Laatst gelezen boeken

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image
In een toekomst waarin Japan het zonnestelsel heeft gekoloniseerd, reist een mijnwerkersteam door de ruimte om een mysterieuze grondstof te delven – een reusachtig buitenaards lijk. Een catastrofaal ongeluk in diens kronkelende ingewanden dwingt exobiologe Joan, voorman Kev en de gehaaide carrièrejager Okyū om samen te werken om te overleven. Achterdocht en concurrentiestrijd vormen al snel een dodelijke cocktail. Maar wat ís het sterrenlichaam eigenlijk?
Altijd raar om over een boek van een bekende te praten. Sterrenlichaam is de romanversie van het gelijknamige verhaal dat in 2016 de prijs voor beste kortverhaal won bij de Harland Awards. De vorm is groter, de kern is hetzelfde: een fysieke en metaforische afdaling naar waanzin. Het is niet de eerste van zijn soort en zal ook zeker niet de laatste zijn, maar het is zeker de enige die zich afspeelt in een kosmisch kadaver, met op de achtergrond een standenmaatschappij waar een Japans conglomeraat aan de touwtjes trekt. Het leukste van een de schrijver kennen, is dat je kunt zien wat de invloeden waren en alle verwijzingen meepakken. 'Ah, een Amigara Fault-momentje!' 'Oeh, groteske Ghibli!' ''Spijs is macht, zeker.' 'Ja, uiteraard masturbeert de jongen met het mes over het bewusteloze lichaam van de vrouw die hij begeert.' Ik denk dat ik daar nog het meest van geniet: die verwelkomende herkenbaarheid.

Boekenteller 2022: 46/50

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Aru America-ju no Nazo (Een Amerikaans pistool mysterie): het derde deel in deze reeks over de fotograaf Mikikaze en Elizabeth Kittridge, een Amerikaanse lijkschouwer en dochter van de arts die Mikikaze's leven heeft gered met een harttransplantatie toen hij een kind was. Beth is in Japan voor een congres voor de misdaadbestrijding en Mikikaze leidt haar al een tijdje rond in het land, en in de voorgaande twee boeken raakten ze daarbij ook betrokken bij allerlei zaken die vernoemd zijn naar boeken van Ellery Queen reeks. En dat gebeurt natuurlijk ook in dit derde deel, dat vernoemd is naar EQs The American Gun Mystery. Dit boek bestaat uit twee novella's. Het eerste verhaal is het titelverhaal, dat zich afspeelt op een Amerikaans consulaat in Aichi. Tijdens een feest daar wordt een lijk in de tuin gevonden, en Mikikaze en Beth, die toevallig in de buurt waren, worden erbij gehaald zodat de Amerikaan Beth het lijk kan schouwen. Maar dan volgen er nog meer raadselachtige gebeurtenissen in het consulaat, en dat is meteen ook het zwakke punt van het verhaal: er gebeurt teveel, en heel veel hangt veel te los aan elkaar. Het zijn bijeengeraapte ideetjes die weinig synergie hebben, waardoor alles heel chaotisch aanvoelt. Er zijn goede ideetjes hier en daar, maar ze werken gewoon niet samen. Het tweede verhaal is vernoemd naar The Siamese Twin Mystery en gaat over twee moorden die gebeuren in een vakantiehuis in de bergen van een onderzoeker naar kwantumverstrengeling en tweelingen. Een vliegtuigje dat neerstort door de gevolgen van een zonnevlam zorgt voor een bosbrand en de brug naar de hoofdweg stort ook in, dus ze maken zich klaar om naar het tweede vakantiehuisje op een eilandje in het meer te gaan, maar terwijl ze dingen afwachten worden er twee moorden gepleegd, een in het eerste vakantiehuis en een bij het vakantiehuisje op het eiland. Een stuk beter dan het eerste verhaal en ook meer "Ellery Queen"-achtig qua opzet. Helaas ook het kortere verhaal van de twee.

