Laatst gelezen boeken

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Tamara wrote:
Tue Feb 15, 2022 20:03
Ik houd van historische fictie die ons er aan herinnert dat er veel handige dingen zijn in de moderne wereld die wij maar voor lief nemen. Enige kans dat dat boek ooit wordt vertaald?
Poeh, moeilijke vraag! In Japan is de historische roman een behoorlijk populair genre (ook qua beeldmedia zoals jidaigeki films/series), maar ik heb niet echt het gevoel dat Japanse historische romans echt vaak vertaald worden. En voor de uitgevers die zich richten op misdaadfictie, is dit boek weer misschien weer te veel historie, waar je eigenlijk pas het meest uit kan halen met talloze voetnoten over wie deze persoon precies is en zo... Ik verwacht dan nog eerder een anime, met heel groot "van de schrijver van Hyoka!" ^^'

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

The Gold Frame is de derde keer dat ik een boek lees over Norma en Alexander Gold, die samen met hun beste vrienden/buren Pearl en Burt samen een soort consulting detectives zijn. Hun bureau draait eigenlijk vooral om Alexander, die weliswaar zeer goed is in het oplossen van puzzels, maar ook lijdt aan overgewicht en hij heeft al eens ternauwernood een hartaanval overleefd: z'n oude werk kon hij niet meer doen, dus was het idee dat hij veilig thuis, als consultant, problemen kan oplossen. Ditmaal worden ze ingehuurd door de eigenaar van een museum in New York om uit te vissen of een "nieuwe" Jan Vermeer die hij persoonlijk wil aanschaffen en schenken aan het museum wel echt is, omdat verschillende experts er iets anders over zeggen. Tijdens het eerste gesprek krijgen ze echter te horen dat de directeur van het museum tijdens de lunch is vermoord in z'n persoonlijke lunchkamer naast de bedrijfskantine in het museum, met een oestermes in z'n nek... En dat is ook waarom dit boek enorm veel lijkt op de andere Gold boeken die ik al had gelezen, en helaas zo. Want wederom ben je alweer bijna op de helft van het boek voordat er echt wordt gekeken naar de kernmysterie, eerst krijg je *weer* dat lange stuk dat Alexander eigenlijk aan de moord wil werken, maar z'n vrouw niet en dat hun client eigenlijk iets te verbergen heeft en dat Alexander uiteindelijk z'n client weet te overtuigen om hem ook de moord te laten oplossen en dat als hij geen resultaten levert, hij ook geen beloning hoeft. Dus de detectives gaan pas aan de gang in de tweede helft van het boek, dat *helaas* weer enorm saai is omdat ze gewoon het rijtje verdachten afgaan en in elk hoofdstuk er een ondervragen en dan komt de oplossing in de laatste hoofdstukken. Geen twists, geen opbouw van hints, niets. Er zitten ergens wel interessante ideetjes in dit boek over of de Vermeer echt is of niet, maar dit voelt aan als een Detective Conan verhaal van drie hoofdstukken, dat is uitgerekt naar zes hoofdstukken.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Een verhalenbundel van Peter S. Beagle waar ik al een tijdje in aan het lezen was en waarvan ik het laatste verhaal nu vaarwel heb gezegd. Korte verhalen zijn bij voorbaat een plek om te experimenteren, dus geen enkele bundel is ooit consistent in kwaliteit. Hier is dat niet anders. Beagle geeft zelf toe dat bepaalde verhalen niet helemaal zijn zoals hij ze had willen maken. Ik kan hem dat makkelijk vergeven, want de variatie in verhalen maakt veel goed. Er zitten verhalen tussen die zich afspelen in zijn voorgaande werken (leuk voor alle fans!) en daarnaast is bijna elk stukje van het fantasyspectrum wel vertegenwoordigd. Urban fantasy in de vorm van de trol van Seattle die 's nachts een eigen leven leidt als een oude zwerver hem niet bezighoudt. Steampunk met ijzingwekkende echo's van Poe in 'Music, when soft voices die'. Sprookjes en folklore galore ('The Story of Kao Yu', "The Queen Who Could Not Walk') en zelfs een beetje sciencefiction ('Kaskia'). Het laatste verhaal in het boek gaat over wat er gebeurd had kunnen zijn als het leven van Olfert Dapper net iets anders was gelopen. Leuke mix dus en ik ben een tevreden lezer.

