Laatst gelezen boeken

Manga en Anime not allowed ;-)

Moderators: Koen, jo, Kenny, Gerrit

Post Reply
User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Higa (De mot): Ik kom best veel unieke settings tegen in detectiveromans, maar deze was ik nog niet tegengekomen: de islam in de twaalfde eeuw. Fahreed, een reizend schrijver, is bij een zeker Ali terecht gekomen omdat die iets zou weten over de Uwaisi (een mystieke school van de islam). Die vertelt hem over een zekere (andere?) Ali, die tijdens zijn training als Soefiet naar Mekka afreisde, maar onderweg door een wijze Uwaisīyaan geleid werd naar een berg waar hij verder zou worden ingewijd in het soefisme. Op de berg staan drie andere tenten van andere 'discipelen' van de Uwaisīyaan. De oudste traint hier al ruim vijftig jaar, de 'jongste' is hier twee jaar geleden gekomen. Maar omdat ze allemaal trainen om dichter bij Allah te komen, houden ze zich in principe alleen afstand van elkaar en trainen ze allemaal zelfstandig spiritueel onder leiding van hun geestelijke mentor. Maar de ochtend nadat Ali zich bij het gezelschap aansluit, wordt Ali door hun mentor (die zich nooit laat zien) geleid naar de tent van een van zijn medeleerlingen, die vermoord blijkt te zijn: hij is eerst over z'n hele lichaam geslagen, en daarna neergestoken. Maar gek genoeg was de tent van de dader van binnen 'op slot' (het gordijn voor de opening was van binnen vastgebonden aan de tent, en ze konden alleen naar binnen door het touw van buiten af door te snijden). Omdat het niet waarschijnlijk is dat iemand van buiten hier is gekomen, lijkt het erop dat een van de andere leerlingen, of hun mentor zelf deze moord heeft begaan, maar waarom?

Hmm, eigenlijk was dit meer een filosofisch boek dat toevallig de vorm van een detectiveverhaal aannam, dan een detectiveverhaal dat verschillende scholen van de islam gebruikt als thema. Het idee van de gesloten-tent-moord was best simpel, maar de aanwijzingen die naar de dader leiden waren wel origineel.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Het lijk in de waterput (NL vertaling van Herbert Brean's Hardly a Man is Now Alive): Frame en Constance reizen naar Concord, Massachusetts, een van de stadjes waar de Amerikaanse strijd voor onafhankelijkheid tegen Engeland echt begon. Constance's oom en tante wonen daar, net als oud-oom John Annandale, een man die over de honderd is en hij is ook degene die Frame en Constance over een paar dagen in de echt gaat verbinden. Tot dan blijft Frame in een soort bed & breakfast slapen, maar er zijn geruchten over een spook in zijn kamer, omdat daar een Britse soldaat tijdens de oorlog gestorven zou zijn. Het blijkt ook dat de vorige bewoner van deze kamer zomaar is verdwenen is zonder z'n huur te betalen, hoewel niemand echt snapt hoe de man ontsnapt kon zijn want het ene moment hoorden ze hem nog bezig in z'n kamer met z'n bagage en het andere moment was-ie weg. Maar dan vinden ze *duh duh duh* een lijk in de waterput: de verdwenen gast. Spookverhaal hier, historische mysterie daar, uiteindelijk komt alles wel goed samen en ik vond het uiteindelijk wel een degelijk bedacht verhaal, maar echt uitzonderlijk vond ik het ook weer niet.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Gozen Reiji no Cendrillon (Assepoester om middernacht): Een tijdje geleden las ik het fantastische Medium van Sako Aizawa, dus ik besloot nu zijn debuutroman te lezen. Het is een jeugdroman x detective, over een jongen op de middelbare school die zich aangetrokken voelt tot Hatsu, een stil, afstandelijk meisje in de klas, maar die een bijbaantje heeft als goochelaar in een bar en dan juist helemaal straalt. Hij probeert op een of andere manier dichter bij haar te komen, zoals door haar te vragen of ze het raadsel kan oplossen van waarom in de schoolbibliotheek iemand alle magazines in de kast met de rug naar binnen in de plank had geschoven op ééntje na, wat een beetje leek op zo'n kaarttrucje waarin dan alleen de gekozen kaart omhoog ligt. Hatsu weet als goochelaar deze, maar ook andere kleine raadsels die op school gebeuren op te lossen, maar durft onze verteller nou eindelijk eens te zeggen hoe hij echt over haar voelt? Vier verhaaltjes, die allemaal hier en daar wel leuke ideetjes hebben, maar ze hebben nooit zo'n impact als de verhalen in Medium. Het is wel okay als een detective-jeugdroman, maar ik weet nu al dat ik over een half jaar me bar weinig zal herinneren over de specifieke plots.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Alibi no Yogisha-tachi (Verdachten met een alibi) is een kort verhaal van Tokuya Higashigawa, dat oorspronkelijk vorig jaar in twee delen is uitgebracht in het blad Mysteries!, waarbij zowaar een geldprijs te winnen viel. Het eerste deel gaf de lezer natuurlijk alle benodigde hints, en mensen die voor het volgende nummer het juiste antwoord opstuurden (naam dader, en de logica erachter) maakten kans op een prijs. Helaas heb ik 'm niet real-time gelezen, want ik had hem wel goed opgelost :P Ik vind dit soort detectiveverhalen eigenlijk het leukst, waarbij je niet zelf hoeft te bedenken hoe die ene geslotenkamermoord is gepleegd, maar dat je gewoon door goed lezen en alle hints bij elkaar optelt een voor een verdachten kan wegstrepen. In dit geval gaat het over een diefstal van een erfstuk, maar lijken de vier verdachten allemaal een perfect alibi te hebben voor het tijdstip van de diefstal. Leuk verhaal dat zeer goed te doen is, zelfs met die logica 'valstrak' die Higashigawa geniepig had geplaatst ;)

