Laatst gelezen boeken

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Toch nog een derde boek in juli: Magu no gotoki motarasu mono (Zij die iets teweegbrengen zoals de Magu) is het tiende boek in de Genya Tojo serie en de derde verhalenbundel. Hiermee ben ik eindelijk "bij" met de pocket uitgaves van deze supergave reeks, waar ik drie, vier jaar geleden mee ben begonnen. Alleen het allerlaatste deel, dat vorig jaar uitkwam, heb ik nog niet gelezen, want die is nu nog niet in pocket vorm verkrijgbaar. Genya is een horrorschrijver in de jaren 50, met een bijna ziekelijke interesse in folklore, yokai, oude ceremonies etc. en raakt in elk boek betrokken bij moorden en andere raadselachtige gebeurtenissen die met die onderwerpen te maken hebben. Vooral de langere romans zijn erg gaaf, met hele diep-uitgewerkte lokale ceremonies/rituelen/religies in afgelegen plekjes in Japan zoals diep in de bergen of op eilanden. De "religies" die hier langskomen zijn weliswaar fictie, maar wel gebaseerd zijn op echte folklorestudies en je leert echt een hoop over Japanse shamanisme etc. en over hoe lokale geloven en gebruiken ontwikkelen.

Image

Maar ook de korte verhalen zijn best leuk. Deze spelen zich allemaal in "het verleden af: voorgaande delen gingen over Genya toen hij nog een student was, de verhalen in dit deel gaan over Genya nadat hij net z'n debuut heeft gemaakt als een horrorschrijver en langzaamaan bekend begint te worden. Omdat de verhalen kort zijn, heb je niet echt die grote momenten zoals in de romans, waar je plots erachter komt wat de (verschrikkelijke!) waarheid is achter een eeuwenoude ceremonie en hoe die kennis je in staat stelt om de moord op te lossen, maar bv. het verhaal over een man die verdwijnt uit een kleine gemeenschap hoewel de enige uitgang uit het dorp onder observatie stond is wel goed, net als het verhaal over een huis dat plots een extra verdieping kreeg. Het titelverhaal heeft op zich een leuke gimmick, maar eigenlijk veel te lang. Het laatste verhaal is een eenvoudig verhaal dat inspiratie heeft opgenomen van Rampo's "De menselijke stoel," over een stoelenmaker die stoelen maakt in de vorm van mensen, en op zich is het wel leuk bedacht, maar vanwege het thema weet je meteen wat er is gebeurd.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Na anderhalve maand heb ik weer een boek uit. Als je de 50+ manga die ik in de tussentijd heb gelezen niet meerekent althans.

En ik herinner me Titus Broederland is een boek van Auke Hulst dat bij verschijning furore maakte. Zo verfrissend! Zo gewaagd! Zo innovatief! Dan zijn de verwachtingen hoog gespannen...totdat je je herinnert dat literair Nederland zelden sciencefiction leest en dus geen idee heeft van wat al eerder is gedaan en wat niet.

Het boek volgt twee broers, een tweeling verafschuwd door de orthodoxe samenleving omdat ze duivelskinderen zouden zijn. Ze wonen met hun vader in het afgelegen huisje en vullen de dagen met dat wat God verboden heeft: boeken en muziek. Dan vormt het zinkgat. Het omhoogpompen van aardbloed, de brandstof die alles aandrijft, heeft de aarde uitgehold en de wereld stort stukje bij stukje in. Terwijl de gelovigen zich overgeven aan het noodlot, vluchten de twee broers naar het westen, naar de zee. Onderweg stuiten ze op vele gevaren, maar het grootste gevaar schuilt in henzelf.