Teller: 12/50

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Een dystopische jeugdroman van Vlaamse bodem. Nadat de wereld flink naar de klote is geholpen, neemt een autoritaire macht het over om orde op zaken te stellen. De samenleving is opnieuw ingedeeld. Er wordt alleen nog geïnvesteerd in mensen met een hoge 'Shinu' - een hoge levensverwachting. De hoofdpersoon wil, uiteraard, ontsnappen uit het systeem en, als het even kan, het nog slopen ook. Het boek viel tegen. Voorspelbaar. Saaie, platte personages. Niet geschikt voor de meer kritische lezers, maar goed, dat zijn Lijsterlezers vaak ook niet.

Oh, en ja, ik heb dit boek opgepakt vanwege de titel. Ik was nieuwsgierig of er in het boek zelf een verklaring zou worden gegeven voor de woordkeuze, maar waarschijnlijk gebeurt dat pas in een later deel. Het begin van het boek had een paar Battle Royal vibes en in 'De Stad' was een beetje Battle Angel Alita te herkennen, dat wel, maar dat kan natuurlijk ook toeval zijn.

Teller: 13/50
Last edited by Tamara on Mon Jan 16, 2023 18:31, edited 1 time in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image
Wat als je de postcodeloterij nèt niet wint? Omdat je aan de verkeerde kant van de straat woonde, of erger nog, aan de juiste en helemaal geen lot hebt gekocht? De winnaars zijn vertrokken naar betere oorden, de losers blijven achter in hun oude straatje waar nu alles anders is. Op de nacht van de trekking zijn dingen gebeurd waar niemand het over wil hebben, maar wanneer twee nieuwe buren verschijnen - de bemoeizuchtige Dido en de zich verdacht gedragende George (v) - komt het verhaal beetje bij beetje naar boven. Er stinkt iets in de straat en het is niet alleen het riool dat opengebroken is voor onderhoud.

Dit is zo'n boek dat ik praktisch blind uit de kringloopwinkelboekenkast heb gevist, maar dat best een leuke verrassing was. De proza is niet zeer gepolijst, maar het concept is sterk en het boek houdt je aan het lezen. De meeste hoofdstukjes zijn vijf pagina's of korter en eindigen op Naoki Urasawa-achtige cliffhangertjes, dus het is heel makkelijk - te gemakkelijk! - om nog even een hoofdstukje extra te lezen. Tja, dan heb je zo'n boek wel in een dag uit.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Kijk wie dat kankerboek ook eens heeft gelezen! Ik begrijp waarom het populair was: het weet de juiste emoties op te roepen en voor veel lezers zal het de eerste keer zijn dat ze zoiets hebben gevoeld bij een boek. Ik vond het zelf vooral de zoveelste yuppenroman waarin volop nihilistisch geneukt wordt. Oké, in dit geval gaat het meer om therapeutisch neuken (met vrouwen die je eigen vrouw niet zijn), maar toch. Niet mijn soort boek.

Teller richting het eind: 15/50

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

50 ga je toch makkelijk halen? Of heb je net als ik soms buien dat je een maand helemaal niets leest?