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Watson-ryoku (Watson-kracht): een nieuwe bundel met verhalen van Seiichiro Oyama (die kennelijk m'n blog leest ~_~). Wato is een rechercheur met een bijzondere, passieve kracht: mensen die fysiek in zijn buurt zijn worden plots enorm helder van geest en kunnen dan de meest briljante deducties bedenken. Wato zelf ondervindt geen voordelen van zijn kracht, alleen de mensen om hem heen die plots ware Sherlock Holmeses worden, dus heeft hij zijn kracht maar de Watson-kracht genoemd. In deze verhalenbundel zien we Wato in zeven verschillende zaken waarin hij steeds per ongeluk verzeild raakt in een moordzaak en dan plots alle mensen om hem heen de ene briljante theorie na de andere suggereren. Erg grappig, want er is dus geen vaste detective en je weet nooit wie het laatste woord heeft (iedereen wordt wel slimmer, maar dat betekent niet dat ze allemaal arriveren bij dezelfde theorie).

Ik zou hier best een anime van willen zien!

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Rakuen to wa Tantei no Fuzai (Paradijs is de afwezigheid van detectives): Vijf jaar geleden verschenen opeens de engelen op aarde en tot de grote schrik van de mensen, vlogen de engelen op bepaalde mensen af en sleurden ze de hel in. Uiteindelijk kwam de mensheid achter de regel: iedereen die meer dan één persoon vermoordt, wordt meteen de hel ingesleurd. Het resultaat is een wereld waarin er geen seriemoorden meer zijn, maar aan de andere kant denken sommige mensen wel dat ze het "recht" hebben op één moord.

Op een eiland dat eigendom is van een rijke voedselfabrikant die bekend staat als een enorme engelfreak, komen enkele mensen bijeen, waaronder een detective die tegenwoordig al een stuk minder werk heeft. Er wordt een bijzonder exemplaar van een engel onthuld, maar de volgende ochtend wordt de gastheer dood gevonden in z'n kamer. De boot terug komt pas over een paar dagen, maar de resterende gasten maken zich niet heel veel zorgen, want de moordenaar kan niet nog meer mensen vermoorden zonder dat-ie door de engelen wordt meegenomen. En toch volgt er een tweede moord, en dan een derde, enz. Maar hoe kan dat in de huidige wereld?

Ik wist gewoon dat ik dit boek moest lezen toen ik de samenvatting zag, en hij is inderdaad erg leuk! Het doet er wel een heeeele lange tijd over om het achtergrondverhaal van de engelen en zo te brengen, maar natuurlijk is dat uiteindelijk ook relevant voor het plot.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Honkaku-O 2020: De jaarlijkse anthologie van de beste korte detectiveverhalen van het jaar, gekozen door de leden van de Honkaku Mystery Writers Club of Japan. De leukste verhalen waren toch Alibi no Yogisha-tachi (Verdachten met een alibi), waar ik eerder over schreef, en een verhaal van Seiichiro Oyama dat ik toevallig al eerder had gelezen buiten deze verzameling om. De rest was wel aardig, maar is er een regel voor dit soort verzamelingen dat er altijd één verhaal bij moet zitten die er qua toon eigenlijk helemaal niet bij past? Want dat ene verhaal was gewoon sf zonder een goede opzet of twist...