Ik kan mijn vinger er niet op leggen, omdat de details zo Nederlands zijn, maar de grote lijnen komen me heel bekend voor. (Post-)apocalyptische trektochten zijn bijna een genre op zich en tweelingen zullen eens niet vervloekt worden. De uitvoering is goed, maar literair Nederland moet de kop eens uit z'n aars trekken en eens echt om zich heen kijken, als ze denken dat dit revolutionair is.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Gin & Daggers is een boek geschreven door Jessica Fletcher (en Donald Bain): J.B. Fletcher is natuurlijk die wereldbekende schrijfster van detectives uit Cabot Cove, Maine die erom bekend staat dat ze zelf ook vaak moorden oplost. Dit boek gaat ook over Jessica zelf, die naar Engeland afreist voor een conferentie voor detectiveschrijvers, maar ook om Marjorie Ainsworth te bezoeken, de onomstreden koningin van detectives en een goede vriendin van Jessica. Hoewel ze de laatste tijd lijdt aan allerlei kwalen, lijkt haar nieuwste boek, Gin and Daggers, een grote hit te worden, al voelt het wel heel anders dan Marjorie's voorgaande werken. Jessica is uitgenodigd om een nacht te verblijven in Marjorie's huis, net als andere bekenden van Marjorie zoals haar Britse en Amerikaanse uitgevers en haar manager, maar in de nacht wordt Marjorie vermoord en omdat een juweel van Jesssica in Marjorie's kamer wordt gevonden, is Jessica ook meteen hoofdverdachte. Jessica wil natuurlijk de echte moordenaar vinden, wat leidt tot een verhaal dat soms wel erg voelt als andere J.B. Fletcher verhalen, maar soms ook niet. Zo voegt het echt helemaal niets toe behalve slechte fanservice dat dokter Seth en sheriff Metger naar Engeland overvliegen om Jessica bij te staan en gaat veel van het verhaal helemaal niet over de moord op Marjorie, maar op hoe de wereld reageert op het feit dat Jessica de hoofdverdachte is, en je leert dan ook maar mondjesmaat over het onderzoek naar Marjorie's moord, terwijl je echt pagina na pagina alleen maar leest over iedereen die iets te zeggen hebben over Jessica. Op zich is het *idee* achter de moord wel goed en past prima bij andere verhalen zoals we die kennen van J.B. Fletcher, maar het wordt teveel "Jessica-gefocused" verteld.

(*Dit was het eerste originele boek van de Murder, She Wrote reeks, dus geen boek-versie van afleveringen. Volgens Wikipedia had de oorspronkelijke versie uit 1989 allerlei kleine feitelijke foutjes, zoals dat Jessica auto kon rijden terwijl ze dat juist niet kan in de televisieserie, dus later werd een herziene versie uitgebracht)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

The Dead Room (Herbert Resnicow): een oude uitvinder die een revolutionaire nieuwe speaker heeft uitgezonden is vermoord in de "dead room," een speciale kamer waar ze speakers kunnen testen. Het is een kamer waarin de speaker op een pilaar wordt gezet in het centrum van de kamer, en je komt daar door over een net te lopen (die zo is gemaakt dat-ie geluid niet weerkaatst). Maar hoe is de man vermoord, want hij wist dat niemand in het speaker bedrijf hem aardig vond, en je kon onmogelijk hem zo plots benaderen dat hij niet eens voor hulp kon roepen (want de microfoon in de kamer stond aan). De detectives zijn een gepensioneerde investeerder die in hoge verwachtingen had van deze nieuwe speaker en zijn zoon, die niet veel op z'n vader lijkt, maar een best goede detective blijkt te zijn. Het boek heeft veel weg van de andere Resnicow boeken die ik heb gelezen: het leest lekker weg, maar hoewel de boeken altijd over onmogelijke moorden gaan, gaat 60% van het boek altijd over het ondervragen van de getuigen/verdachten en gaat het altijd maar heel kort over de gesloten kamer moord zelf. Nu moet ik wel zeggen dat het motief dit keer wat boeiender is uitgewerkt dan bv. The Gold Solution.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Chin Shunshin was een Taiwanees-Japanse schrijver en vertaler die meestal over China schreef: veel van zijn werk zijn historische werken, maar ook zijn detectives gaan vaak over bv. de Chinese bevolking in Japan. Sanshoku no Ie (Het huis van drie kleuren) is er zo een. To Tenbun speelt kennelijk ook de detective in andere boeken. In dit boek heeft hij net enkele jaren rechten gestudeerd in Japan en staat hij klaar om weer terug te reizen naar China, maar hij wordt gevraagd door een vriend om langs Kobe te komen voordat hij vertrekt. De vader van die vriend is onlangs overleden, waardoor hij nu het zeeproductenfabriek van z'n vader moet leiden. Hij hoopt dat Tenbun hem kan helpen: voordat z'n vader doodging, bracht hij opeens "zijn oudste zoon" die hij lang geleden in China had achtergelaten, maar de vriend vind die broer toch wel een beetje verdacht en denkt dat hij misschien een oplichter is. Tenbun komt naar de fabriek/woning, waar hij een jaar eerder ook eens heeft gelogeerd. Maar op diezelfde dag wordt de kok, de vertrouweling van de vader van de vriend, vermoord gevonden op het zonbalkon, waar zeeproducten worden gedroogd. Maar als de politie de zaak onderzoekt, blijkt dat de moordenaar nooit weg kan zijn gekomen, want er waren mensen bij de twee toegangen tot het balkon (de hal op de tweede verdieping, en een ladder die naar een open plek beneden leidt) ten tijde van de moord.