Image

Heel soms lees ik ook detectives waarin niemand dood gaat. Sommige lezers zullen dit niet eens een detective vinden. Shin Sekai no Nanafushigi of The New Seven Wonders of the World is het tweede deel in een reeks dat zich afspeelt in de kleine bar Three Ballets, waar enkele geschiedenis nerds samen komen. Shizuka is een vaste gast, maar ze neemt in dit deel de Amerikaanse professor Joseph Hartman elke dag mee (eigenlijk moet zij hem rondleiden in Kyoto, maar er komt telkens iets tussen, dus komen ze aan het einde van de dag hier samen). De schrijver Miyata is hier ook elke dag, en net als in het eerste deel raakt hij, met z'n ogenschijnlijke onwetendheid, steeds in discussie met Shizuka over geschiedkundige onderwerpen, maar komt hij uiteindelijk steeds met verrassende hypotheses over het onderwerp, gebaseerd op de bronnen die Shizuka juist heeft aangehaald. Het vorige deel draaide voornamelijk op Aziatische geschiedenis, maar ditmaal zijn de onderwerpen globaler: van de Moai standbeelden tot Stonehenge, Atlantis en de pyramides, Miyata weet elke keer een verrassende nieuwe interpretatie te geven.

Ik ben niet heel sterk qua geschiedenis, maar ik vind dit soort geschiedkundige mysteries wel erg boeiend, en de enorm vergezochte theorieën van Miyata zijn duidelijk allemaal onzin, maar toch aantrekkelijk genoeg dat je er gewoon in wil geloven. Het is geen conventionele detective, maar de manier waarop Miyata de bronnen van Shizuka ("het bewijs") gebruikt, herinterpreteert en dat gebruikt om een theorie mee op te bouwen is gewoon een detectiveverhaal. Het grappige van dit deel is dat de zeven verhalen hier weliswaar over onderwerpen over de hele wereld gaan, maar Miyata weet het ook altijd terug te binden met Japanse folklore/cultuur, en het heeft best interessante (maar waarschijnlijk compleet foute) concepten wat betreft vergelijkende folklorestudies. Dit deel is wel iets... tammer? dan het vorige deel. In het eerste deel kwam Miyata altijd halverwege het verhaal met een uitspraak die klonk als totale onzin, totdat hij het ging uitleggen. Hier wordt dat een beetje omgedraaid, en hoor je hem echt z'n theorie beetje bij beetje opbouwen tot hij bij z'n conclusie komt.

Maar de ideetjes zijn echt leuk, zoals de connectie die Miyata ziet tussen de ark van Noach en... Momotaro!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Ash Ketchum wrote:
Wed Feb 23, 2022 8:43
50 ga je toch makkelijk halen? Of heb je net als ik soms buien dat je een maand helemaal niets leest?
Het is meer een maximum dan een minimum. Ik weet dat ik makkelijk productiever kan zijn dan gezond is, zelfs wanneer het om een hobby gaat, dus het is goed om een grens te hebben. Om te kunnen zeggen: nu is het af. Dat brengt gelijk een leuke uitdaging met zich mee: ik heb 20 uitdagingen voor dit jaar en die moet ik dus voltooien in 50 boeken. Ik heb er op dit moment nog 11 openstaan.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Aha! Nu is 50 geen klein getal, maar ik zelf zou waarschijnlijk steeds moeite zou hebben met iets uitkiezen vanwege de 'limiet' ^^'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Weer een van mijn kringloopwinkelaanwinsten; gekocht vanwege die hazelnootkleurige cover, die walmt van een ongewenste nostalgie.

Hazel had een goede band met haar oudere broer Jaris. Ze leerde van hem hoe de wereld werkte, tot Jaris als jongvolwassene de grip op de werkelijkheid begon te verliezen. Hazel, nu zelf van studentenleeftijd, is naar Amsterdam vertrokken om dichter bij Jaris te zijn. Om door dezelfde straten te lopen, dezelfde coffeeshops en verroeste fietsen te zien. Niet wetende wat ze met zichzelf aan moet, vlucht ze in de drank, drugs en seks - waarvan de eerste twee vaak worden aangeleverd door haar excentrieke huisgenoten Das en Keizer, die volledig in hun eigen tijd leven.

