Weer wat boeken uit!
The Galaxy, and the Ground Within (Becky Chambers)
Dit is een heerlijk knusse, personage-gedreven scifi over een paar aliens die stranden bij een soort waystation. Goed uitgewerkte personages, borduurt voort op de worldbuilding uit de voorgaande delen uit de Wayfarers-reek, en weet weer heel goed het gevoel van het eerste deel te pakken. Ik vind het oprecht jammer dat de serie met dit deel is afgelopen.
Where the Drowned Girls Go (Seanan McGuire)
Ook onderdeel van een serie, deze over kinderen die in een andere wereld zijn beland en uiteindelijk weer terugkomen en moeten dealen met het 'normale' leven. Daarvoor is een speciale school waar de kinderen/jongeren hun leven kunnen leiden tot ze hopelijk weer terug mogen naar de fantasie-wereld. Sommige delen staan los van elkaar, anderen volgen elkaar een beetje op. Ik vond dit tot zover het minst interessante deel, over een ándere school die de kinderen/jongeren 'helpt' weer te integreren in de maatschappij. Het doet nogal aan conversietherapie denken. Ik vond deze hoofdpersoon meh en het boek doet vrij weinig met de setting. Ik hoop dat het volgende deel weer beter is.
Jade Legacy (Fonda Lee)
Het laatste deel uit the Green Bone Saga en oh boy, wat een einde. Dit boek volgt wederom de Kaul-familie, die inmiddels ook kinderen op de wereld zetten die zo hun eigen wensen en ideeën hebben. Het is interessant om te lezen waar het conflict uit de vorige delen heengaat met de nieuwe generatie, en hoe de personages veranderen bij het ouder worden. Net als de voorgaande delen is dit een slow burn met veel politiek geneuzel (daar moet je van houden), maar wel een hele sterke finale.
Six Crimson Cranes (Elizabeth Lim)
Een YA fantasy geïnspireerd door... meerdere sprookjes volgens mij. De hoofdpersoon is een ietwat verwende prinses wiens broers zijn vervloekt door hun stiefmoeder: overdag veranderen ze in kraanvogels. Ook de prinses zelf komt er niet zonder gevolgen weg: er zit een kom vast op haar hoofd waardoor ze onherkenbaar is, en bij ieder geluid dat ze maakt, sterft één van haar broers. Redelijk voorspelbaar, maar toch entertaining met hoe de hoofdpersoon met haar situatie omgaat en de groei die ze doormaakt. Helaas zijn alle andere personages (inclusief de love interest, haar broers, haar stiefmoeder) praktisch van karton qua diepgang. Er is een vervolg, maar ik weet nog niet of ik die wil gaan lezen. Ik vond het grotendeels prima hoe het eindigde.
King and the Dragonflies (Kacen Callender)
Vrij kort boek gericht op een jonger publiek, over de jonge King wiens broer is overleden. Hij doet alsof zijn broer is veranderd is in een libel die hem af en toe komt bezoeken om met zijn verdriet om te gaan. Het boek gaat flink in op het effect dat verdriet en rouw heeft op King en zijn ouders. Daarnaast komt King erachter dat hij mogelijk homoseksueel is; gezien hij een zwarte jongen in New Orleans, houdt hij dit geheim. Een rauw boek dat wat heftige thema's aanstipt, maar het wel toegankelijk houdt voor wat jongere lezers.
Sea of Tranquility (Emily St. John Mandel)
Een wat meer literaire scifi over... tijdreizen. Dit boek laat zich wat moeilijk omschrijven, maar het gaat over verschillende mensen in verschillende tijdperioden die om een of andere reden toch met elkaar verbonden zijn. De personages worden goed uitgewerkt en het was mooi om te lezen hoe alles uiteindelijk verbonden was. Het doet hier en daar wat denken aan Station Eleven, St. John Mandels eerdere werk (en een dikke aanrader, al draait die wel om een pandemie, een thema die trouwens in Sea of Tranquility ook even de revue passeert...). Denk ik wel een van mijn favorieten dit jaar, samen met eerder genoemde Green Bone Saga van Fonda Lee.
Dragon Haven (Robin Hobb)
Tjsa, deze was prima maar niet meer dan dat? Het gaat verder waar het vorige deel was gebleven; draken reizen een rivier over op zoek naar een plaats om te wonen, en een aantal mensen reizen mee (hele luie omschrijving). De lore is interessant, zeker in de context van de rest van The Realm of the Elderlings, maar dit boek lijkt wel nóg meer in te gaan op de liefdesperikelen van de personages dan de draken waarmee ze reizen.