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Tsukamaeta Mon Kachi! (Degene die de arrestatie verricht wint!): Motohiro Kato is vooral bekend als de mangaka van de detectiveseries Q.E.D.en de spin-off C.M.B., maar een paar jaar geleden schreef hij met dit boek zijn eerste roman. Een paar maanden geleden las ik al het tweede deel... omdat ik per ongeluk dacht dat ik het eerste deel in m'n winkelmandje had gegooid ^_^' Dus toen ik aan dit eerste deel begon, wist ik al het over Kikuno "Kick" Tanabata ging, die op de middelbare school in een lokale idol groep zat en later bij de politie kwam. De mensen hogerop besluiten haar toe te wijzen aan de eerste recherche unit (de absolute top in het politieapparaat) omdat ze denken dat ze een goede PR-middel hebben met een aantrekkelijke vrouw in de groep, maar eigenlijk is ze er dus alleen voor de sier. Als ze daarachter komt besluit Kick alles op alles op haar eerste moordzaak te zetten om te laten zien dat ze veel meer is dan een leuke smoel.

Huh, dit deel was best anders dan het eerste deel. Veel meer kortere segmenten (zo helpt Kick al als idol zijnde een keer mee met een moordzaak). Alleen.... ik had deze serie echt op volgorde moeten lezen. Ik wist namelijk al wat er ging gebeuren omdat er *iets* anders is in het tweede deel, waardoor je gewoon meteen aan het begin kan raden wat de grote twist van dit boek is.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Het spinneweb: Oude spelling, want oud boek. Dit is het weet-ik-hoeveelste deel in de Geoffrey Gill reeks van Ivans, een van de groten van het Nederlandse detectiveverhaal. Maar eigenlijk zijn de paar boeken die ik hiervan heb gelezen niet echt bijzonder. Dit deel volgt dan ook het bekende patroon: de verteller Hendriks (een Nederlandse advocaat die goede vrienden is met de Engelse detective G.G.) komt in Frankrijk toevallig in het bezit van een paar vervalste bankbiljetten. Hij wordt eerst aangezien voor een valsemunter, maar dan verschijnt Gill opeens die zijn vriend redt en uitlegt dat hij nu bezig is met deze zaak van valse bankbiljetten. Allerlei dingen overkomen Hendriks die niet helemaal snapt wat er aan de hand is, maar G.G. blijkt dan altijd ver van te voren op de hoogte te zijn van alles en alle gebeurtenissen in het boek die Hendriks overvielen blijken dan ook altijd onderdeel van het plan van Gill te zijn, of er werd in elk geval rekening mee gehouden. Eigenlijk gaat elk boek erover dat Hendriks er niets van snapt, terwijl Gill dan al voordat het boek begon allang alles wist of zo, dus echt boeiend zijn deze boeken niet vaak.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

SF/Detective uitgever Tokyo Sogensha heeft elk jaar twee grote prijzen voor schrijvers van detectiveverhalen: de Tetsuya Ayukawa Award is voor boeken geschreven door mensen die nog geen professionele debuut hebben gemaakt en Mysteries! Newcomer Award is daar de korte verhalen tegenhanger van. De winnaars worden natuurlijk officieel uitgegeven, in het geval van de korte verhalen is dat in het blad Mysteries! van de uitgever. Dit jaar werden twee verhalen tot de Mysteries! winnaar uitverkozen. En grappig genoeg heten beide schrijvers Oshima.

Maar om een of andere reden heeft Kazuhiro Oshima zijn naam verandert tussen de bekendmaking van de winnaars, en de daadwerkelijke uitgave, dus nu is Hironori Yamato de auteur van Kamu Rojin (De Bijtende Bejaarde). Een ambtenaar van het zorgloket van de gemeente krijgt een raar verhaal te horen van iemand die een zorgdienst voor ouderen runt. Elke dag halen ze hun klanten op om ze op hun eigen locatie te verzorgen en aan het eind van de dag brengen ze de ouderen weer terug naar hun eigen huis. Gister is een van de verzorgsters keihard in haar arm gebeten door een bejaarde man in een rolstoel. De man die aan Alzheimer lijdt en niet meer kan praten, stond juist bekend als zeer rustig, dus niemand weet waarom hij plots in haar arm beet, en de baas hoopt dat de gemeente kan uitvissen waarom de man zich zo zou gedragen. Meteen vergrijzende bevolking natuurlijk een actueel verhaal, en op zich wel knap dat de schrijver ook echt aanwijzingen heeft kunnen bedenken om naar de conclusie te leiden, maar de aanwijzingen waren wel een beetje te opvallend geplaatst.