Het hoe van deze moord is niet heel interessant, het is een trucje die je waarschijnlijk wel snel herkent want echt origineel is het niet. Interessanter is dat dit boek over de Chinese bevolking in Kobe gaat, en heel veel focust op bijvoorbeeld hoe die mensen in Japan terecht zijn gekomen, hun werk en de kleine gemeenschap van zee-gerelateerde bedrijven. Toch iets dat je niet heel vaak tegenkomt in Japanse detectives.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Doppelgänger no Ju (Het pistool van de dubbelganger) is een verhalenbundel met drie verhalen over de 17-jarige Akari, die een tijd geleden een prijs heeft gewonnen met een kort detectiveverhaal, maar sindsdien enorm veel moeite heeft om haar eerste echte boek te schrijven. Gelukkig werkt haar niet bijzonder snuggere broer bij de recherche (net als haar vader, die een bijzonder hoge functie bekleedt en dat is ook de reden waarom haar niet heel snuggere broer bij de politie werkt) en Akari weet haar broer telkens te overtuigen haar over bijzonder mysterieuze zaken te vertellen waar hij aan werkt. Om echt een gevoel voor de zaak te krijgen, weet Akari ook altijd haar broer zover te krijgen om haar naar het plaats delict te brengen en dat ze samen de verdachten nog eens te ondervragen (met de leugen dat Akari zgn. een stage doet voor maatschappijleer). Op zich zijn de drie verhalen in dit boek allemaal wel okay, maar ze voelen wel allemaal aan alsof ze langer zijn dan had gemoeten. De verhalen zijn namelijk weliswaar wel goed opgezet en zo, maar best simpel, en vaak voelt het alsof 50 bladzijdes korter beter zou zijn geweest voor het verhaal. Het leukste is het titelverhaal, over twee incidenten die vrijwel tegelijkertijd (1 minuut verschil) gebeurden, in de noordelijke en zuidelijke regionen van Tokyo: een privedetective die is vermoord in z'n kantoor en een convenience store overvaller die twee schoten in het plafond schiet. Maar bij het nalopen van de kogels, blijkt hetzelfde pistool te zijn gebruikt in deze twee incidenten, terwijl het met de auto toch wel twee uur duurt om van het kantoor naar die ene convenience store te gaan!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Dat was niet helemaal waar ik op hoopte. Het verhaal begint heel sterk: een groep gezichtsloze, homogene kinderen vertelt waarom ze besloten hebben hun klasgenootje Loes eigenlijk helemaal kapot te pesten. Ze rechtvaardigen zich met kinderlogica en doen haar de meest vreselijke dingen aan. Het mag, want ze kan slecht lezen en past daarom niet binnen het plaatje van het perfecte kinderleventje. Het moet, want sinds die ene nacht is alles anders en Loes moet boeten.

