Tv-series

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Tv-series

Post by Tamara »

Aan Lupin wil ik beginnen als ik klaar ben met Bridgerton. (Waarom Bridgerton? Omdat het me gezond leek om al die deprimerende nordic noir af te wisselen met een costume rom-com). Ik ben benieuwd!

(Ondertussen volg ik ook Snowpiercer en The Expanse, maar die krijgen wekelijks een nieuwe aflevering en beïnvloeden mijn bingegedrag dus niet.)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Ik zag trouwens vandaag dat Arsene Lupin, Gentleman-inbreker (de eerste verhalenbundel) deze week in de boekenbestsellers is beland XD Het Netflix effect!

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Tv-series

Post by Saki »

Net Seizoen 3 van Cobra Kai uit.. wat een einde man. Hoop dat het volgende seizoen er snel komt :D

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Best wel gaaf dat ze er zoveel uit weten te halen, de eerste keer dat ik ervan hoorde klonk het concept wel grappig, maar dacht ik ook dat het vast maar voor eventjes leuk zou zijn ^^'

User avatar
Saki
Posts: 609
Joined: Sun Oct 24, 2010 19:46
Location: Kontich
Contact:

Re: Tv-series

Post by Saki »

Het is eigenlijk je standaard teenage drama maar dan met rivaliserende Karate dojo's als spilpunt voor het verhaal.
Ik ben er zeker van dat het niet voor iedereen is, maar ik amuseer me er wel mee.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Het had makkelijk iets te meta kunnen zijn als vervolg op de originele films, omdat het concept op het eerste gezicht meer op een grapje lijkt, maar goed om te horen dat het op zich ook wel leuk is.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Tv-series

Post by Tamara »

Ik kwam er vandaag achter dat ik het eerste seizoen van Lupin heb gekeken. Vorige week had ik aflevering 5 gekeken en had niet echt de drang gelijk verder te gaan, maar vandaag dacht ik 'goh, dat kan ik nog wel even afmaken'. Toen bleek dat er voorlopig slechts vijf afleveringen zijn. Oeps.

Lupin valt in de categorie 'ik wilde dit leuk vinden maar de serie wilde dat niet'. Het concept is prima en ook het idee achter deze zwarte Lupin vind ik geslaagd, maar de uitwerking valt tegen. Het verhaal is vaak te simplistisch. Personages maken domme fouten (Lupin met de televisie-uitzending, de politie met...vrijwel alles eigenlijk) en Assane staat daarom zelden voor een echte uitdaging. Weet je waar het me aan doet denken? Aan de strips zoals je die 20+ jaar terug in bladen zoals Spirou las. Op het eerste gezicht scherp en rebels, maar bij nader onderzoek gewoon netjes geschikt voor de jongere lezers. En op zich is dat natuurlijk prima. Ik denk dat een Arsene Lupin-serie vooral niet te zwaar moet zijn. Echter voel ik me wel een beetje betutteld door de schrijvers.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Shi to no Yakusoku is een televisiefilm gebaseerd op Agatha Christie's Appointment With Death, en het derde deel in een reeks van adaptaties van Hercule Poirot boeken door regisseur/toneelschrijver Koki Mitani. Eerder heeft hij al Murder on the Orient Express en The Murder of Roger Ackroyd gedaan, en dat waren gave versies, waarbij hij zowel trouw aan het origineel bleef, maar ook geheel z'n eigen draai aan de verhalen wist te geven. In de basis zijn de verhalen weliswaar wel hetzelfde, maar deze versies spelen zich af in Japan na de Tweede Wereldoorlog en ze gaan niet over de Belgische Hercule Poirot, maar over de Japanse detective Takeru Suguro (Takeru omdat dat ook een mythisch figuur is, Suguro lijkt op Poirot). Mitani doet veel vooral veel komedie, en dat zie je ook terug in deze adaptaties met wat meer overdreven personages, maar over het algemeen zijn het hele trouwe adaptaties.

Dat geldt ook voor dit derde deel, dat twee weken geleden is uitgezonden. Het origineel speelt zich af in Jeruzalem en Petra, deze special in de bergen van de Kumano Kodo, maar het idee is hetzelfde: een rijke vrouw die haar volwassen kinderen altijd geestelijk heeft geterroriseerd en beheerst bezoekt samen met haar kinderen de Kumano Kodo, maar nadat ze alleen op een bankje is gebleven, wordt ze later dood gevonden en natuurlijk hadden al haar kinderen genoeg reden om haar dood te willen. Er zijn wat kleine veranderingen die het wat makkelijker maken om te raden wie het heeft gedaan, maar op zich werkt het prima voor deze special en er zijn wat hele gave shots in het bos! Andere adaptaties van dit boek zien er nogal... zanderig uit, maar het idee van een moord zo in de bergen, met allerlei schrijnen en bospaadjes die als een doolhof verbonden zijn is echt gaaf.