(En dat was nummer 50. Nog twee!)
Last edited by Ash Ketchum on Sun Nov 13, 2022 13:25, edited 1 time in total.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Ik dacht dat ik ernstig op je achterliep, maar zo te zien valt het best mee. Volgend jaar wil ik mijn teller op 100 zetten. Kijken of dat iets wordt.

Image

Ik heb braaf het Nederland Leest-boek gelezen! Maar niet de gratis versie die bij de bieb ligt, want daar wil ik nog niet dood gevonden worden. Mijn exemplaar heb ik netjes uit de krochten van een kelder gevist.

Boekenteller: 47/50

Nog drie te gaan. Met Wormmaan en De avonden ben ik al over de helft, dus eigenlijk hoef ik nog maar twee boeken.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

100!? Pfft, jij liever dan ik, want dat zou ik echt nooit halen ^_^' Mijn 'gemiddeld ongeveer een boek per week' is voor mij gewoon best lekker en meestal kom ik er wel over, maar er is nog genoeg speling dat ik ook weekjes even wat minder kan lezen, want soms heb ik gewoon minder een leesbui (als ik bv. een ADV/VN speel of dat ik iets minder zin heb in Japanse boeken als ik aan een vertaling werk) en het moet ook geen 'moeten' worden.

(Als ik trouwens nog de romans zou meerekenen die ik dit jaar voor een vertaling heb moeten lezen (+vertalen), dan zit ik wel al over de 52, al zijn dat herlezers ^^')

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Ik merk dat ik mezelf nu te veel moet inhouden, dus ik wil eens de andere kant op duwen. En eerlijk is eerlijk, ik heb nog zo'n 45 boekenweekgeschenken die ik wil lezen en ik hoop er volgend jaar nog een paar op de kop te tikken. Een persoonlijke uitdaging wordt dus: 50 boekenweekgeschenken lezen. Aangezien slechts enkele meer dan 100 pagina's zijn...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

...heb nog zo'n 45 boekenweekgeschenken...
Ik: Wacht, hoe lang bestaat het boekenweekgeschenk al??? *kijkt op Wikipedia*

User avatar
WizardOfOss
Posts: 503
Joined: Mon Sep 16, 2019 20:22
Contact:

Re: Laatst gelezen boeken

Post by WizardOfOss »

Ash Ketchum wrote:
Wed Nov 09, 2022 18:51
...heb nog zo'n 45 boekenweekgeschenken...
Ik: Wacht, hoe lang bestaat het boekenweekgeschenk al??? *kijkt op Wikipedia*
Wie zegt dat het allemaal verschillende zijn? :lol:

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Als je 45 dezelfde boekenweekgeschenken thuis hebt liggen... dan heb ik vragen :P

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

De oudste die ik heb liggen zijn uit de jaren 50, maar als je daar begint, loop je eigenlijk al 20 jaar achter. Oh, en technisch gezien heb ik ook Oeroeg (1948), maar dat is een latere editie. Die ga ik voor het gemak en de kostenbesparing uiteraard wel meetellen.

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Flaptekst:
"Elke is veredelaar. Na tegenslag op haar werk trekt ze zich terug op een Waddeneiland met een vergeten erwtenras, een tweeslachtig gewas dat zich moeilijk laat sturen. Langzaam groeit het besef dat zij gewassen vormt zoals de maatschappij háár probeert te vormen. Kan ze de erwt ontdoen van domesticatie? En wat, of wie, blijft er over als je alles afpelt dat door anderen aan je werd opgedrongen? In een ontroerende zoektocht inwaarts ontdekt Elke het verband tussen dwergolifanten, erwten en de wording van een mens – die van haarzelf in het bijzonder."

Juryrapport Libris Literatuurprijs 2022:
"Wormmaan getuigt van moed, literair meesterschap en grote denkkracht. Een uitdagende, onconventionele roman die zowel actueel als tijdloos is."