Is een sfeerroman een ding? Zo ja, dan is dit er een. Zo nee, dan is dit een goed voorbeeld van wat het woord zou kunnen inhouden. Renske Jonkman zet volop in op sfeer. Eeuwige studenten die niet studeren en wonen in bijpassende krotten van studentenhuizen, slome zomers van voor socialmediadruk bestond, het kleinburgerlijke poldergezin waarin eigenlijk alleen de moeder echt past, Nirvana op cassettes en MTV waarop nog muziek te horen is - alles gezien door de ogen en creatief beschreven door de mond van Hazel.

Die sfeerschetsen maken overigens wel slachtoffers: Das, Keizer, Hazels sullige vriendje Mart en anderen zijn niet meer dan typetjes die enkel en alleen lijken te bestaan om Hazels wereld vorm te geven. Vooral Das en Keizer zijn voortdurend nonchalant té; van die tenenkrommende gevallen zoals je ze dikwijls ziet in Nederlandse plaatsvervangende-schaamte-komedies. In het beste geval zie je dit als een bewuste stijlkeuze en indicatie van Hazels egocentrisme. In het slechtste geval is het luie aandachttrekkerij.

Gelukkig heeft Zo gaan we niet met elkaar om wel een mooi literair trucje om af te leiden. De roman wisselt steeds tussen twee perspectieven, die van de jonge Hazel die haar broer ziet afglijden, en die van de volwassen Hazel, die nu zelf nabij de afgrond is. Jonge Hazel schrijft in tegenwoordige tijd, want zij kijkt nog naar de toekomst, ook al is die toekomst zo simpel als eindelijk verkering krijgen met die leuke jongen van school. Volwassen Hazel schrijft in de verleden tijd, want in het verleden is waar ze zichzelf denkt te kunnen vinden. Tijd, en hoe Hazel er geen grip op heeft, is een sterk leidmotief.

Boekenteller: 16/30

(Dit is overigens niet het boek dat we me twee uitdagingen laat afstrepen. Ik ben hiernaast ook Im Westen nichts Neues aan het lezen. In het Duits. Ik denk dat ik er nog wel een week of twee zoet mee ben.)
Last edited by Tamara on Tue Mar 01, 2022 22:02, edited 1 time in total.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Loop The Loop - Hoshoku no Yakata 1 (LTL: Het huis van verzadiging 1): LTL is een titel die al meer dan tien jaar in m'n backlog zit. Tenminste, soort van. Loop The Loop - Hoshoku no Yakata is van oorsprong een dojin mysterie novel game van Sweet Ampoule die in 2009 gratis op PC/iOS/Android werd uitgebracht. Het wist al snel een schare fans te verzamelen en je zag dus best wel wat goede reviews van. Het was rond die tijd dat ik een iPod Touch had gekocht, dus ik heb toen de game voor het eerst gedownload. Intussen zijn we dus ruim 10 jaar verder en ik heb meerdere malen geprobeerd het spel eens verder te spelen, maar het lukte maar telkens niet. Elke keer downloadde ik het weer, speelde ik (in totaal) een uur of twee of zo, maar gooide ik het weer van m'n telefoon of zo af omdat het gewoon zo traag ging en er maar niemand dood ging. En dat terwijl de reviews toch wel altijd erg positief waren en het soort van een cult game is geworden, met meerdere LTL vervolgen. Op een gegeven moment kwam ik erachter dat er ook een manga van was gemaakt,, en ik had nog wel overwogen om die te kopen, maar dan dacht ik weer, ik heb het origineel, eigenlijk zou ik dat moeten spelen... Maar nu ben ik dus soort van overstag gegaan. Ik heb maar de roman-versie gekocht (die bestaat uit twee delen): het boek is wel geschreven door Kate (de schrijver van het originele spel en een man overigens, kom ik nu achter), dus dat is close enough. Sowieso zijn volgens mij de meeste dialogen gewoon precies hetzelfde als het spel.