Kagefumitei no Kaidan (Het Spookverhaal van de Kagefumi Inn) van Kiyoaki Oshima is daarentegen juist helemaal niet 'realistisch'. Kyoko is een schrijfster van 'waargebeurde' horrorverhalen, die ze ook zelf onderzoekt en vanuit een folkloristisch oogpunt benadert. Haar jongere broer bezoekt haar appartement vlak voor nieuwjaar, maar hij krijgt geen antwoord aan de deur. Hij gebruikt z'n eigen reservesleutel, maar stuit binnen op iets verschrikkelijks: Kyoko is vastgebonden met tape aan haar bureaustoel, en haar oogleden zijn dichtgenaaid met haar eigen haar. Ook in het ziekenhuis blijft ze buiten bewustzijn, maar ze zal gelukkig het wel overleven. Haar broer denkt dat het te maken heeft met haar nieuwste horrorverhaal en brengt zelf een bezoekje naar de Kagefumi Inn, waar zijn zus een paar weken geleden verbleef om verhalen over een telefoontjes van spoken te onderzoeken. Tijdens zijn verbleef wordt echter een andere gast vermoord in de annex, maar alle ramen en deuren van de kamer waren van binnen helemaal dichtgetaped en op slot gedaan, wat betekent dat er geen menselijke moordenaar kan zijn. Of toch? Heel raar verhaal, want je hebt heel veel horrorstukjes die helemaal nooit uitgelegd worden en dus waarschijnlijk *echt* over spoken gaan, maar je hebt dan ergens nog een 'gewoon' detectiveplot tussen al die ware spookverhalen door.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Tenohira Astral (Astral in de palm van je hand) (Izumi Yoshino): Het tweede deel in deze serie over de scholiere Yoshino, die in de bovenbouw zit, maar nog niet helemaal weet wat ze hierna wil doen. Ze komt ook soms *een beetje* raadselachtige situaties tegenkomt, zoals een klasgenote die om een of andere reden het schoolpasje van een oudere scholier bij haar draagt, of een spoor van bloeddruppels in de gang maar niemand in de klas wil toegeven dat ze een wond hebben. Gelukkig werd ze in het eerste deel vrienden met de student Tobiki, die bijzonder goed is in het oplossen van zulke nietszeggende probleempjes.

Net als het eerste deel zijn de raadsels die Yoshino tegenkomt wel een beetje... tam en ligt de nadruk meer op het YA gedeelte van het verhaal, maar toch heb ik een zwakke plek voor deze serie, want het speelt zich niet alleen in Fukuoka af, maar ook echt *precies* in het gebied waar ik ook woonde toen ik daar studeerde, alleen dan andersom: Yoshino's school ligt in Kashii, en woont tegenover de Hakozaki campus van Q-Dai (Kyudai = Kyushu University), ik woonde in Kashiihama en had al m'n lessen op de Hakozaki campus. Een hoog nostalgie-gehalte voor mij dus, want bijna elke plek die wordt beschreven in deze verhalen ken ik goed, van de natuurkundekantine op de campus tot de stations op de treinlijn tussen Kaizuka en Kashii.

En toen moest ik opeens aan m'n rode fiets denken die ik kapot op de fietsenstalling op Kaizuka heb moeten achterlaten net voor ik terugkeerde naar Nederland...

Tamara
Posts: 925
Joined: Tue Aug 17, 2010 19:37
Location: Achterhoek

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Tamara »

Kennelijk doe ik braaf mee aan Nederland Leest. Het zwijgen van Maria Zachea (door Judith Koelemeijer) lag gratis bij de ingang van de semi-gesloten bieb en ik liep er toch langs, dus...