Ik:
Verwildering is een illusie. Ook dit boek is het resultaat van decennia aan trends en ingebeelde verplichtingen binnen de literatuur. Het doet braaf moeilijk om het moeilijk doen. Toegegeven, de gebruikte ingrediënten zijn soms exotisch of halfvergeten, maar dat dit als originaliteit wordt bestempeld, zegt meer over de tekortkomingen van de jury dan over de kwaliteiten van het boek.

Boekenteller:
48/50 - Nog twee te gaan.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

51!

Image

Meitantei no Shomei: Misshitsukan Satsujin Jiken (Proeve van de Meesterdetective: de moordzaak in het Huis van de gesloten kamermoorden): Het tweede deel in een reeks van Tetsuya Ichikawa, wiens werk ik overigens voor het eerst lees en ik heb dus meteen het eerste boek overgeslagen. Het blonde meisje op de cover is Hanako, die een van de bekendste detectives in Japan is. En de verteller haat haar, omdat zijn familie is vermoord ondanks een vroege dreigbrief die expliciet Hanako uitdaagde, maar tegen de tijd dat Hanako de zaak had opgelost was het al veel te laat. Sindsdien ziet hij detectives als een plaag op deze wereld, die alleen meer misdaden aantrekken en die doden en moorden maar als vermaak of werk zien, terwijl de nabestaanden lijden. Maar zelfs de verteller moet toegeven dat Hanako hun beste kans is als op een dag, hij wakker wordt in het landhuis van de bekende detectiveschrijfster Haijima. Haijima heeft acht mensen ontvoerd en gebracht naar haar huis (dat de naam "Huis van de gesloten kamermoorden" heeft naar een van haar boeken), en naast de verteller is ook Hanako een van de 'gasten'. Haijima is een van de bekendste auteurs die er bestaan, maar daagt nu Hanako rechtstreeks uit in een echt moordspel. Danganronpa wordt aangehaald als een voorbeeld van een 'death game', wat hier ook gaat gebeuren. De komende vier dagen blijven deze acht mensen opgesloten in het landhuis, en elke avond moeten ze in hun eigen kamer blijven. Haijima kondigt aan dat er moorden in afgesloten kamers gaan volgen, en elke dag krijgen ze collectief 1 kans om te raden hoe de moord is gepleegd. En om te bewijzen dat het haar menens is, vermoordt ze voor de ogen van haar acht gevangenen een ander persoon, waarna ze zich weer terugtrekt. En hoewel iedereen op z'n hoede, wordt de eerste avond inderdaad iemand vermoord. Hanako is hun beste kans om te ontsnappen uit deze val, maar is het niet eigenlijk Hanako's schuld dat ze hier sowieso zijn?