Dan verspringt het perspectief naar Loes, die nu uiteraard een hoop te verwerken heeft. Haar moeder heeft in de gevangenis gezeten, het dorp heeft hen uitgekotst en thuis loopt de communicatie met haar twee soort-van-vaders stroef. Loes ziet het als haar schuld. Ze wil haar echte gevoelens niet confronteren, maar langzaam maar zeker wordt duidelijk wat er die nacht is gebeurd.

Na zo'n origineel begin, voelt de rest eigenlijk als te standaard en voorspelbaar. Er is iets gebeurd, de lezer krijgt hints van een onbetrouwbare verteller, en een paar pagina's voor het einde komt de waarheid boven water. Ondertussen wordt het plot voortgestuwd door wel heel handig/noodlottig toeval. Dat zou op een leidraad van het boek gegooid kunnen worden - Loes' moeder houdt wel van tarotkaarten leggen - maar het is net even te veel van het toevallige.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Een tegenvallertje. Het helpt niet dat het vorige boek dat ik las ongeveer dezelfde opzet had - een moord bekeken vanuit een drieluik - maar dat beter uitvoerde.

De twee grootste problemen van Victorie:
1. Het belooft veel. Het boek zou gaan over massahysterie en uit de grond gestampte politieke bewegingen, vreemdelingen haat en ontspoorde jongeren die moeten overleven in een digitaliserende wereld. Technisch gezien gaat het ook over die zaken, maar niet op een manier die enige emotie oproept of een heel concreet beeld geeft van de problematiek. Het blijft bij een samenraapsel van halfgare ideeën. Nietszeggend.
2. De jongeren zijn ongeloofwaardig. Het boek verscheen in 2008 en gaat over 6VWO'ers. Ik weet hoe het toen als jongvolwassene was; ik ben slechts een paar jaar van hen verwijderd. Dat maakt het wel heel opvallend dat ze praten als volwassenen. Jongens die in de 00s graag gameden, noemden hun hobby écht niet 'computerspelletjes spelen', om maar een voorbeeld te geven.

Ik heb het boek uit macht der gewoonte uitgelezen, maar dat was misschien niet zo handig, want:

41/50

Nog vier maanden te gaan en de 50 is al goed zichtbaar aan de horizon.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Misschien is het gewoon bias omdat het jouw leeslijst is en omdat de boeken die ik lees dan weer vaak geillustreerde covers hebben, maar het voelt altijd aan alsof Nederlandse uitgaves relatief vaak foto's op de covers hebben, en dan vooral van mensen ^_^'

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

In de 00s gebeurde dat heel veel. Nu zijn abstracte covers weer hip, al zijn er natuurlijk altijd uitzonderingen (En ik herinner me Titus Broederland). Ik vind ze vaak nogal hit-or-miss. Zo gaan we niet met elkaar om van Renske Jonkman heb ik gekocht vanwege de cover. Het is niet mijn favoriete boek, maar ik heb wel vaak met de kaft naar voren staan. Die foto heeft een sterke compositie, symbolisch kleurgebruik, belangrijke details die terugkomen in het boek, etc. Daar heeft iemand echt over nagedacht en het resultaat mag er zijn. Zo'n coverfoto is helaas een uitzondering. Voor Het duister dat ons scheidt hebben ze volgens mij gewoon twee stockfoto's die ongeveer bij het boek pasten gebruikt. Victorie ziet eruit als een studentenprojectje.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Squid-so no Satsujin (De moord in het Squid-huis) is het nieuwste deel in een reeks van Tokuya Higashigawa over de stad Ikagawa en de vreemde gebeurtenissen die daar gebeuren. Er is in deze serie niet echt een vaste detective die alles doet, maar meestal volgen we twee groepjes mensen die verschillende aspecten van de misdaad onderzoeken, met Higashigawa's kenmerkende slapstick humor (en vaak zitten de hints ook verstopt in de grappige momenten). We volgen weer eens privédetective Ukai en zijn assistent/ex-schoonbroertje Ryuhei, die worden ingehuurd door rijke Saburo Komine, die een dreigbrief heeft ontvangen. Elke kerst gaat Komine naar het Squid-huis, een klein hotel helemaal aan het eind van Kaap Tentakel en Ukai en Ryuhei gaan dus mee om op Komine te letten. Intussen krijgen we te horen via de hoofdstukken over inspecteur Sunagawa dat Komine twintig jaar geleden betrokken was bij een gruwelijke moordzaak, waarbij zijn oudste broer in stukjes was gesneden en de vermoedelijke dader, de middelste broer, op de politie heeft geschoten en uiteindelijk in de zee is gevallen. Tijdens het verblijf in het Squid-huis, verdwijnt er eerst iemand uit het hotel, en de volgende avond wordt ook Komine zelf dood gevonden. Maar wat heeft dit te maken met de moord twintig jaar geleden?