Ik moet nu trouwens aan m'n Nederlandse DVD van de David Suchet adaptatie van dit boek denken, waar heel groot "Appointment with Dead" op het schijfje staat geprint ^_^'

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

https://www.kamen-rider-official.com/kr50th/blacksun

Er komt een remake/reboot van Kamen Rider Black om het vijftigjarig bestaan van Kamen Rider te vieren \O/ Nog niet bekend wat Kamen Rider Black Sun precies wordt (serie/film/anime/whatever), maar ik ben erg benieuwd! Kamen Rider Black en Black RX zijn de enige twee Kamen Riders die ik volledig heb gezien, en vond vooral Black erg gaaf. Ik vraag me af of het een soort 'dark' remake wordt die meer de manga volgt, zoals Kamen Rider The First dat was voor de originele Kamen Rider serie. Op zich was Kamen Rider Black namelijk vaak al best duister qua sfeer...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

De Japanse televisieserie Nemesis is intussen begonnen, en ik keek hier al een tijdje naar uit: het verhaal zelf is een beetje standaard, over het detectivebureau Nemesis, bestaande uit de eigenaar van het bureau (een bekende detective die net met pensioen is gegaan), de huidige detective (zijn voormalige assistent) en de nieuwe assistente, die eigenlijk de slimste is van hen allen en de detective de juiste kant op duwt zoals Conan. Ik keek vooral naar deze serie uit omdat de verhalen geschreven zouden worden in samenwerking met het bekende label Kodansha Taiga: enkele bekende detectiveschrijvers zouden dan zowel het plot voor de afleveringen bedenken en meteen ook de bijbehorende romanversie schrijvers (en ook enkele originele verhalen die alleen in de romans te vinden zijn). Sommige van deze schrijvers vind ik zelf erg leuk en ze hadden nog nooit eerder een origineel werk voor televisie geschreven, dus ik was erg benieuwd. De eerste twee boeken waren al uitgebracht voor de serie begon en ik heb een paar keer overwogen ze op te pikken, maar uiteindelijk toch gewacht tot de serie echt begon.

Maar de eerste aflevering was... een beetje teleurstellend. Gezien de cast had ik toch wel hoge verwachtingen, maar het lijkt wel alsof iedereen hun script pas net voor de opnames kregen, want het werkt allemaal net niet. De grappige momenten komen er helemaal niet goed uit, en hoewel het qua detective wel leuke momenten heeft, is de moord in de eerste aflevering ook een beetje te saai als je bedenkt wat een bizar grote cast/setting het heeft.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Een beetje laat, maar ik heb vandaag eindelijk de opening van Netflix' Cowboy Bebop gezien. Gaaf dat het Tank! is, maar juist om de hele opening zo nauw gebaseerd op het origineel, ziet het er meer uit als een of andere fan-productie...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Anraku Isu Tantei (The Armchair Detective) was een Japanse serie die zeer onregelmatig liep tussen 1999 en 2017, met in totaal 8 verhalen. Het werd geschreven door twee bekende detective schrijvers (waaronder die van The Decagon House Murders/Another) en de kijker kon er geld mee verdienen. Elk verhaal bestond uit twee afleveringen: in de eerste aflevering kregen de kijkers het mysterie te zien en natuurlijk ook alle hints. De week daarop kwam dan het antwoord, maar in de tussentijd konden kijkers hun antwoorden opsturen op de twee vragen 1) Wie is de dader? 2) Waarom? (Hoe ben je op die conclusie gekomen?). De persoon met het beste antwoord kon er een aardig bedrag mee winnen. Het was trouwens ook echt een absurd moeilijk programma, waarbij je soms moest inzoomen op details in de achtergrond, scenes met elkaar moest vergelijken en meer. De tweede aflevering ging altijd alleen over het oplossen van de misdaad door alle hints en zo op een rijtje te zetten, maar dat alleen al duurde een uur, dat is net zo lang als een volledige aflevering van een willekeurige detective reeks nu!