Twee dingetjes: je zou denken dat dit boek echt draait om de gesloten kamermoorden, gezien de titel en zo, maar dat is niet echt zo. Aanvankelijk een beetje teleurstellend, maar er komt uiteindelijk best een leuk plot dat leuk bouwt op enkele bekende post-moderne detective tropes. Tweede punt is dat het wel even wennen was aan een verteller die echt een bloedhekel aan het soort detectives die je in boeken ziet in het algemeen, en daarbovenop nog een persoonlijke vete heeft met Hanako, en dit komt telkens terug in interne monologen. Natuurlijk speelt dit weer mee met de post-moderne thema's en zo (zorgen 'meesterdetectives' zoals in de boeken er juist niet voor dat criminelen steeds gekkere plannen maken?), maar het is toch best vermoeiend.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Spiral Suiri no Kizuna 2: Kotetsu Bancho no Misshitsu (Spiral - Bonds of Reasoning 2: De gesloten kamer van de bendebaas) is de tweede roman gebaseerd op de manga Spiral Bonds of Reasoning en is tevens geschreven door de schrijver van de manga. Dit verhaal speelt zich waarschijnlijk ergens vroeg in de serie af, net nadat Ayumu voor het eerst het pad heeft gekruist van de Blade Children op school. Ayumu komt op een avond een mysterieus meisje tegen, die hem dwingt een oud metalen embleem met de kanji voor "staal" erin geetst aan te nemen, en de waarschuwing dat ze hem en het embleem nooit meer wil zien, maar dat hij goed voor het embleem moet zorgen. De volgende dag verschijnt ze echter in de schoolkrantclubkamer om Hiyono in te huren om een zekere jongen op te sporen die tot haar grote schrik daar aan tafel zit. UIteindelijk huurt ze Hiyono in om te bewijzen dat de legendarische "Stalen Baas" zo'n vijftig jaar geleden geen zelfmoord heeft gepleegd, maar is vermoord. Vijftig jaar geleden werden de Japanse scholen beheerst door de schoolbendebazen (bancho), en vielen alle delinquenten en ander gespuis op de diverse scholen in het hele land via via onder het bewind van slechts twee bazen: de Pistolenbaas en de Magische Baas. Er was een koude oorlog gaande tussen de twee partijen, maar toen de Stalen Baas daar als derde partij bij kwam en zeer rap een eigen legertje verzamelde, werd het al snel duidelijk dat er een landelijke oorlog zou uitbarsten tussen de verschillende vechtersbazen op alle scholen om de alleenheerser te bepalen. Het was ook duidelijk dat hoewel dit allemaal scholieren waren, er gewonden en doden zouden vallen. Maar op de dag voor de grote veldslag pleegde de Stalen Baas zelfmoord in een hutje dat van binnen afgesloten was en liet een testament achter waarin hij schreef dat met zijn dood de strijdbijl begraven moest worden. Dat luidde het begin in van een nieuw tijdperk. Om een of andere reden wil het meisje nu dat Hiyono (en Ayumu) deze legende kapot maken, en bewijzen dat de Stalen Baas helemaal niet zelfmoord heeft gepleegd om een bloedbad te stoppen.

Image

Dit is een raar boek. Ik heb ook spin-off boeken van bv. Detective Conan en Kindaichi gelezen, maar die lijken gewoon op de series. Dit boek lijkt eigenlijk helemaal niet op Spiral Bonds of Reasoning, op het feit na dat we het over Ayumu en Hiyono hebben. Het halve boek alleen al is min of meer alleen maar een hervertelling van de opkomst van de diverse schoolbendebazen en hoe het bijna tot een oorlog (...tussen middelbare scholieren) kwam. Schrijver Shirodaira heeft er duidelijk plezier aan om de schoolbendebazen als ware Sengoku generaals af te beelden met slimme veldslagen, strategieen en zo, maar niets van dit gedoe past echt bij de toon van de manga, noch heeft het qua thema's er veel mee te maken. Waar dit boek dan uiteindelijk wel erg interessant wordt, is dat dit eigenlijk een voorloper is van Shirodaira's huidige populaire reeks: Invented Inference (ook bekend als In/Spectre). Want net als in die reeks, komt Ayumu niet per se met de *waarheid* achter de dood van de Stalen Baas, maar met meerdere *mogelijke* interpretaties waarvan hij zelf ook weet dat het misschien niet de waarheid is, en zelfs waarschijnlijk niet de waarheid is, maar dat deze "mogelijkheden" wel iets zijn wat z'n "client" wil horen. Ik kan me zo voorstellen dat Shirodaira na het schrijven van dit boek op het idee is gekomen van Invented Inference, waar het ook niet om de enige waarheid draait, maar juist om de *mogelijke* verhalen die passen bij de feiten. Dit boek bevat tevens een kort verhaal dat gaat over de de broer van Ayumu (Kiyotaka), toen hij nog bij de politie werkte. Kennelijk werden deze kortere verhalen over Kiyotaka destijds op een website van Square-Enix gepubliceerd en dan weer in deze boekenreeks verzameld.

