Laatst gelezen boeken

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Sechsmal tödlich is de Duitse vertaling van Pierre Boileau's Six crimes sans assassin uit 1939, dat vaak wordt genoemd als een van de grote Franse klassieke detectives. Er is ook wat mysterie rondom een Engelse vertaling: de titel van een Engelse vertaling dwaalt wel rond, maar het lijkt erop dat iemand het echt heeft, dus het lijkt er op dat er wel destijds een vertaling is gemaakt, maar dat het uiteindelijk nooit echt is uitgebracht, wat het boek natuurlijk ook weer wat extra allure geeft.

Wat het wel nodig heeft, want dit is een hele... niet originele detective. Er gebeuren zes misdrijven die door een ongeziene moordenaar worden gepleegd die uit gesloten appartementen en huizen kan verdwijnen, maar kom op zeg, zelfs in 1939 waren al deze oplossingen al hopeloos verouderd! Het enige positieve van het boek is dat het vlot wegleest, met een plot dat gewoon constant doorgaat en geen moment rust.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Niet de eerste van dit jaar, maar de laatste van vorig jaar:

Image

Hen na E (Een rare tekening) is een soort vervolg op [url=https://www.mangaheuvel.be/phpbb/viewto ... 742#p57742]Hen na Ie/Een raar huis) dat ik eind 2022 las, en volgt hetzelfde concept: de verhalen draaien allemaal om bepaalde illustraties, waar op het eerste gezicht niets mis mee is, maar hoe meer de personages er over praten, hoe meer je rare dingen opmerkt, die allemaal optellen tot een duister verhaal dat zich onder de oppervlakte heeft verstopt. Ik vond alleen dit deel toch een stuk minder sterk dan het eerste deel: de focus ligt meer op het verhaal (veel meer verhaal rondom de tekeningen, bv. over wie het heeft getekend en zo), terwijl het eerste boek juist zo sterk was omdat alles voortkwam uit de diagrammen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Eerste uitgelezen boek van 2024 is École de Paris Satsujin Jiken (De École de Paris moordzaak) van Fukami Reiichiro. Een kunsthandelaar wordt dood aangetroffen in z'n afgesloten thuiskantoor. De man stond min of meer synoniem met École de Paris: hij had een belangrijk boek over deze groep artiesten geschreven en handelde er ook in. Wat heeft z'n dood met deze artiesten te maken? De directe verbindingen met die artiesten en z'n dood is wel goed bedacht, maar voor de rest kon het boek me niet heel erg boeien: de gesloten kamermoord was saai en het boek is gewoon nogal sloom. En ik moet ook heel eerlijk zijn en toegeven dat ik sowieso weinig interesse heb in École de Paris, dus al die stukken die over de bekendste artiesten gingen heb ik nou niet heel aandachtig gelezen...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Image

Igo Satsujin Jiken (De Go moordzaak) is het eerste deel in een reeks detectives van Kenji Takemoto over spellen. Dit eerste deel gaat natuurlijk over go: er is een belangrijke go wedstrijd gaande om een titel die meerdere potjes lang duurt. Na anderhalf potje is de dag voorbij, dus gaat het tweede potje morgen verder, maar dan wordt 's ochtends het onthoofd lichaam van de titelverdediger gevonden bij de waterval nabij de ryokan waar de wedstrijd wordt gehouden/waar iedereen sliep. Wat volgt is een boek waar auteur Takemoto veel van z'n liefde voor go kwijt kan met trivia en codes die gebruik maken van een go spel, maar dat als detective niet echt bijzonder is.

Image

Vintage Girl gaat over een kleermaker, die tijdens een soort Opsporing verzocht de oproep ziet aan mensen die kunnen helpen met een onopgeloste zaak van tien jaar geleden. Een meisje was dood aangetroffen in een lege flat, met haar hoofd ingeslagen. Het meisje is nooit geidentificeerd. Als Kyosuke de jurk ziet die het meisje droeg, raakt hij meteen geinteresseerd: het was een hele bijzondere jurk, met een atomic patroon, met een kraag die bijzonder goed was genaaid, maar waarvan de mouwen weer veel slechter waren genaaid. Met behulp van Koharu, een vintage kleding verkoopster en zijn eigen kennis van artistieke anatomie en van de Japanse kledingindustrie, probeert hij erachter te komen waar de jurk vandaan komt en daarmee uit te vissen wie het meisje is. Hier leren we weer van alles over kleding, van oude trends in Japan tot handige tools die men kennelijk in Japan gebruikt voor kleding maken en zo, en op zich is het dan ook niet verrassend om te horen dat de auteur ook zelf een kledingdesigner was.

Edit:

Oh wacht, ik was helemaal dit boek vergeten hier te vermelden. Deze heb ik nog eind vorig jaar gelezen!