Het boek vertelt over het leven en het sterven van een moeder van dertien kinderen vanuit de ogen van de twaalf die nog over zijn gebleven. Tussen de oudste en de jongste zit 20 jaar. De oudsten maakten de Tweede Wereldoorlog mee en moesten aan de verwachtingen van hun zeer katholieke vader voldoen, de jongsten groeiden op in de jaren dat de welvaartsgroei geen rem leek te kennen en genoten grote vrijheden. Nu hun moeder aftakelt en afhankelijk is, komt de familie weer bij een om voor haar te zorgen. In die laatste jaren zwijgt hun moeder, maar zijzelf realiseren zich dat ze nooit echt met praten met elkaar zijn begonnen. Dit boek, waarin een van moeders vele kleinkinderen hun verhalen verzamelen, is misschien wel de eerste keer dat ze elkaars gedachten te weten komen.

Ik had het boek nooit eerder gelezen, maar het verhaal was me al bekend. Mijn ouders kwamen ook beide uit grote gezinnen en echt gesproken over het verleden wordt er niet. Soms krijgt mijn generatie flarden te horen, zoals over hoe mijn oudste oom zwemmaatjes was met prinses Beatrix en hoe overgrootmoeder, die ik nooit gekend heb, in het weekend de kleinkinderen het huis in joeg omdat ze wilde schieten. Een van mijn ooms is ook als jongeman gestorven, en daar weet ik niet veel meer van dat Oma het daar stiekem tot haar dood moeilijk mee heeft gehad. Ook heeft ze weleens toegegeven dat ze eigenlijk nooit zoveel kinderen had willen hebben. Volgens mij zijn die twee familiegeschiedenissen minstens zo interessant als dat van de Koelemeijers, maar ze worden waarschijnlijk stukje bij beetje mee het graf in genomen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Om eerlijk te wezen weet ik ook bar weinig over hoe m'n grootouders hier terecht zijn gekomen, en hoewel de generatie boven mij dat wel weet, is het toch anders omdat die jonger waren toen ze hier kwamen...

Kiseki Shinmonkan Arthur - Kami no Te no Fukano Satsujin (Arthur: Inquisiteur van Wonderen - Onmogelijke moorden door de hand van God): Niet te verwarren met die anime van een tijd geleden die ook over inquisiteurs van het Vaticaan ging. Die was ook op een boekenreeks gebaseerd, maar niet deze van Hajime Tsukato. Arthur is een inquisiteur van het Vaticaan die wonderen moet onderzoeken: aan de hand van zijn onderzoek beslist het Vaticaan dan of ze een gebeurtenis echt als een wonder erkennen, of bijvoorbeeld dat het stiekem door mensen in elkaar is gezet. Arthur is nu in een klein Argentijns dorpje naast een vulkaan, waar hij een wonder van twee jaar geleden onderzoekt. Elke week kwamen 12 mensen 's avonds bijeen in de kerk om de komende kerkactiviteiten te bespreken, maar op een avond in februari in 1999, ontplofte de kerk plots door een gasexplosie. Maar wonder boven wonder waren er geen slachtoffers: alle twaalf mensen die op dat moment in de kerk hadden moeten zijn, waren om verschillende redenen te laat gekomen. De een had zich verslapen, de ander had nog huiswerk. Dat ze alle twaalf niet om zijn gekomen in de kerk, werd als een wonder beschouwd, en de twaalf werden de "verkozen twaalf" genoemd. Sindsdien komen er ook toeristen op deze heilige plek af.

Arthur onderzoekt nu of het echt een wonder was, maar tijdens zijn verblijf worden een voor een leden van de "verkozen twaalf" vermoord, en allemaal onder onmogelijke omstandigheden. Een werd neergestoken in een lege kamer onder het oog van meerdere getuigen, een ander werd van dichtbij neergeschoten terwijl hij vloog in een hangglider. Een wonder? Of gewoon moorden gepleegd door de mens? Met al het geluk dat de moordenaar had, kan je het inderdaad wel een wonder noemen. Op zich zijn de moorden wel leuk bedacht, maar er gebeurt ook zoveel "toevallig" dat het inderdaad lijkt alsof de hemel de moordenaar een handje hielp...

Dat verhaal over dat iedereen te laat kwam bij de kerk en zo een explosie overleefde kende ik trouwens al ergens van. Was kennelijk echt gebeurd in 1950 in de West Side Baptist Church (daar waren het er 15).