Het idee was vast in 2009 een stuk spannender, zeker aangezien het voor Danganronpa uitkwam, maar het begint dus met de hoofdrolspeler Remi die op een dag na school in een parkje in slaap valt, en wakker wordt in een geheimzinnig huis zonder deuren en ramen. Het blijkt dat de mensen die de afgelopen week zijn verdwenen in zijn buurt, in dit gebouw verschijnen. De tijd verloopt hier ook anders: de eerste die verdween, een bekende jonge ondernemer, verdween een week geleden, maar hij leeft intussen waarschijnlijk al maanden in dit huis, dat alleen bestaat uit een eetzaal, 12 kamers en de gangen/trap. Het blijkt dat dit huis een soort magisch huis is: alles wat je wenst voordat je de deur van je eigen kamer opent, verschijnt ook daadwerkelijk in de kamer (zolang het past/het ook bestaat en je er kennis van hebt). Zo wordt Remi eerst gevraagd aan z'n eigen kamer thuis te denken voor hij de deur van z'n kamer opent, en als hij de deur open doet vind hij een kopie van z'n eigen kamer met al z'n spullen. ook de borden beneden in de eetzaal werken zo. De elf voorgangers zijn intussen al gewend aan dit leven, maar niemand weet waarom ze in dit huis zijn en wat deze plek precies is. Omdat ze met z'n twaalven samen wonen en voorlopig hier wel vast zitten, vormen ze nu een familie en leren ze een leuk leven met elkaar te hebben, terwijl sommigen van hen ook proberen uit te vissen hoe ze hier weg komen. Maar het gelukkig "familieleventje" breekt uit elkaar als op een dag een van hen vermoord wordt gevonden in z'n kamer... en dan volgen er nog meer.

En hier eindigt het eerste deel. Ik ben in ieder geval verder gekomen in het verhaal dan in de game! Het begin is wederom nogal sloom (en ik kende het deels al), maar het idee van een huis waarin je alles gewoon tevoorschijn kan toveren lijkt me nog steeds leuk voor een detective, al gebeuren de moorden in dit boek heel laat, dus er is nog niet echt gekeken naar de mogelijkheden. Het heeft wel erg een Danganronpa-gevoel (verschillende mensen die op een onbekende plek wakker worden, een leuk leven moeten leiden in hun afgesloten omgeving en dat er dan een moord wordt gepleegd), maar het kwam dus echt een paar maanden voor Danganronpa uit.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Hmm, Loop The Loop - Hoshoku no Yakata 2 ( (LTL: Het huis van verzadiging 2) was niet precies wat ik ervan verwachtte. De eerste moorden gebeurden laat in het eerste deel en er was nog nauwelijks gekeken naar de omstandigheden van de moorden, maar het tweede deel bouwt heel erg snel naar het eind: het verhaal eindigt namelijk al precies op de eerste helft van dit deel. De rest van deze volume (die even lang is als het eerste deel) bestaat uit een kort verhaal verteld uit het gezichtspunt van de dader, en een romanversie van Episode 0 (ook oorspronkelijk een game). Het was... okay-ish? UIteindelijk wordt er toch wel erg weinig gedaan met het idee van een huis met kamers waar je van alles tevoorschijn kan toveren, er is een aardig, maar voor de hand sprekend idee voor een van de moorden, maar de rest is best saai. De focus ligt eigenlijk meer op de personages, hoe ze samen leven en hoe ze uiteindelijk reageren op de reeks moorden die gebeuren, maar eerlijk gezegd denk ik dat er (als een detectiveverhaal) veel meer uit het concept gehaald had kunnen worden, dus een beetje jammer.