Ik dacht eerst dat dit een onmogelijke moordverhaal zou zijn, omdat het begon met Ukai en Ryuhei die een oogje op Komine hielden die dan plots buiten vermoord wordt gevonden, maar dat werd best snel opgelost... dat was een beetje teleurstellend, maar gelukkig heeft Higashigawa me echt op een compleet ander aspect volledig weten te bedriegen en het was uiteindelijk toch echt een typische Ikagawa boek, met slimme deceptie en natuurlijk hints die subtiel verstopt zijn in grappige dialogen en gebeurtenissen. Maar dit is wel een verhaal dat een beetje lastig (eerlijk) te vertalen is...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Ik heb even een jeugdboek als tussendoortje gelezen. Ik ben lui, dus ik dump de veelzeggende achterflap gewoon even in plaats van zelf een introductie te schrijven:
De 15-jarige Bram maakt een lelijke val en komt in het jaar 2221 terecht. De aarde ziet er helemaal anders uit, de mensachtige wezens die er leven zijn ingedeeld in verschillende klassen en de natuur is verwoest. Iedereen is in de ban van een profetie: in het jaar 2221 zal de Onmens verschijnen, een messias die alles moet recht trekken wat krom was. Bram trekt naar de plaats waar de Onmens zal verschijnen. Zal hij ooit weer thuis geraken?
Het is een vrij standaard toekomstverhaal met een milieuvriendelijke boodschap, dus het was alles behalve een verrassende leeservaring. Het is wel leuk geschreven, dus ik hoop een jonge lezer blij te maken wanneer ik het doorgeef.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Shylock no Kodomotachi (De kinderen van Shylock) is een boek dat ik al tien jaar heb, maar nooit had uitgelezen. Ik had het oorspronkelijk gekocht omdat dit boek het onderwerp zou zijn van de boekenclub van de universiteitsclub (de wekelijkse sessie was of een boekenclub, of het lezen en oplossen van een detectiveverhaal geschreven door een van de leden). Uiteindelijk was ik volgens mij niet naar die sessie gegaan en heb ik het boek nooit uitgelezen, maar dus wel mee terug naar Nederland genomen. Maar toen ik vorige week m'n boeken weer eens aan het opruimen was, kwam ik deze pocket weer tegen, en toen ik het even googlede, werd ik tweemaal verrast. Ten eerste was de schrijver van dit boek kennelijk de schrijver van de Naoki Hanzawa boeken, waar een bijzonder succesvolle televisiereeks van is gemaakt (die je misschien wel kent van de memes en de gezichten en zo...). Achteraf logisch, want ook Shylock no Kodomotachi gaat over banken (de financiele instelling, niet waarop je zit). En ik kwam er achter dat eerder dit jaar ze *twee* adaptaties hadden aangekondigd: volgende maand begint de drama op televisie en volgend jaar komt er ook een bioscoopfilm. Toen dacht ik, dan moet ik het toch wel even (af)lezen, want je wil toch niet zo iemand zijn die het origineel leest na de film/serie!

