geeft meer vragen dan antwoorden.

Deadwind was achteraf gezien een wilde rit. Ik had na een paar afleveringen al een verdachte op het oog, maar de serie bracht me niet veel later aan het twijfelen. Betekent deze scène iets of probeert de schrijver mij af te leiden? Dat heb ik mezelf meer dan eens gevraagd. Ondertussen stapelden de wendingen zich op. En of ik het uiteindelijk bij het juiste eind had...dat zal ik niet zeggen. Voor de fans van Naoki Urasawa die om een of andere reden nieuwsgierig zijn naar Finse thrillers: Deadwind is een uitstekend startpunt.

De dynamiek tussen de twee detectives mag er trouwens ook wezen. De evolutie van gedwongen samenwerking naar onbreekbaar team was zowel mooi als vermakelijk, en aan het einde van de rit mocht ik beiden zeer.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Soms zap ik langs die Scandinavische misdaaddrama's die worden uitgezonden, maar vaak gaan die toch een heel seizoen over één hoofdzaak a la Twin Peaks? Ik zie altijd maar korte fragmenten en dan heb ik weer geen zin om erin te stappen omdat het zo lang lijkt ^_^'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Tv-series

Post by Tamara »

Ja, één verhaal per seizoen lijkt de norm. Het begint meestal met één moord, maar als gevolg van die moord komen allerlei lang verhulde geheimen aan het licht. De detectives stuiten dus altijd op allerlei (voorlopig) doodlopende paden en obstakels (sneeuwstormen zijn populair), en terwijl ze aan de zaak werken, is er ook van alles gaande in hun persoonlijke leven.

Dat betekent dat het verhaal soms bijna tot stilstand komt omdat er zoveel andere plotdraden op de voorgrond liggen, maar dat wordt altijd wel op een of andere manier gecompenseerd. Deadwind doet dat door elke aflevering een spannend hoogtepunt toe te voegen. Een confrontatie op een kraan, een illegale duik in een ondergelopen Duitse mijn, een hoofdpersoon dat vast komt te zitten in een psychiatrische instelling, een inval bij drugsdealers... Het is behoorlijk gevarieerd en als je er te veel over nadenkt ook een beetje aan de zotte kant, maar dat maakt het ook eigenlijk ook wel weer leuk. Het deed mij denken aan series zoals Monster.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Oeh, ik kwam met toevallig de trailer tegen van de Netflix Lupin serie tegen, en die ziet er best leuk uit!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Enmado Sara no Suiri Kitan (Detectiveverhalen van Sara van de Hellehal) is intussen afgelopen. Het was... okay? De leukere verhalen kwamen eigenlijk al vroeg in deze zeer korte serie (krap 30 minuten * 8 afleveringen, waarvan twee two-parters), dus de laatste drie, vier afleveringen keek ik meer uit gewoonte. Op zich zijn de verhalen best aardig voor de korte looptijd: van de dertig minuten wordt ruim een kwartier gebruikt om de opbouw naar de moord in beeld te brengen, en in de resterende tijd moet het slachtoffer voor Sara's deadline z'n eigen moord oplossen zodat ze weer tot leven worden gebracht (anders gaan ze naar de hel). Maar echt verrassend zijn de verhalen ook nooit juist door de beperkte lengte.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Eigenlijk was dit een podcastserie, maar aangezien het het beste hier past: Deadly Manners (2017) is een moordmysterie audiodrama, met acteurs als LeVar Burton en Kirsten Bell. Het gaat over een huisfeestje van de socialite Veronica en haar echtgenoot William in de jaren 50. Veronica leeft voor dit soort feestjes, maar het gaat hopeloos fout dit keer: de sneeuwstorm houdt hen in het huis vast, en dan vallen er plots doden. Eerst is het slechts de goochelaar, maar dan worden ook o.a. een gast en zelfs de kok vermoord, waardoor het feestje toch niet zo'n succes is. Veronica probeert koste wat het kost het feestje te redden totdat de politie kan komen, maar de moordenaar blijft steeds maar vaker toeslaan in het gigantische huis.