En dit was dan nummer 52!! Alles wat ik hierna lees dit jaar is dus gewoon extra!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Tinker Bell Goroshi of The Murder of Tinker Bell is het vierde deel in de Märchen-reeks en tevens het laatste boek, want auteur Yasumi Kobayashi stierf in 2020 (ik las de recent uitgebrachte pocket uitgave, het origineel kwam net een paar maanden voor de dood van Kobayashi uit). De reeks begon met The Murder of Alice, dat zich deels in Wonderland en op 'onze' wereld afspeelde. Het bleek dat sommige mensen hier hun geheugen delen met personages die leefden in Wonderland. Het principe was als twee zijdes van 1 munt: de twee "avatars" delen hun geheugen, maar zijn hun eigen personen, met eigen persoonlijkheden en kunnen elkaar niet direct beinvloeden. Zo is Bill de Hagedis in Wonderland een heel sloom, dom wezen die nauwelijks kan herinneren wat hij net de vorige zin heeft gezegd, maar zijn tegenhanger Imori is een doctoraalstudent die best scherp is. Maar wat ook belangrijk is om te weten dat de werelden ook gelinkt zijn qua levens: The Murder of Alice begint met de dood van Humpty Dumpty, maar diens dood werd ook gereflecteerd in de echte wereld, zodat zijn menselijke tegenhanger 'zomaar' van een dak viel. Dat boek gaat over hoe Alice wordt verdacht van de moord in Wonderland, en ze kan daar elk moment voor geexecuteerd worden, maar dat zou natuurlijk ook betekenen dat haar tegenhanger in onze wereld ook dood zou gaan. De vervolgen The Murder of Clara en The Murder of Dorothy zijn prequels en gaan over Bill de Hagedis die steeds per ongeluk in andere kinderliteratuurwerelden terecht komt (het E.T.A. Hoffman universum en het land van Oz) en betrokken raakt bij moorden, terwijl Imori in onze wereld probeert Bill te helpen door samen te werken met de aardse tegenhangers en hem zo veilig terug te loodsen naar Wonderland.

Image

Dit keer wordt Bill natuurlijk gevonden door Wendy, haar broertjes en de verloren jongens die bij hen in huis getrokken waren na hun eerste avonturen in Nooitgedachtland. Peter Pan heeft ze weer opgehaald om ze naar Nooitgedachtland te brengen, maar niet lang nadat ze daar zijn aangekomen wordt het elfje Tinker Bell bruut vermoord, haar vleugels eraf gerukt, tegen de muur en vloer geslagen en uiteindelijk gespietst met een zwaard. Wie is de dader.... lijkt echter geen mysterie, want Peter Pan is een absolute psychopaat: in de korte tijd dat Bill hem heeft gekend, heeft hij gezien hoe Peter Pan zonder enige scrupules niet alleen piraten, indianen en zeemeerminnen martelt en de keel doorsnijdt, maar ook de verloren jongens worden vaker wel dan niet mishandeld dan wel niet regelrecht vermoord door de "kinderlijke" (gewetenloze) Peter Pan. Toch dwingt Wendy Peter om de moordenaar te vinden om die te bestraffen, en Bill wordt aangewezen als Watson. Intussen is Imori afgereisd naar een afgelegen ryokan voor een basisschoolreünie, maar al snel gaan er allerlei mensen om raadselachtige wijzen dood en het wordt al snel duidelijk dat dit de aardse tegenhangers waren van de slachtoffers zijn van Peter Pan in Nooitgedachtland. Maar hoe moeten ze nu de moordenaar van Tinker Bell te pakken krijgen en berechten als Peter Pan intussen steeds meer en meer mensen vermoord?

Ik ken Peter Pan eigenlijk alleen van Hook, want zelfs de Disney animatiefilm heb ik nooit echt gezien, maar ik wist al wel dat in het originele boek Peter Pan best wel een psycho was met het 'uitdunnen' van de groep verloren jongens als ze te oud werden en zo, maar hier is hij echt een massa-moordenaar die daardoor zowel gehaat en bevreesd wordt door de personages in Nooitgedachtland, maar ook in de echte wereld, want ze zijn bang dat als ze iets verkeerds zeggen tegen Peter Pans tegenhanger, dit via hun gedeeld geheugen, weer keihard terugkomt (op hun tegenhangers) in Nooitgedachtland. Net als de voorgaande delen in deze reeks is dit een zeer bloederige, maar ook zeer speelse take op het originele boek waarin het inzoomt op de wreedheid die soms subtiel, soms juist heel duidelijk in het originele verhaal zat en wordt er weer leuk gespeeld qua plot met de isekai-achtige opzet van een gedeeld geheugen tussen personen in beide werelden.