Image

Shylock no Kodomotachi gaat over de werknemers in het Nagahara filiaal van de Tokyo First Bank (dat na een fusie de bank wordt in Naoki Hanzawa). Je volgt in elk hoofdstuk iemand anders die allemaal anders met hun werk omgaan. De een weet dat hij achterloopt qua promoties vergeleken met de mensen die tegelijkertijd met hem begonnen, dus hamert hij op resultaten de mensen onder hem omdat zijn volgende promotie/transfer sterk afhangen van wat hij nu doet. De andere is juist die arme werknemer die elke keer wordt afgesnauwd omdat hij maar niet genoeg nieuwe klanten weet te werven. En dan heb je ook nog de idealistische nieuwe werknemers, die worstelen met de ethische kant van bankieren, want is het nou echt financieel wijs om bedrijven een lening aan te smeren? Terwijl de mensen in dit filiaal worstelen met zulke werkproblemen, komen ze er op een dag, bij het natellen van het contant geld aan het einde van de dag, dat er een miljoen yen aan biljetten is verdwenen. Er wordt al snel iemand aangewezen als dader, maar zij ontkent de daad en na een paar dagen blijkt dat het geld weer is gevonden. Maar wat steekt hier achter? Dit verhaal is meer een bankiersverhaal dan een detective, al heeft het wel trekjes van een detective nadat het geld is verdwenen (ongeveer halverwege het boek). Omdat elk hoofdstuk over iemand anders gaat, volg je niet echt een onderzoek daarnaar of zo, maar krijg je een beeld van de gehele bank en haar werknemers gezien door de ogen van de verschillende personages, en tegen het einde wordt dan een groter plot onthult waar het verdwenen geld mee te maken heeft. En natuurlijk is dit plot ook erg verbonden met hoe een bank werkt en haar services en zo. Het is niet per se een "volg de aanwijzingen en los het zelf op" detective, maar het is een best interessant boek met een focus op human drama, waarin je veel leert over hoe een (Japanse) bank werkt met al haar focus op promoties, resultaten en het constant moeten verhuizen/steeds overgeplaatst worden.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Seijo Victoria no Kosatsu - Auresta Shinden Monogatari (De inzichten van de heilige Victoria - Verhalen van de Kerk van Auresta) is een fantasy-detective roman die oorspronkelijk op Kakuyomu is gepost, een website van uitgever Kadokawa waar mensen hun verhalen op kunnen publiceren en waar sommige verhalen worden opgepikt voor een uitgave via Kadokawa zelf. Victoria is de achtste heilige in de Raad van 8 van de Kerk van Auresta. Victoria heeft de kracht om magie en de geesten van de overledenen te zien en staat bekend als de Ziener... maar omdat verder niemand spoken kan zien en zo, is het nogal moeilijk om te bewijzen dat ze die krachten heeft of dat ze ook maar iets voor de kerk heeft gedaan. De Raad van 8 is het hoogste orgaan van de kerk en Victoria zit er eigenlijk alleen maar omdat haar mentor, het hoofd van de raad met de kracht om in de toekomst te kijken, voorzag dat Victoria van belang is voor de kerk, maar nadat haar mentor stierf, ging haar opvolger meteen aan de slag om veel van de beslissingen van haar voorganger terug te draaien, en ze probeert Victoria ook meteen uit de Raad te werpen, met de beschuldiging dat Victoria helemaal geen gave heeft en dat ze iedereen heeft bedrogen.