Als zwarte komedie is het best grappig om naar te luisteren, maar het is best lang (10 x 20~30 minuten) en uiteindelijk is het zo'n detective waarbij eigenlijk iedereen wel de moordenaar had kunnen zijn (niemand heeft een alibi, motief hoor je pas achteraf): luier kan eigenlijk niet bij een detective.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Nog een hoorspel: Machi - Dai Q no Otoko (De stad: de Qde man): Machi is een bekende sound novel van Chunsoft, die in het westen waarschijnlijk nog beter bekend is als de voorganger van 428 - Shibuya Scramble. 428 was aanvankelijk bedacht als een vervolg op Machi en speelt zich dan ook af in dezelfde wereld en maakt ook gebruik van het 'zapping' systeem waarbij je constant tussen de verhaallijnen van personages springt, en je met behulp van verhaalkeuzes iedereen levend tot het einde van hun verhaal moet brengen. Maar waar 428 een thriller was waarbij alle 5 personages betrokken raken bij een bepaald incident, ging Machi juist over een groepje van 8 mensen die eigenlijk allemaal hun eigen verhaal hadden (op een uitzondering na) en de enige connectie tussen de vele verhaallijnen was dat de 8 hoofdrolspelers zich allemaal op dezelfde drie dagen in Shibuya bevonden. Zo ging het verhaal van Yoshiko erover dat ze binnen 3 dagen enorm moest afvallen of dat ze door haar vriendje gedumpt werd, terwijl een ander verhaal ging over een deserteur met PTSD van het Vreemdelingenlegioen. Wat ook grappig was dat je naast de 8 hoofdpersonen, je ook hier en daar soms een glimp opving in de achtergrond van nog meer rare verhalen die zich afspeelden in die drie dagen. Zo bezoeken alle 8 hoofdpersonages op verschillende punten in het verhaal dezelfde convenience store, maar beetje bij beetje puzzel je dan het verhaal samen over die arme jongen die al drie dagen lang achter elkaar in z'n eentje de conbini moet bemannen.

Machi - Dai Q no Otoko is een hoorspel dat nog eerder uitkwam dan de originele Saturn game en gaat over een van die verhalen die zich in de achtergrond afspelen. In de game zie je dus steeds slechts flarden van dit verhaal. Het gaat over de docente Ayumi, die enorm veel pech heeft met mannen, maar dan wordt ze plots aangesproken door een enorm verdachte man die zichzelf Patrick Dandy noemt, volgens eigen zeggen van adel en voormalig astronaut van de Amerikaanse luchtmacht. Hij probeert Ayumi heel hard te versieren en hoewel ze in het begin niet weet hoe ze zo snel weg moet komen van deze zeeeer opdringerige man, wordt ze toch langzaam een beetje gecharmeerd door z'n rare pogingen haar voor zich te winnen. Maar heeft hij niet een beetje erg veel aandacht voor haar spaarcentjes..?

Image

De verbeterde port van Machi op de PSP voegt een Dandy-verhaal toe dat losjes op dit hoorspel is gebaseerd, maar dit hoorspel is veel uitgebreider en ook leuker om naar te luisteren. Op de achtergrond horen we ook de hoofdrolspelers van de game langskomen, hoewel de gebeurtenissen niet helemaal overeenkomen met de game. Maar het was best leuk om nu eens 'het hele verhaal' van Dandy en Ayumi te horen, want in de game zie je steeds alleen de losse momenten, zoals in het screenshot hierboven, dat dan Masashi's verhaal is, maar dan hoort hij toevallig stukjes uit het gesprek tusssen Dandy en Ayumi.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Tv-series

Post by Tamara »

Na weken onderzoek* heb ik eindelijk de formule voor Nordic Noir. Voor een succesvolle serie heb je nodig:
- Een ervaren maar eigenzinnige detective die in een geïsoleerd stadje terechtkomt
- Een opstandige tienerdochter die als doelwit voor een dader kan dienen
- Een groot bouwproject dat verre van koosjer is (bonuspunten voor giftig afval)
- Een tien jaar oud geheim dat een schaduw werpt over het stadje
- Veel lange shots van rauwe natuur
- Een kleurenpalet dat voornamelijk bestaat uit blauw, grijs en bruin, en waarin rood is gereserveerd voor bloed

Mijn favorieten tot nu toe zijn het Ijslandse Trapped (Ófærð) en het Finse Bordertown (Sorjonen).