Image

In de loop der jaren heb ik langzaam de DVDs van deze reeks verzameld en zo, maar die zijn best prijzig dus echt snel ging dat nooit, maar gisteravond heb ik eindelijk de laatste aflevering gekeken die ik nog niet had gezien: Fuefuki no Ichizoku (De Fuefuki Clan) werd oorspronkelijk in 2003 uitgezonden en uiteindelijk had slechts 1% van de bijna 9000 inzendingen correct geraden wie de dader was en met een goede uitleg van waarom. Ik zelf... ik was er niet eens dichtbij XD Net als altijd moet je soms een scene wel meerdere keren bekijken en met je neus op de televisie zitten om een klein detail op te merken. Maar het is wel altijd erg bevredigend om dan de tweede aflevering te zien, waarbij dan dus alle hints worden aangekaart en er langzaam maar zeker een spoor wordt opgebouwd dat uiteindelijk wijst naar 1 enkele persoon. En het is altijd wel leuk dat deze reeks altijd aanwijzingen en trucjes en zo gebruikt die echt alleen op televisie zouden werken, heel veel ideetjes zouden nooit zo hebben kunnen werken in een boek.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Image

Net de eerste aflevering van The Files of Young Kindaichi gekeken, de nieuwe live-action reeks gebaseerd op The Kindaichi Case Files manga. Hajime is vijfmaal eerder door iemand op televisie en de eerste reeks was destijds ook een van de redenen dat de manga zo populair was, en op zich lijkt deze nieuwe reeks wel veel op de originele reeks. Niet zo raar, want de regisseur is dezelfde persoon die ook de vorige reeks (Neo) deed, en hij was ook de assistent-regisseur van de regisseur van de originele reeks. Heel veel dingetjes zijn daarom hetzelfde als de originele en vierde reeks: muziek (die remix van Mysterious Mallets wel gaaf!), sound effects, die typische "zwevende" camera die een beetje heen en weer zwaait zelfs tijdens close-ups op gezichten. En natuurlijk een Johnny's idol als hoofdrolspeler.

Dat het nogal doet denken aan de oude reeksen komt ook omdat de eerste aflevering over de Zeven Mysterieën van Fudo gaat: eigenlijk het vierde verhaal in de manga, maar zowel de anime en de eerste live-action reeks gebruikten dit verhaal als het openingsverhaal (In het Engels staat dit verhaal bekend als Smoke and Mirrors). Dit is trouwens de eerste keer dat een Kindaichi live-action reeks een remake doet: tot nu toe hebben ze altijd ervoor gekozen om verhalen die in eerdere reeksen al waren gedaan niet meer te doen, al staan alle series eigenlijk los van elkaar. Op zich was het wel okay (ik vind de wijze waarop deze aflevering ruimtelijk inzicht laat zien wel goed), maar de paar kleine veranderingen in het verhaal die er waren, bevielen me minder. De geheime code die in dit verhaal voorkomt is veranderd naar iets anders (op zich begrijpelijk), maar ik vond deze nieuwe code toch minder slim bedacht, ik had dan liever iets echt moderners gehad (iets met smartphones?) En het motief van de moorden is ook wel erg veranderd, zo erg zelfs dat het eigenlijk niet meer logisch is....
Spoilers wrote:Nu gaat het om een zestal mensen die twee decennia geleden per ongeluk dood gingen tijdens de constructie van het nieuwe schoolgebouw, dus besloten ze die lijken te verstoppen in het oude gebouw... maar is het dan niet logischer, als constructiebedrijf, om juist die lijken te verstoppen in het gebouw dat in aanbouw is en waar je makkelijker beton of zo over kan storten???
Last edited by Ash Ketchum on Wed Apr 27, 2022 7:45, edited 1 time in total.

User avatar
Gurenn
Posts: 236
Joined: Tue Sep 21, 2010 20:57
Location: Antwerp

Re: Tv-series

Post by Gurenn »

Ash Ketchum wrote:
Tue Apr 26, 2022 19:29
Dit is trouwens de eerste keer dat een Kindaichi live-action reeks een remake doet: tot nu toe hebben ze altijd ervoor gekozen om verhalen die in eerdere reeksen al waren gedaan niet meer te doen, al staan alle series eigenlijk los van elkaar.
De eerste twee series volgden mekaar wel op. :wink:

Maarja, nu wachten op een sub van serie 5.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Tv-series

Post by Ash Ketchum »

Oh, ja, technisch gezien deed Tsuyoshi twee reeksen, maar Kamenashi had alleen een special, dus komt Michieda nu toch uit als Kindaichi 5 in reeks 5. De serie komt trouwens globaal op Disney Plus! De tweede aflevering is trouwens gebaseerd op een verhaal uit de R reeks (een verhaal dat ook nog niet in de anime was gedaan), dus het worden niet alleen remakes van oude verhalen.

Post Reply