Maar goed, ik weet nu eindelijk waar Loop The Loop precies over gaat, na ruim 10 jaar! Eindelijk verlost van die loop van "game installeren, uurtje spelen, weer verveeld raken, deinstalleren en over een paar jaar weer precies hetzelfde doen"! Ik denk niet dat ik de andere episodes van LTL ga spelen, al zijn dat er best veel en loopt volgens mij de serie sowieso nog.
'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Een horrorverhaal over een doorgedraaide moeder die haar verdronken baby weer tot leven te wekken door een nieuw lichaam voor haar te maken. Terwijl zij vrolijk verder werkt, wordt haar creatie steeds luguberder. Sfeervol dankzij het zangerige en rijmende taalgebruik van de moeder, maar verder niet heel bijzonder. Deed me denken aan hoe Junji Ito zijn verhalen opbouwt:
1. Pak een fobie of twee
2. Vergroot fobie uit tot concrete (doch absurde) bedreiging
3. Maak personages van kant
4. Ka-ching!

Leuk onbedoeld detail: het exemplaar dat ik in de straatbiebkast vond, golft van de waterschade en heeft overal weerplekken. Toepasselijk.

Teller: 17/50

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1439
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Knockin' On Locked Door 2 is wederom een bundel van vijf verhalen over het detectivebureau Knockin' On Locked Door, dat gerund wordt door Hisame en Tori: Hisame is gespecialiseerd in onverklaarbare mysteries, Tori in onmogelijke mysteries. Alleen lijkt dit tweede deel erg op het eerste deel, wat betekent dat deze splitsing in specialismen helemaal niet uitmaakt, want Tori en Hisame werken toch altijd samen. De verhalen op zich zijn wel aardig bedacht, precies het soort detectives dat ik leuk vind (langere ketens van deducties gebaseerd op fysiek bewijs, die je laten nadenken over waarom er bewijs is in een bepaalde staat), maar de verhalen zijn allemaal wel erg kort en bestaan echt uit 1 idee. Ik kan het kernidee/oplossing van de vijf verhalen in 1 zinnetje uitleggen. In het vorige deel hoorden we ook dat een oude studiegenoot van Hisame en Tori tegenwoordig een misdaadconsultant is (a la Moriarty, of Takato in The Kindaichi Case Files) en je krijgt nu iets meer achtergrondinfo, maar echt boeiend is het ook niet. Het wordt allemaal net te snel verteld waardoor weinig echt blijft hangen.

ChronicVillainy
Posts: 55
Joined: Tue Sep 17, 2019 18:06
Contact:

Re: Laatst gelezen boeken

Post by ChronicVillainy »

Gezien ik Thomas Olde Heuvelt zag langskomen: ik kan Echo van hem erg aanraden, mits je van slowburn horror houdt.

Zelf ben ik nu bezig met The Greenbone Saga van Fonda Lee. Het eerste deel, Jade City, kwam wat sloom op gang. Gaat dus over de stad Janloon, waarin twee familie's/clans om controle over de stad en Jade strijden. Jade kan iemand speciale vaardigheden geven, maar zonder training is het ook erg gevaarlijk. Toch wordt er stielem in gehandeld en nu is er ook een drug dat het gevaar inperkt. Het is best een slow burn, met veel politiek, maar de personages zijn heel flawed en gelaagd. Ik ben net begonnen aan deel twee, Jade War, maar die begint ook wat sloom. Ben wel benieuwd waar dit heen gaat.

Verder heb ik recent Under the Whispering Door van TJ Klune gelezen. Het is een vrij knusse slice-of-life fantasy over de eigenaar van ee tea shop die de zielen van net overleden mensen helpt met oversteken naar het hienamaals. De hoofdpersoon is een net overleden egoistische workaholic die er (natuurlijk) achterkomt hoe leeg zijn leven was. Voorspelbaar, beetje in hetzelfde straatje als House in the Cerulean Sea van dezelfde auteur, maar toch een hartverwarmend boek.

Post Reply