*Netflix-series bingen

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Dat zijn ook precies de tropes die ik van het genre verwacht zonder ooit een hele serie afgekeken te hebben ~_~

En natuurlijk de namen!

Edit: Trouwens, Murder, She Wrote (Jessica Fletcher) is sinds een tijdje weer op televisie en het is zo heerlijk cozy en bedoeld of onbedoeld grappig :")

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Tv-series

Post by WizardOfOss »

:lol:

Ik moet zeggen dat niet zo bekend met met Nordic Noir. Murder, She Wrote daarentegen was samen met Columbo toch wel iets wat ik vroegâh veel gekeken heb. Typisch zoiets wat m'n moeder altijd keek en waarbij je dan zat te klagen of er niet iets anders op mocht (één TV in huis...), maar ondertussen keer op keer wel bleef kijken. En idem met de Engelse detectives, Morse en consorten.

En toen was daar ineens Hot Fuzz, de film die dat laatste genre op briljante wijze wist te vermengen met de Amerikaanse buddy cop movies. De laatste trend op Youtube lijken nu weer reactie-video's op films te zijn. En dan is het wel grappig om te zien hoe (meestal) Amerikaanse Youtubers dus wel moeiteloos alle buddy cop referenties eruit pikken, maar ondertussen totaal onbekend zijn met die Engelse series. Die zo'n lieflijk dorpje maar een rare setting vinden voor zo'n verhaal met de ene na de andere moord. Ze moesten eens weten....

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Tv-series

Post by Tamara »

Ash Ketchum wrote:
Fri Jan 29, 2021 8:33
Dat zijn ook precies de tropes die ik van het genre verwacht zonder ooit een hele serie afgekeken te hebben ~_~

En natuurlijk de namen!
Ik kan bevestigen dat dat correct is. Dit is ook waar.

(En ik ben diep genoeg afgedaald in het genre dat ik kan zeggen dat die sketch een parodie op het eerste seizoen van Deadwind is.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Hai hai.

(Je hebt trouwens zeker niet toevallig de Lupin serie van Netflix al geprobeerd?)
WizardOfOss wrote:
Fri Jan 29, 2021 17:49
:lol:

Ik moet zeggen dat niet zo bekend met met Nordic Noir. Murder, She Wrote daarentegen was samen met Columbo toch wel iets wat ik vroegâh veel gekeken heb. Typisch zoiets wat m'n moeder altijd keek en waarbij je dan zat te klagen of er niet iets anders op mocht (één TV in huis...), maar ondertussen keer op keer wel bleef kijken. En idem met de Engelse detectives, Morse en consorten.
Columbo en Murder, She Wrote keek ik vroeger ook erg veel (en dus weer), en Columbo is sowieso een van m'n favoriete televisieseries. Het team hierachter heeft ook de detectiveserie Ellery Queen gemaakt, dat echt heel listig gemaakt was. Zo listig zelfs dat het niet echt goed viel bij het publiek omdat de verhalen te complex waren: Murder, She Wrote is direct daarop als reactie gemaakt, juist met verhalen die veel eenvoudiger waren en die minder aandacht van de kijker vereisten ^_^'

Columbo was weer zo briljant dat in tegenstelling tot Nordic Noir, hij gewoon makkelijk zichzelf kan parodiëren (met een beetje hulp van Frank Sinatra als doelwit) XD

Post Reply