Image

Dispel gaat over een groepje basisschoolscholieren die een soort schoolkrant gaan schrijven, en een van hen besluit dat het onderwerp de zeven lokale spookverhalen worden. Haar nicht was vorig jaar vermoord, maar ze liet documenten achter waarin ze deze spookverhalen aan het onderzoeken was, en nu denkt ze dat het motief achter haar moord hier te vinden is. Ze onderzoeken de verhalen die de nicht heeft nagelaten en ontdekken dat er telkens iets niet helemaal klopt als ze de plekken in kwestie zelf bezoeken, en vermoeden dat dit hints zijn naar iets groters. Best leuke mix van horror en detective.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Ik heb Sword Art Online helemaal niet gekeken, maar toen ik hoorde dat detectiveschrijver Tenryu Konno een SAO detective had geschreven, besloot ik het toch maar te lezen zonder voorkennis!

Image

En dat ging best goed! Sword Art Online Mystery Labyrinth speelt zich nadat SAO al is verslagen. Endo, een middelbare scholier, speelt samen met z'n jeugdvriendin Alfheim Online, maar op een dag vindt hij een dagboek in z'n inventory waar hij helemaal geen herinnering aan heeft. Het dagboek is geschreven van uit het gezichtspunt van iemand die vast zat in Sword Art Online, maar toen dat spel werd verslagen, is alle data verloren gegaan, dus hoe is dat dagboek in Alfheim Online terecht gekomen? Het dagboek is van ene Jason, die samen met z'n gilde de Argonauten op een dag een geheime kerker tegenkomen in een level dat al wel was verslagen, maar dat nog niet helemaal 100% verkend was. Ze komen wel de kerker in, maar er is geen uitgang en de kerker is ingericht als een labyrinth en soms verschijnt er een Blinde Minotaurus, die veel te sterk is om te verslaan, dus er moet ergens een andere methode zijn om te ontsnappen. Een andere gilde komt ook in dezelfde kerker vast te zitten, maar dan gaan ze een voor een dood: de een vanwege de minotaurus, maar er zijn anderen die gewoon opeens dood gaan zonder dat er een goede reden lijkt te zijn (en ja, die mensen zijn dus *echt* dood want SAO). Er zitten best leuke ideetjes in dit boek die gebruik maken van SAO om een detective te vertellen, zoals dat op een gegeven moment iedereen "getuige" is van een moord omdat je altijd de de stats van je gilde kan zien, en ze zien plots dat 1 van hen al z'n HP verliest, of dat in SAO je geen lijken hebt (mensen die dood gaan, verdwijnen uit het spel), maar ze laten wel items die ze vasthouden achter.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Nog wat papieren boeken uitlezen voor ik wegga:

Image

Kabe no Kugi (Spijkers in de muur) was een novella die je kreeg bij de limited edition van de Switch game Apathy. in de game vertellen verschillende scholieren je een eng verhaal dat zich afspeelt op hun school; de verhalen veranderen afhankelijk van de volgorde waarin je de studenten spreekt en bepaalde antwoorden die je kan geven. Dit boekje is een extra verhaal in dezelfde geest, verteld door Arai (die in de games veel verhalen heeft met zowel scifi en 'kwaadaardige geesten' thema's). In dit verhaal reist de filmclub af naar een ryokan in Kyushu, omdat ze daar gratis mogen blijven in ruil voor een paar uurtjes werk per dag. Ze hopen daar hun film te kunnen filmen, maar als ze aankomen in Kyushu, krijgen ze al snel een naar gevoel, want de ryokan is helemaal niet wat ze hadden verwacht, zowat een bouwval. De onsen is wel lekker, al oogt-ie een beetje... *rood*, en als ze per ongeluk een schilderij van de muur halen, komen ze erachter dat de schilderij niet aan een touwtje hangt aan een spijker in de muur, maar dat er spijkers *uit de muur steken* (dus van binnenuit naar buiten zijn geslagen) en dat het schilderij zo is vastgezet. Maar waarom wijzen de spijkers naar buiten? Leuk verhaaltje dat prima past bij de game (niet zo gek, want dezelfde schrijver).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1441
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Ben ik vergeten hier te posten terwijl in Japan ben?

Nee... ik krijg gewoon nauwelijks leeswerk gedaan :(

Image

Jirai Glico (De cover zegt ook Landmine with Glico) is een verhalenbundel met detectiveverhalen in de geest van Death Note en vooral Liar Game. Mato is een gyaru-achtige scholier die betrokken raakt bij een reeks spellen met grote inzetten (van "de beste plek voor een stand tijdens het schoolfestival" tot "miljoenen yen"). De spellen die ze spelen zijn meestal varianten op bestaande spellen (schaar-papier-steen, glico, memory), maar dan met een twist. En net als bij Liar Game is er niet zo zeer een 'dader', maar ben je bezig uit te vissen wat de strategie is van iedereen en is het vaak Mato die de meest diepe strategie heeft die je pas op het laatst doorhebt. Erg leuk boek!

Post Reply