Terwijl Victoria de ceremonie afwacht waarbij haar haar titel wordt afgenomen, wordt ze plots bevrijd en meegenomen door Adolas, een ridder uit een van de oostelijke landen binnen het nabijgelegen keizerrijk. Adolas heeft namelijk een probleem waarbij hij de hulp van de "Ziener" goed kan gebruiken: zijn moeder is onlangs overleden, maar tussen haar bezittingen vonden ze een brief van Princes Klema, een van de overleden vrouwen van de keizer, en de brief lijkt er heel erg op te hinten dat Adolas eigenlijk prins Emilio is, die twintig jaar geleden kort na z'n geboorte gestorven zou zijn en het tiende en laatste kind zou zijn die recht heeft op successie (alle tien kinderen hebben gelijkwaardig het recht om de volgende keizer te worden, ongeacht volgorde). Adolas vraagt Victoria om hulp, want hij gelooft niet dat hij Emilio is en wil Emilio ook niet zijn: hij wordt namelijk niet alleen bedreigd door partijen die geallieerd zijn met de huidige tiende prins, maar zijn oom wil juist Adolas gebruiken als politiek middel om zo de status van de oostelijke landen in het keizerrijk te versterken. Adolas hoopt dat Victoria met de geesten van z'n moeder of misschien Prinses Klema kan spreken, maar helaas gaat dat niet zo makkelijk, want de laatste tijd zitten er ook huurmoordenaars achter hem aan... Dus hoe moet Victoria bewijzen wie Adolas echt is? Het boek is voor een lange tijd meer fantasy dan detective en je hebt ook niet echt een duidelijk gedefinieerd mysterie dat opgelost moet worden zoals een moord of zo, maar het einde is wel aardig, waarbij enkele raadselachtige gebeurtenissen en acties van mensen via Victoria's inzichten worden uitgelegd.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Mikeneko Holmes no Kishido (De ridderschap van lapjeskat Holmes): Mikeneko Holmes is een zeer lange serie van Jiro Akagawa over de rechercheur Katayama, zijn zusje Harumi en hun lapjeskat Holmes, die of een briljante detective is die altijd allerlei aanwijzingen vind en z'n baasjes redt van allerlei gevaren, of ze is gewoon een kat die veel geluk brengt. Om een of andere reden hebben alle werken die ik heb gelezen van Akagawa 1 ding gemeen: er is altijd een koppel met een jonge vrouw met een oudere man (meestal een vrouw van 18-20, die iets krijgt met een man van 35-40). Ook dit boek begint met zo'n koppel. Tomomi, een jonge Japanse vrouw is samen met haar vriendinnen aan het reizen door Duitsland als ze toevallig de Japanse Hideya tegenkomen, die de tweede zoon van een rijke familie blijkt te zijn en die net als Tomomi zot is van geschiedenis. Diezelfde dag nog raken ze helemaal verzot van elkaar, en ze trouwen ook al snel. Hideya koopt een Duits kasteel voor z'n kersverse vrouw, maar nog voordat ze er zijn gaan wonen, verkent de vrouw het kasteel, en in de kapel ontdekt ze een geheime kamer met een Ijzeren Maagd, maar ze wordt plots van achter erin geduwd en de Maagd slaat Tomomi in haar armen... Drie jaar later gaan Katayama, Harumi en Holmes mee met Kazuya, de oudere broer van Hideya, die met de rest van de familie en de secretaris afreist naar Duitsland om Hideya in z'n kasteel te bezoeken, want sinds het incident waarin hij z'n vrouw verloor leeft hij als kluizenaar. Aangekomen in het kasteel vertelt Hideya aan Katayama dat hij vermoedt dat drie jaar geleden iemand Tomomi in de Maagd heeft geduwd en hij is erachter gekomen dat zijn broer Kazuya, z'n vrouw, z'n zoon en z'n dochter van een minnares allemaal drie jaar geleden in die periode in Europa waren. De volgende ochtend verdwijnt Hideya echter, en als ze de politie willen halen, zakt de hangbrug ook in, en de auto en de secretaris kiepen zo de gracht in (met dikke modder). Nu zitten ze allemaal vast in het kasteel en duikt er soms ook een gemaskerd figuur op met een zwaard...

Image

Verhaal loopt op een aardig tempo en het voelt een beetje aan als een Conan/Kindaichi verhaal, maar dan met iets minder aanwijzingen, dus sommige onthullingen komen een beetje vanuit het niets, terwijl het idee eigenlijk best aardig is. Er is hier trouwens ook een GameBoy spel van gemaakt (een ADV), met best aardige graphics!

Post Reply