Here Comes the Sun (Nicole Dennis-Benn)
Ondanks de titel en het feit dat het zich afspeelt in Jamaïca, was hier weinig zonnigs aan. Denk ik wel een van de meest deprimerende dingen die ik gelezen heb dit jaar, tot dusver. Het gaat over een zus die in armoede is opgegroeid die letterlijk álles doet om haar jongere zusje te laten studeren, zodat haar zusje veel geld kan verdienen en op haar beurt haar familie uit de armoede kan halen. De oudste zus (en hun moeder ook) schreiden hierbij flink wat grenzen over. Het jongste zusje voelt zich daarentegen verstikt door alle verwachtingen, terwijl ze liever tekenaar zou willen worden. Het is een behoorlijk heftig boek dat laat zien wat voor effect toerisme heeft op een arme gemeenschap.
The Art of Saving the World (Corinne Duyvis)
Een YA dat wel entertaining was, maar helaas niet meer dan dat. Het idee was leuk, over een meisje genaamd Hazel die haar hele leven naast een soort scheur in de realiteit is opgegroeid. Haar hele leven is beheerst door de overheid, gezien haar aan- of afwezigheid effect had op de scheur, dus ze is nooit meer dan anderhalve mijl van huis geweest. Op haar zestiende verjaardag raakt de scheur uit controle en verschijnt er ineens nog een Hazel. En nog een. En nog een. En blijkt er ook nog ergens een draak te zijn. De vier Hazels moeten samen met de draak de wereld zien te redden. het doet wat grappige dingen met de Chosen One-trope, en heeft leuke ideeën, maar de uitwerking is een redelijk standaard YA SFF-verhaal.
Galatea (Madeline Miller)
Korte hervertelling van Ovids Pygmalion mythe met een iets meer feministe inslag. Interessant verhaal dat hier en daar deed denken aan Circe (ook een hervetelling van Miller).
Son of the Storm (Suyi Davies Okungbowa)
Een West-afrikaans geïnspireerde fantasy met goede worldbuilding maar personages die me enigzins op de zenuwen werkten. Naarmate het verhaal vorderde werd het wel wat beter, maar ik ben er nog niet uit of ik het vervolg wil lezen. Het gaat in ieder geval over de pijnlijk naïeve Danso, een soort student van gemixte afkomst die per ongeluk in de nesten komt wanneer hij een strijder met magische krachten tegen het lijf loopt en het land uit moet vluchten. Dit heeft gevolgen voor zijn berekende verloofde Esheme die moet het politieke geneuzel moet zien te dealen om te voorkomen dat haar eigen familie ten onder gaat. Interessante setting, maar weet nét niet de aandacht te pakken.
Ooit aten we dieren (Roanne van Voorst)
Nonfictie! De synopsis zegt dat Van Voorst een beeld schetst van hoe de samenleving eruit zou zien als we géén vlees en zuivel aten, maar dit bleek een vrij beperkt onderdeel van het boek te zijn (twee intermezzo's die lazen als slechte, moralistische speculatieve fictie). Wel interessant waren o.a. de verhalen van boeren uit de bio-industrie die het roer omgooiden wanneer ze inzagen hoeveel dierenleed ze veroorzaakten, en hoe 'melk/vlees is gezond' een resultaat is van marketing en wat sociaal als 'normaal' wordt gezien. Wel trapt het boek in wat typische 'rich white able-bodied vegan'-valkuilen en ontbreekt het op een aantal punten aan nuance. Ik heb een meer gedetailleerde rant/recensie geschreven op GoodReads die wat meer ingaat op de issues die ik had met dit boek. Wees wel gewaarschuwd bij dit boek: er staan ook wat grafische beschrijvingen in van wat er gebeurt in de bio-industrie, die zijn niet leuk om te lezen. Belangrijke boodschap, maar de manier waarop laat nog wat te wensen over.
Ik ben nu bezig met
Oathbringer van Brandon Sanderson, het derde deel van The Stormlight Archive. Hier verwacht ik nog wel even zoet mee te zijn, dat ding is 1300 pagina's.
Qua aantal boeken dit jaar zit ik nu op 30.