Deze reeks is trouwens nog niet in het Engels uit, maar ik hoorde dat er wel Franse uitgaves gepland? al uit waren van de eerste twee!

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Image

Boy 7 is een populaire jeugdtriller uit 2009 die je volgens kenners eens gelezen moet hebben als je boeken aan jongeren aan wilt raden. Dus...ik heb Boy 7 gelezen.

Het boek gaat over een jongen die wakker wordt op een grasvlakte. Zijn geheugen is weg, maar hij heeft wel een rugzak met spullen die hem kostbare aanwijzingen geven. Een Pizza Hut-bonnetje, een kluissleuteltje, een foto van een grijs gebouw en een mobieltje met het voicemailbericht: "Wat er ook gebeurt, bel in geen geval de politie."

Spannende start, maar uiteindelijk allemaal wel een beetje voorspelbaar. Ook is het als volwassene iets te makkelijk om gaten te prikken in de plannen van de slechteriken. Maar dat is allemaal prima, want dit boek is niet op mij gericht, maar op tieners van 13-17 jaar. Nu ik weet waarom dit veel wordt gelezen, kan ik ze boeken aanwijzen die erop lijken.

O, er was trouwens wel één verrassing: dit boek blijkt een musical te hebben.

Boekenteller: 49/50

Image

De avonden wilde ik eigenlijk bewaren voor december en het geheel in stijl in de laatste tien dagen van het jaar lezen, maar ik ben en blijf iemand die graag vooruit werkt. Het bekende boek van Reve gaat over een jonge kantoorklerk die nog bij zijn ouders woont en de laatste tien avonden van 1946 door probeert te komen. Hij dut, hij hangt rond met vrienden, hij verveelt, hij doet pogingen om iets nuttigs te doen, en constateert telkens weer dat het een loze dag was. Hij fixeert zich op details, kaalheid en lugubere verhalen. De relatie met zijn ouders is stroef door wederzijdse irritatie. De klok tikt voort, maar de minuten, uren, dagen sterven langzaam. De avonden is een boek waarin niets gebeurt en het verslag van dit ongebeuren is alles. Zwartgallig en grappig.

Ik had dit verhaal al eerder gelezen, maar mijn huidige exemplaar bracht wel een verrassing met zich mee: die editie uit 1965 bevat productiefouten waardoor hele pagina's zijn weggevallen; vaak op meest onaangename plekken. De wijn ging verloren. Doodzonde. Geen groter leed dan iets kopen en er dan thuis achter komen dat het eigenlijk waardeloos is.

Boekenteller: 50/50

Het jaar is klaar. Nu gaan ik toch wel aan nieuwe boeken beginnen, bij de laatste hoofdstukken treuzelen, en de laatste pagina's op 1 januari 2023 lezen. De regels verbieden dit niet, dus het mag.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Tamara wrote:
Sun Nov 27, 2022 12:29
Het jaar is klaar. Nu gaan ik toch wel aan nieuwe boeken beginnen, bij de laatste hoofdstukken treuzelen, en de laatste pagina's op 1 januari 2023 lezen. De regels verbieden dit niet, dus het mag.
Ik heb eigenlijk altijd wel de neiging om meerdere boeken half gelezen te hebben, waardoor ik dan langere tijd geen boeken uit krijg, maar dan in dezelfde week weer meerdere... Vandaar ook m'n 'doel van 52 boeken per jaar, want het wil wel eens dat ik drie weken helemaal geen boeken uit krijg...

