Shylock no Kodomotachi (De kinderen van Shylock) is een boek dat ik al tien jaar heb, maar nooit had uitgelezen. Ik had het oorspronkelijk gekocht omdat dit boek het onderwerp zou zijn van de boekenclub van de universiteitsclub (de wekelijkse sessie was of een boekenclub, of het lezen en oplossen van een detectiveverhaal geschreven door een van de leden). Uiteindelijk was ik volgens mij niet naar die sessie gegaan en heb ik het boek nooit uitgelezen, maar dus wel mee terug naar Nederland genomen. Maar toen ik vorige week m'n boeken weer eens aan het opruimen was, kwam ik deze pocket weer tegen, en toen ik het even googlede, werd ik tweemaal verrast. Ten eerste was de schrijver van dit boek kennelijk de schrijver van de Naoki Hanzawa boeken, waar een bijzonder succesvolle televisiereeks van is gemaakt (die je misschien wel kent van de memes en de gezichten en zo...). Achteraf logisch, want ook Shylock no Kodomotachi gaat over banken (de financiele instelling, niet waarop je zit). En ik kwam er achter dat eerder dit jaar ze *twee* adaptaties hadden aangekondigd: volgende maand begint de drama op televisie en volgend jaar komt er ook een bioscoopfilm. Toen dacht ik, dan moet ik het toch wel even (af)lezen, want je wil toch niet zo iemand zijn die het origineel leest na de film/serie!
Shylock no Kodomotachi gaat over de werknemers in het Nagahara filiaal van de Tokyo First Bank (dat na een fusie de bank wordt in Naoki Hanzawa). Je volgt in elk hoofdstuk iemand anders die allemaal anders met hun werk omgaan. De een weet dat hij achterloopt qua promoties vergeleken met de mensen die tegelijkertijd met hem begonnen, dus hamert hij op resultaten de mensen onder hem omdat zijn volgende promotie/transfer sterk afhangen van wat hij nu doet. De andere is juist die arme werknemer die elke keer wordt afgesnauwd omdat hij maar niet genoeg nieuwe klanten weet te werven. En dan heb je ook nog de idealistische nieuwe werknemers, die worstelen met de ethische kant van bankieren, want is het nou echt financieel wijs om bedrijven een lening aan te smeren? Terwijl de mensen in dit filiaal worstelen met zulke werkproblemen, komen ze er op een dag, bij het natellen van het contant geld aan het einde van de dag, dat er een miljoen yen aan biljetten is verdwenen. Er wordt al snel iemand aangewezen als dader, maar zij ontkent de daad en na een paar dagen blijkt dat het geld weer is gevonden. Maar wat steekt hier achter? Dit verhaal is meer een bankiersverhaal dan een detective, al heeft het wel trekjes van een detective nadat het geld is verdwenen (ongeveer halverwege het boek). Omdat elk hoofdstuk over iemand anders gaat, volg je niet echt een onderzoek daarnaar of zo, maar krijg je een beeld van de gehele bank en haar werknemers gezien door de ogen van de verschillende personages, en tegen het einde wordt dan een groter plot onthult waar het verdwenen geld mee te maken heeft. En natuurlijk is dit plot ook erg verbonden met hoe een bank werkt en haar services en zo. Het is niet per se een "volg de aanwijzingen en los het zelf op" detective, maar het is een best interessant boek met een focus op human drama, waarin je veel leert over hoe een (Japanse) bank werkt met al haar focus op promoties, resultaten en het constant moeten verhuizen/steeds overgeplaatst worden.