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Ik ben intussen al prettig voorbij de 52 boeken dit jaar: ik vind het meestal wel prettig als ik gemiddeld een boek per week gelezen heb, al is het geen doel op zich (vaak genoeg niet gehaald). Laatst gelezen is Mato (De duivelse
metropool), een roman uit 1937-1938 van Juran Hisao. Het boek begint op oudejaarsavond 1935, als een journalist iemand in een bar tegenkomt, die de keizer van Annam (Vietnam) blijkt te zijn. Hij heeft een minnares in Tokyo, en brengt de journalist naar haar huis, waar ze met z'n drieen wat eten. De journalist verlaat in de vroege uurtjes van nieuwjaarsdag het huis, maar als hij beneden de heuvel aankomt, valt het lijk van de minnares vlak bij hem op de grond. De keizer is verdacht verdwenen, maar mensen hogerop bij de politie zijn er opgebrand de dood snel als een zelfmoord af te handelen, terwijl er ook geruchten gaan dat de keizer een gigantische diamant "Rajah" bij zich had die is verdwenen en dat er ook andere familieleden die de troon begeren zich misschien bij deze zaak betrokken zijn.

Wat een raar boek. De term "Mato" (De duivelse metropool) werd oorspronkelijk gebruikt voor modern Shanghai, als mix van oost, west, oud en nieuw. Hier verwijst het naar jaren dertig Tokyo, dat ook een soort 'gedrocht' werd als moderne metropool, waar alles anders was dan vroeger. Het boek leest als een soort 24 (de serie) in de jaren 30: de gebeurtenissen gebeuren over een periode van ongeveer dertig uur en er gebeurt tergend weinig in elk hoofdstuk (dit was een feuilleton, dus elk deel van drie hoofdstukken begint ook nog eens met een recap). Uiteindelijk moet je dit meer lezen als een soort lichte thriller waarin de moderne hoofdstad Tokyo met z'n mogals, moboys, buitenlanders en een nieuwe metrosysteem maar de hoofdrol moet hebben, want als detective is het heel erg meh. Wacht. Heeft het sowieso wel uitgelegd wie die moord had gepleegd? Meer een boek dat ik gelezen wou hebben, dan dat ik echt met plezier heb gelezen.

User avatar
Ash Ketchum
Posts: 1440
Joined: Tue Aug 23, 2005 20:25

Re: Laatst gelezen boeken

Post by Ash Ketchum »

Steam Opera (Taku Ashibe): Een steampunk YA mystery. Naast stoomvliegschepen, stoomtrams en stoomgedreven roltrappen heeft deze wereld ook de zgn. aethermotor, waarmee vliegschepen zich door de lucht kunnen bewegen en zelfs buiten de atmosfeer. In deze wereld moeten scholieren ook leerling worden van een vakman voordat ze afstuderen, en de zestienjarige Ema wordt leerling van de bekende detective Murie. Ema's vader is de kapitein van zo'n schip en keert op een dag terug van een wetenschappelijk onderzoek in de atmosfeer. Ze hebben een mysterieuze capsule gevonden, waar een jongen in zit. De jongen wordt onder het toezicht van Murie geplaatst, omdat die moet uitvissen waar de jongen vandaan komt. Intussen gebeuren er in de stad allerlei raadselachtige moorden die onmogelijk lijken te zijn: een man die doodgeslagen is in een hotelkamer die van binnen op slot is, een man in een doorzichtige, glazen tunnel die wordt neergestoken terwijl er geen moordenaar in de buurt is.

Hmm... ik heb wel meer boeken van de auteur gelezen, en dit is dus duidelijk een werk wat hij 'voor zichzelf' heeft geschreven,om het maar zo te zeggen, want het bestaat uit allerlei elementen die de auteur leuk vind en je vaak afzonderlijk in zijn werken vind, maar nu zit het allemaal in één verhaal (Jules Vernes-achtige avonturenroman voor kinderen, detectives, semi-historische referenties, tintje yuri etc. etc.). Als detective voelt het net niet helemaal goed aan: er zitten leuk bedachte elementen, maar het zou misschien zelfs beter werken als een animeserie, zodat bv. de steampunk wereld wat beter uitgewerkt kan worden (want nu is het best gehaast), en dan komt de grote verrassing aan het einde ook beter uit de verf. De grote verrassing had ik trouwens al per ongeluk geraden na de eerste moord, eerst meer als 'grappige oplossing' die misschien kan werken in deze steampunk wereld' maar hoe verder we kwamen hoe meer het erop leek dat we echt die kant opgingen ^^'

Post Reply