Volgens mij had ik het hier al eens genoemd, maar ik had De avonden op m'n lijst staan, omdat ik nog een boek nodig had dat drie punten waard was. De avonden was echt het boek waar ik het meeste spijt van had qua keuze omdat ik het zooooo sai vond, en natuurlijk werd er tijdens het mondeling examen juist over dat boek gevraagd. Ik meen zelfs te herinneren dat de docente zei dat ik de enige was dat examenjaar (in elk geval van haar klassen) die dat boek had gelezen....

Tomei Ningen wa Misshitsu ni Hisomu (Een onzichtbaar persoon schuilt in de gesloten kamer) is een verhalenbundel van Tatsumi Atsukawa met vier korte detectiveverhaaltjes. Ik ben over het algemeen een groot fan van het format van het korte detectiveverhaal, maar ik vind ze eigenlijk leuker als het bv. korte verhalen in dezelfde reeks zijn, of met een thema dat ze allemaal bindt. De vier verhalen hier hebben dat niet echt, op het feit na dat Atsukawa voor elk verhaal duidelijk ergens inspiratie vandaan heeft gehaald en die boeken/films ook noemt in de bibliografie, maar die specifieke boeken hebben weer niets met elkaar te maken. Het titelverhaal is bijvoorbeeld geinspireerd door The Invisible Man en speelt zich af in een wereld waarin sinds een paar jaar de 'onzichtbaarheidsziekte' bestaat, waarbij mensen onzichtbaar worden. Het wordt verwacht van onzichtbaren dat ze zich zichtbaar maken dmv bijvoorbeeld make-up of het dagelijks slinken van remmers, al is er nog geen echt medicijn beschikbaar. Een Japanse professor is echter dicht bij een doorbraak, maar de eerste verteller, een onzichtbare vrouw, plant de moord op deze professor zodat het onderzoek stil komt te staan. Ze plant het zo in dat ze de dag voor de moord ze geen remmers meer slikt, eet 's ochtends alleen iets dat snel verteert (anders zweeft er onverteerd eten in haar maag rond) en slipt naakt, maar onzichtbaar de universiteit in en vermoordt de professor in z'n lab. Maar dan wordt op de deur geklopt en springen we over naar de tweede verteller: de echtgenoot had namelijk al door dat er iets mis was en dacht aanvankelijk dat z'n vrouw vreemd ging, maar met behulp van een detective realiseren ze zich dat zij de professor wil vermoorden en trachten haar te stoppen. Ze zijn natuurlijk te laat en gaan het lab in samen met twee studenten, maar beseffen dan dat de vrouw nog *ergens* in de kamer is, maar onzichtbaar. Als ze weg kan slippen, is het nooit te bewijzen dat ze de moord heeft gepleegd, maar hoe moeten ze een onzichtbaar persoon in een groot lab vinden?

Image

Het openingsverhaal is het leukst, al hebben de andere drie verhalen ook wel leuke invalshoeken, zoals een moord waarvan het geluid per ongeluk is opgenomen op een afluisterapparaat omdat een vrouw werd verdacht van overspel, maar er lijkt iets niet te kloppen aan het geluid, en een verhaal geinspireerd op de Japanse film/toneelstuk Gentle 12, eigenlijk weer een parodie op de klassieker 12 Angry Men: zes juryleden en drie rechters beraden zich op een moord op een idol otaku, waarvan de verdachte toegeeft dat hij de ander in hun hotelkamer heeft vermoord na een ruzie tijdens het kijken van een idol DVD. Net als in Gentle 12 en 12 Angry Men hebben de juryleden aanvankelijk al besloten wat ze gaan stemmen, maar tijdens de discussies komen ze langzaam maar zeker op een andere conclusie uit. Alle vier verhalen hebben wel iets leuks, maar toch voelt dit boek meer aan als een tussendoortje dan "een stevige maaltijd" omdat de verhalen echt niets met elkaar te hebben en bv. niet samen ergens naar opbouwen of een bepaald thema vanuit verschillende hoeken aanpakt.

Post Reply